Permalänk
Medlem

Billig RAID-1 (USB)

Nu när USB-hårddiskar på 1tb går att få under 900kr tänkte jag ordna en billig backuplösning. Går det att koppla in två externa hårddiskar via USB på sin dator och få dem att spegla varandra? (RAID-1)?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Det borde gå, jag läste nånstans för nått år sen om en snubbe som raidat 4 usb-floppydrives.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Varför vill du köra raid1 på två USB hårdskivor? Kommer du att köra operativsystemet via USB skivorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Varför vill du köra raid1 på två USB hårdskivor? Kommer du att köra operativsystemet via USB skivorna?

Han skrev backup... Köra OS på Raid-1 är rätt meningslöst. Antagligen vill han ha extern lagring som inte går förlorad om hans externa disk dör.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

raid 0 är för os

ingen dålig idé faktiskt...
bara lite synd att det måste vara en likadan hårddisk man raidar (rätta mig någon om jag har fel).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Han skrev backup... Köra OS på Raid-1 är rätt meningslöst. Antagligen vill han ha extern lagring som inte går förlorad om hans externa disk dör.

Nej, raid1 är inte en backup lösning. Raid 1 är för att köra bl.a. OS för att få så många timmar upptid på en t.ex. server som möjligt. Att tro att raid1 är en backup är att bita sig själv i foten. Förr eller senare kommer man att få konstatera att det inte är en backup.

Om man engång skaffar två lika stora hårdskivor, använder man den ena för lagring. Och den andra kör man backup till med jämna mellanrum. Där emellan har man backup disken frånkopplad från både dator och el-uttag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
raid 0 är för os

ingen dålig idé faktiskt...
bara lite synd att det måste vara en likadan hårddisk man raidar (rätta mig någon om jag har fel).

Egentligen är raid0 inte för OS från början. Utan för lagringsenheter som hanterar stora mängder data i en server för att få snabbare hantering av datan.
Hårddiskar måste inte vara likadanna för att sätta i raid. Det finns vissa kontroller som absolut kräver två identiska hårdskivor, men jag har stöt på väldigt få av dem. Och kör man mjukvaru raid kan man t.o.m. använda sig av olika stora hårdskivor.