Permalänk

LED Hjälp

Mod kan ta bort tråden.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Strömbrytare?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Strömbrytare?

edit: (+1)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kanske lite n00b-fråga, men vad menas med "+1"

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk

Okej

Men det är rätt kopplat, på bilden?
Och ska strömbrytaren vara före eller efter resistorn? Om det spelar nån roll.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Sorry att jag svarar först nu, min webläsare hakade upp sig när jag skulle skicka svaret.

Det är ganska svårt att göra fel på en vanlig seriekoppling så det finns ingen anledning till att det skulle vara felkopplat.
Nej, det spelar ingen roll var du sätter strömbrytaren, eftersom den bara har som uppgift att bryta den slutna kretsen och det kan man göra på vilket ställe som helst.

Visa signatur

Permalänk

Okej, kan du tipsa om nån bra ON/OFF brytare? Hittar ingen.
Läste i nån FAQ att det fanns olika som ON/OFF/ON och ON/ON. Och att ON/OFF skulle vara lättast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ELFA har brytare i tonvis med kombinationer, jag rekommenderar 35-111-10 eller 35-111-02, billiga och bra. Alternativt http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=24&products_id=1... blir billigare med frakt om du inte ska ha mer saker från elfa. Det finns säkert på classe och kjell också, bara att leta.

Sen tror jag det är en dum koppling om du inte har ett batteri med väldigt hög spänning. Kolla in denna guiden för att få se en bättre koppling eller ge mig mer info så kan jag räkna åt dig.
http://led.linear1.org/led.wiz

Permalänk
Avstängd

Det är rätt kopplat. Motståndet och brytarens position spelar som sagt ingen roll. Det är "rätt" kopplat såtillvida skissen visar diodernas längre ben som anod, plus. Men man bör använda riktiga schemasymboler eftersom man annars måste tolka "schemat" som någon jäkla konstkritiker! (Mitt betyg: Snyggt "målat", är det modernism eller dadaism? )

En generell diod ser ut så här:
Anod, plus ---->|----- Katod, minus

Edit: Smileykonster...

Edit: Något som inte är rätt om man ska tolka målningens realism: En 1,5V-cell räcker knappt för en enda diod. Du måste seriekoppla batterier så du når upp till över det sammanlagda framspänningsfallet. Gärna en bit över och rätt motstånd, det ger god batteriekonomi. Räkna varje batteri som 0,9 - 1 volt i stället för 1,5 och addera upp till totala diodspänningen. Det blir ett bra riktmärke och konstruktionen kommer fungera tills batterierna är "slut på riktigt" (och når sin slutliga cellspänning kring en volt - vi talar om vanliga alkaliska eller brunstensbatterier). Högre spänning ändå, och det blir mer batterier (=dyrare) och mer effekt som bränns bort i batterier (=sämre batteriekonomi).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

470mA från en led? låter väldigt mycket även för mig som inte är så speciellt insatt i ämnet.

vanligtvis drivs de med en framspänning på runt 2.5 - 3.0 volt och med en strömstyrka på cirka 20mA. Detta beroende på lysdiodens färg, intensitet och storlek

Med en lysdiod på 3v 20mA kopplat på 5v skulle du behövt ett motstånd på:
(5-3) / 0,02 = 100 Ohm

Vänta på bekräftelse av mitt inlägg från en annan forumit, då jag som sagt inte är speciellt insatt utan har bara en grundlig uppfattning.