Vad tror ni om detta paket? 10-15 tusen

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta paket? 10-15 tusen

Tjena!

Jag har tagit studenten och därmed fått en skön slant att handla en ny dator för. Jag har tittat på detta paket, vad tror ni? Klarar jag mig ett tag med denna utrustning?

http://upload.snelhest.org/images/090613dator.jpg

Funderar på att slänga in en https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308552&a=6308552& också.

Jag är inte så värst insatt i datahårdvara och har fått ovanstående paket tipsat från ett annat forum. Hur är det med operativsystem? Ska jag slänga ner ett XP eller ska jag våga mig på vista?

Kom gärna med egna synpunkter och förslag, det uppskattas väldigt mycket.

Tack på förhand!

EDIT: Alternativt detta kit: ALTERNATIVT: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=702047...

Permalänk

Paketet ser väldigt bra ut, du kan ladda ner Windows 7 gratis. När gratisversionen upphör så kan du antingen köpa det eller ge dig på vista.

Edit: På ditt andra paket så är det bra att veta att två stycken GTX 260 presterar bra mycket bättre än ett singel GTX 285. Och dessutom så kanske inte ett 750W är nödvändigt. Räcker med 650W

Permalänk
Medlem

Kör på Windows 7.

Varför inte ett i7 system?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser bra ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Kör på Windows 7.

Varför inte ett i7 system?

Jag är inte så pass påläst på i7, men är inte den riktigt dyr? Funderar på o snåla lite där och istället lägga de extra tusenlapparna på en ny skärm. Men jag är som sagt helt lost i dataträsket. Alla säger olika, hehe!

Kolla gärna på den alternativa settingen jag precis la upp! Fick den från en av mina vänner för några minuter sedan.

Permalänk
Medlem

Går ju att slänga med en SSD om du vill gå enda upp till 15k.
Jag skulle rekommendera att du köper en ny CPU-kylare oxå.

Edit:
Självklart ska du ha en sata-brännare och inte en IDE brännare, det missade jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrcolgate
Paketet ser väldigt bra ut, du kan ladda ner Windows 7 gratis. När gratisversionen upphör så kan du antingen köpa det eller ge dig på vista.

Edit: På ditt andra paket så är det bra att veta att två stycken GTX 260 presterar bra mycket bättre än ett singel GTX 285. Och dessutom så kanske inte ett 750W är nödvändigt. Räcker med 650W

Windows 7 alltså. Det är inte jobbigt att hitta kompatibla program till det då?

Angående mitt andra paket, OK. Då vet jag det, tack så mycket. Extra effekten på nätagget var för ifall jag ville lägga till ett till grafikkort senare, vilket låter trevligt, hehe!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grindarn
Windows 7 alltså. Det är inte jobbigt att hitta kompatibla program till det då?

Angående mitt andra paket, OK. Då vet jag det, tack så mycket. Extra effekten på nätagget var för ifall jag ville lägga till ett till grafikkort senare, vilket låter trevligt, hehe!

Sett mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Sett mitt inlägg?

Ja, jag tittar på det just nu men eftersom jag är så pass oinsatt så känns det som om jag famlar i blindo. Men det där i7 systemet ligger ju på 2,66Ghz, påverkar inte det negativt på prestandan eller är själva i7 så pass bra ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, jag tittar på det just nu men eftersom jag är så pass oinsatt så känns det som om jag famlar i blindo. Men det där i7 systemet ligger ju på 2,66Ghz, påverkar inte det negativt på prestandan eller är själva i7 så pass bra ändå?

Eftersom det är bästa processortypen du kan få så borde det inte göra det.
Jag skulle ha gått på i7, men Phenom II är billigare.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju alltid klocka upp den, om du inte tycker det duger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju alltid klocka upp den, om du inte tycker det duger.

Hehe, jag vet. Men hur är kompabiliteten med ovanstående utrustning som du har varit schysst o plocka ihop? Allt fungerar bra tillsammans osv?

Är paketet något som håller i framtiden? Kan jag köra med bra grafikinställningar?

Permalänk
Medlem

Grindarn, strunta i Vista. Kör på Windows 7 som alla säger eller kör Linux.
Men Vista är bortkastade pengar, spara det till 7:an

Permalänk
Medlem

Japp, vista skiter jag i. Har hört så pass mycket helvete om det men trodde faktiskt att de hade bättrat sig nu när det varit ute så länge... Tydligen inte.

Fasen vad svårt det ska vara o pilla ihop ett schysst paket förresten! Alla säger olika men ingen säger att något är dåligt! Haha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, jag vet. Men hur är kompabiliteten med ovanstående utrustning som du har varit schysst o plocka ihop? Allt fungerar bra tillsammans osv?

Är paketet något som håller i framtiden? Kan jag köra med bra grafikinställningar?

Kompatiblitet är inga problem!

Med 2st 260 i SLI och en i7:a så kommer du köra på bland dom högsta inställningarna i dom flesta spelen, och du kommer kunna ha det iallafall 3-4 år om du ska vara kräsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Kompatiblitet är inga problem!

Med 2st 260 i SLI och en i7:a så kommer du köra på bland dom högsta inställningarna i dom flesta spelen, och du kommer kunna ha det iallafall 3-4 år om du ska vara kräsen

Tack freddan. Vet du hur det är med kylpasta och sånt, fixar dom det när de monterar den på inet eller? Behöver jag några extra fläktar? Chassit är tyst?

Hur gör jag med windows 7? Bränner jag över det på en DVD och fixar när datorn väl kommer?

Lite många frågetecken där kanske, men jag har så många frågor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, vista skiter jag i. Har hört så pass mycket helvete om det men trodde faktiskt att de hade bättrat sig nu när det varit ute så länge... Tydligen inte.

Fasen vad svårt det ska vara o pilla ihop ett schysst paket förresten! Alla säger olika men ingen säger att något är dåligt! Haha!

Jag har inte haft några problem med Vista under de 7 månader jag använt det, men det är inte långt kvar tills Windows 7 släpps, så jag håller med resten.

Citat:

Hur gör jag med windows 7? Bränner jag över det på en DVD och fixar när datorn väl kommer?

Det är bara att bränna!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått rådet att plocka på en raptordisk på paketet som freddan ovan visade, vad tror ni om det?

ps. vore schysst om nån kunde svara på mina frågor i senaste inlägget också. ds

jag citerar lite det min vän skrev

"Jo, stämmer att två stycken 260 kan prestera bättre än ett ensamt 285.
Det jag tänker med ett 285 är att om du är glad och nöjd med ett kort så är det bra, men om du vill ha ännu mer kräm så ligger det rätt nära din budget med ett extra 285

2 st 260 är lite jobbigare att uppgradera från imho.

Nätagget plockade jag så att du kan uppgradera senare om du vill.

Dock är det detta ett vettigt paket han plockat ihop (är Intels nya processor i paketet, den är ganska go) skulle nog själv ändå plockat på en raptordisk till den som systemdisk."

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har nu fått rådet att plocka på en raptordisk på paketet som freddan ovan visade, vad tror ni om det?

ps. vore schysst om nån kunde svara på mina frågor i senaste inlägget också. ds

jag citerar lite det min vän skrev

"Jo, stämmer att två stycken 260 kan prestera bättre än ett ensamt 285.
Det jag tänker med ett 285 är att om du är glad och nöjd med ett kort så är det bra, men om du vill ha ännu mer kräm så ligger det rätt nära din budget med ett extra 285

2 st 260 är lite jobbigare att uppgradera från imho.

Nätagget plockade jag så att du kan uppgradera senare om du vill.

Dock är det detta ett vettigt paket han plockat ihop (är Intels nya processor i paketet, den är ganska go) skulle nog själv ändå plockat på en raptordisk till den som systemdisk."

Jo, men köp ett, eller två 285 isåfall!

Jag skulle inte plocka på en raptor i det priset, utan hellre en SSD isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men köp ett, eller två 285 isåfall!

Jag skulle inte plocka på en raptor i det priset, utan hellre en SSD isåfall.

OK, tack! Hur är det med kylpasta och sånt ifall jag ber dom på inet montera den, vet du det? behövs det, och i så fall, applicerar dem det eller måste jag göra det själv?

Permalänk
Medlem

Jag slinker in med en fråga, jag vill inte göra ett helt forum om det.

Men är två stycken 260 bättre än två 4870 1gb?

Permalänk
Antielefant

Ja, lite grann. Först och främst stöds det bättre av många fler spel, men drivrutinerna och lastbalanseringen är bättre för SLI än för CF.

Som vanligt ett mjukvaruproblem för AMD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

OK, tack! Hur är det med kylpasta och sånt ifall jag ber dom på inet montera den, vet du det? behövs det, och i så fall, applicerar dem det eller måste jag göra det själv?

Kylpasta fixar dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kylpasta fixar dom.

Okej. Då tror jag att jag har allt klart för mig. Tusen tack freddan!!!

Permalänk
Medlem

jag skulle ha kört på ditt förslag:P
orka ett "halv" färdigt i7 system när man får ett "fullfjädrat" am3 system.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604

vilket av dem? det första eller det alternativa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604

Vadå halvfärdigt?