Följ Black Week på SweClockers

Killzone 2... Snyggt p.g.a CPU - GPU - RAM eller Blu-ray?

Permalänk
Medlem

CPU. Post-processing. Till och med PC ligger efter då dual-core fortfarande är standarden.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Tycker ofta konsoler är bättre på att utnyttja effekter för att få spelet snyggare. Tyckte black såg asbra ut tack vare enkla ljuseffekter som liksom går att göra i worldcraft och galet snyggt gjorda partikeleffekter och suddeffekter. Inga tunga dynamiska grejer utan bara finputs på ytan små okrävande småsaker.

När utvecklarna lär sig alla småknep med dagens hårdvara kan sakerna bli fruktansvärt snygga. (Självklart ska de spelen ha dynamisk ljussättning och normalmapping!!!)

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Tycker ofta konsoler är bättre på att utnyttja effekter för att få spelet snyggare. Tyckte black såg asbra ut tack vare enkla ljuseffekter så går att göra i worldcraft och galet snyggt gjorda partikeleffekter och suddeffekter. Inga tunga dynamiska grejer utan bara finputs på ytan små okrävande småsaker.

När utvecklarna lär sig alla småknep med dagens hårdvara kan sakerna bli fruktansvärt snygga. (Självklart ska de spelen ha dynamisk ljussättning och normalmapping!!!)

Jag gissar på att anledningen på (eventuellt?) fler effekter på konsol har att göra med problemet med minne för maskinerna. Väldigt lite minne finns vilket begränsar saker som texturer. Kan man istället maskera bort dåliga texturer med exempelvis blur och liknande effekter använder man nog det då det förmodligen är lättare för minnet.

Men du har helt klart rätt i det med att utvecklarna behöver lära sig använda hårdvaran. Första PS2 spelen ser ju (oftast) inte ut i närheten av vad de sista bra spelen såg ut. God of War var ju ett av de snyggaste spelen helt klart. Burnout 3 Takedown var rätt snyggt med faktiskt. Första spelen som kom? Helt klart inte i samma grafiska klass.

Sen tycker jag överlag att man bör se till maskinens förutsättningar och tidpunkt vid lansering för att avgöra hur pass snyggt ett spel är. För mig är Yoshi's Island till Super Nintendo fortfarande ett av de snyggaste spelen någonsin, minns när man fick det i julklapp 1995 och det då var något av det snyggaste man sett. Visst, spelgrafiken har blivit _mycket_ mer avancerad men för sin tid, och med tanke på den gamla hårdvaran (som fick viss hjälp av Super FX-2 chippet som satt i spelkassetten). Nu börjar man ju känna sig riktigt gammal faktiskt. xD

Eller är jag ensam om den synen?

Permalänk
Medlem

Yoshi's Island är supersnyggt! Återsåg det nyligen och kunde inte tro att det var snes, känns liksom modernt som bara den. Tecknad film på riktigt! Som de snyggaste flashspelen fast med bättre design...

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Yoshi's Island är supersnyggt! Återsåg det nyligen och kunde inte tro att det var snes, känns liksom modernt som bara den. Tecknad film på riktigt! Som de snyggaste flashspelen fast med bättre design...

They aren't making games like they used to...

Bilder för er som inte vet vad vi snackar om: http://www.mobygames.com/game/snes/super-mario-world-2-yoshis...

Och i rörelse: http://www.youtube.com/watch?v=9D6ypNt8VPg&feature=related

Ett av få spel man har kvar från Snes-tiden, sålde till och med mitt Zelda 3. =/

Permalänk
Medlem

Personligen så tror jag att PS3 kommer ha snyggare spel än 360 men inte än riktigt. Dock så är jag nöjd med grafiken som är nu och skulle knappast undervika Gears bara för att det kanske inte är lika snyggt som Killzone 2.

Spelbarhet och grafisk design är viktigare än rå grafik, tycker man inte det så borde man lira alla spel på dator istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
They aren't making games like they used to...

Näe verkligen inte... vilket är oerhört synd för oss som vill ha spel med en oerhört detaljerad grafisk design. =/

Idag är det 3D och fattig detaljrikedom som gäller till 99%.

Permalänk
Medlem

Köpte en Ps3 för ett par veckor sedan, mest för att man var sugen på Killzone 2.

Efter att ha testat demot så är man lite besviken, var inte alls så snyggt som jag trodde det skulle vara samt att gameplay inte skiljer sig något alls från andra FPS, är trött på att vissa spel skall överhypas så mycket som dem gör.

Får hoppas hela spelet samt multiplayer är bättre.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bounter
Köpte en Ps3 för ett par veckor sedan, mest för att man var sugen på Killzone 2.

Efter att ha testat demot så är man lite besviken, var inte alls så snyggt som jag trodde det skulle vara samt att gameplay inte skiljer sig något alls från andra FPS, är trött på att vissa spel skall överhypas så mycket som dem gör.

Får hoppas hela spelet samt multiplayer är bättre.

Känner igen det där, byt ut Killzone 2 mot Little Big Planet, demo mot fullversion och FPS till plattformare så känns det igen.

GoW2 till krysslådan var rätt trevligt dock, körde igenom det under fredagskvällen och lördagen. Brister från första spelet hade plockats bort vilket var uppskattat. Grafiken var rätt fin till helheten men började man granska så såg man fort att texturerna varierade i kvalitet. Men det är ju som alltid med konsoller.. PC-spelen är ljusår före.. ungefär.

Ge mig konsolspel med tangentbord och mus. Förstår inte problemet, alla maskiner sedan PS2 / Xbox-tiden har ju kommit med USB men ändå används det aldrig till något riktigt bra. FPS på konsol skulle bli rätt behagligt med kontroller avsedd för ändamålet..

Permalänk
Medlem

Jag tyckte demot var askul och grafiken är helt sjukt snygg. Nu har jag inte uppgraderat min dator på några år så jag spelar sällan spel på högsta grafikinställningarna där, vilket gör att jag antagligen har lite dåligt underlag för jämförelse med just PC-spel.

Spelmässigt är det ganska klumpigt, men det är väl det som är poängen också, att man inte kan rusa in á la Rambo och slakta allt man ser. Coversystemet tyckte jag fungerar utmärkt även om det var lite knepigt att komma in i det.

Jämför man med Gears 2 är det svårt att säga vilket som är snyggast tycker jag. Har bara spelat Gears 2 en gång nån timma, men det är ändå en annan stil på det grafiska i det spelet. Killzone 2 är väldigt grått och industriellt och det tycker jag inte Gears 2 är på samma sätt.

Generellt tycker jag att texturerna till PS3an har en tendens att vara mer lågupplösta än till 360:n, vilket jag tycker är märkligt då båda konsolerna har väldigt lik hårdvara. Kan det ha något att göra med hur minnet är uppbyggt i konsolerna?

Frågan är ju varför man i så fall delar upp minnet som i PS3an om det är bättre att ha som i 360:n. Det måste ju finnas någon fördel, någon som kan uttala sig om detta?

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Vem fasen kollar texturer när man spelar?
Och mus och tgntbord till konsoll, nej tack. Fortsätt ni spela på era datorer. Konsol skall spelas från soffa på en 100+ projektorduk med handkontroll. Dagen mus- och tangentbordstöd kommer till spel kommer konsolerna gå i graven

Permalänk

fan detta spel såg farlig schysst ut hämtade det idag på elgiganten för 499kr haha satt lappar i butiken att man va tvungen att va 18 år för att få köpa d nej men riktigt schysst spel SÄGER BARA KÖÖÖP!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Näe verkligen inte... vilket är oerhört synd för oss som vill ha spel med en oerhört detaljerad grafisk design. =/

Idag är det 3D och fattig detaljrikedom som gäller till 99%.

Mer handritade miljöer i 2D åt folket! Slår allt vad 3D heter!

Tycker det ser ut som att Killzone "luras" med all sin motion blur. Många verkar uppfatta det som att motion blur = snyyyyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Mer handritade miljöer i 2D åt folket! Slår allt vad 3D heter!

Tycker det ser ut som att Killzone "luras" med all sin motion blur. Många verkar uppfatta det som att motion blur = snyyyyggt!

Usch för elektronisk underhållning. Jag vill leka med dockor.

Sluta tramsa med ert bakåtsträvande!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Självklart har ps3an bättre hårdvara men vafan varför? Multiplatform spelen är ju helt indentiska.

Vart även rätt så besviken över single player delen i killzone 2 kanske inte kommit långt nog än! Men nu ska vi se vad multiplayern går för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlander
Vem fasen kollar texturer när man spelar?

Word.

Och mus och tgntbord till konsoll, nej tack. Fortsätt ni spela på era datorer. Konsol skall spelas från soffa på en 100+ projektorduk med handkontroll. Dagen mus- och tangentbordstöd kommer till spel kommer konsolerna gå i graven

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC

Är det något fel med det? Det är väl ganska subjektivt. Eller finns det något objektivt mått på snygghet i spel?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Motion blur är ju snyggt. Fult bilr det om det används för mycket men så är inte fallet i KZ2. Är på 9% nu..Riktigt snyggt.

Visa signatur

i7 920, 4850 512MB, 640GB HDD, 3GB 1333 MHZ, Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd över singelplayer delen.
man är hela tiden stressad och nervös, man kommer verkligen in i spelet och känner sig aldrig säker.
precis som jag skulle gissa det skulle va om man var på fronten i en strid.

Grafiken har jag inte riktigt tänkt på så mycket, det är mer stilen och atmosfären som fångar en.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Har mest kört multi och såklart finns det saker jag inte gillar.

1. Först och främst så hatar jag att man inte ser pingen.

2. Skulle vilja ha region SWE då region EU innefattar alldeles för många länder.

3. Man kan inte se vad servern kör med för inställningar utan att ansluta till den.

4. Man kan inte filtrera bort servrar som kör med botar, hatar botar, när man spelar över nätet vill man spela mot mänskliga motståndare, annars kan man lika gärna köra offline.

5. Man kan inte hoppa över till andra laget när väl matchen har startat, tex om några spelare lämnat servern och lagen blivit ojämna.

6. Motion Blur, allt blir bara suddigt när man rör sig, spelet skulle både vara snyggare och man skulle ha bättre koll på omgivningarna om det inte fanns.

Detta är saker jag tycker dem måste fixa i någon kommande patch.

Permalänk

shiat va folk klagar. Get a life

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Det är snyggt för att dom har använt sig av Deferred shading och Beäst.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det är snyggt för att det är snyggt. Design, texturer, effekter ser bra ut helt enkelt samt att det flyter på utan problem. Anledningen sedan till att det blev snyggt är lika delar hårdvara som ett dedikerat team som visste vad de ville med spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Det är snyggt för att det är snyggt. Design, texturer, effekter ser bra ut helt enkelt samt att det flyter på utan problem. Anledningen sedan till att det blev snyggt är lika delar hårdvara som ett dedikerat team som visste vad de ville med spelet.

och 400miljoner

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Testade demot, var riktigt besviken. Jag har inte vågat köpa spelet pga. laggen. Det tar 0.5sek för vapnet att avfyra efter att jag har tryckt i knappen.
Sen tar det lika lång tid föör spelet att registrera rörelser när jag siktar.

Känns otroligt klumpigt och handikappat. Jag klarar inte av att spela ett FPS när det är på det viset.

Guerilla gick ju ut och sa att det var ett fel, får se om det fixas i någon patch. Först då köper jag det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Testade demot, var riktigt besviken. Jag har inte vågat köpa spelet pga. laggen. Det tar 0.5sek för vapnet att avfyra efter att jag har tryckt i knappen.

Känns otroligt klumpigt och handikappat. Jag klarar inte av att spela ett FPS när det är på det viset.

Guerilla gick ju ut och sa att det var ett fel, får se om det fixas i någon patch. Först då köper jag det.

Låter snarare som du lider av laginput på din tv än att det skulle vara spelet som laggar. Själv köpte jag spelet igår och märker inte av några typer av lagg problem. Annars ett riktigt snyggt spel men känslan är väl lite halvdan, måste nog spela mer antar jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero

Mysko... för mig laggade det inte alls...:/ Jag köper det nog när nästa lön kommer och det förhoppningsvis trillat ner några kronor i pris... Denna månaden blir tuff nog utan att man lägger ut 600+ på ett spel...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
shiat va folk klagar. Get a life

okej .... vi måste ju klaga för att företagen som gör spelen ska fatta att dom har gjort fel annars släpps ju knappt några patchar som fixar dessa problemen?

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
okej .... vi måste ju klaga för att företagen som gör spelen ska fatta att dom har gjort fel annars släpps ju knappt några patchar som fixar dessa problemen?

Dock så är det mest folk som förväntat sig ett nytt COD som klagar.

Förstår inte varför spelet behöver fixas när majoriteten som tänker fortsätta spela spelet inte har några problem.

Tvärtom alla andra konsol spel borde patchas för att vara lika bra som KZ2. Hur skulle alla som gillar COD för tillfället ta det?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Låter snarare som du lider av laginput på din tv än att det skulle vara spelet som laggar. Själv köpte jag spelet igår och märker inte av några typer av lagg problem. Annars ett riktigt snyggt spel men känslan är väl lite halvdan, måste nog spela mer antar jag

vaddå laginput? TV'n har ju inget med spelet - kontrollen och konsolen att göra när det gäller signaler dem emellan?

Har aldrig varit med om liknande på något annat spel innan.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
[B]vaddå laginput? TV'n har ju inget med spelet - kontrollen och konsolen att göra när det gäller signaler dem emellan?

TV'n har väldigt mycket med spelet att göra då det är den som visar bild för dig och ditt problem som du beskriver är typiskt för laginput dvs bilden ligger efter ditt tryckande på knapparna på kontrollen tex