Permalänk
Medlem

Köpte spelet igår och har kört på i Amerika kampanjen.
Gillar det starkt

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Attackerad av en "very friendly" nation? Tycker jag låter dåligt. =/

...Och var är multiplayer kampanjen? Den största anledningen till att jag köpte ETW. De kanske vill fixa så att kampanjen är spelbar först men det kommer ju ta ett tag.

Hehe, så körde jag. Jag körde visserligen typ Easy, men jag tog över Europa och då krävs det att man måste... Göra sig av med vissa nationer. UTAN NÅD MOAHAHAHA.

*host*

Permalänk
Medlem

faan vill ha detta spel...föräldrarna ska till ullared imorn så får väll be dom köpa det om det e billigt hehe, nån som har vart där nyligen och vet vad det kostar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
faan vill ha detta spel...föräldrarna ska till ullared imorn så får väll be dom köpa det om det e billigt hehe, nån som har vart där nyligen och vet vad det kostar?

Det har inte gått ner i pris ännu, det säljer fortfarande rätt bra skulle jag tro.

Cirka 400:- är normalt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265935

Permalänk
Medlem

Kör ETW igen, som Brittland, VH/VH. Hade som mål att krossa USA men indianerna hann före.

Permalänk
Medlem

Börjar det på att bli spelbart nu, eller? Blev så less senast jag prövade på crasher och dålig FPS och att spelet fryser sig i flera minuter (i bästa fall) när jag klickar på en flotta o.s.v. Jag slutade spela helt i väntan på att det skulle fixas så att jag inte tröttnade på spelet utan att ens fått spela det som det borde vara (till skillnad från det som i princip var en beta version).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Börjar det på att bli spelbart nu, eller? Blev så less senast jag prövade på crasher och dålig FPS och att spelet fryser sig i flera minuter (i bästa fall) när jag klickar på en flotta o.s.v.

Att det fryser när man markerar en flotta ska ju vara löst. Har inte spelat en full kampanj än så kan inte svara på hur det blir i sena delen. Det finns fortfarande problem, men denna patch känns som ett stort steg framåt.

Stötte på en bug. Om man ställer sig i ett hörn så anfaller AI:n inte längre. Råkade på det av en slump, jag blev smiskad av Preussen och hade bara 2 kavallerienheter kvar. När jag märkte det så drog jag upp FF till max och tog en fika. Eftersom de var anfallare så vann jag när tiden gick ut. Inget jag tänker göra igen, ville bara testa vad som hände när jag såg att de inte anföll.

Mina 11 kavalleri omringat av cirka 300.

Men jag vann ändå.

Rundan efter så lämnade jag Hannover med de två enheterna, så Pressen skulle ta det igen, men Hannover befriade sig istället och återuppstod som nation. Då de anföll mig i ryggen tidigt i kampanjen hade jag inget annat val än att krossa dem igen sen.

Permalänk
Medlem

Lös detta.....

De gamla krigen gick oftast ut på landavträdelser, jag lyckades bygga upp Sverige med en stor flotta och armé. Nu till det roliga..Jag fullständigt slaktade Frankrike med en landstigning vid engelska kanalen. Försöker få dom att gå med på fred mot en landavträdelse (Alscace) jag hade då intagit samtliga av deras provinser. Men icke..Så det vara bara till att slå ut de sista lilla trupperna dom hade o sen var hela Frankrike borta.

Varför går AI inte med på detta?? Att bli mosad som nation måste ju vara värre än att avstå ett litet område.

Vidare....på 30 år som Sverige med innehav av både spanien o frankrike..ALDRIG har AI kommit med någon form av diplomatiskt förslag. Ska jag behöva muta England för att bli min Allierade när vi har ett handelsavtal plus att vi bägge ligger i krig med frankrike och spanien??? Detta är ju skittrist. Vill man ha nån form av diplomati i ett spel kan jag rekommendera Europa Universalis 3.

Permalänk
Medlem

Tja, Total War serien och diplomati har aldrig riktigt varit förenliga. Verkar mest slumpmässigt startande av krig som pågår tills den ena sidan är förintad, alternativt löjliga krav vid förhandlingar (i alla fall när det gäller spelare vs AI). Europa Universalis serien är som sagt mycket bättre på den punkten (samt bättre och sämre på andra), men jag har nog aldrig tagit mig igenom en hel kampanj i EU utan att det blir lite långtråkigt. Total War har ju alltid handlat om realtidsslagen, inte kampanjen. Lite synd på det sättet. Om TW kunde kombineras med EU och/eller kanske lite Civilization skulle jag vara glad.

Permalänk
Medlem

Tyska PC Games hardware gjorde ett test för att se hur prestandan är i nya patchen. De fann att den är nästan dubbelt så bra i många fall. Vilket jag också märkte och kunde dra upp inställningarna ett snäpp.

http://www.pcgameshardware.com/aid,688085/Empire-Total-War-Pa...

Permalänk

Knakse lite OT vet inte vad ni snackar om nu har inte följt tråden. men har någon nån aning om när Multiplayer Campaign map släpps?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Att spela som Frankrike är tufft. Verkligen alla hatar en. I börjar så är det rätt lugnt. Men bara 10-20 rundor in så vill alla ha ihjäl en. När man anfaller så är det 3 : 1 som gäller för att ha en chans.

Gör jag något fel?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Att spela som Frankrike är tufft. Verkligen alla hatar en. I börjar så är det rätt lugnt. Men bara 10-20 rundor in så vill alla ha ihjäl en. När man anfaller så är det 3 : 1 som gäller för att ha en chans.

Gör jag något fel?

Du spelar som Frankrike.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arctic Eagle
Du spelar som Frankrike.

Jo det är vitsen att det ska vara svårt. Vissa andra länder har det bäddat, lite för lätt då.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Europa är en smältdegel, alla nationer som har något land i centrala europa är svårare efter patch v1.3. Frankrike, Preussen, Österrike, Polen-Litauen och Nederländerna. Eftersom sjöinvasioner fortfarande är alldeles för sällsynta så har länder som är mindre utsatta pga vatten det lugnare.

AI:n är dessutom skruvad, de gör ibland vansinniga krigsdeklarationer. Som t.ex. Preussen på mitt Nederländerna. Preussen låg i krig med alla runt sig utom mig. Så förklarar de krig och de gör inget anfall ens. Slutade med att jag krossade dem.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att infanterier är totalt sämst? Att varenda gubbe i varje grupp måste vara på plats för att skjuta och att det sen tar år och dar att ladda om är sjukt störande. Samtidigt marcherar de eller står still mitt ute i fältet medan de blir beskjutna och dör.....

Sen är pathfinding vid belägringar också totalt sämst, helt omöjligt att kontrollera gubbarna då de gör lite vad som helst eller inget alls även fast man säger åt dom att kättra den här väggen eller skjut de här fienden från väggarna eller storma in i det sprända hålet...

Tycker spelkänslan har definitivt tagit ett steg bakåt jämfört med medieval 2 total war.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Är det bara jag som tycker att infanterier är totalt sämst? Att varenda gubbe i varje grupp måste vara på plats för att skjuta och att det sen tar år och dar att ladda om är sjukt störande. Samtidigt marcherar de eller står still mitt ute i fältet medan de blir beskjutna och dör.....

Sen är pathfinding vid belägringar också totalt sämst, helt omöjligt att kontrollera gubbarna då de gör lite vad som helst eller inget alls även fast man säger åt dom att kättra den här väggen eller skjut de här fienden från väggarna eller storma in i det sprända hålet...

Tycker spelkänslan har definitivt tagit ett steg bakåt jämfört med medieval 2 total war.

Du kan ju forska fram nya teknologier såsom den som gör att dina soldater går framåt och skjuter en rad i taget. Första raden skjuter, börjar ladda, raden bakom går förbi dem och skjuter, börjar ladda, osv.

Permalänk
Medlem

"Fire and advance" var ju helt värdelös senast jag prövade den. Lika bra att antingen stå stilla och skjuta snabbare, eller försöka sig på närstrid.

Ett ganska genomgripande problem med infanteri är att alla måste vara beredda för att få något gjort. T.ex. radvis eldgivning, visst, hela raden skjuter följt av nästa rad och så vidare, men endast under ideella förhållanden. Om man säger åt enheten att skjuta på något annat eller om det dom skjuter på med fri eldgivning (d.v.s. dom väljer själva mål) börjar fly så ett nytt mål väljs, så slutar dom tills alla har laddat om istället för att den rad som har laddade vapen börjar skjuta.
Plutonvis eldgivning är ännu värre på det. I teorin så kan dom skjuta mer under kortare tid, men så blir det så lite eldgivning åt gången att om något händer (fienden flyr, byte av måltavla etc.) så får typ 10% av enheten skjuta och sedan måste dom stå och vänta på att alla är laddade igen för spelet klarar inte av att låta eldgivningen börja med något annat än första gruppen. Det slutade med att jag gjorde mig av med den teknologin (eller snarare själva formationen) via en egen mod för att radvis var betydligt bättre i praktiken.

För övrigt, är det bara jag som tycker att kontrollen över enheterna bara blir värre och värre i TW serien? Kavaleri är ett praktexempel. Det var lite problem ibland i RTW, men det gick bra överlag. I M2TW så var dom hopplösa att lyckas med en "charge" (om fienden började röra på sig så stannade hästarna precis innan och blev av med bonusen, varefter fienden anföll dom medan dom stod stilla), men det fungerade ibland och i övrigt var det okej. I ETW har jag helt gett upp. Finns det någon form av hinder (staket eller mur som dom ska kunna ta sig över) så sprids enheten för vindarna och det är ren tur om jag lyckas få dom att ens röra sig dit jag säger utan att se till att dom alltid rör sig mot hinder i 90 graders vinkel. Jag vet inte, kanske har det fixats eller ska fixas i en patch, men som jag kommer ihåg det ska det inte behöva vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Är det bara jag som tycker att infanterier är totalt sämst? Att varenda gubbe i varje grupp måste vara på plats för att skjuta och att det sen tar år och dar att ladda om är sjukt störande. Samtidigt marcherar de eller står still mitt ute i fältet medan de blir beskjutna och dör.....

Sen är pathfinding vid belägringar också totalt sämst, helt omöjligt att kontrollera gubbarna då de gör lite vad som helst eller inget alls även fast man säger åt dom att kättra den här väggen eller skjut de här fienden från väggarna eller storma in i det sprända hålet...

Tycker spelkänslan har definitivt tagit ett steg bakåt jämfört med medieval 2 total war.

Har man ingen automatkarbin 5 så tar det tid att ladda om efter ett skott;P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Å andra sidan, har man en AK5 så är det stor chans att man tillhör den Svenska armen, och då har man betydligt större problem än hur lång tid det tar att ladda om.

Permalänk
Medlem

Patchen gjorde inte mycket. Spelet är fortfarande knappt spelbart p.g.a. den kassa AIn. När multiplayer kampanjen väl är här så kommer spelet bli 10x bättre.

Spelar som UK och har 120 soldater inom Europas gränser, det behövs inte fler för AIn landstiger aldrig. Den enda användningen jag har för den är att få ut franska flottan ur hamnar lite då och då.

Tittar lite på moddar här: http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=1071 För att se om någon förbättrar ain. Testade Darth någonting som verkar vara populärast men läste sedan att den inte ändrar Campaign AIn så får hitta ngn annan.

Permalänk
Medlem

denna bakgrundsbilden: http://www.gamerdna.com/uimage/p302vBU/full/empire-total-war-...

finns den med svenska flaggor och med en svensk soldat, har letat överallt men kan inte hitta nån

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Patchen gjorde inte mycket. Spelet är fortfarande knappt spelbart p.g.a. den kassa AIn. När multiplayer kampanjen väl är här så kommer spelet bli 10x bättre.

Spelar som UK och har 120 soldater inom Europas gränser, det behövs inte fler för AIn landstiger aldrig. Den enda användningen jag har för den är att få ut franska flottan ur hamnar lite då och då.

Tittar lite på moddar här: http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=1071 För att se om någon förbättrar ain. Testade Darth någonting som verkar vara populärast men läste sedan att den inte ändrar Campaign AIn så får hitta ngn annan.

Som du säger så är fortfarande landstigningar alldeles frånvarande.

Däremot är det mycket jobbigare om man spela någon av centralmakterna. Speciellt Preussen lär vara svåra kan jag tänka mig.

Men problemet är att den gör saker på fel sätt, dvs "fuskar" sig till att göra det svårare för spelaren. Den skruvar upp aggresiviteten så att i alla gör oväntade och ibland slumpartade krigsförklaringar. Vilket innebär att t.ex. Preussen ofta får många som anfaller runt omkring.

De behöver fixa så att det fungerar så här istället.

* Invasioner från havet måste vara lika vanligt som förflyttning över land

* Länder som krigar mot en måste fokusera mer på det. Dvs bygga upp för det och sen anfalla med kraft och dedikering. Krig är inget som AI:n ska ta lättvindigt.

* AI:n bör supporta allierade, genom att t.ex. skicka armeer för extra försvar eller anfall (på en annan front t.ex.).

* Om AI:n är under svår press, tex. förlorat viktiga landsdelar så bör de försöka erbjuda fred och betalning.

Maken till otacksam AI har jag inte stött på. Jag befriade Polens huvudregion från Sverige, och erbjöd Polen få den tillbaks direkt för 5 turns militär access (så mina trupper kunde fortsätta mot Sverige). Men de gick inte med på det oavsett.

Permalänk

Tja, sitter och spelar just och av någon udda anledning så försvinner min tradeincome efter 105 turns.

Då går jag alltså från 11k income till 1k utan någon anledning som helst.
Jag har tagit över två traderouts i Brasilien och sitter fullt med indamer på dessa för att kunna försörja min krigsföring i America. Är det så att man inte kan ha traderoutes hur länge som helst?

Det sitter ingen och blockerar någonstans. Jag har kollat.

Permalänk
Medlem

Skumt, låter som en bug. Ska inte vara något problem att hålla traderoutes.

Permalänk

Ah, jag löste problemet. Pirater hade occuperat en hamn som jag handlar med. Problemet var att hamnen inte tillhör mig utan en annan stat, så jag kan inte göra ett skit för att döda pirater. Gah, dumma AIn sitter med en hel flotta utanför och rör inte en fena... Moget säger jag bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Ah, jag löste problemet. Pirater hade occuperat en hamn som jag handlar med. Problemet var att hamnen inte tillhör mig utan en annan stat, så jag kan inte göra ett skit för att döda pirater. Gah, dumma AIn sitter med en hel flotta utanför och rör inte en fena... Moget säger jag bara.

Kör dit en liten handelsbåt som du lägger nära piratflottan (se till att du har move kvar) sen hoppas du att de går ut och anfaller den, och då tar du retreat. Om de följer efter och anfaller igen så kan du placera båten längst bak riktad bakåt vid utplacering och sen retreat (de hinner aldrig ikapp). Enda sättet de kan döda den är om den flyr in i ett hörn och de följer efter.

Sen nästa runda dödar du piraterna med din flotta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Kör dit en liten handelsbåt som du lägger nära piratflottan (se till att du har move kvar) sen hoppas du att de går ut och anfaller den, och då tar du retreat. Om de följer efter och anfaller igen så kan du placera båten längst bak riktad bakåt vid utplacering och sen retreat (de hinner aldrig ikapp). Enda sättet de kan döda den är om den flyr in i ett hörn och de följer efter.

Sen nästa runda dödar du piraterna med din flotta.

Smart, ska jag göra nästa gång, men nu har jag iaf en flotta som vaktar hamnen så om en pirat vill lika så kan han få göra det

Permalänk
Medlem

Brukar normalt inte utnyttja AI:n men i de fall där spelet är dumt så ser jag mellan fingrarna

Permalänk
Medlem

Jag ger upp... SLI funkar fortfarande inte trots 6 patcher förutom för 181.22 vilket är från januari.... Går inte att lira på 2560x1600 med ett kort och allt maxat... Skitspel!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]