Permalänk
Medlem

Notebook.de

Hej, jag undrar om någon har beställt någonting från den tyska sidan www.notebook.de. Jag hittade en väldigt bra lappy där men vet inte hur det är me garanti,är det datortillverkaren som står för garantin eller försäljaren? Och moms borde de ju va lugnt med eftersom de e inom EU.
Tacksam för svar

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Jag har själv beställt min dator från dem (2 dagar sedan) och jag har valt att betala som postförskott, dvs betala när jag hämtar ut paketet.

Garantiärenden tror jag fungerar så här enligt dem :

De kommer först att be dig ta kontakt med tillverkaren, och om de inte kan hjälpa dig med ärendet, så kommer du att skicka datorn till notebook.de

Det finns allt några här som redan har fått sin datorer från dem.

Permalänk
Avstängd

"UPS cash on delivery" är ju inte riktigt postförskott....

Permalänk
Medlem

Jag är också riktigt sugen på att beställa där ifrån, riktigt bra datorer för mycket lägre priser än här.

Men det känns ju lite jobbigt i jämförelse med att beställa från komplett. David, kan inte du skriva ett par rader i ett PM när du fått din maskin, vilket språk du fick oset på, om allt fanns med, vad frakt kostade, om det var smidigt, etc etc. lite intryck, vore shysst!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Jag är också riktigt sugen på att beställa där ifrån, riktigt bra datorer för mycket lägre priser än här.

Men det känns ju lite jobbigt i jämförelse med att beställa från komplett. David, kan inte du skriva ett par rader i ett PM när du fått din maskin, vilket språk du fick oset på, om allt fanns med, vad frakt kostade, om det var smidigt, etc etc. lite intryck, vore shysst!

Eller så skriver David här, så att vi alla får veta, så att även folk i framtiden kan få ta del av det om de är i samma sits kanske:)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
"UPS cash on delivery" är ju inte riktigt postförskott....

Det är det väl. Postförskott == COD == Cash On Delivery oavsett vilken transportör man har anlitat.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

I vilken kategori är de billigare än svenska siter? När jag kollade på de i prisklassen 7 - 9 000:- tyckte jag de var dyrare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crko
I vilken kategori är de billigare än svenska siter? När jag kollade på de i prisklassen 7 - 9 000:- tyckte jag de var dyrare.

Tex MSI GT725 med P8600-processor och Radeon 4850 för ca 12 000 kr inkl frakt:
http://www.notebook.de./msi-gt725-8647vhp-mit-intel-core-2-du...

För samma summa får du i Sverige följande:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s38988911&o=tillv_pop_p...
Flera av dessa är bra alternativ, men de är ingen större match för GT725.

Just garanti- och supportfrågor är det som får mig att fega ur. david_dellblom du får gärna skriva lite intryck när du fått datorn. Vilken köpte du förresten?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

OK, jag kollade nedan innan jag köpte på Elgiganten.

Acer Aspire 5738G - 644G50MN

På Elgiganten 6 990 SEK inkl. frakt

På Notebook.de 799 € (799 € x 11,39 SEK= 9 100 SEK) + Frakt 30 € (30 € x 11,39 SEK = 341 SEK) = 9 441 SEK

Alltså 2 451 kr dyrare på Notebook.de

Permalänk
Medlem

Tycker priserna verkar rejält mycket bättre, hittade själv en hp pavilion för 650 euro eller så med bra mycket bättre speccs än vad man får i sverige för det priset.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

jag vet int hur de e med alla datorer men åtminståne är vissa gaming datorer otroligt mycket billigare på notebook.de
https://www.notebook.de/packard-bell-ipower-serie-g-946/
https://www.notebook.de/msi-gt627-serie-g-966/
Jätte tacksam för alla svar

Permalänk

Köp förövrigt med kreditkort om du har ett så är du fullt skyddad om något skulle hända (företaget kursar, paketet blir överkört av en truck på vägen, maskinen visar sig vara ett Måndags ex etc etc).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Ja just det, man får pengarna tillbaka då eller? Annars känns ju postförskott rätt säkert, betala när man har varan.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Inaktiv

Jo jag kan skriva när jag har fått min dator. Jag ska försöka få in en annan person här på forumet, som vågade beställa före mig som fick sin dator för några dagar sedan.

Enligt han så är OS:et på Tyskam och drivrutinerna måste man ändra direkt när datorn är i Sverige, vilket inte är några problem alls, då man kan ändra språket med Windows update osv.

Permalänk
Medlem

Ja, jag hade tänkt installera om ett svenskt vista iallafall.. är tangentbordet tyskt också eller?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Ja, jag hade tänkt installera om ett svenskt vista iallafall.. är tangentbordet tyskt också eller?

jo antagligen, men ett tyskt å svenskt är nästan likadana, skillnaden e typ att Z och X ha bytt plats elr nånting, och ist för "Å" är det ett "Ü". Men fysiskt borde dom vara lika

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willesakken
jo antagligen, men ett tyskt å svenskt är nästan likadana, skillnaden e typ att Z och X ha bytt plats elr nånting, och ist för "Å" är det ett "Ü". Men fysiskt borde dom vara lika

På vissa datorer så finns det möjlighet att ändra till svenskt tangetbort (gratis) , men gäller som sagt inte alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willesakken
jo antagligen, men ett tyskt å svenskt är nästan likadana, skillnaden e typ att Z och X ha bytt plats elr nånting, och ist för "Å" är det ett "Ü". Men fysiskt borde dom vara lika

Z och Y är på varandras platser.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Börjar datorn komma fram david?

skulle vara grymt tacksam om du delade med dig lite av dina erfarenheter av notebook.de.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willesakken
Börjar datorn komma fram david?

skulle vara grymt tacksam om du delade med dig lite av dina erfarenheter av notebook.de.

Nja inte riktigt, avbeställde min direkt när jag såg denna :

http://www.notebook.de/asus-g60-serie-g-1082/

Tycker att det är värt att vänta lite extra då denna är grymt bra och snygg (bilder finns på google)

Mejlar den personen som fick sin dator först så att han istället kan berätta allt,

Permalänk
Medlem

De e väl inte svenskt tangentbord på MSI burkarna?

Permalänk
Medlem

Yepp,

Kortfattat. Jag beställde en laptop från dem, men eftersom jag har företag ville jag dra bort momsen. Man var tvungen att ha ett org nummer vilket internationellt sett bara går med aktie bolag vilket jag inte har (enskild firma) sedan skulle de ha en banköverföring. Så jag valde att köra på med momsen som endå inte var så pass enorm då jag var under en liten tidspress och behövde datorn snarast.

Betalade med UPS cash on deliver via mitt Visa och det tog dem faktiskt endast 4 affärsdagar att leverera och de gjorde det till dörren.

Datorn fungerar jättebra, fick dock installera om hela Windows då deras version var en tysk home edition där man inte kunde ändra språk. Hade lite problem med drivers men jag hittade alla tillslut och de jag inte hittade fixade windows automatiskt när jag kopplade in den till internet via sladd. Tangentbordet är även det på tyska men det stör mig inte.

Reklamation och dylikt går direkt till dem vad jag förstår och då måste du skicka laptopen till dem vilket lär gå på några hundralappar, de har ett professionellt lag som jobbar där så jag tvivlar på att det blir problem annat än med frakten dit.

Är helt nöjd med datorn.

Jag köpte:http://www.notebook.de/toshiba-qosmio-g-888#21231

och den har tillochmed en fjärrkontroll vilket är ett måste för mig..

Har ni frågor så kör på, jag svarar på de jag har någon erfarenhet med.

Permalänk
Medlem

ok, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
en fråga som poppade upp direkt: hur funkar de om man köper ett tangentbord med svensk layout? om man klickar på Å blir de ett Ü, pga att det är så på tyskt tangentbord eller blir det som ett svenskt?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willesakken
ok, tack som fan för att du delade med dig av dina erfarenheter!
en fråga som poppade upp direkt: hur funkar de om man köper ett tangentbord med svensk layout? om man klickar på Å blir de ett Ü, pga att det är så på tyskt tangentbord eller blir det som ett svenskt?

Kan jag svara på. På windows vista så kan man alltid kolla längst ner om vad för slags "språk" man har sitt tangetbord på, eftersom det är svenska så blir det inga tyska bokstäver.

Permalänk
Medlem

okej, men jag hade tänkt köra in XP på min (min kompis sa att datorn ger bättre spelprestanda om man gör så), vet du om det går på XP också?

Permalänk
Medlem

Du kan säkert mosa in win 95 om du så vill bara du formaterar datorn först så inga rest filer finns. Lär inte vara några problem alls.

Man kan endast byta språk på sitt OS via Windows Ultimate och... tror det var pro edition. Home edition funkar alltså inte att byta språk på .

Tangentbordet är orellevant om det är tyskt eller inte, du bestämmer ju själv om du vill att det ska representera ett svenskt keyboard. Så du väljer det när du installerar vista eller xp.. eller genom kontrollpanelen när som helst.

Permalänk
Medlem

okej, tack så mycket Magenti för att du skrev lite om hur de var att beställe därifrån, tror jag ska beställa en PB iPower nästa vecka

Permalänk

Tack för synpunkterna! Tyskt tangentbord är inte hela världen även om jag skulle föredra svenskt.
Däremot blir det problem för mig om man inte kan ändra språket till svenskt, jag har inget annat Windows att slänga in.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
Tack för synpunkterna! Tyskt tangentbord är inte hela världen även om jag skulle föredra svenskt.
Däremot blir det problem för mig om man inte kan ändra språket till svenskt, jag har inget annat Windows att slänga in.

Du kan alltid ta Windows 7 och på monae.se kan man köpa etiketter kostar 50 kr som man klistar på de tangenterna som är inte svenska.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar allihopa, dock slutade de lite oväntat. Var till Sverige idag för att handla mat etc, så gick vi på skoj in på elgiganten så hade dom en Toshiba Qosmio(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=401918) kvar, det var skylt exemplaret för fick den för 13pix ist för 15 inga repor elr någonting, och alla garantier är som dom ska slutet gott, allting gott
Edit: körde 3dmark06 på den precis, fick 9466 poäng! nice tycker jag och den blev knappt varm alls, det kan kankle bero på att den är ungefär 6cent tjock så det kanske inte blir alltför varmt. Men ett bra resultat tycker jag.