Permalänk
Robot

Acer One Mod

Tja, jag har haft min asus eee 701 sen lanseringen vid juni nu. Och jag har nu blivit galen på den sega processorn, det minimala ram minnet, hårddisk utrymmet Och den futtiga 7 tums skärmen.. Då tog jag och beställde mig en Acer one på rea här på swec. Som dom flesta vet så är varken ramminnet eller hårddisken på den speciellt mycket mer än på eee:n. Därför hade jag nu tänk att uppgradera ram minnet samt slänga in en 1.8 tums hårddisk.

Specs då allt är klart.

Skärm: 8,9 tum

Cpu: Atom n270 1,6 ghz

Minne: 1,5 gig. 1gig samsung, 512mb hynix.

Hårddisk: Toshiba 80gb.

Igår då jag hade tänk mig att sätta ihop allt så var zif kabeln inte riktigt gjord för toshiba disken. Den var en blå plast remsa som jag tyckte var ivägen. Då jag försökte rycka bort den blåa plasten förjde kabeln också med en bit.. Nu sitter jag oc väntar på en nu zif kabel som passar min disk.

Allt som allt så gick allting på ganska precis 2500kr.

//Jooeln

Besök albumet: Acer One Mod av joooeln

Permalänk
Medlem

Jag har också satte i mer minne till 1500Mb (120kr)
Hårddisk har jag inte bytt ännu, men Samsungs hårrdiskar ska tydligen passa perfekt med zif kontakten.. Toshiba har jag hört att de inte passar..?

Vore kul om du nu får det fungera att lägga in en update..Kanske jag också köper en Toshiba....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag har också satte i mer minne till 1500Mb (120kr)
Hårddisk har jag inte bytt ännu, men Samsungs hårrdiskar ska tydligen passa perfekt med zif kontakten.. Toshiba har jag hört att de inte passar..?

Vore kul om du nu får det fungera att lägga in en update..Kanske jag också köper en Toshiba....

Japp toshiba har somsagt en annan kontakt. Men jag har fått tag på en sådan nu. Jag updajtar senare ikväll.

Permalänk

o jag lyckades pajjat mitt tangentbord på min asus 900 när jag hade tagit bort garantin lapp :(.

Permalänk
Medlem

Som jeg vet er det nok å file av den blå plasten med feks. en nagelfil for og få den tynnere, fikk jeg gjøre med min Samsung disk.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

"Och jag har nu blivit galen på den sega processorn, det minimala ram minnet, hårddisk utrymmet Och den futtiga 7 tums skärmen."

Processorn är nästan identisk med Acerns i prestanda.
Jag har 2GB, alltså mer än i din Acer.
Visst är det litet men jag ska nog sätta i en större ssd i min.
Skärmen är lite liten men ok, jag ska dock sätta en 8,9" i min.

Och då slipper jag Acerns stora storlek, kassa touchpad och högljudda fläkt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

var fick du tag i hårdisken?? har en sj och vill uppdatera hårddisken

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
var fick du tag i hårdisken?? har en sj och vill uppdatera hårddisken

Köpte den av en privat person i bagarmossen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
"Och jag har nu blivit galen på den sega processorn, det minimala ram minnet, hårddisk utrymmet Och den futtiga 7 tums skärmen."

Processorn är nästan identisk med Acerns i prestanda.
Jag har 2GB, alltså mer än i din Acer.
Visst är det litet men jag ska nog sätta i en större ssd i min.
Skärmen är lite liten men ok, jag ska dock sätta en 8,9" i min.

Och då slipper jag Acerns stora storlek, kassa touchpad och högljudda fläkt.

Touchpad håller jag med om, fläkten hör jag inte alls, så jag vet inte vad du menar med det....

Storlek, tyngd och prestanda o pris är Acer Aspire One överlägsen mot andra netbooks.....

Här har du något du kan titta på: http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.202906!fakta_betyg_mini...

Permalänk
Avstängd

Säljs Acer fortafande på rea ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Säljs Acer fortafande på rea ?

Nej, i söndags va sista dagen.

Permalänk
Medlem

hmmm, jag sitter på en acer aspire one, men min hade origignal 2gb ram och 160gb hdd .... verkar lite mysko tycker jag, då jag inte kan hitta den på nån butik i sverige med dom specen.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 Edition | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB, 1x4TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Touchpad håller jag med om, fläkten hör jag inte alls, så jag vet inte vad du menar med det....

Storlek, tyngd och prestanda o pris är Acer Aspire One överlägsen mot andra netbooks.....

Här har du något du kan titta på: http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.202906!fakta_betyg_mini...

Kan vara dåliga exemplar jag har läst om då
Visst är den bäst om man ska köpa en ny men om man redan har en Eee PC 701 och är moddarkunnig som han har visat så är det nästan dumt att byta, enligt mig

joooeln -> Ett tag tänkte jag göra precis som du för att det är rätt så frestande men jag kom fram till att det är bättre att vänta på kraftfullare netbooks eller alternativt uppgradera den befintliga (701).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Torsk, ska inhandla en billig laptop till farmor, synd att man missade rean på acer'n =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Torsk, ska inhandla en billig laptop till farmor, synd att man missade rean på acer'n =/

Det finns under 2000kr ännu...Kommer säkert flera erbjudanden...

Permalänk

Farmor ska nog inte ha en 9" skärm...

Permalänk
Medlem

Måste säga att i Asus Eee 1000 är det mycket mindre krongel att byta RAM och HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Måste säga att i Asus Eee 1000 är det mycket mindre krongel att byta RAM och HDD.

Jo, men den kostar ju också typ 4000kr. Jag la ner 2500kr för allt nu.

Permalänk
Medlem

Vad köpar man dessa zif kablar som passar Toshiba...?
Ska nog beställa en hårddisk nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad köpar man dessa zif kablar som passar Toshiba...?
Ska nog beställa en hårddisk nu...

Jag köpte av en privat person som hade köpt från polen...

Permalänk

Lite roligt att folk går lös på bärbara datorer

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

bara en fråga ska snart sätta in ett ram minne.. och undrar, hur får man bort tangentbordet och övre locket så man kommer in till moderkortet ? ^^

väldigt tacksam för svar

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
bara en fråga ska snart sätta in ett ram minne.. och undrar, hur får man bort tangentbordet och övre locket så man kommer in till moderkortet ? ^^

väldigt tacksam för svar

Jag följde en väldigt igenomgående video då jag gjorde mitt.

Länk: http://qik.com/video/161904