Permalänk
Medlem

Jag tror han menar sånt där instickskort som visar felkoderna numeriskt istället för att man får dem som pipanden. Finns hos ELFA. Med tanke på att det inte funkar med 6 GB heller (3x 2GB) så borde det vara nåt problem med moderkort/cpu så hör med stället du köpt moderkortet från.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Jag tror han menar sånt där instickskort som visar felkoderna numeriskt istället för att man får dem som pipanden. Finns hos ELFA. Med tanke på att det inte funkar med 6 GB heller (3x 2GB) så borde det vara nåt problem med moderkort/cpu så hör med stället du köpt moderkortet från.

Hur kan man ha sån otur som jag har? Nu måste jag ta bort allt och skicka in modekortet så dom får kolla på det.

Hur ska jag göra för att va 100% säker på att det är modekortet, man vill ju inte skicka iväg saker i onödan.

Jag har tagit bort processorn men det hjälpte inte heller så det måste ju va modekortet!? Asus fortsätter att fråga vad jag har för inställningar i bios vilket är helt onödigt då allt står på auto.

To be continued...

Permalänk
Medlem

har du tittat så minnesmodulerna funar med moderkortet i alla slottar? antar det iofs men du kanske får ändra timings i bios för att det ska funka som det skall osv ?
äh jag vetifan vad jag pratar om sorry.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Jag tror han menar sånt där instickskort som visar felkoderna numeriskt istället för att man får dem som pipanden. Finns hos ELFA. Med tanke på att det inte funkar med 6 GB heller (3x 2GB) så borde det vara nåt problem med moderkort/cpu så hör med stället du köpt moderkortet från.

Har jag aldrig hört talas om. Hittade inte heller på ELFA.
Var kopplas det in egentligen?
Antar det har stöd för flera olika typer av BIOS eftersom felsignalerna inte är standardiserade.

Besvärligt med de nya core i7 iom minneskontrollern i CPUn.
Antingen är det ju moderkortet som har ett fel med kontakteringen eller ledningarna eller så är det minneskontrollen i CPUn som är vajsig eller kontakteringen där emellan.
Fungerar det inte med en annan CPU och om minnena fungerar i en annan dator så måste det ju vara moderkortet som är paj.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Så här skriver säljaren...

"12 GB pratade vi om itelefon och det kommer aldrig att fungera tyvärr.
Finns ingenting bekräftat från tillverkaren av moderkortet (Asus) i QVL listan att något 12 GB kit passar tyvärr. Trots att kortet fysiskt stödjer 24 GB."

Kan inte nån här på Sweclockers skriva nåt bra brev så han kan få det svart på vitt? För nån har väl 12gb ram här på forumet med Asus P6t deluxe V2?

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är det väl inte så vanligt att man har 12GB ens här på forat, än mindre med samma mobo, men hoppas kan man ju alltid göra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det står förvisso inget om det i QVL men att ett av de värsta moderkort man kan ha inte stödjer ett kit bara för att det är ett kit låter konstigt.
Moderkortet stödjer ju 2GB kit. Fast jag antar att det kan bli problem ifall det är enkelsidiga eller dubbelsidiga.

Annars är ju QVL bara vad Asus själva testat fungerar. Minnen med samma spec ska fungera.
Iom att minneskontrollen sitter i CPUn så borde det rent logisk endast vara CPUn som kan sätta begränsningar över vilka typer av minnen som fungerar.

Kan det måne vara så att minneskontrollen inte orkar driva alla 6 minnen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hej!

Felsökning utan två system brukar vara ytterst jobbigt. Ifall du känner någon som har ett i7 system eller använder ddr3 så kan du korstesta. Då kan du få reda på vilken komponent som sannolikt felar.

Ifall du har någon lokal datoraffär så kanske de kan hjälpa dig med felsökningen lite billigare. Annars återstår wheel of fortune. Skicka in moderkort eller processor och hoppas på det bästa. Har du otur så skickar du in en fungerande produkt och blir debiterad felsökningsavgift.

Ang QVL så är det bara skitsnack. Ifall man läser i listan så hittar man corsair 6gb kit som överensstämmer med dina minnen. Jag antar att du har köpt två 6gb kit? I så fall så fungerar ju inte heller det, vilket är på QVL. Dessutom har jag för mig att tomshardware gjorde ett test med 12gb på just det moderkortet med 12gb. Sök själv. Det finns säkert något på nätet, google "moderkort 12gb review" fast med ditt kort.

Annars kan du ju fråga killen var man kan köpa 8gb moduler (24gb/3) eller ifall de sista tre slotsen bara är till prydnad? Alla sex minnesplatser ska fungera (ibland ev med lägre hastighet som resultat dock). Han på supporten yrar bara, han vill helt enkelt undvika en kostnad för företaget, det är vad han har betalt för.

Det knepiga är bara att välja cpu eller moderkort att skicka in. Jag skulle chansat på moderkortet, men det är lite 50-50 + ring en vän.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka modekortet idag. Får verkligen hoppas att det är fel på det nu annars vet jag inte vad jag ska ta mig till

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Skickade tillbaka modekortet idag. Får verkligen hoppas att det är fel på det nu annars vet jag inte vad jag ska ta mig till

Hoppas det är fel på kortet. Kör du på med samma kort om du får möjlighet att byta om det är fel på den eller provar du något nytt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hoppas det är fel på kortet. Kör du på med samma kort om du får möjlighet att byta om det är fel på den eller provar du något nytt?

Jag kör med samma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har jag aldrig hört talas om. Hittade inte heller på ELFA.
Var kopplas det in egentligen?
Antar det har stöd för flera olika typer av BIOS eftersom felsignalerna inte är standardiserade.

Kallas även debuggerkort. Vissa moderkort i premiumklassen har display som visar dessa postkoder. Det är port80 som avläses. http://shop.ebay.com/items/?_nkw=debug+card
Tex Amibios postkoder hittar du här

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har fått bekräftat från Asus och Corsair att mina 12gb minnen ska fungera ihop med mitt modekort. Bra att veta om det blir problem.

(Nu kan dom inte säga nåt på Misco om det. Rekommenderar inte Misco då dom har väldigt dålig support!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kallas även debuggerkort. Vissa moderkort i premiumklassen har display som visar dessa postkoder. Det är port80 som avläses. http://shop.ebay.com/items/?_nkw=debug+card
Tex Amibios postkoder hittar du här

Så egentligen är det samma sak som högtalaren då.
Jaja. Intressant kort. Har helt missat det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

hej jag har likadant moderkort
corsair dominator 1600mhz minnen
i cpu-z visar den triplechannel i windows vista 64 visar den 2.00gb
samma i bios då i 1066 detta för att det är nåt om "cpu" är låst ja vet itne men nåt sådant hittade jag i tweak i bios så ja började med disable intel speedstep vet inte vad det är men vet inte om det är illa heller.

verakr som det är nåt med moderkortet/bios som gör att rätt mängd minne inte syns eller används på någe sätt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
hej jag har likadant moderkort
corsair dominator 1600mhz minnen
i cpu-z visar den triplechannel i windows vista 64 visar den 2.00gb
samma i bios då i 1066 detta för att det är nåt om "cpu" är låst ja vet itne men nåt sådant hittade jag i tweak i bios så ja började med disable intel speedstep vet inte vad det är men vet inte om det är illa heller.

verakr som det är nåt med moderkortet/bios som gör att rätt mängd minne inte syns eller används på någe sätt

Vet du ens vad du gör? Slå inte av och på saker i BIOS du inte vet vad de gör. RTFM och googla innan.

Hur mycket minne är inpetat? 6GB?
Vad händer om du provar varje minnesmodul i första DRAM slotten?
Prova sedan att köra med två, krånglar det så prova och byt till du provat samtliga konfigurationer. Fungerar det med så provar du alla tre igen.

Permalänk

vad gör speedstep då?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vad gör speedstep då?

http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hoppas det är fel på kortet. Kör du på med samma kort om du får möjlighet att byta om det är fel på den eller provar du något nytt?

Är du nöjd med ditt Asus Rampage II Gene? (Verkar som jag ska få tillbaka pengarna utan att få veta varför?)

Så jag funderar på att prova Asus Rampage II Gene istället.

Kollade manualen och det verkar inte som alla socklar stödjer mina minnen? Vill ju inte få problem med minnena igen...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Är du nöjd med ditt Asus Rampage II Gene? (Verkar som jag ska få tillbaka pengarna utan att få veta varför?)

Så jag funderar på att prova Asus Rampage II Gene istället.

Kollade manualen och det verkar inte som alla socklar stödjer mina minnen? Vill ju inte få problem med minnena igen...

Mycket nöjd, enda som jag är lite fundersam på är om nordbryggan ska ligga på 80 grader oklockat bara. Men annars så, mysigt kort.

Inte hunnit pressa kortet speciellt ännu men min C0'a klarade iallafall 4GHz med HT aktiverat vid lite benchning iallafall.

Tog risken och köpte icketestade minnen med mobot och jag hade tur och de fungerar fint. OCZ Platinum 6x2GB paket, CL7 vid 1600MHz. gav typ 1200kr för mina vilket får ses som rätt fint. Och ja, minnena klarar också att köras i det de specas för.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=OCZ3P1600LV6GK

Lite underligt att du får tillbaks pengar och inte en ersättningsvara eller något!? Jag föreslår att du ringer och hör efter vad de sysslar med.

Permalänk
Medlem

Om det i bios inte står att du har 12gb ram utan vissar 8gb så är det troligen moderkortet som är defekt (läs på asus forum, många som haft detta problemet på p6t deluxe).
Bara att RMA:a moderkortet så ska det nog fixa sig. Själv kör jag 12gb på mitt p6t delux utan problem så det ska gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Om det i bios inte står att du har 12gb ram utan vissar 8gb så är det troligen moderkortet som är defekt (läs på asus forum, många som haft detta problemet på p6t deluxe).
Bara att RMA:a moderkortet så ska det nog fixa sig. Själv kör jag 12gb på mitt p6t delux utan problem så det ska gå.

Får ett nytt kort på måndag då hoppas jag att det funkar som det ska. Ska jag ta 6gb åt gången eller ska jag ta 12gb på en gång?

Permalänk
Medlem

varfor behover du 12 gig, jobbar du med 3D

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
varfor behover du 12 gig, jobbar du med 3D

Man kan aldrig få för mycket ram-minne när man jobbar med 3D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Man kan aldrig få för mycket ram-minne när man jobbar med 3D.

ja precis, gor du det?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
ja precis, gor du det?

Ja, jag jobbar med 3d.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Ja, jag jobbar med 3d.

vilket program? Kör formZ jag...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
vilket program? Kör formZ jag...

Maya 2009

Permalänk
Medlem

Nu är gåtan löst...det var fel på modekortet och inget annat!

12GB funkar perfekt på det nya modekortet, bara sätta i och köra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av after3ds
Nu är gåtan löst...det var fel på modekortet och inget annat!

12GB funkar perfekt på det nya modekortet, bara sätta i och köra.

Vad för kort blev det?