Permalänk
Medlem

Musikprogram?

Jag undrar om det finns något program på nätet som går att göra rocklåtar med från scratch? Något ni på Sweclockers har att rekommendera

Orkar inte med allt techno dunk och har inte råd med studio.

Tack!

Permalänk
Medlem

FL Studio, skulle det kunna funka? Tankade hem demon och verka okej.

Någon som kan något om det? Vill typ ha elgitarr, bas och trummor Basic liksom

Permalänk
Medlem

Ja du kan ju använda FL Studio och pluggar till de som tex DFH för trummor och Guitar rig för gitarr. De finns ju massor av pluggar och program du kan använda men FL är ju en bra början

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

FL studio ska vara bra, provade det förut men det visade sig att jag sög åp såntX)

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem

Abelton live
Reason

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

antar att du ska spela in musiken själv, isf är cubase populärt bland hemstudiorna.
reason är ju bara en sequencer, och går inte spela in med.
FLStudio är väll bara en sequencer med egentligen, men man kanske kan spela in?

sen finns det ju protools och logic med om d har mac garageband som kommer till mac fungerar bra för hemstudion med.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Samplad rock? Nej usch fy och blä
Du måste spela in själv och då använder man Cubase oftast. Reason och FL Studio är bra program men är egentligen bara sequencer, som folk redan skrivit.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Ejay har väl massa samplad rock tror jag.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Reaper är det minst krävande och billigaste och enligt mig bästa programmet. Gratis att prova, billigast att köpa samt har bäst stöd för flera kärnor.

Som trummor hade jag valt ett gratis VST instrument och sedan gå över till Addictive eller EZ-drummer som är betydligt snabbare och enklare att jobba med jämfört med Battery där du måste variera anslag för hand.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Det är tråkigt att så många underskattar FL Studio... jag använder det till allt i min musikproduktion förutom klippning vilket jag gör i Nero Wave Editor.

Om du nu är ute efter datorgjord rock och inte orkar fixa mer än FL Studio, leta reda på pluginen FPC och Slayer som finns i FL så har du en början iallafall

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DimensionDude
Det är tråkigt att så många underskattar FL Studio... jag använder det till allt i min musikproduktion förutom klippning vilket jag gör i Nero Wave Editor.

Om du nu är ute efter datorgjord rock och inte orkar fixa mer än FL Studio, leta reda på pluginen FPC och Slayer som finns i FL så har du en början iallafall

Underskattat? Det är snarare den värsta hypen någonsin inom musikproduktion. Det enda programmet som är mer omtalat om ProTools och det är inte i samma prisklass.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jaså?... ursäkta mig då. Visste inte att det var så omtalat, jag snubblade över det själv på nätet så... Oh well.

FL Studio hjälpte mig till tredje platsen i prerendered music på dreamhack sist iallafall

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

Om du menar att skapa rockmusik från midi så är det i princip omöjligt. Inspelning av riktiga ljud är det enda som gäller med undantaget att trummor kan göras i datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Underskattat? Det är snarare den värsta hypen någonsin inom musikproduktion. Det enda programmet som är mer omtalat om ProTools och det är inte i samma prisklass.

Varifrån har du fått att protools är dyrt? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257832

EDIT: Kollar vi dessutom på 8:an som börjar bli aktuell så är det upp till 48 spår i LE och M-powered och klart förbättrad midieditering. Kommer vi till ProToolsHD så är det ju en väldigt smidig plattform för att användas som en "bandare" och vill man ha hårdvarukontrollers så är det ju digidesigns prylar som har mest att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Kör Cubase eller Pro Tools.

Pro tools midihantering är värdelös dock. Kanske har förbättrats i 8:an..

Cubase är väldigt komplett och simpelt enligt mig

MVH
Simon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Om du menar att skapa rockmusik från midi så är det i princip omöjligt. Inspelning av riktiga ljud är det enda som gäller med undantaget att trummor kan göras i datorn.

Varifrån har du fått att protools är dyrt? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257832

EDIT: Kollar vi dessutom på 8:an som börjar bli aktuell så är det upp till 48 spår i LE och M-powered och klart förbättrad midieditering. Kommer vi till ProToolsHD så är det ju en väldigt smidig plattform för att användas som en "bandare" och vill man ha hårdvarukontrollers så är det ju digidesigns prylar som har mest att erbjuda.

LE är inget riktigt ProTools, har du kört med det riktiga så hade du också märkt skillnaden. Ser man däremot till Cubase så är budgetversionerna betydligt mer lika VST och SX versionen som det hette då. Dessutom är bägge budgetversionerna lika begränsade som Cubasis och det växer man ur snabbt om det finns något intresse.

Den äkta Protools versionen är väldigt bra med tillhörande hårdvara om man har den budgeten eller ska in i studio men under 4000 kommer jag alltid hävda att Reaper är bäst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Renoise, Skale Tracker och Fast Tracker.... i dom programmen har du ALLT.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Napster91
Renoise, Skale Tracker och Fast Tracker.... i dom programmen har du ALLT.

kan du spela in ljudfiler med dem? för trackers laddar väll samplingar/programmerar ljud i.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
LE är inget riktigt ProTools, har du kört med det riktiga så hade du också märkt skillnaden. Ser man däremot till Cubase så är budgetversionerna betydligt mer lika VST och SX versionen som det hette då. Dessutom är bägge budgetversionerna lika begränsade som Cubasis och det växer man ur snabbt om det finns något intresse.

Den äkta Protools versionen är väldigt bra med tillhörande hårdvara om man har den budgeten eller ska in i studio men under 4000 kommer jag alltid hävda att Reaper är bäst.

Jag försöker inte skapa opinion nu, jag vill bara framföra att även PT går att få för en ganska liten summa. Det är ju väldigt lätt att man, speciellt som nybörjare tror att man inte kan arbeta med ett program bara för att alla funktioner inte finns där, även om vissa saker är nödvändigt för fullt professionellt arbete.

Och ja, jag har jobbat både i HD och LE och min erfarenhet är att även LE duger bra för hemstudio. Annars arbetar jag gärna i Cubase, mest för att jag kan det in i märgen. Reaper har jag inte provat, men det har varit på att-göra-listan länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag försöker inte skapa opinion nu, jag vill bara framföra att även PT går att få för en ganska liten summa. Det är ju väldigt lätt att man, speciellt som nybörjare tror att man inte kan arbeta med ett program bara för att alla funktioner inte finns där, även om vissa saker är nödvändigt för fullt professionellt arbete.

Och ja, jag har jobbat både i HD och LE och min erfarenhet är att även LE duger bra för hemstudio. Annars arbetar jag gärna i Cubase, mest för att jag kan det in i märgen. Reaper har jag inte provat, men det har varit på att-göra-listan länge.

Du har inte tänkt på att ljudkortet som är bundlat med Protools light inte heller är något bra? Alla personer som någon gång i sina liv vill ha möjlighet till en bekväm inspelning utan hög latency bör avstå från dem ljudkorten som är rena rånet, skitdåliga preamps och värdelöst usb-interface som inte gör någon glad. Ingen bra deal jämfört med ett bättre ljudkort för 2000 kr och samma skit till nybörjarprogram. Som nybörjare är risken störst att man köper skit som man snabbt växer ur. Ett program med begräsat antal spår och dåliga inbyggda VST-pluggar är aldrig en bra deal.

Om man ändå ska köpa ett ljudkort så fine, använd bundled-programmen men under 4000 får man inga bra mjukvaror från någon av de större tillverkarna, gränsen går vid Cubase Studio 4 och det är knappast något att rekommendera till nybörjaren vars framtid inom musikskapande är tveksam.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Du har inte tänkt på att ljudkortet som är bundlat med Protools light inte heller är något bra? Alla personer som någon gång i sina liv vill ha möjlighet till en bekväm inspelning utan hög latency bör avstå från dem ljudkorten som är rena rånet, skitdåliga preamps och värdelöst usb-interface som inte gör någon glad. Ingen bra deal jämfört med ett bättre ljudkort för 2000 kr och samma skit till nybörjarprogram. Som nybörjare är risken störst att man köper skit som man snabbt växer ur. Ett program med begräsat antal spår och dåliga inbyggda VST-pluggar är aldrig en bra deal.

Om man ändå ska köpa ett ljudkort så fine, använd bundled-programmen men under 4000 får man inga bra mjukvaror från någon av de större tillverkarna, gränsen går vid Cubase Studio 4 och det är knappast något att rekommendera till nybörjaren vars framtid inom musikskapande är tveksam.

Du drar allting över en kam, kortet jag länkade till har ju inte ens någon möjlighet till inspelning, utan är till för att enbart mixa och då spelar latencyn ingen roll. Sen finns Mbox 2 Pro och digi 003 / 003+ som har firewire. Visst, Protools LE är inte något universiellt som slår alla andra plattformar på fingrarna, men på vissa kanter har det fördelar. Allt är ju en fråga om vilket program man föredrar att arbeta med. Digidesigns lösningar är ju inte helt och hållet skräp, men för många ändamål finns det ju långt mycket bättre varor från andra tillverkare.