Permalänk
Medlem

Passiv kylning till en Phenom 8750?

Sitter här och funderar på att införskaffa en passiv CPU kylare till min phenom då jag anser att den bli alldeles för högljudd vid spel eller krävande applikationer.

Kör ju med datorn i sign och jag tror att dom största passiva kylarna så som thermaltake etc inte rikitgt gå in i chassit (dock ej mätt).
Så jag har tittat runt lite och kommit fram till att scythe ninja 2 skulle passa utmärkt, eller om till och med scythe mini skulle funka.

Har 2st nexus 120mm fläktar, en som leder in luft för kylning av grafikkort etc samt en som leder ut luft bak på datorn.

Kommer detta räcka för att hålla temperaturerna något låga i datorn? (om man nu kan prata om låga temps med ett grafikkort som ligger runt 65 grader)

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Räcker antagligen, kunde köra min C2D E6850 passivt med en ninja i en P182, jag fick däremot lite problemn med för varm NB så slutade med att jag satte dit en fläkt i alla fall för att få lite flöde.

Skulle överväga att inte köra helt passivt och sätta en nervoltad Nexus eller vad du nu föredrar på Ninjan, du kommer ju antagligen inte höra fläkten i alla fall.

En långsam och tyst fläkt ger rätt mycket kylning på en ninja, dess glesa flänsar gör att den fungerar riktigt bra med tysta långsama fläktar då den inte ger så mycket motstånd.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte försöka mig på passivt med schythe mini i alla fall, hellre att du tar en Ninja 2. Sen om det blir för varmt slänga på en lågvarvad fläkt. Eller 2 lågvarvade för push-pull.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det blir nog en Ninja 2. Silverstone som du rekommenderade Telle hittar jag ingen info om så jag e lite rädd för att prova den. Båda har ju desutom samma pris så varken vinst eller förlust.

Måste bara se till att det är min processor som låter nu och inte mitt nätagg, vilket jag dock är väldigt skeptisk till att det skulle stå för oväsendet.

Räcker medföljande fläkten tro eller ska jag köpa en nexus till?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04