Permalänk
Medlem

Ultra-120, Nexus vs Noctua

Hej!
Jag planerar inköp på en Ultra-120 att kyla en E8400, men är i förbryderi om jag ska välja nexus real silent eller noctua NF-P12.
Vissa säger att noctuan inte presterar allt för bra med ultra-120an att det blir lite oljud, som exempel från prisjakts omdömen om ultra-120:

Citat:

Kyler bra men de täta flänsarna kräver en fläkt med högt statiskt tryck för att det ska blir nåt luftflöde alls = mycket turbulensljud. Har just nu en nedvoltad Noctua NF P-12 på den, och är inte nöjd med ljudnivån.

Citat:

Noctuan har lite bättre CFM/dB än Nexusen.
Ett val mellan dessa två tysta fläktar handlar mestadels om vilket frekvensområde man störs mest av och vad den skall användas till.
Nexusen skulle jag använda vid områden där högre lufttryck är viktigt, ex på en CPU-kylare
Ljudet är väldigt "broadband" och det är inga problem att ljudnivån "drunknar i omgivningen"
Noctuan kommer jag använda vid ventiliering av chassit där dess problem med lufttryck inte påverkar något nämnvärt.

Vad anser ni som har noctua eller nexus på en ultra-120?
Vilken tycker ni man ska välja för bästa kylning samt ljudnivå om vi bortser från att noctuan är dubbelt dyrare.?

Edit: Länkar till citaten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=199411
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=217767

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

skulle alltid kört på nexusen eftersom den kostar hälften av vad noctuan gör

Permalänk

jag skulle rekomendera Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm då den är tyst och blåser bra nexusen kan blåsa lite dåligt till just en cpu kylare

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Noctua NF-P12 absolut !! den har jag i flera exemplar och den blåser på riktigt fin, och tyst sm graven

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit | Corsair 16GB CL10 1600MHz | MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Corsair CX 600M | ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | ASUS 24" VG248QE 144Hz | 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB |

Permalänk

http://www.silentpcreview.com/article846-page6.html

Hellre Nexus än Noctua P12, men ännu hellre Slipstream M.

Permalänk
Medlem

Kör en Nexus tycker jag, prisvärd och högre statiskt tryck än Scythe Slip Stream vad jag vet. Slip Streams passar bäst för glesa flänsar och in/utblås.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Kör en Nexus tycker jag, prisvärd och högre statiskt tryck än Scythe Slip Stream vad jag vet. Slip Streams passar bäst för glesa flänsar och in/utblås.

Okej, blir nog en nexus.
Men nog är den väl ungefär lika tyst som en noctua eller är det stor skillnad?
Är ganska kräsen nämligen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, blir nog en nexus.
Men nog är den väl ungefär lika tyst som en noctua eller är det stor skillnad?
Är ganska kräsen nämligen.

Nexus är tystare.

Permalänk

Men du kan ju reglera hastigheten på en noctua med ULNA och LNA. Kunde inte ens ändra hastigheten på min nexus real silent fastän jag köpte till en zalman fan mate 2 =/

Permalänk

Av nexusen och noctuan skulle jag nog ta noctuan.

Sen så kan du ju istället köpa en Fractal Design 140mm Silent Series som inet har kampanj på just nu, vet inte om den passar men skulle tro det.
Om du är ljudkänslig så är den väldigt bra.

Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Medlem

Konstigt att på grabben´s AMD system s¨varierar cpu fläkten 400-1000rpm med Nexus. Men på Intel bör du ha en fläkt med PWM och 4 pinnar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=370#rparams=k=s32790954

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men du kan ju reglera hastigheten på en noctua med ULNA och LNA. Kunde inte ens ändra hastigheten på min nexus real silent fastän jag köpte till en zalman fan mate 2 =/

Måste varit nått fel på fanmaten? Nexusar skall definitivt gå att klocka ner med fanmate! (jag har gjort det)

Här är en standalone "LNA-klon" (7v) från Zalman förresten:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Måste varit nått fel på fanmaten? Nexusar skall definitivt gå att klocka ner med fanmate! (jag har gjort det)

Här är en standalone "LNA-klon" (7v) från Zalman förresten:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst...

Måste man köpa fanmate eller annat tillbehör för att ändra hastigheten på Nexusen?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Måste man köpa fanmate eller annat tillbehör för att ändra hastigheten på Nexusen?

Går att reglera via mjukvara om du kopplar fläktens strömkontakt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Nexus är bra. Kör själv med e8400+TRUE+nexus. Låter inte alls så mycket, men noctunan kanske är tystare. Men jag är inte missnöjd iaf.
Ligger just nu på 4,42Ghz med 2080MHz fsb utan större problem.
http://www.idg.se/2.1085/1.114111

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har för tillfället 4st Noctua + de 3st vanliga fläktarna i ett Antec P182.

Jag kan knappt höra ett svagt sus från lådan (övre TriCool-fläkten) - förutom raptordiskarna som plingar o lever rövare vid indexering osv...

Antecs chassiefläkar körs på LOW och Noct:arna på medium (LNA).

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

TriCool fläktarna låter ju irriterande mycket på low och medium/high ska vi inte tala om.

"Jag kan knappt höra ett svagt sus från lådan"
Jag kör med en enda nexus och det tycker jag fortfarande är irriterande när man ska sova. Nu kanske en noctua inte låter lika mycket som en nexus men när vi pratar om 4 noctua och 3 st tricool så låter en nexus knappt något i jämförelse. Så ni som ska utlåta er om fläkt ljud.

Stäng av tven, flytta till en stuga på landet, släng ut alla inneboende och sätt på datorn. Efter det så går du ut och sätter dig på en stubbe i skogen så att du vänjer dig vid hur tyst det är. Efter ca 5-10 minuter kommer du in och om du fortfarande inte hör datorn så är det ngt konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Stäng av tven, flytta till en stuga på landet, släng ut alla inneboende och sätt på datorn. Efter det så går du ut och sätter dig på en stubbe i skogen så att du vänjer dig vid hur tyst det är. Efter ca 5-10 minuter kommer du in och om du fortfarande inte hör datorn så är det ngt konstigt.

Snuttan, jag är väldigt ljudkänslig! Om du inte satt på din stubbe hela dagarna utan istället övade lite på din sociala kompetens genom att träffa, och interagera, med människor - hade du inte låtit så bitter!

Men det kommer ju även an på frekvensen, ett lågt dovt ljud fungerar ganska OK tycker jag medans ett mer högfrekvent ljud kan få mig att gå i spinn.

Lådan är rätt ny, så den låter ganska lite. Ge den en tid så får jag byta ut TriCool-fläktarna, eftersom de börjar låta ganska snabbt (de har börjat låta mer än när lådan var helt ny - ett par månader tillbaka).

Noctuorna är riktigt tysta faktiskt (än så länge), jag kan rekommendera dessa.
Bör dock köras på ULNA eller max LNA - utan motstånd så tycker jag (och jag är känslig) att de låter för mycket.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Nilsie detta är nog förklarning varför inte Zalman fungerar!

Hämtat från Noucta FAQ

Citat:

Can I use Noctua fans on my fan controller?
In general, our fans can be used with any fan controller. There is a known compatibility issue with the Zalman ZM-MFC2 controller though: This product uses Pulse Width Modulation (PWM) in order to control the fan speed and the unfavourable carrier frequency of the PWM signal can create an oscillation when used with certain fans. This will result in the fan speeding up and down. We therefore recommend not using the Zalman ZM-MFC2 with our fans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Snuttan, jag är väldigt ljudkänslig! Om du inte satt på din stubbe hela dagarna utan istället övade lite på din sociala kompetens genom att träffa, och interagera, med människor - hade du inte låtit så bitter!

Är du ljudkänslig märks inte när man läser det du skriver. Jag har inte sagt att jag sitter på en stubbe och kommer inte att göra det men eftersom du uplever 4 noctua och tricool fläktarna är tysta så borde du testa och se skillnaden. En liknande effekt är att stänga av allting som låter på rummet innan man går och lägger sig och sedan när man vaknar starta det. Då kan du inte påstå att du inte HÖR den.

Sedan undrar jag varför du förutsätter att jag inte umgås med andra människor. Kanske är alla som hänger på SweC i stockholm sådana men så är det inte kängre ner i landet.

Permalänk
Medlem

valde en notcua till true... inte packat upp den än vilket är tur... blir lite nojjig över flygplans ljudet som silentpcreview beskriver. kanske byter och köper en slipstream istället =.

hum.. här är ett annat test.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/fan-roundup_...

visar att noctuan presterar något bättre än slipstream för cpu kylning.
men kanske ska låta ljudnivån bli avgörande i det här fallet.
eller vad tror ni om 2 st 1200 rpm slip streams, push/pull istället för en noctua... billigare tillochmed.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trycka på två fläktar på en kylare låter som överkurs i mina ögon... Är det verkligen effektivt ur ljud/prestanda synpunkt?
Och vid 1200rpm är inte slipstreamarna direkt tysta de heller, så då får du nog se till att du har möjlighet att varva ned dem... Och tänk på att slipstreamarna inte heller egentligen är optimerade för montering direkt på fläns såvitt jag förstår.

För kylfläns skulle jag nog köra en Noctua P12 eller kanske en Scythe S-flex tex... (med varvtalet sänkt till strax under 1000 för båda skulle jag tro)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Trycka på två fläktar på en kylare låter som överkurs i mina ögon... Är det verkligen effektivt ur ljud/prestanda synpunkt?
Och vid 1200rpm är inte slipstreamarna direkt tysta de heller, så då får du nog se till att du har möjlighet att varva ned dem... Och tänk på att slipstreamarna inte heller egentligen är optimerade för montering direkt på fläns såvitt jag förstår.

För kylfläns skulle jag nog köra en Noctua P12 eller kanske en Scythe S-flex tex... (med varvtalet sänkt till strax under 1000 för båda skulle jag tro)

Undrar själv över det :S Folk som har 2st fläktar på en ThermalRight Ultra Extreme, är det äns försvarbart bättre än 1 fläkt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Ja, det är "mycket" bättre men jag vet inte hur mycket. Ska googla fram ett test så ser ni hur stor skillnaden är.

EDIT* Voila! Här är det:

http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2937&p=5

Permalänk
Medlem

Lägre temps, visst, men det låter ju mer...
Och i vilka lägen behöver man den extra sänkningen av temps? Visst, snackar vi riktigt tung överklockning så...

*edit*
Jo, det var ju en märkbar skillnad, men undrar inte om effekten är kraftigare på infinityn som är rätt mycket "tjockare" än en TRUE.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

undrar om det är tystare och lika effektivt med 2 fläktar i lägre varvtal som en fläkt i högre varvtal. Fan va svårt det blev... antingen köper ja en scythe slipstream och gör återköp på noctuan eller så behåller jag den >.< sista dagen att göra återkör är idag också. klocka en del ska man ju... men frågan är om inte scythe fläkten har behagligare ljud än noctuan... fått indikationer på det från kommentarer mm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Lägre temps, visst, men det låter ju mer...
Och i vilka lägen behöver man den extra sänkningen av temps? Visst, snackar vi riktigt tung överklockning så...

*edit*
Jo, det var ju en märkbar skillnad, men undrar inte om effekten är kraftigare på infinityn som är rätt mycket "tjockare" än en TRUE.

Jo det borde ju vara större skillnad på Inifnity eftersom den precis som du säger har längre flänsar.

Har sett ett annat test där dom tog en fläkt i 2000 RPM vs 1200rpm@Push-Pull.
Temperaturen var 1 grad eller så till fördel för Push-Pull och det lätt märkbart mindre än 2000RPMaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Jo det borde ju vara större skillnad på Inifnity eftersom den precis som du säger har längre flänsar.

Har sett ett annat test där dom tog en fläkt i 2000 RPM vs 1200rpm@Push-Pull.
Temperaturen var 1 grad eller så till fördel för Push-Pull och det lätt märkbart mindre än 2000RPMaren

låter nästan som man borde slå till på 2 st slipstream 1200 rpm från inet då kanske, och volta ner dom lite. som sagt billigare än en Noctua NF-P12.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Nja, i detta testet så var det förmodligen inte en Noctua dom jämforde med och förmodligen så var det inte i ett chassi utan utan chassi så den bakre fläkten i chassit borde dra åt sig ganska mycket av den luft som går igenom cpu-kylaren fanns inte.