Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Måste bara fråga. Är det svenska supporten du varit i kontakt med? Vad jag märkt är de jäkligt griniga och jobbiga där. Sist jag harvade runt slutade det med att snubben på Irland fick ringa upp Sverige supporten och säga hur de skulle göra.

Ja, det är den svenska. Tycker att dom verkar ganska okunniga och bemöter en på ett tveksamt sätt.

Permalänk
Medlem

Har ett ganska jobbigt problem med min m1330 och hoppas att någon kan hjälpa till.

Installerade windows xp på min m1330 med drivrutinerna 169.09 och med bios a12, och har sen dess haft problemet att fläkten hela tiden är på, dvs den låter hela tiden utan att vila. har sökt lite information på internet och testa att uppgradera både drivrutiner och bios men det blev bara sämre.

Någon som varit med om samma problem och/eller har lösning på hur man fixar problemet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondara
Har ett ganska jobbigt problem med min m1330 och hoppas att någon kan hjälpa till.

Installerade windows xp på min m1330 med drivrutinerna 169.09 och med bios a12, och har sen dess haft problemet att fläkten hela tiden är på, dvs den låter hela tiden utan att vila. har sökt lite information på internet och testa att uppgradera både drivrutiner och bios men det blev bara sämre.

Någon som varit med om samma problem och/eller har lösning på hur man fixar problemet?

De har fullöst problemen med överhettning i nyare bios med att fläkten går istort sett hela tiden på ganska högt varv. Du kan lägga in en äldre bios men då kommer datorn bli varmare och paja snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
De har fullöst problemen med överhettning i nyare bios med att fläkten går istort sett hela tiden på ganska högt varv. Du kan lägga in en äldre bios men då kommer datorn bli varmare och paja snabbare.

tack för svaret, lyckades efter att ha läst ditt svar även hitta andra som hävdade samma sak, men ett annat problem är att ibland så låter fläkten normalt men som tex för en stund sen när jag testade football manager 2009 så började datorn låta som en flygplans motor.

Finns det nån lösning på problemet med "flygplans motorn" eller är det också en konsekvens av att dom nya biosen gör så fläkten går igång hela tiden?

Permalänk
Medlem

Bumpar den här eftersom jag nyligen fått min kylning utbytt. CPU går nu 10 grader kallare utan att fläkten ens snurrar. För er som har problem med att fläkten går hela tiden kan det ju alltså vara värt att tjata sig till ett utbyte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Bumpar den här eftersom jag nyligen fått min kylning utbytt. CPU går nu 10 grader kallare utan att fläkten ens snurrar. För er som har problem med att fläkten går hela tiden kan det ju alltså vara värt att tjata sig till ett utbyte.

Bytte de bara kylningen eller moderkortet med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Bytte de bara kylningen eller moderkortet med?

Bara kylningen. Redan fått moderkortet bytt en gång men misstänker att efter sommaren får man väl göra det igen, var förra sommaren det förra bröt ihop. Tur att man har lång garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Bara kylningen. Redan fått moderkortet bytt en gång men misstänker att efter sommaren får man väl göra det igen, var förra sommaren det förra bröt ihop. Tur att man har lång garanti.

Jo det är tyvär så, gör som mig och förbanna nvidia
Jo garantin är bra som tur är.

Permalänk

Batterilampan har börjat blinka rött, även när datorn är avstängd och datorn blir aldrig mer än 99% laddad. Om det är batteriet som börjar ge upp, kan man stänga av det eviga röda blinkadet på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Bara kylningen. Redan fått moderkortet bytt en gång men misstänker att efter sommaren får man väl göra det igen, var förra sommaren det förra bröt ihop. Tur att man har lång garanti.

Bröt ihop snabbare än jag trodde. Nu är grafikkortet paj igen och diverse artefakter och crasher blandas med det klassiska "vertical lines of death". Imorgon blir det slå en signal till DELL. Tur att man har lång påplatsen garanti iaf.

Permalänk
Medlem

Min bröt ihop för två veckor sedan (efter ett halvårs användande). Fick den dock fixad på 20 min häromveckan och sedan dess har allt fungerat perfekt...

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort gav efter i veckan, dell kommer imorrnoch fixar. Det som oroar mig är att min granti går ut om 2 månader och om inget har förbättrats i det nya moer/grafikkort de monterar är det väl bara en tidsfråga innan man får slänga den.

Någon som vet om de grejer de sätter i nu är bättre än de de använde för ett år sen då datorn byggdes?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Mitt grafikkort gav efter i veckan, dell kommer imorrnoch fixar. Det som oroar mig är att min granti går ut om 2 månader och om inget har förbättrats i det nya moer/grafikkort de monterar är det väl bara en tidsfråga innan man får slänga den.

Någon som vet om de grejer de sätter i nu är bättre än de de använde för ett år sen då datorn byggdes?

Jag frågade nu när de ska komma (imorgon) och han på servicen trodde iaf att det var nya "batchar" nu. Jag har dock tagit det säkra före det osäkra och förlängt min garanti till 2011 :). Dock är ju det här ett fabrikationsfel egentligen så man har ju 3 års fabriksgaranti. Jag har dock inte tid att vara utan dator längre tid och beställde därför till next-day-service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Jag frågade nu när de ska komma (imorgon) och han på servicen trodde iaf att det var nya "batchar" nu. Jag har dock tagit det säkra före det osäkra och förlängt min garanti till 2011 :). Dock är ju det här ett fabrikationsfel egentligen så man har ju 3 års fabriksgaranti. Jag har dock inte tid att vara utan dator längre tid och beställde därför till next-day-service.

Finns ett litet hopp iaf =D
Har du förlängt garantin i efterhand, hur isf?

Permalänk
Medlem

Ring sales, få erbjudande på uppgradering av serviceavtal

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ring sales, få erbjudande på uppgradering av serviceavtal

Japp, thats the way to go. Fick moderkortet utbytt idag och än funkar det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Japp, thats the way to go. Fick moderkortet utbytt idag och än funkar det iaf.

Fick även mitt moderkort utbytt, bara för att upptäcka att fläkten nu är död. Grafikkortet ligger på 80c idle...
Ska whina imorgon igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ring sales, få erbjudande på uppgradering av serviceavtal

Hej.

Min garanti går ut i juni och mitt grafikkort har dött en gång redan så jag vill förlänga min garanti. Hur mycket kostar det för de olika alternativen 1, 2 och 3 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Hej.

Min garanti går ut i juni och mitt grafikkort har dött en gång redan så jag vill förlänga min garanti. Hur mycket kostar det för de olika alternativen 1, 2 och 3 år?

Hej ,jag har precis förlängt min garanti med 2år och det kostade mig 1700:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ambush
Hej ,jag har precis förlängt min garanti med 2år och det kostade mig 1700:-

Då har det blivit rejält dyrare, förlängde min med 3 år i augusti 08 och då hade jag att välja mellan dessa alternativ:

"Vi har följande alternativ att erbjuda er:

1 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 629.55

2 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 839.40

3 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 1,079.40

4 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 1,439.40

(Alla priser är inkl. moms)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iMM
Då har det blivit rejält dyrare, förlängde min med 3 år i augusti 08 och då hade jag att välja mellan dessa alternativ:

"Vi har följande alternativ att erbjuda er:

1 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 629.55

2 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 839.40

3 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 1,079.40

4 Year Premium XPS Hardware Support – incl. Gaming and On-Site support – SEK 1,439.40

(Alla priser är inkl. moms)"

Har blivit dyrare. Jag betalade samma som ambush.

Permalänk
Medlem

Fick mitt moderkort utbytt idag på garantin och det är frågan om blyfri lödning av nVidia-chipet som släpper efter ett tag pga värmeutveckling

Detta ska vara åtgärdat, dels med en ny variant av chipet som alstrar mindre värme, dels ett nytt monteringssätt, som gör att det ska hålla bättre.

Måste erkänna att jag är extremt imponerad av DELLs support. Trodde jag var tvungen att skicka iväg datorn och få den en månad senare, men i verkligheten så kom support-killen dagen efter och bytte moderkortet på 20-30 minuter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ric68

Måste erkänna att jag är extremt imponerad av DELLs support. Trodde jag var tvungen att skicka iväg datorn och få den en månad senare, men i verkligheten så kom support-killen dagen efter och bytte moderkortet på 20-30 minuter!

På platsengaranti gäller för alla XPS-modeller. Det har du betalat för, knappast något DELL gör för att vara snälla.
Men riktigt smidigt när datorn går sönder, vilket har hänt mig 3 ggr =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
På platsengaranti gäller för alla XPS-modeller. Det har du betalat för, knappast något DELL gör för att vara snälla.
Men riktigt smidigt när datorn går sönder, vilket har hänt mig 3 ggr =(

Ok, det visste jag faktiskt inte. Själv så var jag inte så bekymrad över eventuella problem när jag köpte datorn, utan jag var ute efter maximal prestanda och minimal vikt till lägsta pris när jag köpte datorn (ja, nu har säkert alla en egen definition på detta), så för mig så är det faktiskt en positiv bonus att jag fick servicen på köpet, någon som jag själv inte "betalade" extra för

Hur som helst så är jag extremt nöjd över denna service, som jag uppenbarligen fick på köpet.

Ska jag säga något negativt om min dator, så är det nog att jag inte är så nöjd med tangentbordet, som är lite EPA ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Har haft min m1330 i snart ett år, och valde att testa hur länge batteriet håller eftersom jag inte brukar använda batteriet (brukar köra den med laddaren oftast).
Jag använde datorn under den tiden till att surfa och batteriet höll då i 1tim 50min, så det jag undrar är ifall detta är normalt?? Vad får ni andra för resultat på era datorer??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondara
Har haft min m1330 i snart ett år, och valde att testa hur länge batteriet håller eftersom jag inte brukar använda batteriet (brukar köra den med laddaren oftast).
Jag använde datorn under den tiden till att surfa och batteriet höll då i 1tim 50min, så det jag undrar är ifall detta är normalt?? Vad får ni andra för resultat på era datorer??

bump.

Permalänk
Medlem

Går det byta processor på denna datorn?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

japp, det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
japp, det går.

Ok låter bra...

Hur är det med städningen går det montera av tangenbordet alternativt knapparna på något enkelt vist om man villa ta bort damm o skit?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller