Hur långt upp ligger flaskhalsen?

Permalänk
Medlem

Hur långt upp ligger flaskhalsen?

Ja, ovanstående dator är alltså min nuvarande burk. Funderar på att slänga in några uppgraderingar lagom till juletid eller efter jul men vill gärna veta på vilken prisklass/grafikkortsnivå mina övriga komponenter såsom CPU/RAM börjar flaskhalsa kortet. Pris på kortet är irrelevant, så länge det är ett bra pris-prestandaförhållande :).

Tack på förhand.

Edit: Behov kanske. Jag tänker spela mest MMO-baserade spel såsom WoW men även mer grafisk krävande spel som Fallout 3 och eventuellt Starcraft 2 och Aion: Tower of Eternity när det kommer. Därför bör grafikkortet klara av en del och vara framtidssäkert. Att "vänta tills nästa generation" är också ett bra svar ;).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Din flaskhals existerar väl mer eller mindre inte, såvida du inte börja slänga i dubbla kort av det dyraste du får tag i.

Köp dig ett 4870 1gb skulle jag säga. Du kan ju ta o vänta på nya 4870 aka 4970/4875 som tydligen ska lanseras nån gång snart.

O skulle du finna att din processor flaskhalsar är det ju inte allt för svårt att klocka den, även med standardkylare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Låter ganska bra. För tillfället nöter jag mest WoW, DoTA, lite Fallout 3 och andra arketypiska gaming-spel. Ingen av dem lider under mitt 7950 GT till sådan grad att jag absolut behöver byta ännu. Men då fler och mer krävande spel sakta kommer släppas kommer jag behöva en uppgradering.

Tack för svaret iaf.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Låter ganska bra. För tillfället nöter jag mest WoW, DoTA, lite Fallout 3 och andra arketypiska gaming-spel. Ingen av dem lider under mitt 7950 GT till sådan grad att jag absolut behöver byta ännu. Men då fler och mer krävande spel sakta kommer släppas kommer jag behöva en uppgradering.

Tack för svaret iaf. Moderkortet är SLI-baserat :).

Är det inte så att du lider så vänta på dom nya versionerna av korten som förhoppningsvis både nvidia och Ati klämmer ur sig inom en snar framtid.

Fast nån av oss lär ha missat nåt nu, ditt P35-DS3 som det står att du har i screenen i första inlägget är väl crossfire om nåt?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Är det inte så att du lider så vänta på dom nya versionerna av korten som förhoppningsvis både nvidia och Ati klämmer ur sig inom en snar framtid.

Fast nån av oss lär ha missat nåt nu, ditt P35-DS3 som det står att du har i screenen i första inlägget är väl crossfire om nåt?

Nu när jag tittar efter på specsen var det inte dualbaserat alls :). My bad ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vänta tills nvidia släpper sina nya kort. GTX 285/295 och se vad som händer med priserna på alla andra kort. Iomed att det inte är så brådis för dig.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900