GRUB error 22 - lösa med USB sticka?

Permalänk
Medlem

GRUB error 22 - lösa med USB sticka?

Hallå och hej,

Efter år av läsning så var det då dags att skapa ett konto här och dundra in första frågeställningen. Har skitit i det blå skåpet.

Följande har hänt. Körde XP på en netbook (samsung nc10) och fick en inbjudan till Jolicloud. Stoppade in och livet var frid och fröjd. Fick en spontan tanke om att blåsa borta Jolicloud till förmån för lite plats (det var dåligt väder idag) och tänkte att "det är ju bara att sula partitionerna åt sidan". Gjorde så med XP´s inbyggda verktyg och sen började dansen med Partition Magic.

Omstart och vips... "GRUB loading, error 22". Grattis till mig.

Kan zip noll och nada om Linux men efter timmar av surfande och insupande av trehundrafemtielva trådar så fixade jag till en bootbar USB-sticka.

Där tar det stopp. Har pillat en del med programmen under MBR men har seriöst inte en j-a aning om vad jag ska försöka åstadkomma.

Så snälla. Please. Hjälp. Famlar i blindo här.

Önskvärt:
* Få igång befintlig installation av XP (om det inte går så funkar nyinstallation också)

Problem:
* NC10an har ingen CD-spelare så jag är låst till USB-sticka där jag sitter nu (dålig möjlighet att fixa extern spelare)

Ni som kan det här. Slå på mig med en pinne, smiska hårt, berätta vad jag gör för fel.

PS. Postar under Linux för att det verkar vara ni som kan det här med GRUBBAR och MBR´r. DS.

Permalänk
Medlem

Tror du behöver få igång en live-version från usb och följa den här guiden, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Då installeras grub om och den pekar åter igen rätt bland alla hårddiskar och partitioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dEnnA
Tror du behöver få igång en live-version från usb och följa den här guiden, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Då installeras grub om och den pekar åter igen rätt bland alla hårddiskar och partitioner

Den där låter inte bra. Tråden är tyvärr som hebreiska för mig...

Permalänk
Medlem

öppna terminalen och följ kommandona?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dEnnA
öppna terminalen och följ kommandona?

Kände hur jag just idiotförklarade mig duktigt ;). Ska försöka mig på det där first coffee break i morgon. Kommer du, eller någon annan, på ett enklare sätt så tveka inte att skrika till.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem på en "vanlig" vista laptop, trots att jag satt och slet mitt hår i timmar så löste jag det på ett väldigt simpelt sätt med en systemåterställning till en tidpunkt innan jag började mixtra med jolicloud så funkade allt prima

hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 |-| Hiper ATX 580W |-| Gigabyte GA-965P-DS3 |-| Intel Core 2 Duo E6700 |-| Corsair Value S. PC5300 2048MB |-| HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 |-|

Permalänk
Medlem

Ska du ha igång XP bara? Starta med en XPskiva på valfritt vis, välj att reparera och kör kommandot "fixmbr".

Edit:
Skriver vad som händer då också; Just nu ligger GRUB som bootloader men en eller flera sökvägar är felaktiga av en eller annan anledning, FIXMBR lägger in Windows egna bootloader och ser till så att XP startar först och skiter sen i resten.

Ovan är ett vanligt inslag i min vardag iom att jag provar många olika Linuxdistar men samtidigt alltid måste ha XP fungerande då jag bara har en duglig dator.

FÖ så finns det en YPPERLIG guide här på SWEC om hur du bootar XP från USBminne; http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera_windows_xp...

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Tack alla! Löste det någon gång under den gångna nattens mörkare timmar.

Systemåterställning från en gömd recoverypartition fungerade inte så lösningen blev efter mycket om och men som följer.

1) Letade fram en stackars bortglömd PC
2) Installerade Ubuntu på en 2 GB USB-sticka
3) Bootade upp med stickan på den trasiga burken enl. ovan.
4) Testade 55 000 olika prylar från 468 olika forumtrådar
5) Drog två snabba whisky
6) Via något program som ligger i Ubuntu så körde jag någon reparerarhistora + ett partitionsprogram som kunde fixa till en del oallokerat utrymme.
7) Slet mitt hår
8) Valde att installera Ubuntu på disken (ett os är bättre än inget alls var tanken), tog valet att köra det sida vid sida som det trasiga gamla XP.
9) Bootade om utan USB och vips så var allt fixat med GRUB.
10) Bootade om och märkte att det inte gick att göra en recovery på XP-installationen (en light så att data kunde vara kvar).
11) Körde en full recovery på disken och stoppade in en XP installation bredvid Ubuntu.
12) Strippade installationen så att den lilla kamraten är snabb som en lite raket.

Nackdel med hela skiten, det har tagit för många timmar. En klar fördel är att jag fått möjlighet, eller mer blivit tvingad, att titta närmre på Ubuntu för första gången och kan inte annat säga än att det verkar riktigt riktigt trevligt. Snyggt var det också! Den kamraten ska jag lära känna mer...