Permalänk

Speldator, jag är inte rik.

Hejsan alla som kan mer om bärbara datorer!

Jag är en stationär kille som är bortskämd med prestanda i stationära och deras priser(!) jämfört med bärbara datorer. Nu är det så att jag funderar att söka till en högskola där det krävs att man har en bärbar dator för studier. Jag vill söka en spelutvecklingsutbildning och därför ska den självklart klara av spel.

Nu vill jag då leta upp en bra bärbar dator, men det är ju dyrt. Jag letade till och med efter datorer utan Windows för att få ner priset på så vis, men det är ju alltid dyrt hur man än gör och jag vill ju bara att den ska vara så bra som möjligt så jag konfigurerade ihop denna:
http://system76.com/product_info.php?cPath=28&products_id=87 efter smak och det slutade på 17k, vilket är lite väl häftigt om jag inte lyckas vinna på Lotto.

Nu till problemet. Jag är en vanlig student utan jobb, dock rätt så sparsam, och jag vill ju ha riktigt bra prestanda, vilket verkar vara väldigt dyrt.

Kan någon hjälpa mig maximera prestandan med ett pris runt 10k?

Permalänk
Medlem

Sorry för OT men vad är det för spelutvecklingsutbildning som kräver bärbar dator? På de två högskolor jag studerat på har spelutvecklingsnissarna haft egna datorsalar med datorer som klarar av de uppgifter dom fått samt att använts flitigt till diverse spel.

Permalänk

Det är Blekinge Tekniska Högskolas Digitala Spel-utbildning.

Permalänk
Medlem

Ang. konfigurationen du knåpat ihop, 2gb är lite lite även om du inte ska köra windows på den? Och ska du köra vista är 4gb ett måste

Kolla på Acer 6935G, klarar GTA IV och Crysis fint. Samt en massa andra leksaker som tv-tuner, full HD, bluray etc.

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk

Ja, konfigurationen sparas inte. Jag menade att jag utgått från den datorn, man kan ju göra om den.

Jag ska kolla in den datorn, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rquired
Ang. konfigurationen du knåpat ihop, 2gb är lite lite även om du inte ska köra windows på den? Och ska du köra vista är 4gb ett måste

Kolla på Acer 6935G, klarar GTA IV och Crysis fint. Samt en massa andra leksaker som tv-tuner, full HD, bluray etc.

Ska man använda datorn och ständigt ta med sig den under ett par år så kanske inte Acer är märket och kolla på.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Är inte Acer-datorer pålitliga?

Då tar jag gärna fler förslag, gärna med lite större skärmar. Ge förslag på datorer som kan kosta lite mer än 10000 också, jag vill ha lite att välja på!

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara nåt?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445814&view=detailed#Pro...

Tänk på att det är fynd vara finns oftas bara en dator.

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Kolla in på http://www.monae.se mellan jämna mellanrum där kan man hitta hp bärbara med 9600gt grafikkort för 6000-7000 kr.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

En sak jag undrar över, på den sidan jag länkade i mitt första inlägg hade datorn ett GTX280M-grafikkort. Jag har ännu inte hittat någon dator som har det på nån annan sida (inte letat så mycket, men google hittar inte mycket). Finns det i någon relativt "inte jättedyr" dator?

EDIT:

Nu är jag nästan sugen på att göra nåt hemmabygge i en dator av nåt slag x)

Det känns inte som om det bör vara så jäkla svårt. Problemet är väl att koppla in datorn iofs, den är ju bärbar, men går inte att använda överallt om man bygger in den i en väska av nåt slag.

Klarar man en modern dator i en väska utan att den smälter så fort man startar den?

Jag menar självklart inte att jag inte vill ha en vanlig bärbar, men det verkar så mycket billigare (och hade varit förbannat roligt att komma till skolan med en väska och öppna den, och ha en dator där i) att göra en egen.

Kalla mig galen, för jag är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rquired
Ang. konfigurationen du knåpat ihop, 2gb är lite lite även om du inte ska köra windows på den? Och ska du köra vista är 4gb ett måste

Kolla på Acer 6935G, klarar GTA IV och Crysis fint. Samt en massa andra leksaker som tv-tuner, full HD, bluray etc.

Nja klarar GTA IV fint tror jag inte på Crysis är iaf spelbart...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Det viktiga är att det är ett bra grafikkort i den då det handlar om spel, som sagt.

PFP! Prestanda för pengarna!

Permalänk
Medlem

Spelutbildning?
Lite mer konkret? Tvivlar på att du behöver mer än ett integrerat grafikkort. Eller har du tänkt sitta och spela spel på lektionerna? :S

Permalänk

http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=MEGDS09h&P...

"Förutom din kreativitet så behöver du en egen bärbar dator i utbildningen, både för spel och för arbete. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Ska man använda datorn och ständigt ta med sig den under ett par år så kanske inte Acer är märket och kolla på.

Hoppas jag det är! I och med jag köpt en Den känns välbyggd men man har hört en massa skit om Acer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nja klarar GTA IV fint tror jag inte på Crysis är iaf spelbart...

Med fint menar jag utan lagg med godkänd grafik Har för mig det var 1280*1024 eller något sånt, och och övriga settings var högt satta förutom draw distance. Jag hade då datorn kopplat till en 22", och det funkar med 1680*1050 men då laggar det rätt mkt...

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk

Tack för hjälpen allihop, men nu har jag pratat med mina föräldrar och de har lovat att hjälpa mig. Jag ska nog ta den där Ubuntu-datorn som jag skrev om i mitt första inlägg.

EDIT: Jag skojade självklart bara. Eller, nej, det gjorde jag inte, men jag upptäckte att de inte säljer till andra än USA/Kanada.

Permalänk
Medlem

Jag programmerar en hel del 3D, mest OpenGL. Det viktiga är inte att du har någon monsterprestanda utan ett hyggligt nytt grafikkort som stöder de nya grejerna som finns i senare DirectX och OpenGL. Sålänge det ser bra ut kan man ganska lätt klura ut ungefär vilken prestanda det skulle ge med ett värstingkort. Köp en liten portabel dator med ett nvidia grafikkort ur de senare serierna så bör du klara dig fint och slipper ryggont.

Min åsikt iaf.

Permalänk

Har pratat med den kursansvarige och han sa att man behöver 4GB RAM-minne och ett ganska bra grafikkort.

Har därför ögonen på denna nu:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Nu kanske ni undrar hur jag kan ha råd med den helt plötsligt. Jo, päronen har erbjudit sig att hjälpa till

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet skulle jag gärna vilja veta vilka kurser som kursansvarige tycker det är befogat att ha en sådan laptop för att kunna genomföra.

Permalänk

Jag tror att jag överdriver lite med denna datorn, men han sa att den ska klara att spela hyfsat nya spel.

Newsflash!

http://www.ggsdata.se/laptops/corsairm860tugts4g-9400.html som kostar 17975 kr.

Vad tror ni? Denna eller den förra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=MEGDS09h&P...

"Förutom din kreativitet så behöver du en egen bärbar dator i utbildningen, både för spel och för arbete. "

Låter inte vidare serriöst om ni ska sitta och spela spel på er utbildning. Jag antar att man måste testa det man har gjort men att det skulle kräva ett highend grafikkort är jag extremt skeptiskt till. Visserligen kan man testa andra redan skapade spel, men är det verkligen en nödvändighet att spela på den högsta upplösningen med allt krimskrams på i några minuter? Ni lär knappast sitta och lana timme in och timme ut under er utbildning.

Jag tror att de andra komponenterna lirar en större roll än grafikkortet. Beror då på vad man ska göra, vilken komponent som blir viktigast.

Om jag var du skulle jag höra med någon ansvarig vad som verkligen gäller. Du tycks ju ha en redig dator hemma, varför slänga tusenlappar på något du itne ska använda när du kan slänga dem på något viktigare? Föresten tenderar grafikmonster kräva rejäla flänsar vilket resulterar i en tung och klumpig dator. Inget jag skulle vilja ha på ryggen till och från skolan tidiga morgonar och sena kvällar.

Jag kan ju ha fel.. Men som sagt, jag är ruskigt skeptisk till att satsa på ett fläskigt grafikkort.

Permalänk

Det är inte bara utbildningen som kräver det. Jag tänker inte köpa en dator som jag själv tycker är för klen. Jag kanske får nån timme fritid och då vill jag kunna spela något spel på den stunden.

Dock kan jag hålla med dig om att det kanske är lite konstigt, men det kanske är lite modifikation av andra spel osv som man håller på med?

Permalänk
Medlem

Det viktiga när du köper en laptop som du ska flänga runt med under en lång tid är att chassit är stabilt. Utan att ens ha känt på toshiban du länkar till så vågar jag nog påstå att det inte är rätt dator.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Okej, den andra då?

Jag brukar vara ganska försiktig iofs.

Permalänk
Medlem

Skulle skriva ett inlägg där jag tyckte att Acer 6935 gav mer för pengarna och duger gott som speldator jämfört med toshiban. Men naturligtvis slocknar fanskapet precis då

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk

Haha, ja det låter väl inte alltför lockande då

Tror ni man kan få www.system76.com att skicka till Sverige eller blir det otroligt dyrt? Känns som om jag får ganska mycket dator för pengarna därifrån. Har inte sett några datorer i Sverige med GTX 280M vilket borde vara ett tämligen grymt grafikkort?

Permalänk

Annars är "Serval Professional" den prisvärdaste laptop jag någonsin sett.
Sjukt synd att de inte levererar till Svergie....

Permalänk

Jag mailade dem, och jag fick detta svaret:

"Hi, Victor.

Thank you for your interest in system76.

Unfortunately due to the difficulty of support we do not ship outside of the United States and Canada. Although hardware defects are extremely rare, they are very difficult for us to fix across international borders. I apologize for any inconvenience. We do expect to ship Internationally soon, once we secure local manufacturing partners and distribution partners.

If you like, we will keep your email and let you know when international shipping becomes available."

Detta låter verkligen glädjande

Permalänk
Avstängd

Jag blev fan intresserad av din utbildning. Var det svårt att komma in / Är det svårt att komma in?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

haha, utbildningen kräver verkligen inte att du har en egen dator

spelprogrammering på bth läser precis samma saker som vanliga systemvetenskapliga linjer, dvs c++ databaser ev java matte osv

kanske lite mer inriktat på 3d med matriser och sånt jobbigt
inte direkt så att man sitter och kodar in det nya half-life direkt

Visa signatur

Macbook pro 13" :)