Permalänk
Medlem

Plocka ihop en dator?

Hej på er!

Skulle behöva lite hjälp med att få ihop något bra för en 5000-7000 kronor.

Min nuvarande burk (som jag tänkte plocka hårddisk os.v ifrån) finns det lite
info om här: http://www.ciao.se/HP_Pavilion_d4276_se__419500#productdetail

Vad jag tänkt byta är Moderkort, Ramminne, Grafikkort & Processor. Det borde väll få liv i gamla bettan igen?

Funderar även på att skaffa ett nytt snyggare (men någorlunda billigt) chassi när man ändå fixar till datorn.

Någon som har lust att hjälpa mig plocka ihop lite bra saker som skulle kunna funka?

Permalänk
Medlem

det du vill uppgradera är i princip hela datorn, så ja den blir bättre:P

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Tror detta är fel forum del.
Men ett tips är att inte byta ut chassit med den budgeten. Du får tänka på att du kanske måste skaffa dig ett nytt nätagg.

Permalänk
Avstängd

Inte mycket från gamla du kommer att ha användning av, hårddiskarna kommer du säkert byta ut senare endå.

Tv kort mm. kommer du inte ha användning av om du installerar Vista, HP har "köpt" ensamrätten till TV kortet och då fungerar inte andra drivrutiner, XP drivarna buggar i Vista.

Men Intels Core2Duo eller vad dom 4 kärniga heter ska du ha om du spelar, ATI/AMD 4870, duger nog med 4850 med.. nVIDIAs motsvarande kostar bara onödigt mycket, undvik även moderkort med nVIDIA kretsat.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tänkt om lite nu, och tänkt att lägga pengarna på processor, ram & moderkort (även något bra/billigt chassi). Och lägga några hundra på ett "bra" grafikkort som iaf är bättre än mitt nuvarande.

Och uppdatera datorn i olika steg, TV-kortet har jag ALDRIG använt och kommer
troligtvis aldrig att använda det, så det spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar?
HPs serviceverkstag har nämligen haft massor problem men 7800 kortet och därför ersatt det med 8800GT :).. så hitta på en svår undersökt felbeskrivning så behöver du ivf inte köpa ett nytt grafikkort

Då behöver du bara köpa moderkort och processor och få helt nytt liv i datorn.

Permalänk
Medlem

Tyvärr gick den ut i November, eftersom det varit en hyr dator så är det först nu som jag kan börja "mixtra" med den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Tyvärr gick den ut i November, eftersom det varit en hyr dator så är det först nu som jag kan börja "mixtra" med den.

Jag frågade, och man fick "mixtra" med den förut också.

Permalänk
Medlem

Happ, det va ju bra att jag frågade det (pucko mig)...

Nåväl, gjort är gjort...

Sitter och kollar på processorer nu, och tror att jag kommer att välja en AMD den här gången. Vad är skillnaden mellan AM2 & AM2+ socket, och vilken av
dessa bör jag satsa på för bästa prestanda?

Permalänk
Avstängd

AM2+ är bättre, stödjer DDR3 och nyare CPU även gamla AM2.

Den datorn är inte möjligtvis från koneo? jag har från dom och snarlikt HP (det som är kvar) och kontraktet löpte ut november.
Men jag bytte det mesta redan i början, klara inte av oljudet från chassi och all dess dåliga konstruktion så det blev varmt.. som orsakade att fläktarna gick i högvarv hela tiden.

Garantin försvann inte när man mixtra med datorn, och man kunde skicka in defekta delen istället för hela datorn.

Synd att jag inte visste att deras 7800XTX hade problem och dom bytte mot en 8800, nåja, har en bättre 4850 nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nja, hade den genom morsans jobb, och precis som du säger, oljudet är verkligen outhärdligt!

Synd att jag inte visste det där med garantin, men men...

Jag har plockat ihop följande (inte köpt),
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=656412...

Vad tror ni om paketet? Grafikkortet är ju som sagt "temporärt", men fungerar det med resten eftersom det är DDR3? Kollar man på Ram-teknik som stöds på moderkortet är det ju "DDR2", men jag är inte så bra på vad det innebär.

Är det värt pengarna & framför allt, fungerar det ihop?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Nja, hade den genom morsans jobb, och precis som du säger, oljudet är verkligen outhärdligt!

Synd att jag inte visste det där med garantin, men men...

Jag har plockat ihop följande (inte köpt),
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=656412...

Vad tror ni om paketet? Grafikkortet är ju som sagt "temporärt", men fungerar det med resten eftersom det är DDR3? Kollar man på Ram-teknik som stöds på moderkortet är det ju "DDR2", men jag är inte så bra på vad det innebär.

Är det värt pengarna & framför allt, fungerar det ihop?

Ser nog bra ut, DDR3 stöds inte av moderkortet.. men DDR2 gör det så ingen fara där

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att dra bort ca. 1k från moderkortet och köpa ett 4850 istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
nVIDIAs motsvarande kostar bara onödigt mycket

Ska vi vara petiga är priserna i dagsläget mellan ett vettigt HD4870 1GB och GTX 260 896MB ganska lika.

Vad gäller paketet hade jag garanterat inte kastat 2k på en stekhet phenom när Core 2 finns och den långt bättre Deneb är på intåg. Moderkortet är oskäligt dyrt/onödigt med tanke på datorns övriga prestanda och delar. Skulle dessutom undvika Crucials billiga CL6-minnen och lägga ett par-tre hundra extra på ett CL5 2x2GB kit istället.

Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till "Stationära datorer (felsökning och köpråd)""Köpråd"

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Varför skulle man lägga 2 799 kr på ett moderkort på en dator med ett 4350 som kostar 499 kr? Låter inte särskilt optimerat.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Så jag bör satsa på Intel & inte AMD?

Grafikkortet var väll mer tänkt som "det funkar någon månad och sedan köper jag ett nytt", eftersom jag är osäker på att mitt nuvarande funkar om jag köper nytt moderkort.

Men bör man satsa på DDR2 eller DDR3?

Kommer använda datorn till arbete & spel (GTA IV, FSX os.v).

Permalänk

Om du vill spela GTA IV så är det ju någon bra quad som gäller.. Titta på Gnomens system, han drar GTA IV utan problem!

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Jo, men framför allt FSX.

Permalänk
Medlem

Själv så skulle jag ta detta system:

Väldigt mycket mer prestanda för pengarna. Moderkortet är hyllat och väldigt bra för överklockning, samma sak gäller processorn. Grafikkortet är riktigt kraftfullt och minnena funkar:)

Permalänk
Medlem

Vart är det ihop plockat? Finns varken på komplett, misco eller netonnet.

Den som har tid över får gärna göra som Bz, och sätta ihop paket som funkar bra med varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Vart är det ihop plockat? Finns varken på komplett, misco eller netonnet.

Den som har tid över får gärna göra som Bz, och sätta ihop paket som funkar bra med varandra.

De finns på inet:)

Permalänk
Medlem

ett förslag här

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad mitt ljudkort har för anslutning? Funkar det att flytta över det till Asus P5Q P45 ?

Kortet:
Creative Sound Blaster Audigy x-Fi

Permalänk
Hedersmedlem

Den har PCI buss så det är inget problem och hade det varit PCI-E hade det inte varit något problem det heller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Okej!

Hittills är jag mest inne på Bz's förslag, det känns lite bättre vad gäller budgeten.

Dock så sade en kompis till mig att man måste ha lika många RAM-minnen som man har kärnor i processorn för att den skall "arbeta jämnt", så om du har 4st kärnor så måste du ha minst 4st ram-minnen?

Känns ju som att vad som helst är bättre än vad jag har just nu iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Okej!

Hittills är jag mest inne på Bz's förslag, det känns lite bättre vad gäller budgeten.

Dock så sade en kompis till mig att man måste ha lika många RAM-minnen som man har kärnor i processorn för att den skall "arbeta jämnt", så om du har 4st kärnor så måste du ha minst 4st ram-minnen?

Känns ju som att vad som helst är bättre än vad jag har just nu iaf.

Det låter väldigt störande Man ska ha så lite RAM-minnen som möjligt tror jag.. bättre med ett starkt minne än flera svaga.. Det är vad jag har hört..

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Okej!

Hittills är jag mest inne på Bz's förslag, det känns lite bättre vad gäller budgeten.

Dock så sade en kompis till mig att man måste ha lika många RAM-minnen som man har kärnor i processorn för att den skall "arbeta jämnt", så om du har 4st kärnor så måste du ha minst 4st ram-minnen?

Känns ju som att vad som helst är bättre än vad jag har just nu iaf.

Smäll till din kompis.

Dagens processorer (Ej i7) fungerar bäst med 2 eller 4 minnen, spelar ingen roll vilken av dem då de använder sig av något som kallas för dual channel om jag inte är helt ute o cyklar. Sedan så kommer 2x2GB ge dig plats för ytterligare 2x2GB till framtidsuppgraderingar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nepp antal kärnor har inget med minnet att göra men man kan lätt tro det om man börjar räkna minnesplatser och kärnor.

Som Bz skriver så är det Dualchannel som man har på 775 plattformen och det betyder att om man skall få bästa prestandan ur minnena så är det antingen två eller fyra moduler man skall ha. Två är att föredra då fyra kan ge problem i en del fall.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Men detta är ett bra paket som ger bra grejer för pengarna?
http://img508.imageshack.us/my.php?image=datordelarvf6.jpg

Om man även tänker på framtida uppdateringar, och hur länge det kommer dröja innan jag behöver göra en liknande uppdatering igen för att min dator skall "överleva" ?

Edit: Satte ihop ett annat paket som ni kan få säga avd ni tycker om?
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=656566...