Permalänk
Medlem

Laptop som mediaspelare?

Vad säger ni om att använda en laptop som HTPC?

Jag vill ha en laptop som jag kan surfa med i soffan, en staionär som man kan spela lite på, och en htpc som man kan spela upp film och musik på.

Men om man köper en värsting laptop istället kan inte den fylla alla mina behov då? Eller vad är det för nackdelar? Kan jag koppla laptopen till förstärkaren för att få surround ljud? Laptop med optisk utgång alltså..

Eller är jag helt fel på det och tänker konstigt nu bara för att jag är riktigt fattig och vill spara lite pengar? O ska lägga ner denna iden och istället ha en hyffsad laptop som nu (t7250 o 8600gt), ha kvar htpcn i sign och köpa en stationär 12000krs dator? Känns lite dumt med 3st datorer bara..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Nja det låter rätt bra men dock är priset för
spel laptopar väldigt väldigt dyra.

Så för samma pris som man får en 10k speldator måste
du betala 20k eller mera. Så de beror på vad för
spel du vill kunna spela och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Nja det låter rätt bra men dock är priset för
spel laptopar väldigt väldigt dyra.

Så för samma pris som man får en 10k speldator måste
du betala 20k eller mera. Så de beror på vad för
spel du vill kunna spela och så.

Jo det är klart, men jag tänkte mig en laptop med tex 8800gt för ca 12000kr

Men sen måste man köpa ny laptop efter ca 2år för då går det inte spela med den längre..

Tror jag sätter ett datorbord bredvid tvn och kopplar datorn vid tvn till en lcd skärm på datorbordet, och sen flyttar jag trådlöst tangentbord och mus mellan datorbordet och soffbordet. Då kan jag spela spel på tvn med xbox 360 gamepad och spel som diablo 3 vid datorbordet med mus o tangentbord

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Köper du en bra HTPC så bör den räcka väldigt länge. En bärbar speldator är:
1. Släpbar inte bärbar
2. För varm för att kunna sitta bekvämt med i soffan.
3. Stor utav bara helvete.
4. Dyr som fan.
5. Sade jag dyr som fan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Köper du en bra HTPC så bör den räcka väldigt länge. En bärbar speldator är:
1. Släpbar inte bärbar
2. För varm för att kunna sitta bekvämt med i soffan.
3. Stor utav bara helvete.
4. Dyr som fan.
5. Sade jag dyr som fan?

du kom dock bara på 3 punkter

1 stor
2 dyr
3 varm

men jag hör dig!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Och sen måste man ofta ha in sladden för att få
100% prestanda av datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Och sen måste man ofta ha in sladden för att få
100% prestanda av datorn.

Icke då.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Icke då.

Så e det med brorsan iaf.

Permalänk
Medlem

Angående optisk ljudutgång kan du köpa ett billigt externt USB-ljudkort med optisk utgång så löser du det problemet. Kör själv med ett sådant för att kolla film från en netbook på TVn och ljud via förstärkaren.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Köp en billig bärbar du surfar på. Sen så köper du en speldator som du kan ha som htpc också. Det är mitt råd. För en bärbar som ska fixa allt kommer bli dyr, äckligt dyr. Då kan du lika gärna skaffa en netbook för säg 3000kr, sen en stationär för en säg 7000kr. Så kopplar du stationära till tvn och kör ut med ljud osv till surround eller va du nu kör.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Så e det med brorsan iaf.

Du kanske ska prova 1 eller flera bärbara istället för att kolla på hur din brors dator är..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Köp en billig bärbar du surfar på. Sen så köper du en speldator som du kan ha som htpc också. Det är mitt råd. För en bärbar som ska fixa allt kommer bli dyr, äckligt dyr. Då kan du lika gärna skaffa en netbook för säg 3000kr, sen en stationär för en säg 7000kr. Så kopplar du stationära till tvn och kör ut med ljud osv till surround eller va du nu kör.

Det var ungefär detta jag skrev lite längre upp, uppgraderar HTPCn i sign (som jag nyss nedgraderat för jag har pengabohov) och sätter ett datorbord med lcd skärm bredvid, sen har jag kvar min nuvarande laptop som har en E7250, 3gb ram och 8600gt.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Så e det med brorsan iaf.

Med min mä! Den throttlar ner rejält när den inte går på nätström. Så jag har tagit ut batteriet och kör den som stationär, för stor att släpa runt på ändå. Snacka om att jag är besviken på att jag köpte "bärbar" idag...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Och sen måste man ofta ha in sladden för att få
100% prestanda av datorn.

Nämn EN bärbar som har "vettig" prestanda och som man kan köra på endast batteridrift under längre tid. Finns tyvärr inte i dagsläget. Bränsleceller och dylikt är ännu bara på teststadiet.

Nätsladd inkopplad under normala förhållanden... batteriet används endast vid nödfall... ja eller för att kunna flytta på datorn när den är igång och för att skydda vid strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Nämn EN bärbar som har "vettig" prestanda och som man kan köra på endast batteridrift under längre tid. Finns tyvärr inte i dagsläget. Bränsleceller och dylikt är ännu bara på teststadiet.

Nätsladd inkopplad under normala förhållanden... batteriet används endast vid nödfall... ja eller för att kunna flytta på datorn när den är igång och för att skydda vid strömavbrott.

Det gör ju inget att man måste ha med sig sladden överallt, bara man kan flytta på sig.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kör min XPS m1710 som htpc, köpte en docka till den på tradera för 200 kr.
Dockan har usb portar, dvi och spdif ut. När jag ska titta på film så trycker jag bara ner den i dockan och slår på tv:n, fjärrkontroll är inkopplad till dockan. Med en mediacenter fjärr behöver man inget tangentbord om man bara ska kolla på film.

Angående spelprestanda så har jag inte några större problem än, datorn är 1år gammal men spelar left4dead och cod4 utan några större problem. Det funkar faktiskt att spela utan strömsladd men då är batteritiden under en timme.(Har av misstag gjort det)

Problemet är att det är få bärbara som går att docka och en docka är dyr om man inte hittar en billig på tradera. Jag betalade totalt 500kr med fjärkontor för mitt "media center".

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson