Permalänk
Medlem

Värdelös Logitech G5

Hej.

Min gamla trotjänare, en Logitech MX518, gav upp härom veckan. Jag beställde en ny Logitech G5 v2, eftersom det kändes tråkigt att beställa en precis likadan mus till, även om MX518 varit nästintill perfekt. Jag har tidigare, innan min MX518, testat en Logitech G5 (den första versionen), och fått den utbytt flera gånger p.g.a. precisionsproblem, innan jag gav upp och skaffade min MX518. Döm om min förvåning när den nya versionen lider av precis samma problem som de gamla. Det handlar om att den är extremt motvillig att läsa av långsamma diagonala rörelser. När man drar ganska långsamt så verkar den låsa sig till att läsa horisontellt / vertikalt. Problemet är värst när man drar snett ned åt höger. Jag har en bild som illustrerar problemet:

Linjerna är dragna från mitten och utåt. Min MX518 gjorde likadant, (också mest påtagligt vid rörelse snett ned åt höger) vid EXTREMT långsamma rörelser, men G5:an gör det även vid snabbare rörelser. Problemet är i den grad att det är svårt att t ex surfa.

HUR kan alla recensioner, andra användare, etc, ha missat detta? Detta är som sagt mitt fjärde exemplar (i två olika versioner) med precis samma problem. Är det så här på andra lasermöss? Får ni samma problem med era G5:or?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Testa min G5 som jag tycker är en betydligt bättre mus än MX518 också,
men kunde inte framkalla problemet, blir raka fina linjer för mig, med din med din metod.
dvs linjerna blir precis så som jag styr musen, oavsett snabb eller väldigt långsamt, samt vid olika DPI.
Kommer skaffa en G5 nästa gång också om/när min blir utsliten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har googlat lite, och hittat några stycken med samma problem. Hur kommer det sig att alla G5:or jag testat lider av samma problem? Extrem otur?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Hedersmedlem

Underlaget eller extremt darrhänt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Intressant problem, jag har själv testat med min G5 v2:a, genom att bara göra som du gjort på bilden och när jag drar snett ned åt höger uppför sig min mus nästan identiskt som din.
Jag har även testat detta med fel hand (för mig vänster) för att utesluta att jag undermedvetet följer den ritade linjen.

Visa signatur

Antec Nine Hundred | C2D E6600 ES 2.4GHz@2.4GHz | ASUS P5W DH Deluxe | 3Gb Corsair XMS2 PC6400@800Mhz | ASUS EN9800GTX+ DK | Logitech G5 v2 | Win XP

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet. Efter lite googlande hittade jag att de senaste drivrutinerna innehåller firmware som fixar problemet. Jag laddade hem... installerade... och problemet försvann.

I stället fick jag jättemycket musacceleration, samt att Set Point, tack vare sin "identifiera spel" funktion, ändrade känslighet varje gång jag satte på något spel. Dessutom ändrade den inte tillbaka efter att jag stängt ner spelet... Skiten gick inte att stänga av heller, eftersom Set Points inställningar nollades varje gång jag startade om datorn. Så, jag avinstallera hela skiten... och nu fungerar det!

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]