Permalänk
Medlem

Usch vad det går åt pengar till cyklarna i år..

Ny dämpad gaffel till MTB, Rock Shox Reba SL Dual Air

Lite annorlunda än på bilden, för normal 9mm axel

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Nya fälgar och däck till bilen (ja jag köpte 4st men bakhjulen satt som fasen så ska in o få bultarna lossade först imorgon).

Alltså framhjulen som är nya

Permalänk
Medlem

the_weird: skaffa ett förlängningsrör till fälgkorset och en riktig krafthylsa, så får du bort det, sitter fälgen sen fast i navet, så skruvar man dit bultarna lite löst för hand och kör en liten repa, oftast är de svårast att få de lossna bak ifall de sitter, alt. anväder ett annat däck som hammare och studsar mot däcket som sitter, brukar jag få använda på firmabilen men då är de plåtfälgar som inte tar skada av sådan misshandel

Permalänk

Jag har försökt med förlängare också men jag vågar inte ta i mer.
Vill verkligen inte dra av bultskallen... blir ett sånt förbannat jobb med att få ut den då.

Mutterknackare brukar få loss prylarna utan att riskera skador på bulten... Förstår inte varför man drar åt bultarna på de viset när de e alufälgar.

Dessutom känner jag däckkrängaren så han gör de gratis... dumt att chansa då

Permalänk
Medlem

Ang motorolja så kan man tjacka det ganska billigt på http://mapodo.de
Ska nog göra det själv, men Gekås har ju ganska prisvärd olja också...

Permalänk
Medlem

Har de två tidigare böckerna så varför inte tänkte jag..

Ser fram emot filmen också

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Nya fälgar och däck till bilen (ja jag köpte 4st men bakhjulen satt som fasen så ska in o få bultarna lossade först imorgon).

Alltså framhjulen som är nya
http://pici.se/thumbs/t_PegdIIMAd.gif

Så kan det gå om man låter en däckverkstad dra åt skruvarna eller om man drar för hårt själv. Många verkstäder drar >200 Nm när rätt moment är ~90-130 Nm.

Det borde inte vara någon risk att du drar av skruvarna eftersom fälgen kläms sönder innan skruven ger upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Så kan det gå om man låter en däckverkstad dra åt skruvarna eller om man drar för hårt själv. Många verkstäder drar >200 Nm när rätt moment är ~90-130 Nm.

Det borde inte vara någon risk att du drar av skruvarna eftersom fälgen kläms sönder innan skruven ger upp.

Ja så länge som du har fört in hylsan ordentligt och inte håller den snett så är det i princip omöjligt att bryta av bulten.

Annat var det när jag var 13 år och skulle byta hjul med farsan, jag satte aldrig dit hylsan ordentligt och tryckte som fan, så gick bulten av. Farsan fick dock ut den på något sätt så det var ingen stor fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Jag har försökt med förlängare också men jag vågar inte ta i mer.
Vill verkligen inte dra av bultskallen... blir ett sånt förbannat jobb med att få ut den då.

Mutterknackare brukar få loss prylarna utan att riskera skador på bulten... Förstår inte varför man drar åt bultarna på de viset när de e alufälgar.

Dessutom känner jag däckkrängaren så han gör de gratis... dumt att chansa då

Verkar som att någon har slarvat med pastan, eller fel pasta, metallfri eller alupasta brukar funka fint men de är lite sent nu. Hoppas du får loss de.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Ja så länge som du har fört in hylsan ordentligt och inte håller den snett så är det i princip omöjligt att bryta av bulten.

Annat var det när jag var 13 år och skulle byta hjul med farsan, jag satte aldrig dit hylsan ordentligt och tryckte som fan, så gick bulten av. Farsan fick dock ut den på något sätt så det var ingen stor fara.

Ptja, gör man fel så blir det fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Verkar som att någon har slarvat med pastan, eller fel pasta, metallfri eller alupasta brukar funka fint men de är lite sent nu. Hoppas du får loss de.

Ska inte vara någon pasta på skruvarna, då är det större risk att skruvarna går av eller att du klämmer sönder fälgen.

Permalänk
Inaktiv

Måttsydd kostym från pari.

3995:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Ptja, gör man fel så blir det fel.

Ska inte vara någon pasta på skruvarna, då är det större risk att skruvarna går av eller att du klämmer sönder fälgen.

Kopparpasta ska man väl ha? En liten klick bara.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Kopparpasta ska man väl ha? En liten klick bara.

Nej, är det svårt att få loss skruvarna är det inte för att de har rostat fast, det händer inte så ofta, utan för att de är för hårt dragna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Inskaffade mig lite extra utrustning.

*Text och bilder*

Kalla mig okunnig och trångsynt, men HV tolkar jag som hemvärnet, stämmer det? I så fall, varför i hela friden hänga på sig allt det där? Det är hemvärnet, inte *-Fyll i valfritt elitförband här-* Less is more skulle jag leva efter om jag sprang omkring och lekte krig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
http://images.tradera.com/143/80780143_1.jpg

mumma (:

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Nej, är det svårt att få loss skruvarna är det inte för att de har rostat fast, det händer inte så ofta, utan för att de är för hårt dragna.

kopparpasta underlättar iallafall och dom kan ju ärga vilket mina hade gjort sen så kan dom sätta sig efter några månader av krägningar.

åkte till brorsans verkstad med en polares gamla golf och skulle byta däck(han är bilmeck) och hans bultar satt hårt fast rostade och gick TOM av med mutter pickan.

om man inte får bort bultarna så kan man antingen åka till en verkstad eller skaffa en hjulbults avdragare med förlängare på klasse. det gjorde jag sen skaffade jag en snubbe på 100kg som fick hoppa på den och bultarna lossnade till slutt och det small rätt bra när dom släppte. bara vara ihärdig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Nej, är det svårt att få loss skruvarna är det inte för att de har rostat fast, det händer inte så ofta, utan för att de är för hårt dragna.

Fortsättning på offtopic: Äh fel, det händer ofta att de rostar fast och pasta i någon form kan motverkar det.

Permalänk
Medlem

Inpulsköpte mig två par skor!
Skönt med sommarpjux!

Offtopic:
När jag jobbade som däckmontör så sprutade vi alltid på kopparfett.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kopparpasta underlättar iallafall och dom kan ju ärga vilket mina hade gjort sen så kan dom sätta sig efter några månader av krägningar.

åkte till brorsans verkstad med en polares gamla golf och skulle byta däck(han är bilmeck) och hans bultar satt hårt fast rostade och gick TOM av med mutter pickan.

om man inte får bort bultarna så kan man antingen åka till en verkstad eller skaffa en hjulbults avdragare med förlängare på klasse. det gjorde jag sen skaffade jag en snubbe på 100kg som fick hoppa på den och bultarna lossnade till slutt och det small rätt bra när dom släppte. bara vara ihärdig.

Om det har ärgat så beror det på kopparpastan. Om du nu måste kleta på något är olja bättre eftersom kopparpasta kan ge galvaniska strömmar.

Visst kan skruvarna rosta fast, men det är inte speciellt vanligt eftersom de lossas två gånger per år. Skruvarna är nästan alltid för hårt dragna om de är svåra att lossa. Testa att dra med momentnyckel nästa gång så får du en känsla för hur hårt de ska dras.

Teleskopskaft eller liknande underlättar verkligen för att få loss hårt dragna skruvar.

Billiga hammrande mutterdragare är f.ö. en av anledningarna till att verkstäder drar för hårt. De stannar inte vid rätt moment utan drar hårdare och hårdare ju längre man låter den gå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Fortsättning på offtopic: Äh fel, det händer ofta att de rostar fast och pasta i någon form kan motverkar det.

Sorry för off topic, men jag tycker det är intressant ämne att diskutera.

Jag har aldrig varit med om att de har varit fastrostade och som sagt är olja bättre. Men inte för mycket, då blir friktionen för låg och klämkraften för stor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ

Offtopic:
När jag jobbade som däckmontör så sprutade vi alltid på kopparfett.

Jag antar att ni inte fick någon utbildning i åtdragningsteknik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om det har ärgat så beror det på kopparpastan. Om du nu måste kleta på något är olja bättre eftersom kopparpasta kan ge galvaniska strömmar.

Visst kan skruvarna rosta fast, men det är inte speciellt vanligt eftersom de lossas två gånger per år. Skruvarna är nästan alltid för hårt dragna om de är svåra att lossa. Testa att dra med momentnyckel nästa gång så får du en känsla för hur hårt de ska dras.

Teleskopskaft eller liknande underlättar verkligen för att få loss hårt dragna skruvar.

Billiga hammrande mutterdragare är f.ö. en av anledningarna till att verkstäder drar för hårt. De stannar inte vid rätt moment utan drar hårdare och hårdare ju längre man låter den gå.

Sorry för off topic, men jag tycker det är intressant ämne att diskutera.

Jag har aldrig varit med om att de har varit fastrostade och som sagt är olja bättre. Men inte för mycket, då blir friktionen för låg och klämkraften för stor.

Jag antar att ni inte fick någon utbildning i åtdragningsteknik?

Det var inte kopparpasta, det var något på sprayburk. Kommer inte ihåg vad den hette. Men den var vit iallafall
Och vi drog med mutterdragare med lång hylsa och kollade sen med momentnyckel så den inte satt för hårt.
Så helt värdelösa var vi inte
Dock på förra stället jag jobbade var det tvärtom. HEEEELT värde. Där drog dom bara allt vad dom hade och kollade aldrig med momentnyckel.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag får väl ge mig in i den här tråden också.

Senaste inköp är:

Permalänk
Medlem

Skjorta från nelly.com

Jag undrar om den verkligen levereras med bort-photoshoppade manschetter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Äntligen! Nu ska det geekas ett par dagar
http://img8.imageshack.us/img8/9158/bdstartrek16.jpg

MEN SHIT VART HITTA DU DEN??!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Shit här diskuterades de vilt angående mina hårt åtdragna bultar såg jag

Kan informera om att det gick bra men dom satt HÅRT.
Snubben som skulle lossa dom fick plocka fram den riktigt stora mutterknackaren som används i huvudsak på traktor/lastbilsfälgar m.m

Fattar inte varför man spänner alufälgar på de viset..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Det var inte kopparpasta, det var något på sprayburk. Kommer inte ihåg vad den hette. Men den var vit iallafall
Och vi drog med mutterdragare med lång hylsa och kollade sen med momentnyckel så den inte satt för hårt.
Så helt värdelösa var vi inte
Dock på förra stället jag jobbade var det tvärtom. HEEEELT värde. Där drog dom bara allt vad dom hade och kollade aldrig med momentnyckel.

Kul att höra att vissa gör det ordentligt.

Det här är mitt senaste inköp som är värt att visa. Tippmann 98 custom platinum och lite tillbehör. Vi är rätt många nu i mitt kompisgäng som har egna paintballmarkörer, riktigt rolig helgsyssla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
MEN SHIT VART HITTA DU DEN??!

Tada: http://www.dvd.co.uk/DVD/Star-Trek-Original-Motion-Picture-Co...

Och om det är avgörande - De har svensk text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Skjorta från nelly.com
http://img232.imageshack.us/img232/391/shoppingskjorta.jpg
Jag undrar om den verkligen levereras med bort-photoshoppade manschetter...

vore sweet om den kom med det uppfuckade mönstret också Ingen verkar ha kommit på den idén än... Skulle bli trendigt på dirr!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Stod 450kr på hyllan men när han knappade in så vart det 225kr.
Inköpta på Adidas Outlet i Hammarby sjöstads industriområde.
Riktigt skönt att det finns sådana ställen då jag har stlk 47-48 så man slipper åka in till stan å snoka i mindre butiker där mycket kostar för mycket.