Följ Black Week på SweClockers

Fler turer kring krånglande hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Fler turer kring krånglande hårddiskar

Seagate Barracuda 7200.11 är en produktserie med problem. Trots att en mängd användare upplever felande hårddiskar vänder tillverkaren dövörat till.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Seagate har verkligen sjunkit i mina ögon, från att ha varit en av de mer respekterade hårddisk tillverkarna i mina ögon är dom nu det sista företaget jag skulle köpa en hårddisk från.
Numera är det Samsung som gäller för mig.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Glad att jag köpte en Samsung F1 istället för en Seagate...

Permalänk
Medlem

Inte okej detta... men bara jag som får Pandemic 2 vibbar av bilden?:P "Hårdisk epidemin!"

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

"Samtidigt berättar forumdebattörer om att Seagate försöker tysta ned problemet på företagets supportforum. Användare som klagar på defekta hårddiskar får se sina inlägg raderade"

Förjävligt...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är riktigt lågt att radera folks inlägg på supportforum, då har det gått för lågt!

Permalänk
Medlem

AJ AJ hade aldrig hört talas om detta problemet tidigare. har en
Seagate Barracuda 7200.11 själv hoppas den inte lägger av

Permalänk
Medlem

Men för helvete, hur kan man bara skita i problemen och dessutom tysta ner det? Nä, de gräver sin egen grav... tur att jag valde WD...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Sjukt om det är sant att de tar bort inlägg för att tysta ner. Har själv alltid använt seagate och tyckt de var bra, men efter detta så kommer jag troligtvis igå till någon annan tillverkare.

Permalänk

nästa hårddisk blir inte en seagate

Permalänk
Medlem

Aldrig jag köper en Seagate Barracuda....

Permalänk
Medlem

Western Digital eller samsung som gäller

Permalänk

Slutade välja Seagate för ett bra tag sen pga av deras usla support och halvfungerande diskar.

Numera är det bara WD's diskar som gäller. De är tysta, snabba, svala och väldigt stabila. Och då snackar vi inte bara 1-2 diskar, utan istället runt 30-40 st om man räknar in de på jobb också.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag hade en 500GB 7200.11 som spontant dog utan varning (hittades ej i bios) och nu är jag inne på nästa disk.. Den bråkade väldigt mycket i början genom att frysa datorn och gå toksegt men nu har den ryckt upp sig och presterar bra. Detta gör ju att eventuell koll av disken hos serviceverkstan hos butiken jag köpt ifrån kommer säga att den fungerar utan anmärkning, vilket kommer resultera i att jag får tillbaka den + en fin serviceavgift. Inte alls kul, det är antagligen bara för mig att låta den sitta i datorn och snurra tills den ger upp. Jag vågar inte lagra någon viktig data på den iallafall. Känns inget vidare kul alls att ha det så.. En ny WD 750GB är på väg iallafall och kanske en 640GB från WD eventuellt (om jag känner att utrymmet tryter )

Men det är fan illa av Seagate att inte försöka fixa det här problemet. Jag har alltid tyckt om Seagate innan, men nu börjar de sjunka i mina ögon om de nu också försöker mörka problemet istället för att försöka hjälpa sina kunder och hitta en lösning så man kan lita lite mer på sin hårddisk än vad man kan göra nu. (Jo, jag är medveten om att man aldrig ska lita på en hårddisk, men så här illa ska det inte behöva vara.)

Tur att det fortfarande är 5 års garanti på diskarna, Seagate lär ju få byta ut rätt många av dessa diskar.. Frågan är om de inte vinner på att dra in denna serie eller iallafall fixa till problemet och skicka ut nya diskar till drabbade kunder.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

sen när kickade USA ut Alaska ur dom Förenta staterna ?

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Tror jag köper en Western Digital Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342841
Istället, på så sätt känner jag mig miljömedveten (OK, lite iaf), sparsam då den är billigare än Seagates, och troligtvis slipper jag krångel...får man ju hoppas i alla fall. Blir en fin kompanjon till Welociraptorn 150GB.
Men Seagate? - Inte en chans.

Företag som försöker tysta ner och skyffla undan (redan kända problem) med såna små usla metoder är inget vidare inte.
Låter mer som nånting Microsoft skulle syssla med.
Fanns en tid då jag tyckte att Seagate gjorde dom allra bästa hårdiskarna som fanns, har aldrig varit så nöjd med min 750GB från dom som är ca 1,5 ¨år gammal. Den kostade mer än dagens 150GB Welociraptor vid tillfället, och då var den ändå ett Demo-ex som komplett hade
Men nu när stora hårdiskar blivit så nedrans billiga så är jag tvärsäker på att jag tar en WD istället.

Kan ju hända att Seagate tar tag i det här, hoppas fler känner likadant för tillfället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har 7st 7200.11, varav 4st SD15.
Har haft dessa en bra stund nu.
Inga problem hittills.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
sen när kickade USA ut Alaska ur dom Förenta staterna ?

Reagerade på samma sak

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag har 7st 7200.11, varav 4st SD15.
Har haft dessa en bra stund nu.
Inga problem hittills.

Tydligen är du en av de lyckliga då.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Reagerade på samma sak

Förmodligen när Palin blev guvernör...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Tydligen är du en av de lyckliga då.

Aj, hur många diskar har pajat för dig?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem

Kan sätta en smörgås på att dom kommer konka innan krisen är över.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Kan sätta en smörgås på att dom kommer konka innan krisen är över.....

Kan sätta två mackor på att de kommer stanna kvar
.
Vad jag vet har Samsung haft rejält mycket mer problem med sina diskar än vad Seagate haft men deras problem har aldrig gjorts särskilt stora.
Det är ju dock så att de som är störst och får en strulande serie blir som mest smutskastade, titta bara på Nvidia.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

Jag har en drös med Seagate's 1.5TB diskar i olika RAID arrayer och har än så länge inte märkt av några som helst problem - har dock polare som har mottagit diskarna DOA eller med höga klickande ljud där diskarna dött efter en vecka eller tre.

Tacka fan för WD som kommer med 2TB diskar under veckan - dags att uppgradera... igen

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag har länge suttit (och sitter än idag) med Seagate diskar i datorn. Men nu blir det nog ett slut på det här. Detta TROTS att man på kartan kan se att inte Finland inte haft problem med detta

Men seagate. Skärpning nu. Att radera trådar i supportforum är riktigt lågt.

// JimiEm

Permalänk
Medlem

Ofattbart hur man kan göra detta mot betalande kunder.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd

har segate sguggan av någon heder kommer dom att köpa programmet från forumet snarast och lägga upp det för nerladdning på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Lol! De va alltså därför min gav upp efter bara några veckor... Som tur va så satt den ju inte i en raid-0 konfiguration iaf...eller..aj då..de gjorde den visst. Sparat kvittot då?ehhhhhmmm nope. suck.

Permalänk
Medlem

Illa Seagate, riktigt illa att inte värna om sina kunder som får problem med en produkt. Jag får illa tankar på de gamla IBM deskstar PATA diskarna eller death-star som de fick som smeknamn på många datorforums - ja, jag hade en sådan disk som gick sönder på kort tid efter köpet.

Med den här utvecklingen som Seagate nu uppvisar så blir det nog min sista disk från dem jag köper - jag har en disk från 7200.10-serien som än så länge fungerar som den ska. Men framöver så blir det mer diskar från WD och Samsung som första val gällande SATA diskar (så länge de finns kvar i tillverkningen - flash/SSD tar över en dag) bland de märken som ännu finns kvar på marknaden.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag har en drös med Seagate's 1.5TB diskar i olika RAID arrayer och har än så länge inte märkt av några som helst problem - har dock polare som har mottagit diskarna DOA eller med höga klickande ljud där diskarna dött efter en vecka eller tre.

Tacka fan för WD som kommer med 2TB diskar under veckan - dags att uppgradera... igen

Vart har du läst det
Eller var det ett skämt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X