Permalänk

Faror med snabb viktminskning?

Tjo gott folk!

Jag bestämde mig för ett tag sedan för att ändra mitt liv och detta radikalt på många olika sätt. Ett av dessa sätt var att tappa dom där "extra" kilona som man som 30+are har lyckats att lägga på sig.

Lite fakta:
Jag är 180cm och vägde innan jag började 82-86kg och är nu efter 6-8 veckor nere på 73,5. Träning har inte varit en del av mitt liv alls dom senaste 10 åren så någon direkt muskelmassa finns det ju inte. Konditionen är därefter också. Träning kommer jag dock att börja med på diverse olika sätt för att bygga upp både kondition och muskler igen till mitt forna jag (eller kanske lite mer ändå).

Maten:
Maten jag äter för att gå ner är baserad på ett lågt intag av kolhydrater och ett sågott som obefintligt intag av fett. Detta innebär att jag så gott som uteslutande äter knäckebröd utan margarin men med pålägg i form av keso och grönsaker.

Jag äter även vanliga måltider då och då men dom gångerna är portionerna väldigt små och jag undviker då så gott som helt kolhydraterna för att istället rikta in mig på att äta köttet och grönsakerna eller vad det nu kan vara.
Till saken hör att jag är typ1 diabetiker (ungdomsdiabetes) och jag kan därför inte utesluta kolhydrater helt, vilket komplicerar det hela lite. En ren VLC diet är därför inte helt optimalt för mig.

En normal dags intag kan se ut som följer:
Morgon:
Två skivor knäckebröd med keso+grönsaker

Mellanmål:
I regel ett äpple

Lunch
Två skivor knäckebröd med keso+grönsaker

Middag:
Antingen en lätt middag av vanlig mat som jag beskrev ovan eller inget alls.
Om jag äter en middag så kan det innebära följande:
80-100g kött
1 potatis / ½dl pasta eller liknande
Grönsaker

På kvällen så brukar jag i regel vara hungrig och då brukar det få bli mer frukt alternativt om det är för illa mera knäckebröd med grönsaker (1-2 skivor).

Nu till själva frågorna:
Det jag är lite orolig för är om det är farligt att ta bort så gott som ALLT fett genom en sån här hård kur?
Vilka biverkningar kan det ha? Jag märker inte av något än så länge, mer än viss energilöshet. Men kan det vara skadligt för kroppen?

Jag har ju redan fått bort det mesta och har bara ett eller två kilo till som jag kan gå ner innan jag blir så gott som underviktig (jag har en förhållandevis grov kroppsbyggnad). Dessutom så är jag rökare (fick ett återfall för ett tag sedan och började igen efter flera års uppehåll) och jag ska sluta helt med det för gott nu, men det brukar ju påverka vikten negativt (jag la på mig 6-8kg sist jag slutade) och jag är ju inte sugen på att lägga på mig igen efter jag gått ner. Så jag undrar om det kommer att räcka med träning för att motverka det eller om man måste hålla en kost med energiunderskott för att motverka det också?

Tacksam för svar, tips och råd.

/ Silverridge

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
ett sågott som obefintligt intag av fett.

Varför? Låter mycket dumt. Fett måste man få i sig för att kroppen ska fungera.

http://traningslara.se/blogg/essentiella-naringsamnen/

Vad de ger för biverkningar vet jag inte, men höj fettintaget du.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Varför? Låter mycket dumt. Fett måste man få i sig för att kroppen ska fungera.

http://traningslara.se/blogg/essentiella-naringsamnen/

Vad de ger för biverkningar vet jag inte, men höj fettintaget du.

Fel av mig. Jag borde ha tillagt just beträffande fett att jag har det på sallad då jag äter riktiga mål (använder då linfröolja som dressing) och jag äter ju även fettet på kött och liknande.
Utöver detta så tar jag omega3 tabletter för att få i mig mer sånt. Men det är fortfarande ett lågt intag utav det och det "onödiga" fettet är helt bortplockat.

Men det kanske inte är tillräckligt?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Jag tycker spontant att det verkar som att du äter alldeles för lite.
Visst, du kommer gå ner i vikt ganska snabbt, men så fort du börjar äta normalt igen kommer du gå upp igen, kanske till och med över din startvikt.

Energiunderskott krävs ju för att gå ner i vikt, men det kan ju även uppnås genom träning så länge du bränner mer energi än du får i dig, oavsett vad du äter.

Fett är något som kroppen behöver, inte minst för att kunna tillgodogöra sig fettlösliga vitaminer.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Fel av mig. Jag borde ha tillagt just beträffande fett att jag har det på sallad då jag äter riktiga mål (använder då linfröolja som dressing) och jag äter ju även fettet på kött och liknande.
Utöver detta så tar jag omega3 tabletter för att få i mig mer sånt. Men det är fortfarande ett lågt intag utav det och det "onödiga" fettet är helt bortplockat.

Men det kanske inte är tillräckligt?

Ungefär hur många gram fett blir det per dag? Skippa linfröoljan och kör på rapsolja eller olivolja. Bättre oljor.

Jag kan rekommendera den här guiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 Finns många här på forumet som har läst den och jag tycker den är kanon.

Annars tror jag inte att det ska bli några problem. Det viktigaste är iaf att du håller dieten och kan leva med den. Om du känner att det här kommer fungera så kör på det.

Och lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Visst, du kommer gå ner i vikt ganska snabbt, men så fort du börjar äta normalt igen kommer du gå upp igen, kanske till och med över din startvikt.

Hur tänker du nu?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur tänker du nu?

Att viktminskning genom att äta för lite sällan fungerar så bra? Brukar ju bara sluta i att när man sen börjar äta som man normalt gör går man upp i vikt igen. Vill man hålla sig nere i vikt vill det ju till att man gör av med energin, vilket vid bara minskat energi-intag betyder att fortsätta med det lägre intaget eller hitta någonting att bränna den extra energin på när man börjar käka ordentligt igen. Jag tror klällvpress-termen är jojo-bantning

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att viktminskning genom att äta för lite sällan fungerar så bra? Brukar ju bara sluta i att när man sen börjar äta som man normalt gör går man upp i vikt igen. Vill man hålla sig nere i vikt vill det ju till att man gör av med energin, vilket vid bara minskat energi-intag betyder att fortsätta med det lägre intaget eller hitta någonting att bränna den extra energin på när man börjar käka ordentligt igen. Jag tror klällvpress-termen är jojo-bantning

Precis. Jag antar att TS inte tänker leva på knäckebröd resten av sitt liv?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att viktminskning genom att äta för lite sällan fungerar så bra? Brukar ju bara sluta i att när man sen börjar äta som man normalt gör går man upp i vikt igen. Vill man hålla sig nere i vikt vill det ju till att man gör av med energin, vilket vid bara minskat energi-intag betyder att fortsätta med det lägre intaget eller hitta någonting att bränna den extra energin på när man börjar käka ordentligt igen. Jag tror klällvpress-termen är jojo-bantning

Självklart får man ju lägga om kosten/livsstilen efter dieten för att hålla vikten, då mindre övervikt sänker ämnesomsättningen. Trodde jag var en självklarhet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Du borde ju göra tvärtom istället, ta bort kolhydraterna och ät mycket fett istället.
Säger ju sig självt eftersom du är diabetiker och inte TÅL kolhydrater.

Och eftersom du nu svälter så blir du av med en hel del av dom stackars små musklerna du har så att när du ska äta som en människa igen så kommer din metabolism vara lägre än förut.

Ät ordentligt och ät LCHF istället är mitt råd.
se mer på www.kostdoktorn.se

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Du borde ju göra tvärtom istället, ta bort kolhydraterna och ät mycket fett istället.
Säger ju sig självt eftersom du är diabetiker och inte TÅL kolhydrater.

Och eftersom du nu svälter så blir du av med en hel del av dom stackars små musklerna du har så att när du ska äta som en människa igen så kommer din metabolism vara lägre än förut.

Ät ordentligt och ät LCHF istället är mitt råd.
se mer på www.kostdoktorn.se

Borde och borde. Det enda han borde är att hitta den dieten han själv trivs med, inget annat.

LCHF när man styrketränar är inget jag rekommenderar, snarare så avråder jag ifrån det. Kolhydrater/glykogen är ett måste för att prestera bra på gymmet.

EDIT: Plus så ska man äta låg andel protein vid LCHF. Värdelöst vid styrketräning.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Borde och borde. Det enda han borde är att hitta den dieten han själv trivs med, inget annat.

LCHF när man styrketränar är inget jag rekommenderar, snarare så avråder jag ifrån det. Kolhydrater/glykogen är ett måste för att prestera bra på gymmet.

EDIT: Plus så ska man äta låg andel protein vid LCHF. Värdelöst vid styrketräning.

Att äta en diet som gör att man kan dra ner på insulinet kan ju inte vara en nackdel direkt

Att man behöver kolhydrater när man tränar är mest en gammal skröna bortsett från när man behöver springa fort som fan i 30 minuter eller nåt sånt meningslöst
För att motionsträna för hälsans skull så finns det ingen anledning att käka kolhydrater och ej heller för att bygga muskler eftersom man äter proteinrik föda.
Andelen protein är inte så värst begränsad med LCHF (low carb high fat) utan man äter lika mycket protein som alla andra normala människor.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Att äta en diet som gör att man kan dra ner på insulinet kan ju inte vara en nackdel direkt

Att man behöver kolhydrater när man tränar är mest en gammal skröna bortsett från när man behöver springa fort som fan i 30 minuter eller nåt sånt meningslöst
För att motionsträna för hälsans skull så finns det ingen anledning att käka kolhydrater och ej heller för att bygga muskler eftersom man äter proteinrik föda.
Andelen protein är inte så värst begränsad med LCHF (low carb high fat) utan man äter lika mycket protein som alla andra normala människor.

Inga illa menat, men du har inte så bra koll va?

Han vill bygga muskler och då behövs styrketräning. Kolhydrater gör att han kan lyfta mer vikt. Mer vikt = större nedbrytning = större muskeluppbyggnad. Simple.

En styrketränande individ äter inte protein som "alla andra normala människor". Runt 1.2 - 2.0 gram per kilo kroppsvikt är standard. LCHF är en lågproteindiet.
ATP återbildas även långsammare när man bara har fett som bränsle.

Du vet förövrigt att protein, särskilt vassleprotein, skickar upp insulinnivåerna till skyarna? Detta är varför man inte äter stora mängder protein i LCHF.

LCHF må fungera för vissa människor och då är det jättebra, inget fel på dieten då. Men det fungerar inte på alla och på styrketränande individer är den ingen vidare heller.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Inga illa menat, men du har inte så bra koll va?

Han vill bygga muskler och då behövs styrketräning. Kolhydrater gör att han kan lyfta mer vikt. Mer vikt = större nedbrytning = större muskeluppbyggnad. Simple.

En styrketränande individ äter inte protein som "alla andra normala människor". Runt 1.2 - 2.0 gram per kilo kroppsvikt är standard. LCHF är en lågproteindiet.
ATP återbildas även långsammare när man bara har fett som bränsle.

Du vet förövrigt att protein, särskilt vassleprotein, skickar upp insulinnivåerna till skyarna? Detta är varför man inte äter stora mängder protein i LCHF.

LCHF må fungera för vissa människor och då är det jättebra, inget fel på dieten då. Men det fungerar inte på alla och på styrketränande individer är den ingen vidare heller.

Jag såg aldrig att TS ville bli en stor muskelbroiler när jag läste hans inlägg utan jag trodde att han bara ville ha lite mer muskler

Då duger 2g protein/kg kroppsvikt alldeles utmärkt skulle jag tro.

Sen å andra sidan eftersom han är diabetiker så bör han ju hålla blodsockret på en jämn låg nivå så styrketräning av den högre skolan passar ju inte honom p.g.a hans sjukdom.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Jag såg aldrig att TS ville bli en stor muskelbroiler när jag läste hans inlägg utan jag trodde att han bara ville ha lite mer muskler

Då duger 2g protein/kg kroppsvikt alldeles utmärkt skulle jag tro.

Sen å andra sidan eftersom han är diabetiker så bör han ju hålla blodsockret på en jämn låg nivå så styrketräning av den högre skolan passar ju inte honom p.g.a hans sjukdom.

Gäller att läsa hela inlägget.

Angående diabetes så skulle jag rekommendera TS att ta kontakt med läkare och se vad dom säger om det hela. Det är inget område jag vill sitta och diskutera i.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Självklart får man ju lägga om kosten/livsstilen efter dieten för att hålla vikten, då mindre övervikt sänker ämnesomsättningen. Trodde jag var en självklarhet.

Ja visst är det det, men du frågade ju hur han tänkte och jag tror jag fick till förklaringen rätt bra. Om han sen tog med/inte tog med omläggning av kost/livsstil kan jag inte svara på, jag kan ibland räkna ut hur folk har tänkt, men vad de har/inte har tänkt är lite svårare

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja visst är det det, men du frågade ju hur han tänkte och jag tror jag fick till förklaringen rätt bra. Om han sen tog med/inte tog med omläggning av kost/livsstil kan jag inte svara på, jag kan ibland räkna ut hur folk har tänkt, men vad de har/inte har tänkt är lite svårare

Det har du rätt i. Men ibland måste man fråga. Har fått höra så mycket skit inom just kost och träning att man snart blir mörkrädd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Kul att se att så många kommenterat, det uppskattas väldigt. Tack för alla tips!

Jag kommer att lägga om dieten radikalt igen när jag väl börjar träna och jag tänker gå ut hårt redan från början. 4-5 dagar i veckan med styrketräning på gym, jag har där fått rådet att ligga på 3*12 rep med 70% av maxvikt under en period för att sedan gå ner i vikt men öka repsen.
Riktigt vilken diet jag ska hålla under tiden vet jag inte men jag lär ju öka kolhydratsintaget tämligen rejält men exakt vad jag ska äta är jag inte klar över ännu. Så jag är tacksam för tips.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Avstängd

Mitt råd:

Ligg på energiunderskott med ett ganska högt proteinintag och kör styrketräning samtidigt. Du kommer antaligen öka lite i muskelmassa då du är nybörjare om jag har förstått det rätt.

När du har nått din målvikt kör du på en bulk och satsar allt på styrketräningen. Deffa sedan när du är nöjd, bulka, osv osv...

Vad för kost du ska ha vågar jag inte svara på ty du har diabetes och jag har dåligt med kunskaper om just det. Prata med en läkare och få lite tips är mitt råd.

Om något är oklart är det bara att fråga. Finns även en styrketräningstråd om du är intresserad.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Mitt råd:

Ligg på energiunderskott med ett ganska högt proteinintag och kör styrketräning samtidigt. Du kommer antaligen öka lite i muskelmassa då du är nybörjare om jag har förstått det rätt.

När du har nått din målvikt kör du på en bulk och satsar allt på styrketräningen. Deffa sedan när du är nöjd, bulka, osv osv...

Vad för kost du ska ha vågar jag inte svara på ty du har diabetes och jag har dåligt med kunskaper om just det. Prata med en läkare och få lite tips är mitt råd.

Om något är oklart är det bara att fråga. Finns även en styrketräningstråd om du är intresserad.

Kör på en bulk? Har absolut ingen som helst aning om vad det innebär så en lite närmare förklaring skulle uppskattas.

Jag förstår inte varför jag skulle gå upp i vikt och framför allt inte varför jag skulle gå upp mer än jag gått ner? Det får ni gärna förklara för mig.

Jag har ju levt ett liv där jag varit stillasittande och ätit dåligt och det är ju det jag håller på att ändra på.
Först genom en snabb vikt nedgång och därefter genom träning och nyttig kost.

Som jag nämnde i början så ska jag ändra mitt liv radikalt på ett flertal punkter. Jag har inte för avsikt att återgå till nåt av det jag tidigare ägnat mig åt eller varit och det gäller både kropp och sinne.

Jag håller på att börja ett nytt liv!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Avstängd

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppg...

bulk = äter mer energi än vad du gör av med för att bygga muskler.

Varför du ska gå upp i vikt igen? Du ville väl bygga muskler? Att bygga muskler på energiunderskott är praktiskt mycket svårt, till snudd på omöjligt. Där kör man perioder där man bygger upp och även lägger på sig fettmassa, och sedan en period där man deffar bort fettet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppg...

bulk = äter mer energi än vad du gör av med för att bygga muskler.

Varför du ska gå upp i vikt igen? Du ville väl bygga muskler? Att bygga muskler på energiunderskott är praktiskt mycket svårt, till snudd på omöjligt. Där kör man perioder där man bygger upp och även lägger på sig fettmassa, och sedan en period där man deffar bort fettet.

Det var aniron som skrev att jag förmodligen skulle gå upp mer än jag gått ner när jag börjar äta igen. Jag har ju inte alls tänkt mig att gå upp i vikt av fett men utav muskler. Jag förstår inte varöfr jag skulle lägga på mig mer fett efter jag är klar med min nuvarande diet om jag börjar träna och äta hälsosamt. Det jag åt innan dieten var inte hälsosamt för att det var för mkt onyttigt och det jag äter nu är inte hälsosamt för att det på det hela taget är alldeles för lite, det är jag medveten om. Men om jag börjar med en hårdträning och äter hälsosamt så har jag svårt att se att jag skulle lägga på mig fett.

Hur pass långt innan jag börjar träna ska jag börja äta riktigt?
Jag lever ju nu på (grovt uppskattat) mellan 500-1500kcal/dygn vilket knappast funkar särskilt länge och jag vet ju att jag lär kasta i mig betydligt mer än så om kroppen ska ha nåt att bygga av och om jag överhuvudtaget ska kunna orka. Kan man börja äta nån dag innan eller samma dag som man börjar träna eller ska man börja äta långt tidigare än så innan träningen börjar på allvar?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Hur pass långt innan jag börjar träna ska jag börja äta riktigt?

Tills du är nöjd. Träna styrketräning nu också under dieten, men inte främst för att öka i muskelmassa/styrka utan för att hålla igång kroppen

När du är nöjd med vikten satsar du allt på träningen och ligger på ett energiöverskott på ungefär 200-500 kcal om dagen. Står många .tips om det i länken.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Ok, det lät ju som ett enkelt råd att följa iaf

Det här med kostlära är lite okänt för mig, du skriver att man skall äta mellan 1,2-2g/kg kroppsvikt av proteiner och då borde jag hamna på i runda slängar lite drygt 115g protein om jag räknar på ett snitt (1,6) och den vikten jag strävar efter att hamna på (72kg är min målvikt, allt där under skulle vara underviktigt pga kroppsbyggnaden).

Vad är då bästa sättet att få i sig 115g protein på?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Avstängd

Kött och mejeriprodukter innehåller mycket protein. Ett kilo kvarg ger ungefär 120 g protein.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Kött och mejeriprodukter innehåller mycket protein. Ett kilo kvarg ger ungefär 120 g protein.

Haha va fan jag kan väl inte leva på kvarg (åtminstone inte ett kilo/dag)

Nackdelen är att jag inte är någon stor fantast av köttprodukter, jag äter det, men att stoppa i sig tillräckliga mängder utav det skulle nog bli jobbigt.
Ägg lär knappast funka heller pga kolestorolet. Kvar blir då mejeriprodukter och proteinersättning + det köttet jag faktiskt äter. Till saken hör också att jag inte är stor i maten alls. Jag skulle nog ha problem att sätta i mig mer än en normal bit kött eller 2-3 normaltjocka (2cm) skivor fläskfile.
Så det känns lite som ett problem att få i sig det jag behöver.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Avstängd

Jag äter själv ett halvt kilo kvarg om dagen. Blanda i lite fun light koncentrat och det smakar yoghurt. Plus så blir man mätt på det, vilket inte är helt fel.

Faran för ägg är grovt överskattad. Du kan lätt äta ett par ägg om dagen utan problem.

Tonfisk är annars en schysst grej.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag äter själv ett halvt kilo kvarg om dagen. Blanda i lite fun light koncentrat och det smakar yoghurt. Plus så blir man mätt på det, vilket inte är helt fel.

Faran för ägg är grovt överskattad. Du kan lätt äta ett par ägg om dagen utan problem.

Tonfisk är annars en schysst grej.

Låter som det får bli en eller två kvarg/ägg drinkar per dag då för att fylla upp proteinbehovet. 2 drinkar på 2,5dl kvarg + 2ägg 2ggr per dag plus den övriga maten som till stor del kommer vara baserad på sallad borde ta mig dit jag vill då? Räcker det med proteinet eller måste kalorierna vara mer tilltagna också?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

kött innehåller väl i runda slängar 20g protein per 100g kött om jag inte är ute och cyklar helt.
Ägg kan man äta 20 om dan utan att det påverkar kolesterolet negativt eftersom ägg höjer det goda kolesterolet vilket givetvis är en förbättring.
Ekologiska ägg brukar även innehålla Omega3 (tillsatt i hönornas foder) och en bunt vitaminer och mineraler.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Låter som det får bli en eller två kvarg/ägg drinkar per dag då för att fylla upp proteinbehovet. 2 drinkar på 2,5dl kvarg + 2ägg 2ggr per dag plus den övriga maten som till stor del kommer vara baserad på sallad borde ta mig dit jag vill då? Räcker det med proteinet eller måste kalorierna vara mer tilltagna också?

Råa ägg ska man strunta i. Kroppen kan inte ta upp näringen lika bra om det är rått.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
en bunt vitaminer och mineraler.

Hehe. Typ alla förutom C-vitamin.

Ägg är kung.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Råa ägg ska man strunta i. Kroppen kan inte ta upp näringen lika bra om det är rått.

Åh fan, det hade jag verkligen ingen aning om.
Men hur mkt ägg kan man äta per dag då? Jag har gjort lite snabba ägg-studier nu efter sen mina teorier om ägg och kolesterol fick på tafsen och det verkar ju onekligen som att det skulle vara nåt som är lämligt att äta. Men kan det vara för mkt att peta i sig 4 om dagen? Jag har lite svårt för frukost nämligen men att äta 2kokta till frukost + eventuellt nån knäckemacka skulle kunna funka fint. Sen tänkte jag mig en riktig lunch och 2 kokta + sallad eller knäckebröd till middag. Som mellanmål tänkte jag mig då kvargen.
Skulle det kunna vara en hållbar diet?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home