Windows 7 - Tips & Trix!

Permalänk
Medlem

Relativt nöjd med Windows 7 RC1, men prestandan i spel känns mycket sämre än i Windows XP SP3.

Är det bara så på min dator? Som synes kör jag Nvidia och främst i Mirror's Edge märker jag en försämring...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Relativt nöjd med Windows 7 RC1, men prestandan i spel känns mycket sämre än i Windows XP SP3.

Är det bara så på min dator? Som synes kör jag Nvidia och främst i Mirror's Edge märker jag en försämring...

För mig flyter Mirrors Edge på grymt bra, har dock inte testat det på XP

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Hur får man bort evulation copy nere i högra hörnet?

När jag sett skins i andra tråden är det borta?

Är det inte något som hör hemma här skicka gärna pm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Hur får man bort evulation copy nere i högra hörnet?

När jag sett skins i andra tråden är det borta?

Är det inte något som hör hemma här skicka gärna pm

http://www.blogsdna.com/3254/remove-watermark-from-windows-7-...

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Använder Mumble för att snacka med polare, någon här som inte kan få det att funka?

Alla pratar med robotljud, Skype funkar perfekt men inte muble...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Använder Mumble för att snacka med polare, någon här som inte kan få det att funka?

Alla pratar med robotljud, Skype funkar perfekt men inte muble...

Prova med att köra kompatiblitetsläge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Prova med att köra kompatiblitetsläge?

Hmm är det något man ändrar i Mumble?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xl3nt84
Hmm är det något man ändrar i Mumble?

Högerklickar på .exe'n -> Egenskaper -> Kompatiblitet -> Kryssa i rutan där det står "kör detta program i kompatiblitetsläge för:" -> Välj vilket OS som du vill köra kompatiblitetsläge med, jag brukar köra XP SP3.

Permalänk
Medlem

Hej, verkar vara en bra tråd för Windows 7, har två frågor:
1. Mitt Internet Explorer 8 ville inte funka så jag av installerade och försökte installera men det står att det inte stödjer OS:et, vad göra?

2. Varje gång jag klickar på mappar så öppnas ett nytt fönster hela tiden grymt irriterande, vad göra?

Mvh Dennis

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
1. Mitt Internet Explorer 8 ville inte funka så jag av installerade och försökte installera men det står att det inte stödjer OS:et, vad göra?

Installera firefox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Hej, verkar vara en bra tråd för Windows 7, har två frågor:
1. Mitt Internet Explorer 8 ville inte funka så jag av installerade och försökte installera men det står att det inte stödjer OS:et, vad göra?

2. Varje gång jag klickar på mappar så öppnas ett nytt fönster hela tiden grymt irriterande, vad göra?

Mvh Dennis

Hade samma problem innan. Det visade sig att mitt 3G Modem gjorde så att min explorer slutade funka.

Om du använder detta.
Gå in i webbläsaren och klicka på följande: Verktyg / Internetalternativ / Anslutningar. Radera allt i listan och prova sedan igen.

BTW! Jag rekommendera inte att använda Firefox till Win7 än!
För min del har den krashat en å en annan gång. Plus att den har inget stöd för flik förhandsgranskning i startfältet vilket IE8 har.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoverBoy
Hade samma problem innan. Det visade sig att mitt 3G Modem gjorde så att min explorer slutade funka.

Om du använder detta.
Gå in i webbläsaren och klicka på följande: Verktyg / Internetalternativ / Anslutningar. Radera allt i listan och prova sedan igen.

BTW! Jag rekommendera inte att använda Firefox till Win7 än!
För min del har den krashat en å en annan gång. Plus att den har inget stöd för flik förhandsgranskning i startfältet vilket IE8 har.

Jag använder firefox nu, i W7.
Funkar helt perfekt för mig, har kraschat en gång för mig.

Permalänk
Medlem

Ska testa att ta bort anslutningar, har trådlöst kort i min dator kan kanske bero på det vad vet jag:P. Har firefox nu och det funkar utan problem. Kan dock vara krångligt när man har IE som förvaltprogram men det ska jag ändra på när jag kommer hem.

Är grymt irriterande att det öppnar nya fönster när man t.ex. ska gå in i program mappen. Slutar med att man har 6 olika fönster
Fan jag som trodde win 7 var så gott som klart

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Är grymt irriterande att det öppnar nya fönster när man t.ex. ska gå in i program mappen. Slutar med att man har 6 olika fönster
Fan jag som trodde win 7 var så gott som klart

Jag hade en sån bugg på 7000 betan på min Aspire One (en av tre installationer). Har inte sett till den efter att jag byte den installationen till RC1.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Kör med Opera webbläsare ocg firefox så IE8 behövs inte, Men hur ska jag göra för att slippa mapp problemet?

Är det bara att installera om, isånafall så får det vänta:P?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Någon som upplever att det inte går att scrolla med piltangenterna ibland? Slutar fungera efter ett tag, eller om det är något jag gör.... Sitter med en Asus Eeee 1000 he.

// N | N

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig, Har Media PLayer Clssic (CCCP pack) får inga subs på mina serier varför?
Funkar med VLC utan problem (tar ca 5-10 sec innan Serien spelas) men text kommer.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Kan någon hjälpa mig, Har Media PLayer Clssic (CCCP pack) får inga subs på mina serier varför?
Funkar med VLC utan problem (tar ca 5-10 sec innan Serien spelas) men text kommer.

Förmodligen har du inte VobSub aktiverat. Starta spelaren, tryck "o" för att öppna inställningarna, välj "External filters", klicka på "Add Filter...", sök reda på "DirectVobSub (auto-loading version)", klicka "Ok". Markera sedan filtret du just lagt till i listan och kryssa ringen "Prefer" till höger. Klicka OK och starta om spelaren.

Det var det som var felet då det krånglade för mig iaf. Lycka till.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N | N
Någon som upplever att det inte går att scrolla med piltangenterna ibland? Slutar fungera efter ett tag, eller om det är något jag gör.... Sitter med en Asus Eeee 1000 he.

// N | N

Händer precis samma sak på min Eee 1000h! Har dock aldrig hänt med min stationära, så jag antar att det betyder att det är något fel just på de bärbara... Fast det kan ju också vara så att man bara inte upptäckt felet på den stationära datorn som har en riktig mus som man använder för att scrolla istället.

Har ingen lösning att komma med iaf, sorry.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Msn Messenger

Spelar ingen roll hur jag gör, jag får den inte att hamna nere i systray.
Har testat att göra manuellt och med det progget som tipsar här...

Några nya "säkra tips" på hur man får ner den till systray å inte på aktivetsfältet med dom andra program rutorna.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooX
Spelar ingen roll hur jag gör, jag får den inte att hamna nere i systray.
Har testat att göra manuellt och med det progget som tipsar här...

Några nya "säkra tips" på hur man får ner den till systray å inte på aktivetsfältet med dom andra program rutorna.

Vad refererar du till? Om det är Live Messenger (MSN) så görs det genom att köra msnmsgr.exe i kompabilitetsläge för Windows Vista. (högerklicka på genvägen>egenskaper och gå in i fliken Compability)

Om det är snabbstartfältet du menar så beskriver jag det grundligt här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=916...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Vad refererar du till? Om det är Live Messenger (MSN) så görs det genom att köra msnmsgr.exe i kompabilitetsläge för Windows Vista. (högerklicka på genvägen>egenskaper och gå in i fliken Compability)

Om det är snabbstartfältet du menar så beskriver jag det grundligt här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=916...

hmm jag skriver ju som en kråka
Jag menade msn.. Har testat att dra den msnmsgr.exe filen å får den ändå inte ner till systray..

*edit: fick till det genom ominstallation och göra samma sak med den filen.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Händer precis samma sak på min Eee 1000h! Har dock aldrig hänt med min stationära, så jag antar att det betyder att det är något fel just på de bärbara... Fast det kan ju också vara så att man bara inte upptäckt felet på den stationära datorn som har en riktig mus som man använder för att scrolla istället.

Har ingen lösning att komma med iaf, sorry.

Ok, skönt att höra att jag inte är den enda... googlade även och hittade en kille som hade haft samma problem både på sin 1000HE men även sin Sony...han körde dock vista på sin Sony. Kan det vara nån bugg som följt med? Som sagt kanske inte så många som faktiskt använder piltangerna...

Permalänk
Medlem

Scrollar ibland med piltangenterna på min stationära (PS2 tgb) och det fungerar alldeles utmärkt. Är antingen något speciellt med just Eee 1000h eller något med laptop tangentborden.... Har inte testat lagom länge med min laptop för att kunna avgöra om det finns något problem där...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Vet någon var det är för skillnad mellan de olika Windows 7 "paketen"?

Windows 7 - Starter, Home Premium, Proffesional och Ultimate.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Skummade igenom tråden men hitta inte något om de här två tipsen

1. Ifall du ofta växlar mellan olika skärmar, projektor eller tv så är wintangent + P din nya kompis.

2. Ifall du har något problem kan du starta "psr" eller "Problemregistrering" som den heter på svenska.
I psr trycker du sedan "Börja inspelningen", återskapar ditt fel, trycker på stopp och väljer var du vill spara simuleringen (som zip).
Sen kan du dela zip-filen med någon datorkunnig som får packa upp den och öppna MHTMLen i IE8 så ser han/hon vad du försöker göra och kan förhoppningsvis hjälpa dig.

För att starta psr tryck wintanget, skriv psr och tryck enter.

Exempel på en psr-inspelad fil:

http://rekan.mine.nu/temp/psr.zip

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wifi
Vet någon var det är för skillnad mellan de olika Windows 7 "paketen"?

Windows 7 - Starter, Home Premium, Proffesional och Ultimate.

Det där är säkert ungefär samma som för Vista med vissa mindre modifikationer.

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2340431,00.asp

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Haft W7 i någon dag nu, väldigt positivt överraskad än så länge!

Hittade ett par snabbkommandon jag gillar, ena är Win + 1, 2, 3, etc så jag kan bläddra mellan de olika programmen jag har öpnna i startmenyn, ungefär som med flikarna i FF.
För FF har jag dock en addon som gör att flikarna är numrerade så jag vet vilken knapp jag ska trycka på för att komma till en viss flik. samt att man kan stänga ner flikarna separat utan att behöva aktivera fliken i fråga. Skulle ju vara tokigt grymt om man kunde få till samma sak i W7, någon som vet om man kan requesta tweaks och grejer någonstans?

Win + X är också jävla smidig för mig som sitter på laptop, den öppnar Windows Mobility Center där jag kan ställa in högtalarnivå, energisparläge, WiFi etc i ett fönster, skitenkelt och bra.

Det är nytt för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Man kan stänga fönster som är igång genom att hovra över dem och trycka på mittenknappen, som i FF och Chrome.

Win + X är sedan Vista

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Då lärde jag mig två saker utav ditt inlägg