Permalänk
Medlem

Comviq Surf

Såg nyss en reklam på tv där man kunde få mobilt bredband på samma sätt som man tankar mobilens kontantkort.

I detta fall så pröjsar du 350kr för en usb sticka som skickas hem till dig med ett sim kort och ett värdebevis för en gratis surfdag. Efter det kan du välja dagsurf, veckosurf eller månadssurf. 29kr, 89kr och 249kr.
Tyvärr så finns det begränsningar såsom högst 0,5GB om dagen, 1GB i veckan och 5GB i månaden.

Men vad tycker ni andra? Jag tycker det ändå låter skitbra om man en dag vill surfa lite varsomhelst. Annars så måste man ju alltid ha abonnemang på flera månader när man kanske bara behöver det i en vecka.

Detta tänker jag skaffa i alla fall

http://www.comviq.se/156.html

Permalänk
Medlem

Såg det själv idag på ICA för 299kr, jag vart lite sugen och funderar på om
man ska ta och prova om det är något. Dock såg jag någonstans att
modemet endast klarade 3mbit nedströms, vilket jag inte tyckte var så roligt.

Permalänk

Har funderat på att skaffa kontantkort surf tidigare. Man kunde köpa bara simkortet och en dags surf för 189kr förra månaden. Nu är det alternativet borta och det finns bara det här. Hur som helst hade jag tänkt att använda det till min EEE 901Go. Men av någon anledning så verkar det inte gå helt smärtfritt att använda sim-kortet direkt i EEEns inbyggda umts. Och jag får det inte att funka med det medföljande modemet. Jag blir bara vidarebefodrad till Comviqs hemsida där dom ber mig fylla på med pengar (vilket jag gjort). MSN, IRC osv funkar inte. Det enda som fungerar är Spotify. Jag vet inte om Comviq har några problem.

Edit: F.ö; härligt med i snitt ett inlägg per år jag varit registrerad. Jag är uppenbarligen en tänkare.

Visa signatur

Stjärnan: Pentium 4 Prescott 3.4ghz (1mb cache) 300gb Seagate. 1280mb ram, ATI X800 256mb.
Slitenvargen: Pentium 4 2ghz, 100 gb Seagate. GeForce 3 64mb. 512mb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kerl
Såg det själv idag på ICA för 299kr, jag vart lite sugen och funderar på om
man ska ta och prova om det är något. Dock såg jag någonstans att
modemet endast klarade 3mbit nedströms, vilket jag inte tyckte var så roligt.

Det är väl abonnemanget som är strypt vid 3Mbit.

Modemet är operatörslåst till Tele2 och Comviq.

Köpte ett själv i helgen, blir perfekt i sommar. Har tidigare kört på 3s kontantkort men då har jag kört in simkortet i telefonen och med usb-kabel till datorn. Blir bra mycket smidigare med dongel.

Permalänk

Ja, men frågan är hur mycket man kan surfa för 5GB?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Idén är god, det blir ju så dyrt att ha ett "riktigt" surf-abonnemang som man kanske inte använder så ofta. Frågan är bara hur täckningen är.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Om din mobiltelefon stöder det, så kan du surfa via den. No need for extra equipment. Många nyare modeller har det. Tex min SE W902.

Surfar med min netbook via bluetooth, en dial-up. Ringer *99# för att trigga igång dataconnection.

Har 3-abonnemang 299kr/mån.
Av dessa drar jag 90kr/mån för frisurf, hur smidigt som helst. Blir inte turbo-3G utan endast 0,384mbit/s nedhastighet, men räcker gott och väl för surf! Turbo-3G finns för 150kr/mån

Om man surfar ytterst lite så behöver man ju inte ha frisurf, utan låta datan ticka på som vanligt. Operatörerna tar vanligtvis 10-15kr/mb.

Det går på GPRS, så har täckning överallt. (med undantag för vissa skogspartier i norrland då, men där hänger man ju inte )

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Som sällansurfare hade jag hellre sett att man hade kunna köpt en quota med obegränsad användningstid..

Jag skulle snitta runt 100 meg i veckan på sin höjd. (mail, internetbank, msn, lite forum, en del nyheter via RSS)
Löspris 15:- så blir detta svindyrt.
Men att betala vecko eller månadspris för så lite användande känns även det för dyrt.
Dagspris funkar inte heller eftersom jag använder lite data, men ofta.

Det bästa hade alltså varit att kunna köpa 5gb för en månadskostnad, 249:-, och sen kunna disponera detta fritt. Hade räckt i ett år för mina behov

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det egentligen, om jag t ex. väljer "-Veckosurf (89 kr och max 1 GB)" har jag alltså en vecka på mig att surfa upp pengarna sen försvinner de och jag måste betala igen?

Är det någon av Elgigantens mini-PC som man kan sätta kortet i direkt och slippa usb-dongeln?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Hur fungerar det egentligen, om jag t ex. väljer "-Veckosurf (89 kr och max 1 GB)" har jag alltså en vecka på mig att surfa upp pengarna sen försvinner de och jag måste betala igen?

Är det någon av Elgigantens mini-PC som man kan sätta kortet i direkt och slippa usb-dongeln?

Japp, en vecka eller 1Gb. Sen får du tanka på igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Japp, en vecka eller 1Gb. Sen får du tanka på igen.

Ok det var ju synd, jag trodde först att det var som ett kontant mobilabonnemang där man har ett år på sig att använda pengarna man tankat.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har hört lite rykten om att dongeln man får med inte stödjer GPRS. Någon som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Kan man låsa upp modemet?
Skulle vilja använda det här modemet än min stora feta.
Jag har Tele2 189 kr per månad. Kommer det att funkar på den eller måste man ha speciell comviq surf kort?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett modem och det fungerar kanon på de ställen jag har varit på, bor lite utanför Kumla där jag har två turbo 3g master ca 200 meter ifrån huset så hemma är det inga problem. Jag provade ta med mig modemet under en bilfärd till Örebro och där var det inga problem heller, 3g eller turbo3g hela tiden. Har inte märkt något negativt än :).

awqawq
http://www.comviq.se/kontantsurf_komigang_mbb.html
Jag tolkar det som ett ja, att det går att använda tele2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Kan man låsa upp modemet?
Skulle vilja använda det här modemet än min stora feta.
Jag har Tele2 189 kr per månad. Kommer det att funkar på den eller måste man ha speciell comviq surf kort?

Jag kollade upp det där, det funkar med både Tele2 abonnemang och Comviqs kontant.

Sen tog jag mig tid och vände på lådan modemet kom i, där står att det stödjer både 3G och 2G, så det borde vara fina fisken.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på förpackningen inne på ICA idag, där stod det att det var Turbo3G 3,6Mbit, alltså lika snabbt som 3:s fasta abonnemang?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en Comviq kontant surfsticka till min netbook och enligt Comviqs kundtjänst ska det funka med mitt simkort för Tele2 mobilt bredbandsabonnemang.

Men när jag läser det här under punkterna 7-11 blir jag lite tveksam ändå med tanke på den 13-siffriga koden:

http://www.comviq.se/173.html

Är det någon som använt Comviqs surfsticka med ett ordinarie Tele2 mobilt bredbandsabonnemang? Och hur funkade det?

Vad kan det vara för sticka/modem? Är det samma som Tele2s Huawei E169?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det samma som Tele2s Huawei E169?

Nej det är ett Huawei E1550

Permalänk
Medlem

Var i kontakt med Tele2 kundtjänst teknisk support och de påstår att kravet på den 13-siffriga koden inte kommer upp när man stoppar i ett tele2 abonnemangs-simkort i surfstickan. Utan den känner av det automatiskt.

Huawei E1550 är samma som Tres sticka men är begränsad till 3,6mb och kampanjerbjudandet gäller tom 30/6. Sedan blir det väl billigare som vanligt...?

Så det blir nog ett köp i regnet under veckan.

Permalänk

3 Mobil fritt 90 kr / månad tycker jag är prisvärt. Då får du surfa hur mycket du vill i en månad!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Kan tyvär inte hitta det abonnemanget eller vad det nu är på tre's hemsida.
90kr i månaden låter trevlig om det nu finns.

Permalänk
Medlem

jag är tveksam.
Detta var uppe förut, men tror trådskaparen aldrig fick nått svar.

Det detta handlar om är alltså deras tilläggspaket till ett vanligt mobiltelefonabb. 3:- per dag borde ge runt 90 per månad.
http://www.tre.se/templates/SubscriptionPlan.aspx?id=31405

Frågan är nu, kan dom särskilja på "mobil" surf och "mobil DATOR" surf.

från deras sida:

Citat:

För att surfa i mobilen kan du bland annat göra såhär:
Gå in på Planet3, välj ikonen Mobilsurf, och välj bland en massa olika populära länkar, t ex Blocket, Eniro, TV4, SF, Tasteline, SL Reseplanerare, YouTube, Flickr etc.

Fler och fler webbsidor finns i en specialversion på den ’mobila webben’ och fungerar bra att läsa direkt i din 3Mobil. Om du vill surfa till vanliga webbsidor som är byggda för PC så är de ofta för breda för att passa i mobilens skärm.
Vi rekommenderar därför att du laddar ner och kör programmet operamini på din 3Mobil

Det verkar alltså som att tjänsten är upplagd för att användas som mobil surf i luren.

Frågan är då alltså om dom på något sätt har system för att känna av om man verkligen surfar från luren, eller om man kopplat luren till datorn, alternativt satt simkortet i ett 3gmodem...

Och om man nu böjar använda det för 3g surf med datorn och spårar på trafikmängden så lär dom ha varningar för dataförbrukning och lacka ur ändå.

Här är även "Mobil surf turbo" som kostar 5:- om dagen
http://www.tre.se/templates/AddOnPage.aspx?id=28356
och alla dom sidorna verkar även dom inriktade på surf i luren.

Men sure, om någon ha lust att testa så gör gärna så och återkom med resultat!
För om det även funkar med kontantkort så borde det gå att komma undan riktigt billigt...

Permalänk

Jag har detta. Och jag har nog dragit mera en 7 GB i månaden på internet trafik med webbradio.

Och jag kör via bluetooth till datorn, eller använder mobilen som "Wlan"

BasseBaba ska teckna upp till 7.2 mbit idag, men min mobil stödjer bara 3.5 mbit. Men i vilket fall som helst så ska jag göra lite tester och återkomma!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

någon som har fått igång MicroSD-läsaren i sticken?

min fungerar iaf inte

Permalänk

Hej BasseBaba!

Nu har jag kollat upp lite mera. Har en kompis som jobbar som support för tre.

Det är tydligen så att dem vet om att folk kopplar sina mobiler till datorerna.

Men samtligt verkar dem inte bry sig.

Nu förekommande vecka gjorde jag lite tester med mitt 3 kr / dag, vart inte så att jag beställde 5 kr per dag väntar tills jag köpt nya nokia n97.

Hur som helst mitt test baserade sig på ett par dagar med olika typer av funderingar.

Det första jag testa var att koppla min EEEPC 701, med USB kabel till min nokia n95.

jag använde mig utan wmdail med Debian lenny.

Det funka så som jag trodde. Gör du detta kommer telefonen se att du använder dig utav en dator. Men använder du dig av dem 2 andra teknikerna om din mobiltelefon stöder detta så är de inga problem.

Joikuspot är att du kopplar din mobiltelefon så att den blir ett trådlöst WLAN

här kan inte operatören se att du använder något annat en ditt vanliga internet i mobilen. Förutom att dem ser att du använder många fler mb.

Bluetooth koppla mobilen via Bluetooth så kan du på samma sätt inte bli spårad av operatören det ser ut som vanlig internetsurf.

Jag har prövat dessa 2 varianter och kommit fram till att båda dom sista alternativen funkar perfekt.

Mitt test basera sig i midsommar när jag skulle ladda ner 200 mb Debian updates, och detta gjorde jag och lyssna på internet radio, så var uppe i över 500 mb på en dag, och inget hände. Min månads förbrukning ligger på cirka 2740 mb.

//RAzz

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Fördelen med Comviq surf är att folk är 100% anonyma

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett comviq-surf för 2 dagar sedan och är helnöjd. Det fungerar utmärkt som "semester-internet" så länge man inte träffar nedladdningstaket på 5gb/månad för då kommer man bara åt comviq's hemsida. Ingen strypning av hastigheten alltså.
Jag har även testat 3's kontantsurf men det fick bli comviq då 3 bara har 0.384 mbit i området där jag tillbringar semestern.
Hade det inte varit för den högre hastigheten med comviq så hade det blivit 3 då deras nedladdningstak ligger på 20gb och stryper till 0.384mbit efter det.

Och som föregående postare meddelar, man är anonym.
Jag köpte usb-modement kontant och laddar det med kontanter på närmsta ATG-ombud.
Det finns således inget som kan koppla IP-adressen till mig vilket känns mycket bra i dagens allt mer övervakade samhälle.

Test för dom som är intresserade.

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade så köpte jag idag kod på ebay för 6 dollar ( ca 45 kr ) och funkade prima att låsa upp med. Tror inte man får länka sånnt men om nån vill ha så är det bara att skicka ett pm.

Edit : ett E1550 alltså.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

För er som är intresserade så köpte jag idag kod på ebay för 6 dollar ( ca 45 kr ) och funkade prima att låsa upp med. Tror inte man får länka sånnt men om nån vill ha så är det bara att skicka ett pm.

Edit : ett E1550 alltså.

jag skulle vilja veta vart man skriver in koden, jag har den men vet dock inte vart jag skriver in den!

Permalänk
Medlem

Kom på vart, du sätter i ett telia-sim eller annat, inte tele2 eller comviq och sen kommer du få upp unlockingcode skrivargrejen.