GTX 280 eller HD4870 X2 (ljud- och temp.mässigt) ?

Permalänk
Medlem

Ännu fler nötter kommer och försöker blanda bort korten. Det handlade inte om vad som var bra eller vad som var billigt.

tannat: orkar inte svara på en massa relativism och psykologitjafs. Fortfarande inga argument från din sida.

Saodie: Jag säger? Forumet är fullt med personer som säger "Jag har ett 4870X2 och det låter som fan". Sen påstår du att fläkten ligger på 40% under full belastning? Annars är det helt irrelevant.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Ännu fler nötter kommer och försöker blanda bort korten. Det handlade inte om vad som var bra eller vad som var billigt.
...

tannat: orkar inte svara på en massa relativism och psykologitjafs. Fortfarande inga argument från din sida.

Hehe, argumenten finns där om man vill och kan läsa. Men jag tror vi släpper det här om det är så du uppfattar det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

27% som fläkten står på vid idle är helt ohörbar med 4870x2. Höjer man till 28% så hör man den om man lyssnar, allt över så hörs den tydligt. Vid load låter det ganska mycket men själv så irriterar jag mig bara på det vid tysta moment i spel. Om man vill ha tyst men fortfarande bra prestanda så tror jag mer på dubbla 4850/4870 med accelero kylare till.

EDIT: Sitter för nuvarande alldeles bredvid datorn (20-50cm).

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Börja med att svara på ett enda av mina argument istället för att orera en massa goja om du nu ska skriva i tråden. Jag skrev inte om 4870 men med tanke på hur många trådar det finns om Accelero S1 och 4870 så är det inte känt som ett tyst kort nej.

Hade du inte varit uppenbart för ATI hade du sagt att de som propsar för 4870x2 måste ha bytt från gtx280 med samma logik?

En massa folk har klagat på ljudet från 4870x2 i forumet, en massa folk har skrivit hur nöjda de är med ljudet från sina GTX 200-kort. Flera på forumet har bytt från 4870/4870x2 till GTX 260/280. Folk har inte gjort tvärt om. Så det går inte att relativisera som du gör, det är uppenbart att rekommendationen är ett GTX280 till han som frågade.

Det är inte dåligt med tanke på att jag inte sett en enda person på forumet hitills som säger hur tyst deras GTX280 är?
Men jag är antagligen blind och du har rätt som gud fader himself:)
Jag tackar dig MFM gud för denna insikt i hur bra alla grafik kort är men framförallt att Nvidias GTX260/280 är GUDS gåva till människan som du predikar.-)))
MvH albanen..
behövs ingen insikt där eller??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Otroligt att 81 pers röstat när jag tvivlar på att ens 30 har något av kortet - och VÄLDIGT få har båda xD bra tråd!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Varför skulle jag vilja höra hur 4870x2 låter? Forumet är fullt med folk som klagar på ljudet. Senast är posten innan dig säger "Jag har ett 4870X2 och det låter som fan". Vilket "folk" är det du pratar om? Det är bara du som säger att 4870x2 inte låter under belastning.

Det enda mönstret jag sett är det att folk byter från 4870 och 4870x2 till GTX 260 och GTX 280 för att slippa ljudet och värmen.

Om du har andra tester av 4850x2 där de bedömer ljudnivån under belastning så kan du ju skriva dessa? Om du inte har det så bör du nog vara tyst istället.

Att svara "4870x2" på frågan "Vilket av korten är bäst ljudmässigt och temperaturmässigt?" är helt enkelt fel och missvisande. Det var det han frågade, inte vilket kort som är bäst på Devil May Cry 4 eller något annat.

Bytte själv från ett PowerColor HD4870X2 till ett GTX280 kort och ångrar mig inte en sekund. Under extremt krävande spel som Far Cry 2, Crysis och GTA IV så va jag i stort sett tvungen att dra up fläkten till 57% vilket resulterade i ett enormt vinande. Detta trots att jag har en Antec 900 med mycket bra luftflöde. Sen ska vi inte tala om alla problem med drivrutiner (Började med Catalyst 8.11 som gav spännande artifakter i 3dmark vantage).

Stoppar in ett XFX GTX280, och döm av min förvåning när grafikkortet aldrig ser temperaturer på över 65 grader med endast 40% fan. Skönt att man kan spela utan att vrida upp högtalarsystemet på max!

Så, för att svara på den ursprungliga forumfrågan: Köp GTX280 om du vill ha en tyst och sval burk!

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig så himla mycket om prestandan hade jag nog faktiskt satsat på 280.
Sitter själv på x2:an och jag tycker inte fläkten är jättestörande men ska man gå på hörsägen är tydligen 280 tystare.
Det som stör mig mest med x2an är att man ibland måste vänta upp till en månad efter spelrealeser (tex dead space, l4d) på att de fixar profiler så att kortet fungerar som det ska i spelen.
Jag TROR att 280 ger en jämnare men fortfarande MYCKET god prestanda i spel, men att 4870x2 är betydligt bättre i de spel där de lyckats med crossfire-optimeringen.
Efter den här erfarenheten med 4870x2 är det nog tveksamt om jag kommer att köpa ett multi-gpu kort igen. SPECIELLT om det kommer från ATI.
Men med chassit du har valt TROR jag inte att ljudnivån kommer att störa dig , har själv ett antec 300 och kortet blir inte överdrivet varmt på auto, 59 grader och är väldigt tyst.
När man spelar varvar det dock upp till klart hörbar nivå, utan hörlurar eller hög volym på högtalarna tycker jag faktiskt det är lite störande.
Som du förstår är jag alltså lite kluven till mitt köp av 4870x2.
Din budget verkar ganska obehindrad, så om du väljer 4870x2 rekommenderar jag nog att forska lite på de kort som dykt upp med alternativ kylning.

Permalänk
Medlem

Hmmm
Är det någon överhuve taget som har båda korten(eller haft) ???????
Håller med P1nGvin
Spelar väll ingen roll om ATI eller Nvidia har gjort korten,det man ska ha i åtanke är ju pris vs prestanda(och temp och ljudnivå:) )!!

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har testat både XFX GTX280 i SLI och äger Sapphire 4870x2 i Crossfire i ett Cosmos S-chassi som är välkylt.

Nvidiakorten låter betydligt mindre i load, därom råder ingen som helst tvekan. De väsnas faktiskt mindre än mina gamla PNY 8800GT som satt i samma chassi för ett tag sedan. ATI-korten är helt okej när de idlar, men pressar man dem blir det en hel del väsen. Om man inte spelar med hörlurar skulle iaf inte jag kunna leva med det. Som tur är gör jag det, så..

Prestandamässigt föredrar jag 4870x2 hur som helst. Det beror mest vilken upplösning man använder. Vid 1920 och framförallt 2560 vinner ATI konsekvent, ibland med ganska mycket. Vid lägre upplösningar behövs inte så mycket kraft, där kan man välja vad man vill egentligen.

Personligen väntar jag på nästa generation från Nvidia, jag tror vi kommer få en vinnare där.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED