Permalänk
Robot

Filservern

Har fått en server av en kompis till familjen så jag hade tänkt och berätta lite om denna skönheten!

OBS! riktigt dåliga bilder, men kan försöka ta om dom!
är inte så hajj på kameran!

Vi kan börja med hårdvaran för sånt är alltid roligt

Disk /dev/sda: 293.5 GB <- Raiden, det är 2st Hot-swap SCSI diskar i raid0 eller vad det kallas
Disk /dev/sdb: 750.1 GB <- Externa hårddisken

Intell Xeon 2,4Ghz har inte en aning om vilken sockel det är
finns plats för en processor till

2GB Ram, expanderbart till 6GB eller 12GB till och med (har inte läst instruktionsboken än)

Den innehåller raidkort och intell chipset

2st PSU watt: ??

10/100/1000 Mbit Nätverkskort av ??

mer kan jag tyvärr inte säga om hårdvaran då jag inte är så påläst om den!

Story om den:

Den har enligt honom stått hos Telia, och den är ca 4år gammal, den kostade 100 000 helt ny, enligt honom.
Telia använder fortfarande dessa servrar enligt honom.
själv hade han fått tag i dom billigt och han hade ca 8st i garaget när jag var och hämta upp denna

i nuläget står den i garaget därför den väsnas så pass mycket, kör Arach Linux på den eftersom BSD inte stödje raidkortet eller nått sånt kom vi överens om, och har den som Filserver för det mesta, ska köra in Apache, PHP och sånt där roligt.

Ni får tycka vad ni vill om detta galleriet, jag tycker det iaf är roligt och visa upp en RIKTIG server, visst det har ni nog sett, men inte denna kanske

Besök albumet: Filservern av Rawet

Permalänk

100 000 helt ny lät lite weird men annars fint

Permalänk
Medlem

Troligtvis redundant nätaggregat.
För övrigt så heter de där "lutkorten" PCI-riser.

Ett par helhetsbilder ovanifrån när chassit är öppnat, hade inte varit helt fel.

Kul pryl att få.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

100.000:- ? är han mytoman din kompis?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Troligtvis redundant nätaggregat.
För övrigt så heter de där "lutkorten" PCI-riser.

Ett par helhetsbilder ovanifrån när chassit är öppnat, hade inte varit helt fel.

Kul pryl att få.

aah så är det ena är backup? för innan jag ändrade till raid0 så var det raid1 alltså mirror, för backupsyfte, behöver inte riktigt det så kör raid0 ist för mer utrymme.

kan fixa mer bilder imorgon! han står så dumt, men kan plocka ner den och ta fler bilder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeah_dude
100 000 helt ny lät lite weird men annars fint

på google står det andra priser, och dom var över 100 000 tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
100.000:- ? är han mytoman din kompis?

"Arbor säljer Peakflow SP 5.0 tillsammans med nödvändig hårdvara till ett pris som börjar från cirka 440 000 kronor. Produkten finns tillgänglig från första juni."

källa: http://techworld.idg.se/2.1070/1.231291/arbor-biffar-upp-sitt...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
aah så är det ena är backup? för innan jag ändrade till raid0 så var det raid1 alltså mirror, för backupsyfte, behöver inte riktigt det så kör raid0 ist för mer utrymme.

kan fixa mer bilder imorgon! han står så dumt, men kan plocka ner den och ta fler bilder

på google står det andra priser, och dom var över 100 000 tusen

"Arbor säljer Peakflow SP 5.0 tillsammans med nödvändig hårdvara till ett pris som börjar från cirka 440 000 kronor. Produkten finns tillgänglig från första juni."

källa: http://techworld.idg.se/2.1070/1.231291/arbor-biffar-upp-sitt...

Du säger att maskinen är 4 år gammal och kollar du artikeln du länkar till är den skriven 2009-05-22 07:00. får inte ihop det riktigt.
Sen är det inte hårdvaran som kostar, det är mjukvaran med licenser som kostar fläsk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Du säger att maskinen är 4 år gammal och kollar du artikeln du länkar till är den skriven 2009-05-22 07:00. får inte ihop det riktigt.
Sen är det inte hårdvaran som kostar, det är mjukvaran med licenser som kostar fläsk.

vet att det inte stämmer, men tror inte att den gick på under 100 tusen för det, jag tror iaf den summan stämmer ganska bra, eftersom dagens pris är en halv miljon, och för fyra år sen var denna top notch!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Säger bara: VILL HA!!!!

Permalänk
Medlem

100.000:- för en Appliance-server kan stämma, men inte 100.000:- för en server

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
vet att det inte stämmer, men tror inte att den gick på under 100 tusen för det, jag tror iaf den summan stämmer ganska bra, eftersom dagens pris är en halv miljon, och för fyra år sen var denna top notch!

Om servern är fyra år gammal misstänker jag att det är PGA 603 eller 604 (någon får gärna rätta mig om jag har fel). Dessa socklar och processorer bör ju vid det laget varit kring 4-5 år gamla och skulle nog inte klassas som "top notch" med tanke på att LGA 775 redan fanns och LGA 771 var på gång. 100 papp? Nja, det var fan att ta i hördududu...

Edit: Slänger in en brasklapp då jag inte kollat upp närmare vad det är för server du har. Det KAN ju vara en überrajtantajtan-server pimpad med guld och diamanter du sitter på, men mest troligt så är 100 laxar en väldigt, väldigt överdriven summa. Posta gärna full modellbeteckning på den.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
100.000:- ? är han mytoman din kompis?

Killen har i alla fall åtta stycken servrar i garaget och påstår att de kostat 100 000:- kronor styck... *Baxat*

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk

100000 stämmer nog man får tänka på vilket support avtal som bestäldes med maskinen.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

du kan hitta billiga sockel 604 xeons på ebay om du vill plugga in en cpu till

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri
"...jag tycker det iaf är roligt och visa upp en RIKTIG server..."

Riktigt server... Och jag som trodde att en server var en "värd"-dator som tillhandahöll tjänster åt andra datorer (läs klienter)...

Kan de vara mer riktiga än vanligt riktiga? Vad är då inte riktig? En virtuell server på en annan fysisk maskin är ju faktiskt i allas andra ögon en egen maskin med egen hårdvara och egna tjänster och egna operativsystem...? Är det en låtsas server eller menar du bara att en dator som inte kostar en årslön är låtsasserver?

(Kom inte med skiten om att en server är bättre utrustad eller kraftigare än 1 som är gjord för hemmabruk)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesper
Killen har i alla fall åtta stycken servrar i garaget och påstår att de kostat 100 000:- kronor styck... *Baxat*

haha snodd är den inte med tanke på vad den mannen tjänar, och dom skrevs ut? eller det var, alltså är dom inte företagets längre så dom såldes för en billig slant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
du kan hitta billiga sockel 604 xeons på ebay om du vill plugga in en cpu till

okej tack ska kolla närmare på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp

När jag menar Riktigt server, menar jag inte en vanlig dator som tagit och blivit en server pga den stått stilla.

denna datorn användes av säkerhetsskäl, men vafan kallas det då? kan man inte kalla denna en server?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Riktigt server... Och jag som trodde att en server var en "värd"-dator som tillhandahöll tjänster åt andra datorer (läs klienter)...

Kan de vara mer riktiga än vanligt riktiga? Vad är då inte riktig? En virtuell server på en annan fysisk maskin är ju faktiskt i allas andra ögon en egen maskin med egen hårdvara och egna tjänster och egna operativsystem...? Är det en låtsas server eller menar du bara att en dator som inte kostar en årslön är låtsasserver?

(Kom inte med skiten om att en server är bättre utrustad eller kraftigare än 1 som är gjord för hemmabruk)

Ojdå ta några piller och tagga ner va

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

med en snabb googling konstaterar jag att det är någon brandväggsliknande du fått hem, och den här är då en riktig värsting så håll hårt i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taentreo:

med en snabb googling konstaterar jag att det är någon brandväggsliknande du fått hem, och den här är då en riktig värsting så håll hårt i den.

Jo jag vet har kvar mjukvaran också, så denhär är nog rätt eftertraktad då mjukvaran kostar skjortan och byxorna! haha

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.