Frågor om iSCSI och minnesanvändning

Permalänk
Medlem

Frågor om iSCSI och minnesanvändning

Har suttit och varit lite nere på grund av min server som verkar ha fått smak för att jävlas. Jag försöker finna en anledning till varför min nätverkshastighet sjunker i botten efter ca ett dygn.

Fråga 1: Minnesanvändningen stod igår på nära 90% och idag, utan att något har gjorts över huvud taget, så är minnesanvändningen nere på 20%. Hur kan detta komma sig när inget har gjorts, den står o seedar sina torrents precis som sist jag kollade den? Kan detta ha någon betydelse när det kommer till hur snabbt den kan skicka data via nätverket ?

Fråga 2: Läste mig till något som verkade ganska trevligt och det är iSCSI som jag förstått är som att montera en annan dators hårddiskar i din WS eller annan dator. Det jag läst verkar tyda på att man når relativt bra hastigheter jämfört med samba och ftp. Det som jag undrar över är ifall serverdatorn som innehåller dessa diskar kan använda dem om man kör iSCSI? Uppenbarligen så måste man formatera diskarna från Windows vilket gör att det sorgligt nog blir NTFS på diskarna. Om jag även vill kunna använda diskarna som kör iSCSI till exempelvis ftp, är det möjligt om ftp servern körs från servern?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

Du kan nog montera upp diskarna lokalt på servern också ja, men då krävs det att filsystemet på iSCSI diskarna är ett clusterfilsystem (då fler än 1 dator kommer ha dom monterade samtidigt) så NTFS kan du glömma.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Hedersmedlem

Snackar vi ANVÄNT minne som verkligen är upptaget, eller använt minne inkl. cache?
(Kör free -m i en terminal och kolla raden "-/+ buffers/cache", där ser du den "riktiga" användningen och hur mycket som är ledigt om det behövs.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hmm ja, jag läser bara av statusfältet för "Memory Usage" i webgränssnittet. Det är för övrigt FreeNAS jag kör.

kommandot free -m fungerade inte men när jag kör top får jag detta:

Mem: 25M Active, 700M Inact, 113M Wired, 26M Cache, 98M Buf, 2888K Free
Swap: 2000M Total, 576K Used, 1999M Free

thadizzy, vad skulle du föreslå för filsystem? Om jag byter till Clarkconnect så blir det nog ext3 jag kör. På min FreeNAS körs krypterad UFS. Är UFS ett bra filsystem för övrigt?

Något jag läste som gjorde mig ännu mera nedåt var en person som skrivit att det var som gjort för trassel och skit när man försöker bygga ett NAS operativ på brandväggsmjukvara. Hur pass förhåller sig ni som kan detta bättre än jag till det påståendet? Är det fler som anser FreeNAS vara skit i jämförelse med andra NAS operativsystem?

Permalänk
Medlem

Om du inte förstår komplexiteten i vad ett klusterfilsystem är tycker jag att du skall lägga ner planera på iSCSI helt och hålla dig till NFS/Samba. Det är riktigt rejält avancerad och ingenting för nybörjare.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/SAN_file_system för mer info.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Oki, idé nedlagd.. ^^ Ska sova på saken och testa min server imorgon, är inte hemma nu så jag kan testa.