Lägre överföringshastighet än Vista...

Permalänk
Medlem

Lägre överföringshastighet än Vista...

Hej,
Har installerat Ubuntu 8.10 och Vista Bussiness på två likadana datorer och sedan överfört filer från min externa Plextor PX-PH16U2 hårddisk till laptopen.
På Ubuntu ligger max hastigheten 21,9mb/sec och på Vista 31,5mb/sec.

De både datorerna är helt nya och nyformaterade med senaste drivrutiner och uppdateringarna.
ext3 var det som användes på Ubuntu.

Filer som överfördes var rippade original dvd-filmer, vob-filer mm.
/HP DV3550

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ville bara påpeka det.
Men man kan ju inte tro på allt systemet visar, tog själv inte tid med tidtagarur.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Filsystemet under windows antar jag är NTFS.
Filsystemet på din hårddisk är vad?
Viktiga faktorer.

Ext4 är snabbare om du är desperat efter hastighet.

Permalänk
Avstängd

Wow, segare än Vista, då måste det vara illa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Wow, segare än Vista, då måste det vara illa.

?

Permalänk
Medlem

Inget kan möjligen vara långsammare än VIsta. Jag skulle kopiera filer från en DVD till hårddisken och det tog två dygn.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Inget kan möjligen vara långsammare än VIsta. Jag skulle kopiera filer från en DVD till hårddisken och det tog två dygn.

det där kan du nog knappast skylla på vista, då är det nog snarare hårdvarurelaterat eller någon konstig inställning du lyckats göra

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ta bort en genväg (<1kb) och det tog 1 minut i Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag skulle ta bort en genväg (<1kb) och det tog 1 minut i Vista.

Lägg till en genväg till [vad-som-helst] i snabbstartfältet, ta sedan bort målet och klicka på genvägen/försök ta bort genvägen så ska du få se på väntetid..

Permalänk
Medlem

Det var NTFS på både laptopens hdd och externa om ni undrar.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Windows Vista är den snabbaste SMB klienten jag testat mot min OpenSolaris CIFS-server. Jag får 90 MB/s via gigabitnätverket med Vista jämfört med 50 MB/s i Linux Mint och Windows XP (trippelboot på samma dator).

Så jag ser det som ganska normalt att ubuntu är lite långsammare än Windows Vista.

Permalänk
Medlem

Nästa gång du gör ett test kanske du inte skall basera det på ett proprietärt filsystem av microsoft, kanske rent av presterar bättre under windows.

NTFS-3g körs t.o.m under FUSE så jag är imponerad att Ubuntu läser windows filsystem så bra.

Byt till ext2 eller något lämpligt filformat istället på den externa disken istället om du vill jämföra linux mot windows.

Edit:

Citat:

Because of the importance of the SMB protocol in interacting with the widespread Microsoft Windows platform, coupled with the heavily modified nature of the SMB implementation present in that platform, the Samba project originated with the aim of reverse engineering and providing a free implementation of a compatible SMB client and server for use with non-Microsoft operating systems.

Nä.. vad säger du? En till microsoft påhitt som är snabbare under windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
det där kan du nog knappast skylla på vista, då är det nog snarare hårdvarurelaterat eller någon konstig inställning du lyckats göra

Det är väl klart att jag kan. Både i XP och Linux går det rimligt fort att kopiera på samma dator. Jag har mig veterligen heller inte ställt in Vista till "ultra långsam filkopiering", men om man kan råka göra det utan att märka det själv, säger jag bara bra jobbat Microsoft.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är väl klart att jag kan. Både i XP och Linux går det rimligt fort att kopiera på samma dator. Jag har mig veterligen heller inte ställt in Vista till "ultra långsam filkopiering", men om man kan råka göra det utan att märka det själv, säger jag bara bra jobbat Microsoft.

Antingen ljuger du eller så är du förmodligen den ända i världen som lyckats med den bedriften. Grattis men ingen här tror dig. Tydligen så är Vista för svårt för dig och då blir det inte lätt att tänka ut vad du ska köra med istället. Trodde du var data nisse men tydligen inte.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Denna tråd är bara som gjord för flamewar!! Vista är snabbare än lunix. Lev med det. Iaf vad jag upplever när det kommer till fönsterhantering.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Denna tråd är bara som gjord för flamewar!! Vista är snabbare än lunix. Lev med det. Iaf vad jag upplever när det kommer till fönsterhantering.

Haha Att vista skulle vara snabbare än någon av de olika fönsterhanterarna i Linux kan man bara tolka som ett skämt ^^

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att Aero är snabbare än.. uh. Gnome? (kvalificerad gissning).

Permalänk
Medlem

Tycker att windows alltid varit snabbare på den punkten. XP, som vista med basic eller Aero. Bara man slår av alla animationerna, vilket folk inte verkar kunna/vilja.

Har kört openbox, fluxbox, xfce, gnome, kde, kdemod och enlightenment som fönsterhanterare i lunix.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

" Bara man slår av alla animationerna, vilket folk inte verkar kunna/vilja. "

Ja, det är märkligt. Visst ser det fint ut en liten stund, men man har ju oftast datorn som verktyg, inte animationsdemo. Orka sitta och vänta på att menyer glider ut mjukt o långsmat, etc.

Vill man ägna tid åt att se en massa animation så kan man spela en film.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Animering är ett utmärkt sätt att ge mindre datorvana användare feedback på vad som händer. Det blir ett mjukare sätt att påkalla uppmärksamheten om en meddelanderuta "fade-ar in" än om den bara poppar upp ur tomma intet, och mindre vana användare kanske inte "skräms" lika mycket av den då ("hjälp, vad hände nu?"). Likaså om de minimerar eller maximerar fönster, så indikerar animationen kopplingen mellan miniatyren i "taskbaren" och det faktiska fönstret på skärmen.

Tycker överlag att animationerna i Vista är tämligen effektiva och minimalistiska, jämfört med det tramsiga bling-blinget som många Beryl/Compiz Fusion-användare är så förtjusta i.

Sedan har Microsoft gömt undan dialogrutan för att slå på/stänga av animationer jäkligt bra, måste jag säga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Tycker att windows alltid varit snabbare på den punkten. XP, som vista med basic eller Aero. Bara man slår av alla animationerna, vilket folk inte verkar kunna/vilja.

Har kört openbox, fluxbox, xfce, gnome, kde, kdemod och enlightenment som fönsterhanterare i lunix.

Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra. Jag tycker inte en (välskött, och det är sällsynt) windowsdator är särskilt långsam på fönsterhantering (såvida inget annan jobbigt program är igång och slöar ner).
Men det är inte fluxbox m.fl heller. Alla knapptryckningar och ändringar är omedelbara. 0 sekunder mot 0 sekunder.

Jag tog precis tid. jag kan byta skrivbord (i Awesome WM) över 30 gånger i sekunden (medelvärderat över 10sek) utan att jag ens får någon märkbar CPU-användning.
Och det är snarare en fördröjning på hur snabbt knapptryckningarna upprepas.

Poängen jag vill komma till är att allt går så snabbt och du inte ens hinner märke fördröjningen av att maximera ett fönster, byta skrivbord m.m. Vid det laget jämför jag snarare funktionalitet snarare än hastighet.

Permalänk
Medlem

Tja, har man en äldre långsammare dator med lite RAM så är Windows Vista ingen höjdare men många Linuxdistar funkar helt OK.

Sedan så blir ju Windows segt med tiden när man skräpat ner registret. Antivirus, antispyware och sådant segare ju ner Windows en hel del också (särskilt om man har en klenare dator) och det slipper man ju i Linux.

Men med en modern dator så känns varken Windows Vista eller något annat OS segt tycker jag. Min nyaste dator känns ofta aningen snabbare i Vista än i Linux, men det beror lite på vad man gör förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Animering är ett utmärkt sätt att ge mindre datorvana användare feedback på vad som händer. Det blir ett mjukare sätt att påkalla uppmärksamheten om en meddelanderuta "fade-ar in" än om den bara poppar upp ur tomma intet, och mindre vana användare kanske inte "skräms" lika mycket av den då ("hjälp, vad hände nu?"). Likaså om de minimerar eller maximerar fönster, så indikerar animationen kopplingen mellan miniatyren i "taskbaren" och det faktiska fönstret på skärmen.
.
.
.

Jo, jag vet, jag vet, det är till för folk som inte så vana vid att hantera gränssnittet. Har för mig att Vista (som XP) har ett par färdiga "profiler" för att ställa in sånt snabbt, men det kunda kanske sitta bättre till å snabbt ställa in sånt. Ajja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Inget kan möjligen vara långsammare än VIsta. Jag skulle kopiera filer från en DVD till hårddisken och det tog två dygn.

Jo jo, Microsoft lär inte märka att filkopiering tar sisådär 500 gånger längre tid när dom betatestar sitt nya os vista. Så givetvis tar det två dygn att kopiera 4.7 gb - jävla vista -.-

Återstår väl bara att tillägga:

............................................________........................
....................................,.-‘”...................``~.,..................
.............................,.-”...................................“-.,............
.........................,/...............................................”:,........
.....................,?......................................................\,.....
.................../...........................................................,}....
................./......................................................,:`^`..}....
.............../...................................................,:”........./.....
..............?.....__.........................................:`.........../.....
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../........
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/...........
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}...........
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../............
...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../.............
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”...............
............/.`~,......`-...............................\....../\...................
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__...........
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,....
.....`=~-,_\_......`\,.................................\........................
...................`=~-,,.\,...............................\.......................
................................`:,,...........................`\..............__..
.....................................`=-,...................,%`>--==``.......
........................................_\..........._,-%.......`\...............
...................................,<`.._|_,-&``................`\..............

Blir så trött på detta eviga tjat om hur dåligt m$ är, visst är linux ett bättre alternativ för en erfaren användare, men för en vanlig användare finns inget som slår windows i enkelhet. Inte fan orkar morsan sitta och konfigurera xorg och installera en skrivbordshanterare för att få se något roligare än text när hon drar igång datorn.

Likaså detta tjat om hur bra xp är kontra vista. Vad kör ni Vista på för dator liksom <1 gb ram så går det klart segt men liksom vad kostar minne idag.. Vista har betydligt bättre minneshantering och funktioner överlag, nämn en vettig anledning varför xp är bättre?

Vänj er vid den nya miljön i vista/win7 när ni byter från xp istället för att springa till themes och köra windows classic. Det kan faktiskt vara så att nya lösningar fungerar bättre ibland!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
Jo jo, Microsoft lär inte märka att filkopiering tar sisådär 500 gånger längre tid när dom betatestar sitt nya os vista. Så givetvis tar det två dygn att kopiera 4.7 gb - jävla vista -.-

Jag är inte intresserad av vad någon inte märkte. Jag stoppade in en DVD med filer, markerade allt och drog och släppte till mappen jag ville ha filerna i. Kopieringen startade och efter en stund stod det att kopieringen skulle vara klar om 18 timmar, men nästan ett dygn senare tuggade kopieringen vidare och det stod att 11 timmar återstod. Ja, jag var nyfiken på hur lång tid kopieringen skulle ta, men jag tänker då inte rota djupare i det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ginux
Blir så trött på detta eviga tjat om hur dåligt m$ är, visst är linux ett bättre alternativ för en erfaren användare, men för en vanlig användare finns inget som slår windows i enkelhet. Inte fan orkar morsan sitta och konfigurera xorg och installera en skrivbordshanterare för att få se något roligare än text när hon drar igång datorn.

Varför ska man confa xorg och installera en skrivbordshanterare manuellt när man får med allt färdigconfat och klart i alla desktopinriktade distar?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Varför ska man confa xorg och installera en skrivbordshanterare manuellt när man får med allt färdigconfat och klart i alla desktopinriktade distar?

För att allt är skit standard! När jag var helt grön på lunix så var jag nöjd med typ desktop installationen utav kubuntu 7.04. Men idag kanske man vill kunna koppla laptoppen till en annan skärm, göra ett minimalare operativsystem, konfigurera strömsparning, konfigurera beteendet utav styrpinnen, skrivare och allt annat som inte igår! Spelar ingen roll om man har en desktop installation utav ubuntu eller en egenkompilerad version utav gentoo. Montera nätverksdiskar med samba kommer morsan aldrig att klara!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
För att allt är skit standard! När jag var helt grön på lunix så var jag nöjd med typ desktop installationen utav kubuntu 7.04. Men idag kanske man vill kunna koppla laptoppen till en annan skärm, göra ett minimalare operativsystem, konfigurera strömsparning, konfigurera beteendet utav styrpinnen, skrivare och allt annat som inte igår! Spelar ingen roll om man har en desktop installation utav ubuntu eller en egenkompilerad version utav gentoo. Montera nätverksdiskar med samba kommer morsan aldrig att klara!

Har man en skrivare som stöds brukar det inte vara några problem att få igång den. Då brukar det vara värre i Windows där man måste pilla med drivrutinsskivor och lägga till TCP-portar och gud-vet-vad bara för att kunna skriva ut på en nätverkskrivare (som inte delas via smb).

Att göra ett minimalare OS är inga problem i linux, men det kräver kunskap. Men det är inget unik där, det är ingen genomsnittsanvändare som kan slimma Windows heller.

Varför behöver hon montera nätverksdiskar med Samba? Räcker det inte med att bläddra i nätverket? Kan hon montera nätverksdiskar i Windows?

För övrigt känns det som att du vill ha så många inställningar som möjligt att pilla på i inställningsgränssnittet och där är Gnome helt fel då de har valt att satsa på minimalism på det området. KDE är nog bättre för dig i såfall. Eller för all del, kör Windows, det verkar vara där du trivs bäst?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Men det är ju bara exempel på att linux inte alltid är lätt. Men det är saker jag gärna fixar för att få ett minimalt system.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT