Problem med hårddisk

Permalänk

Problem med hårddisk

Har en gammal hårddisk som inte är som den ska(hade till min förra dator), har lite filer på den som jag skulle behöva nu. Men när jag kopplade in den i datorn(vet att windows är installerat på den) och kopplade ur de andra, så får jag följande:
http://i27.tinypic.com/2vm7dr5.jpg

Hårddisken är en sådan här:
http://i29.tinypic.com/wmhzeq.jpg

Provade att koppla in den när jag hade min andra hårddisk med windows på, men när jag kollade på "den här datorn" fanns ingen enhet på den gamla hårddisken. Finns det något program som kan hjälpa mig att få kontakt med hårddisken eller något annat man kan göra förutom att lämna den till en verkstad?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Den första bilden säger att bootdisken inte hittas, kolla i BIOS om den finns och välj korrekt disk som första bootdisk.

Om du kör PATA-diskar, har du byglat dem rätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Den första bilden säger att bootdisken inte hittas, kolla i BIOS om den finns och välj korrekt disk som första bootdisk.

Om du kör PATA-diskar, har du byglat dem rätt?

Vad är en pata-disk?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peterrrrr
Vad är en pata-disk?

Vad är söka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Den första bilden säger att bootdisken inte hittas, kolla i BIOS om den finns och välj korrekt disk som första bootdisk.

Om du kör PATA-diskar, har du byglat dem rätt?

Bios hittar den ej

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

IDE (PATA) hårddisk.
Kolla att du gjort rätt på Master / Slave.
Har du mer än en sak på IDE kabeln måste du kolla att båda är rätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
IDE (PATA) hårddisk.
Kolla att du gjort rätt på Master / Slave.
Har du mer än en sak på IDE kabeln måste du kolla att båda är rätt.

Men jag tror inte jag har en pata, fanns det 2001? För hårddisken är från det året.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peterrrrr
Men jag tror inte jag har en pata, fanns det 2001? För hårddisken är från det året.

Jomenassåvadå, klart du har PATA-disk om du snackar om 2001.

Googla nu på PATA och SATA - så kan du lösa det här lätt som en plätt.

Permalänk
Medlem

De har bara hållit på och döpt om det till PATA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peterrrrr
Har en gammal hårddisk som inte är som den ska(hade till min förra dator), har lite filer på den som jag skulle behöva nu. Men när jag kopplade in den i datorn(vet att windows är installerat på den) och kopplade ur de andra, så får jag följande:
http://i27.tinypic.com/2vm7dr5.jpg

Hårddisken är en sådan här:
http://i29.tinypic.com/wmhzeq.jpg

Provade att koppla in den när jag hade min andra hårddisk med windows på, men när jag kollade på "den här datorn" fanns ingen enhet på den gamla hårddisken. Finns det något program som kan hjälpa mig att få kontakt med hårddisken eller något annat man kan göra förutom att lämna den till en verkstad?

Även om du har Windows installerat på hårddisken så är det ju inte säkert att just det Windows är anpassat för den dator du satt in hårddisken i.
Gör så att du trycker in en XP-skiva, kör på tills du kommer mot att formatera hårddisken, då eller strax innan ska installationen kolla av om det finns ett befintligt windows på den eller ej. Här ska du välja att reparera hårddisken och det kommer se ut som en vanligt installation, bara att det är windows mappen som skrivs över och inget annat.
Ska även upplysa dig om att du kommer se att du kan reparera windows vid ett tidigare läge då den håller på läser in en massa data men det är inte här du ska göra reparationen utan vid ett senare skede.

En annan sak du kan göra är att trycka in båda hårddiskarna. Bygla hårddisken som Slave om det nu är en IDE/PATA disk (de har en bredkontakt på omkring 38 pinnar eller något) och så sätter du den vanliga hårddisken som Master. Ta en titt i bios så att det är rätt även där.

Vet inte om du blir något klokare på det jag försöker säga men återkom så ska jag/vi försöka hjälpa dig närmre.

Visa signatur

Asus M4A78 PRO - AMD Athlon64 X2 6000+ - ATI Radeon HD3200 - Corsair Twin2 X2048-6400 - 74GB WD Raptor , WD Caviar GP 1TB, WD Caviar Black 750GB, Seagate 500GB - eHDD: 2x WD Element 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luggen89
Även om du har Windows installerat på hårddisken så är det ju inte säkert att just det Windows är anpassat för den dator du satt in hårddisken i.
Gör så att du trycker in en XP-skiva, kör på tills du kommer mot att formatera hårddisken, då eller strax innan ska installationen kolla av om det finns ett befintligt windows på den eller ej. Här ska du välja att reparera hårddisken och det kommer se ut som en vanligt installation, bara att det är windows mappen som skrivs över och inget annat.
Ska även upplysa dig om att du kommer se att du kan reparera windows vid ett tidigare läge då den håller på läser in en massa data men det är inte här du ska göra reparationen utan vid ett senare skede.

En annan sak du kan göra är att trycka in båda hårddiskarna. Bygla hårddisken som Slave om det nu är en IDE/PATA disk (de har en bredkontakt på omkring 38 pinnar eller något) och så sätter du den vanliga hårddisken som Master. Ta en titt i bios så att det är rätt även där.

Vet inte om du blir något klokare på det jag försöker säga men återkom så ska jag/vi försöka hjälpa dig närmre.

Nu har jag fått datorn att hitta hårddisken, har kopplat den som en andra hårdisk, inte master

Men när jag klickar på hårddisken i Den här datorn får jag bara fram "Disketten i enhet D är inte formaterad. Vill du formatera den nu?"
Vill inte formatera den eftersom jag har filer på den som jag vill åt, finns det något annat sätt att komma in i den? Något program eller så?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Om datorn vill att den ska formateras finns det förmodligen ingen giltigt format på den..(typ FAT32 eller NTFS) är så fallet Kan du inte komma åt filerna om du inte lämnar in den till lokala datareparatören..fast då kostar det pengar!!!
Om Windows vill formatera den försvinner ALLT..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

kan du inte komma åt filerna med en live-cd?

Visa signatur

AMD Phenom2 x4 955BE @3.2 GHz || Corsair 4gb 1333MHz DDR3 || XFX Radeon HD4890 1GB || 1x hitachi 300 gb, 1x WD 1000gb | 1x WD 160gb | 1x WD extern 400 gb || Antec Truepower Quattro 1000W || Asus M4A79XTD EVO || Razer Deathadder ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomastomat
kan du inte komma åt filerna med en live-cd?

vad är en live-cd?

Format står på RAW

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Pröva med något dataåterställningsprogram t.ex GetDataBack.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Pröva med något dataåterställningsprogram t.ex GetDataBack.

Har prövat det nu, men under fliken "Physical drives" så hittar den hårdisken men det står bara 1,97gb fast den 30gb. Däremot om du klickar på hårdisken så ser man två partioner, den ena på 9,77gb och den andra på 18,9gb. När man söker filer så blir det ett hackande ljud från hårddisken ibland.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peterrrrr
Har prövat det nu, men under fliken "Physical drives" så hittar den hårdisken men det står bara 1,97gb fast den 30gb. Däremot om du klickar på hårdisken så ser man två partioner, den ena på 9,77gb och den andra på 18,9gb. När man söker filer så blir det ett hackande ljud från hårddisken ibland.

Det hackande ljudet kan bero på att disken har skadade sektorer. Det kan vara orsaken till att filsystemet blivit raw (skadad MFT).

Jag skulle rekommendera att du gör en avbild av disken till en annan disk med ddrescue från en live-CD linuxdistribution. Kör sedan GetDataBack på avbilden eller foremost. om skadorna på MFT är stora.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue
http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html
http://foremost.sourceforge.net

Visa signatur

Fagerja