Permalänk
Medlem

Problem med AMD Athlon X2 64

Tja! Jag har en AMD Athlon X2 Dual-Core QL-60 1,9 GHz.

Har haft ett problem som dykt upp allt oftare på sistone. Det är så att den ibland drar upp emot en 90%+ på båda kärnorna enligt Lavalys Everest.
Detta är inte då jag kör många tunga program, utan processerna ligger på 57 stycken, varav de mesta är "Det nödvändiga", d.v.s. program som alltid är igång och inte drar så mycket.

Försökte nu precis endast ha igång Spotify på datorn, stängde ned alla processer virusskydd, brandvägg, MSN, Skype, Google Chrome och liknande. Hade endast igång Spotify. Helt random drar kärnorna upp emot en 100%, och ljudet börjar hacka ganska grovt och allt går segt.

Detta händer allt oftare, nu på sistone en gång var tionde minut, och det håller i sig i cirka 3 minuter per gång.

Någon som har en idé vad det kan vara som orsakar detta?

Tack på förhand,
CX3

EDIT: Sitter för övrigt på en laptop med 4 GB Ram, dubbla hårddiskar, 256 MB grafikjort och Vista, om det skulle kunna vara relevant...

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att du inte har damm för kylaröppningarna eller vid fläkten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Kolla så att du inte har damm för kylaröppningarna eller vid fläkten

Hmm... Temperaturen är inte så farlig ändå, bara runt en 60 grader (Samma nivå som när jag köpte den), Öppnade och kollade (Därav det sena svaret... Datorn är ett H-e att öppna) Inget damm...

Några fler idéer? Spyware/virus som inte AVG & Ad-Aware hittar?
Fel på processorn?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CX3
Hmm... Temperaturen är inte så farlig ändå, bara runt en 60 grader (Samma nivå som när jag köpte den), Öppnade och kollade (Därav det sena svaret... Datorn är ett H-e att öppna) Inget damm...

Några fler idéer? Spyware/virus som inte AVG & Ad-Aware hittar?
Fel på processorn?

Testa med Avira free edition. Kan bara tänka mig nån sjukdom ála virus...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ladda ner Sysinternals Process Explorer och kolla vilka processer/tjänster som nyttjar din CPU.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Permalänk
Avstängd

Låter som mjukvarurelaterat ändå. Knappast något fel i processorn.