Speldator för 20 000 inkl skärm (en till) :)

Permalänk
Medlem

Speldator för 20 000 inkl skärm (en till) :)

Hallå grabbarna sweclockers! (och damerna)

Nu har jag suttit här och läst och funderat i ca 2 veckor, verkligen försökt sätta mig in i ett nytt datorköp innan jag väller ut frågor. Nu hade jag tänkt att genomföra mitt datorköp, men tänkte bara ta en sista koll med er om mitt system, har gått i val o kval om grafikkort och beslutat mig för ett geforce, för jag orkar inte med drivrutinsproblem osv, vill ha det enkelt för mig, så det gör inget att det kasnske är lite sämre eller mindre prisvärt, vill köra på geforce korten!
Jag har ingen koll om grafikkortet kanske är för klent för den processorn eller skärmen för att få en fin spelupplevelse?

Så här är då mina krav som jag undrar om jag fått i uppfyllelse:

Datorn ska vara tyst
26" skärm
i7 system såklart.
Vill ha en go spelupplevelse och en dator som jag kanske vill kunna uppgradera med nytt grafikkort i framtiden.
Datorn kan kosta lite mer än 20 000 men helst inte för mycket över det.
Allting måste köpas från en och samma plats, jag har valt inet men vet inte om den är billigast?

Så här kommer det jag byggt ihop:

Väldigt tacksam för svar. Hade tänkt köpa datorn imogon men jag får väl se om ni hinner svara lite innan hehe

/Robert

Permalänk
Medlem

Ta inte Samsung CD/DVD. Ta en Optiarc istället.

Jag hade hellre tagit en WD Caviar Black 640gb än Samsungen. Dock inte jättestor skillnad.

Jag hade tagit en BenQ TFT 24'' E2400HD (https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/benq-tft-24---e240...) och kört på ett värre graffekort istället, t.ex. något GTX 295 (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1261) eller något HD4870X2 (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1140)

Permalänk
Medlem

Jaha okej, jag ändrade till en sådan dvd. Men varför byta hårddisken? förlorar ju 100gb, och tjänar ju bara 40kr
Är ju så sugen på en 26" :/ typiskt. Är verkligen ett gtx 280 för klent då? känns ju mycket, 3000 extra ungefär för någon version bättre :S
Vägrar som sagt ati, vill ha nvidia.

Tack för svar

Permalänk

Herrejävlar, nästan exakt ett sånt system jag petat ihop på prisjakt, i väntan på om jag kommer in på den skolan jag vill till hösten...

Några tankar;

Cosmos 1000 har goda förutsättningar för ett tyst system, men vill du verkligen få ner ljudvolymen så satsa på andra fläktar än de som sitter orginal, för de ska tydligen inte vara så tysta. Dessutom kanske en Accelero 280 eller liknande till grafikkortet skulle vara trevligt, så får du ner volymen där också.

Här är min lista, jag hoppas länken fungerar: http://prisjakt.nu/minsida.php?a=compassion&k=619364

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Hehe ja det var ganska likt det!
Aj fanken, måste jag byta fläktarna ja.. hur mkt ljud rör det sig om? hade hoppats slippa lägga pengar på det. :/
Det där nätagget, mkt tystare än mitt?

Okej nu har jag ändrat lite här, 500kr billigare, lite bättre grafikkort men lite mindre skärm, dock bättre kanske? lite billigare o mindre hdd, kanske bättre dock? nätagget lite billigare och hoppas på tystare.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, köpte nästan exakt samma system i veckan

Permalänk
Medlem

Mer feedback grabbar! ska köpa systemet idag tänkte jag
Hade ni tagit ett snäpp bättre grafikkort istället för 26" skärmen? tror ni det nya nätagget låter mindre? tänkte att jag kan byta ut fläktarna lite senare när jag har mera cash om det låter för mycket för min smak.

Permalänk

Agget är nog riktigt tyst, de flesta bättre nätagg låter inte särskilt mycket. Tror grafikkortet kommer överrösta det med råge, men du kan ju köpa till en bättre kylare senare. Hur mycket cosmos 1000 låter kan jag inte svara på, det är bara vad jag läst på flera reviews, bland annat SweCs egna. Det är ju inte värre än att du köper nya fläktar om det är för högljutt. Det går att bygga en väldigt tyst dator i chassiet iallafall så jag tror inte du blir missnöjd

Om du vill kolla upp vad som blir billigast kan du ju skapa en lista med vad du vill ha på Prisjakt.se och sen prisoptimera efter en butik. Kan skilja väldigt mycket. På Cosmos 1000 skiljer det 400 kr från billigaste till Inet... Om det bara handlar om frakt och hur praktiskt det är så kan det kanske löna sig att jaga i ett par olika butiker iallafall...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Tack för fin feedback! Jag kör nog på detta då, den ända jag vill se mera vad ni tycker är val av grafikkort/skärm, gtx280 26" skärm eller gtx285 24" skärm...
Jag måste ha allt från en och samma sida för jag ska faktiskt mygla lite, min far köper datorn till mig utan moms, hehe.

Permalänk

Jadu, som sagt kommer jag köra på 280 men det är väl mest för att hålla priset nere lite extra... Jag spelar inte sådär våldsamt mycket och behöver inte ha värstinggrejer. Då är det viktigare att maskinen är snabb i övrigt

Men räknar man in strömförbrukning och sånt så kanske ett 285 inte är så farligt... hur mycket skiljer det egentligen i pris?

EDIT: Herrejävlar, det skiljer ju mer än tusenlappen. Jag håller mig till 280

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Ja det gör ju det, så frågan är om 1 modell bättre är så våldsamt mycket bättre, undrar om jag inte hellre tar en lite större skärm... hatar o vara såhär velig
Kan ju tillägga att jag är lite färgblind, så jag kanske inte märker så stor skillnad på dom två skärmarna, kanske bara märker skillnad på " och då kan jag ju hellre ta en 26" kanske. hmm. Är ju också lite rädd att 280 är lite för klent för att få ut max prestanda på en 26" istället för en 24".
Alla snackar ju om flaskhalsar, och jag har ju ingen lust o bränna 20k på en flaskhals!

Permalänk

Orkar ej läsa allt, men om ingen redan skrivit det, så rekommenderar jag starkt 2 HDD's, så du kan ha en skillt för spel.

Skaffade precis en separat HDD för spel och kan säga att laddningstiderna blev mycket förbättrade! även under spelande om nytt material skall läsas in så blev det god prestanda skillnad.

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk
Medlem

Läst massa nu, bestämmer mig för ett gtx 280, ska jag ha ett bättre hade alternativet varit 295 men det kostar det dubbla, så nja 280 blir det!
Har inte konomi till att köra 2 diskar, blir 1 bara. Skärmen sitter jag och klurar på nu.

Permalänk

Hmm... det är väl samma upplösning på 26 och 24 tummarna? Så prestandan i spel lär inte skilja något... ta det du har råd med

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag nog kommit i mål. Det blev en 24" från benq, den var så jävla snygg och fått mkt bra om sig, sen sparar jag då lite pengar på det, och då bytte jag till 1tb hdd istället för 640gb, lika snabb. sedan valde jag att byta alla fläktar i mitt chassi, hoppas på ett riktigt tyst nu, annars får jag köpa cpu och gpu kylare när jag har lite mera cash, känns bra dethär:

Permalänk
Inaktiv

glöm inte fraktfritt för sweclockers https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem

Det är sant! Men nu då, har jag mitt väldigt tysta monster till datormaskin här nu eller? Funderade på om jag kanske måste en fläktkontroller? för att kunna sänka alla fläktar en aning för o få den lite tystare? är det svårt att installera den eller? och isåfall vilken skulle man ha? var ju 7 år sen jag höll på med datorbyggen

Permalänk

Jag tror det där är en mycket, mycket bra början. Istället för fläktkontroller kan du ju avvakta ett tag och senare köpa till ett Accelero Xtreme 280 till grafikkortet, det tror jag lönar sig mer.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Okej, ja det har du rätt i, jo det känns bra. Jag tror köpet äger rum ikväll eller kanske imorgon, så finns lite tid till om någon har någon invändning på nånting mer, om det är en flaskhals nånstans med grafikkort eller nätagg eller något.
Tack igen för all fin feedback!

Permalänk

Skulle det verkligen vara en enorm flaskhals i graffet kan du ju också senare, när ekonomin tillåter, köpa ett till 280 och köra sli Tror du kommer bli steknöjd med den där datorn alltså... jag är jävligt avis eftersom det kommer dröja ett bra tag innan jag har råd med nått sånt! Får leva lite genom dig tills sommaren haha.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Ja det har du rätt i, nej det blir det systemet imorgon! Kommer nog bli sten nöjd som du sa. Hehe, den som väntar på något gott.... och det blir ju billigare med tiden också