Hur mycket minne drar ditt linux?

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne drar ditt linux?

Regler:
Reboota datorn, starta en terminal och skriv "free-m". Ta sedan ett screenshot och laddaupp på typ
www.pici.se och posta bild med thumbnails.

Skriv sedan vilken dist och om det är 32/64bitars operativsystem.

Dist: Ubuntu 8.10 64bit
DE: Xfce4

Blir roligt att se hur "resurs snål" sweclockers average installation är.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Debian 4 (32-bit) med fluxbox.

Permalänk
Medlem

Det var snålt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Minimal install

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
http://pici.se/thumbs/t_HtlildHJh.gif

Debian 4 (32-bit) med fluxbox.

Snygg wallpaper, länk :?

Ontopic:

Finns det inget enklare sätt att se hur mycket minne den drar utan att boota om?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Snygg wallpaper, länk :?

Ontopic:

Finns det inget enklare sätt att se hur mycket minne den drar utan att boota om?

http://pici.se/pictures/UPmmKNGjJ.jpg

Permalänk
Medlem

orka boota om liksom, det är inte windows jag kör...
archlinux, x86-64, awesome

edit: men om jag kommer ihåg nästa gång jag bootar så kanske jag uppdaterar posten.

edit igen: ser man på, jag orkade visst

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

http://users.student.lth.se/f03thu/mem.jpg
(Used 216)

Ubuntu 8.10, 32 bit
Fluxbox

Försöker köra så lightweight som möjligt då min gamla burk har sju år på nacken.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Finns det inget enklare sätt att se hur mycket minne den drar utan att boota om?

Du behöver inte boota om datorn för att köra free, dock verkar trådskaparen vara intresserad av vad maskinen tar helt nybootad och då är en reboot tyvärr nödvändig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Du behöver inte boota om datorn för att köra free, dock verkar trådskaparen vara intresserad av vad maskinen tar helt nybootad och då är en reboot tyvärr nödvändig.

Precis.
Spelar ingen större roll om hur minimalt system man har om man har 250tabbar i firefox eller nått :).

Var är Compiz-Fusion gänget? Hittar de inte till terminalen eller? Ho ho ho ho

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

A så nödvändigt med vad den nyttjar bootad. Ju mer ram den använder ju gladare är jag. Just nu använder jag ca 1Gig apps, strax under 2Gb disk cache och lite disck buffer och 900Mb ledigt av 4Gb totalt.

Ju mer ram man har å slösa ju snabbare går det. disk cache FTW.

Så tycker personligen det är himma ointresant vad man har ledigt vid boot då det komemr minska hela tiden. Det intresanta är vad kernel och apps man kör använder. Kör man samma apps hela tiden på en server så kan minnesanvändnigen för apps förbli ganska konstant. Allt övrigt ram används i regel för disk cache för å göra systemet rappare.

Permalänk
Avstängd

Är inne på samma spår som pa1983 ovan. Ser ingen mening att "spara" på minnet...!
Det ska användas, det var det ENDA anledningen jag köpte minnet för, nämligen att använda den

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Eftersom jag använder CompizFusion hittar jag inte terminalen och kan således inte bifoga en bild på kommandot som trådskaparen önskar.

Jag brukar ligga på runt 600-800MB när alla program startat.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Är inte hemma just nu, men det tar runt 320 mb med compiz fusion igång, eftersom det är 64-bit. När jag körde 32 bit använde den betydligt mindre.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Slösa på minne......

Med foxen igång så slösas det då iväg cirkus 120MB...

LXDE som miljö..... Parted Magic som USB dist, utmärkt att rädda nedgångna sunkiga Windowsburkar med...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Säger som pa1983 Vill inte sänka mailservern osv i onödan heller.
3910MB (av 3947) används just nu, varav 3157 är cache. 717MB används minus buffers/cache.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Efter reboot, men med en hel del tjänster igång som mysql, http, cups (print-server för ett flertal datorer) och annat (min desktop fungerar lite som allt-i-allo för vad jag behöver oavsett om jag är hemma eller borta):

Totalt: 3952
Använt: 250
Plus cache/buffers: 600

I vanlig drift ligger användningen någonstans mellan 3 - 6 ggr siffrorna ovan.

Arch64
XFCE (ibland PekWM men jag ids inte kolla vilken skillnad det skulle göra; troligen endast 30 - 50MB ändå)

Edit: lite mer exakt om hur det ser ut i vanlig drift:

Använt: 900
Plus cache/buffers: 3800

Permalänk
Medlem

Xubuntu 8.10_64 med Compiz-Fusion och utan att optimera något...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Kör gentoo med compiz fusion.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Avstängd

Runt 250-260

Ubuntu 8.10

64-bitar

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
http://o2fx.dlinkddns.com/gallery/gallery/thumbcache/large_f1...

Xubuntu 8.10_64 med Compiz-Fusion och utan att optimera något...

De tre mätarna nere till vänster, hur har du fixat dessa?

Permalänk
Medlem

Bar för ett OS är 64bit så behöver det inte nytja mer ram för det än ett 32bit.

Alla modärna maskiner är Byte addressble villket betyder att en addres i minnet är 8 bitar.

Ett korekt skrivet app tar inte mycket mer eller mindre ram oavset 32 eller 64bit. Man specefierar en vis addreslägd eller antal bytes en variabel ska ha oavset om programet ska köras på 32bit eller 64bit maskin.

Det hade var vart en helt annan sak om man kört med en word addresseble maskin. Då hade man alltid förlorat på ord kortare än dubble word som oftast är 64bit i tex C++ om man har en 64bit maskin likt gammla Cray maskiner. Men dom offrade minne för hög trougphut då dom primärt jobbade på stora data sett.

Men som sagt dom felsta architecturer är byte addresseble så minnesanvändnigen behöer inte gå upp för det om mjukvaran är rätt skriven. Men C/C++ vad jag vet kan dubble word och liknande vara relativt till registerlägden på processorn så har programeraren bara som avsickt att bara resarvera 2byte på en 32bit arch så kan det blir 4 byte på en 64bit arch. 2byte var kanske allt han behvöde för sin variabel så allt över är bara slöseri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Bar för ett OS är 64bit så behöver det inte nytja mer ram för det än ett 32bit.

Alla modärna maskiner är Byte addressble villket betyder att en addres i minnet är 8 bitar.

Ett korekt skrivet app tar inte mycket mer eller mindre ram oavset 32 eller 64bit. Man specefierar en vis addreslägd eller antal bytes en variabel ska ha oavset om programet ska köras på 32bit eller 64bit maskin.

Det hade var vart en helt annan sak om man kört med en word addresseble maskin. Då hade man alltid förlorat på ord kortare än dubble word som oftast är 64bit i tex C++ om man har en 64bit maskin likt gammla Cray maskiner. Men dom offrade minne för hög trougphut då dom primärt jobbade på stora data sett.

Men som sagt dom felsta architecturer är byte addresseble så minnesanvändnigen behöer inte gå upp för det om mjukvaran är rätt skriven. Men C/C++ vad jag vet kan dubble word och liknande vara relativt till registerlägden på processorn så har programeraren bara som avsickt att bara resarvera 2byte på en 32bit arch så kan det blir 4 byte på en 64bit arch. 2byte var kanske allt han behvöde för sin variabel så allt över är bara slöseri.

En anledning till att 64bit använder lite mer minne än 32bit är att pekare tar upp dubbelt så mycket utrymme på 64bit. Många program använder ganska många pekare, speciellt program skrivna i högnivåspråk där alla variabler är referenser. Dessutom tar en del av instruktionerna upp mer plats på 64bit och instruktionerna måste givetvis också laddas in i minnet.

Permalänk
Medlem

Mjo det stämmer säkert. Sedan har väl x86 nyare isntrucktioner fasta lägder oftast men äldre hade ju oliak lägde. Det fins ju architecturer som IA64 som ajg vill minans kör 31bit långa isntrucktioner och addreserar man det rätt så borde det ju räcka med att addresera 4byte för varge instrucktion. Men som sagt visst det rör sig ju om nyare isntrucktioner så visst tar vissa saker so mdu påpekar mer plats. Men det jag var inne på var att överlag behöver det ju inte ta så grymt mycket mer plats som mång tror. Det tar ju inte 2x mägden minne bara för du går från 32bit till 64bit. Beror ju helt på hur långa datasett du arbetar med för varge variabel eller kosntant eller vad det nu rör sig om. Men som ajg också skrev så är det ju lite specefikt vad ett word är i C++ tex i lägd beroende på architectur, 32bit eller 64bit osv. Rätt skrivet 64bit app kan nog varam er sparsamt än ett som bara är portat från 32bit till att fungera på 64bit.

Men jag programerar inte. Testat lite i bland. Men jag har läst en del om det bara för att förstå hur saker fungerar bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

81 MB enligt bild.

Debian Sid
Fluxbox

Direkt efter en uppstart så kör jag inte X, så då drar det säkert mycket mindre minne. Kör i det avbildade läget också Apache, MySQL, PureFTP och MPD.

aterm-sessionen tar ca 2MB. Biff-applikationen nere till vänster verkar fasen ta dryga 10MB nu när jag tittar i top, hur det är möjligt förstår jag knappt

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
http://pici.se/thumbs/t_SfUQFbQZh.gif
81 MB enligt bild.

Fasiken... 91MB hade jag med LXDE o Parted Magic....

Klart häftigt snabbt med en kraftigare dator...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Minne är till för att användas. tmpfs är guld värt. So mramdisk fast bättre.
så kör jag.
Filesystem Type Size Used Avail Use% Mounted on
/tmp tmpfs 1.0G 24M 1001M 3% /tmp

Monterat tmp i ramminnet via tmpfs. Snabbar man upp accessen till temporära filer som sakapas av många program.
Ränsas ut på kköpet vid en reboot

För dom som är intreserade av att nyttja ram minnet för /tmp så bara tt adda följande.
tmp /tmp tmpfs noexec,size=1g,nr_inodes=16k,mode=1777 0 0

storleken där är 1Gb men det är bar en övre gräns. tmpfs till skillnad från en ramdisk nytjar bara vad so mbehövs. Så 24Mb i mitt fall just nu när jag skriver detta.
Behövs inte sättas en gräns men kan ju vara bra å hindra apps från att fylla ramminnet med skit.

Fins fler sätt man kan nyttja rammminet för att sanbba upp saker.

Permalänk
Medlem

Tyst nu. back to topic.
Men anledning att man ska ha ett nybootat system är för att man inte ska ha 34234program igång. Även om operativet drar 15mb så kan man lätt använda över 1gig beroende på vad man gör. Så det är ointressant.

Däremot är jag positivt överraskad över att det är så många som inte kör ubuntu. Uppfattningen jag fått av sweclockers linuxdel är att alla kör ubuntu med compiz typ.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Tyst nu. back to topic.
Men anledning att man ska ha ett nybootat system är för att man inte ska ha 34234program igång. Även om operativet drar 15mb så kan man lätt använda över 1gig beroende på vad man gör. Så det är ointressant.

Däremot är jag positivt överraskad över att det är så många som inte kör ubuntu. Uppfattningen jag fått av sweclockers linuxdel är att alla kör ubuntu med compiz typ.

Compiz-funktionerna är ju bara onödiga.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Tyst nu. back to topic.
Men anledning att man ska ha ett nybootat system är för att man inte ska ha 34234program igång. Även om operativet drar 15mb så kan man lätt använda över 1gig beroende på vad man gör. Så det är ointressant.

Har man inte oöverskådligt många processer är det inte så svårt att återställa sin minnesåtgång till nybootad nivå, + eventuellt lite minnesläckor hos vissa program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Däremot är jag positivt överraskad över att det är så många som inte kör ubuntu. Uppfattningen jag fått av sweclockers linuxdel är att alla kör ubuntu med compiz typ.

Bara de som skriker högst

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.