Permalänk
Avstängd

Eller tvärt om.

Sen skulle jag köpa ett UD5 istället för Extreme kortet.Samma spec + du kan dunka in samma bios som Extreme kortet har i UD5an dock utan någon prestandavinst så det finns ingen anledning.

Enda som verkar skilja är priset och designen på kylblocket.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Ska själv beställa I7 rigg på måndag och de är UD5 som är de stabilaste X58 kortet ute just nu.

Men då jag ska bygga vatten kylning längre fram så väljer jag EXTREME kortet som redan har anslutningar för vatten på sin NB kylare.

Enligt en jag känner på INET så får dom inte ens använda ASUS Brädorna i sina egna färdiga byggen just PGA alla problem dom har.

vilket är lite synd för jag körde på ASUS's grejer förut men så började dom sturla en massa så jag bytte till mitt nuvarande GIGABYTE EP45-DS4 som ALDRIG har strulat de minsta.

Och nej jag är ingen Gigabyte FAN boy absolut inte. Om jag skulle va FAN boy för nått märke så är de XFX. Men dom har ju inget bra I7 kort ute på marknaden nu tyvärr så då går jag på de som är stabilast och mest rekommenderat.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Nä som jag sa innan så har jag kört Asus och ett enstaka Abit kort men efter allt strul ska det bli intressant att testa ett UD5.

Har varit ett Asus fan men jag är trött på halvfärdiga moderbord,Som sagt Grafikkorts divisionen kan nog lära moderbords divisionen vad kvalitet är.

tror inte på slumpen med tanke på att folk haft samma problem som jag haft. Mitt A8n Sli deluxe är ett exempel bara av all missär dom spottar ut tex.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Tycker de är synd ändå att dom trotts sina kvalitets problem är så dyra...

jag menar jag får gigabytes extremaste kort med monster fet kylare på NB och är dessutom förbered för vatten.

Kollar man på vad man får hos ASUS för samma pengar så är de inte lika intressant längre.

*suck*

Skärp er ASUS ni kan bättre de vet jag.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Tjena installerade min i7 och 6 gig ram på Delux V2 igår. Visst skall minnena sitta på de röda DDR3 kontakterna och inte de svarta? alltså 1, 3 och 5?

Störde mig på att den där fronten man monterar på chassit för bakre kontakterna var inbakad med skum-gummi. Fick trycka in kortet för att skruva ner det på distanserna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Finns någon slags begränsning på Vcore så den vill inte gärna över 1.5 eller nåt sånt(fast ska man kanske tänka på att många nåt 4Ghz utan större svårigheter med dessa kort så...).

Man måste flytta en jumper för att kunna ha högre än 1.5 i vcore, det är därför den låser.

Permalänk
Avstängd

kör ga ud5 sedan nov, inga problem, har 6x1gb stickor ram och 4.2ghz.
inga besvär alls.
stabilaste kortet jag nånsinn haft.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Längtar som ett barn före julafton på att få hem I7 grejerna från INET.se så jag kan börja bygga.

Ska lägga ordern imon hade jag tänkt.

Detta hade jag tänkt beställa:

Gigabyte GA-EX58-EXTREME

Intel Core i7 920 2.66GHz
(kommer bytas ut när de fetare propparna har sjunkit i pris)

150GB Western Digital VelociRaptor ICE

Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800

XFX GeForce GTX 260 896MB 216-pipes
GX-260N-ADFF
(ska tydligen va exakt samma som Blackedition förutom bios)

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Cooler, s1366

Cooler Master Real Power 850w Modular

Cooler Master Centurion 590 Svart
(Köpes för att de är lätt att modda dit en trippel radd i taket när jag ska gå över till Water cuuling)

Typ nått sånt här har jag tänkt.
http://www.overclock.net/attachment.php?attachmentid=100969&d...

[Edit] Blev ett Cooler Master Cosmos S RC-1100 för 1900:- istället på Inet

Några synpunkter?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Här finns ett test med några vanliga X58 moderkort.
Blir nog ett P6T Deluxe för min del.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Alltså är jag dum i huvudet som köpt ett p6t? och inte deluxe versionen ?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Alltså är jag dum i huvudet som köpt ett p6t? och inte deluxe versionen ?

Nä, vanliga P6T (inte SE) är också ett mycket bra kort.
Speciellt om man ska köra med 3 grafikkort.
Dock blir nordbryggan m.m ganska varmt vid överklockning, så man kan behöva nån extra fläkt om man ska pressa sin cpu.
Sen är det ju sist och slutligen inte så stor skillnad prismässigt, fast det är väl upp till var och en att bedömma.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiZteD
Så vilket kort är att föredra vid klockning till ca 4 ghz ?

MVH
André

som sagt som dom sa så kan alla ha otur alla moderkort/processorer presterar aldrig samma du kan få ett som ger dig problem att komma upp i 3,9ghz likväl dukan få ett som klarar 4,5ghz utan problem...

för mig så stoppar klockningen pga värme så köp en bättre kylare på en gång. dock presterar min lika bra som en Q6600@3,4ghz nu i 2,9ghz så vi får se om jag orkar klocka

jag tänker inte slänga ut handen o säga att jag är nöjd. innan jag har haft mina grejor ett tag. instalera allt igår o vist den känns lite snabbare , dock valde jag asus p6t för att asus nu brukar va bra ,dock skildnader är väl att delux versonen har bättre nord/sydbrygekylning en va p6t har ,men den är fortfarande ett bra kort.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Har P6T Deluxe och är sjukt nöjd.

I sweclockers test av x58 moderkort hade Gigabyte moderkorten problem med att starta ett spel (kommer inte ihåg vilket)...

P6T Deluxe vann också testet, så jag rekommenderar det!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Nä, vanliga P6T (inte SE) är också ett mycket bra kort.
Speciellt om man ska köra med 3 grafikkort.
Dock blir nordbryggan m.m ganska varmt vid överklockning, så man kan behöva nån extra fläkt om man ska pressa sin cpu.
Sen är det ju sist och slutligen inte så stor skillnad prismässigt, fast det är väl upp till var och en att bedömma.

Jag har ett cooltek chassi med 20 tums fläkt på sidan om chassit vet inte om det hjälper så mycket, men jag ska köpa vattenkylning till min 920 om ett par månader, får mina grejer jag beställt av komplett imorn.
Men tror du jag kommer kunna klocka upp till 3.2 ghz utan för mycket värme?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Har P6T Deluxe och är sjukt nöjd.

I sweclockers test av x58 moderkort hade Gigabyte moderkorten problem med att starta ett spel (kommer inte ihåg vilket)...

P6T Deluxe vann också testet, så jag rekommenderar det!

Löjligt att det testet skulle stå som en evig sanning inristad i sten. Helt irrelevant med gamla buggar, det har kommit nya BIOS till alla moderkort. De flesta hade massvis med buggar i början.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa tråden, men ASUS Rampage II Extreme är mina våta drömmar. Spelar som ingen roll hur man ställer in, det bara matar på som en bodybuilder på steroider

Så om pengar finns, köööööp!

Va lite skeptisk till ASUS efter mitt 790i Ultra.. men det var ju nvidia det. Så, förlåt ASUS, ska inte klaga på er igen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Inte orkat läsa tråden, men ASUS Rampage II Extreme är mina våta drömmar. Spelar som ingen roll hur man ställer in, det bara matar på som en bodybuilder på steroider

Så om pengar finns, köööööp!

Va lite skeptisk till ASUS efter mitt 790i Ultra.. men det var ju nvidia det. Så, förlåt ASUS, ska inte klaga på er igen

vad var det för fel på ditt asus striker ultra kort

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Är det ingen här som har provat Biostar Tpower X58?
Har ju fått finfina recensioner och är omtyckt av vad jag döma i alla fall.
Dock inte så mycket på svenska forum dock...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

e grymt nöjd med mitt Gigabyte GA-EX58-EXTREME , var riktigt lätt att klocka till 4ghz och stabilt som fan .Tror inte du kommer bli missnöjd men någon del du har beställt . Posta gärna lite bilder sen på din dator Ant3., Vi kommer kommer sitta på i stort sätt samma setup så alltid roligt att se kabeldragning osv .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
vad var det för fel på ditt asus striker ultra kort

Äckligt instabillt, nästan så det ville bråka i original hastighet, lägger dock inte skulden helt på ASUS utan nvidias skrot 790 krets..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

okej men hur högt kom du då vid överklocningen, å du tror inte det kan ha med minnerna att göra

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raz84
e grymt nöjd med mitt Gigabyte GA-EX58-EXTREME , var riktigt lätt att klocka till 4ghz och stabilt som fan .Tror inte du kommer bli missnöjd men någon del du har beställt . Posta gärna lite bilder sen på din dator Ant3., Vi kommer kommer sitta på i stort sätt samma setup så alltid roligt att se kabeldragning osv .

Ska lägga upp ett galleri när jag har fått till allt så som jag vill ha de.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]