Oplanerat förtidsköp, ~10k+, spel(~60%) film multitasking, beställning senast 21/10

Permalänk
Medlem

Oplanerat förtidsköp, ~10k+, spel(~60%) film multitasking, beställning senast 21/10

Hej kära sweclockers medlemmar!

Jag har sedan en tid tillbaka börjat grotta mig ner i forumet igen och även endel diverse andra sidor för att ha en hyfsad bra koll på vad jag bör köpa till en ny dator. Planen var ju att om en ca 2-5veckor köpa en ny fräsch dator då min nuvarande var helt utdaterad (inköpt '03).

I förrgår morgon hördes något som absolut inte var välkommet, de fruktansvärda ambulans ljuden!
Testade alla möjliga grejer för att få liv på den, stendöd. Testade även med polarens gamla burk. Verkar som om nätagget samt mk och gpu gick och dog samtidigt! Den tyckte tydligen att det fan fick vara nog nu, dags att fixa en ny!

Så då kommer vi till mitt nyvarande projekt, det jag han läsa mig in i var att jag absolut vill ha en SSD som systemdisk. i5 visade sig vara rätt val att vänta på för mig och mitt ändamål. Gpu vet jag ju inte! Inväntade de nya 58xx korten för att sedan bestämma mig.

Mina huvudåsikter med denna dator är då att den ska

  • vara måttligt tyst

  • fungera bra i spel, nutida samt framtida så gått det går

  • vara min allround dator för allt möjligt som man kan tänkas göra

Det jag har kvar sen den gamla är tre vanliga hårddiskar och ljudkort.

Så här ser det ut preliminärt

Några korta noter om paketet, gpun är bara in slängd för att få ett hum om vad paketet kan komma att kosta om jag kör ett temporärt kort i väntan på 58xx (polaren kanske också hade ett gammalt, får reda på det imorrn).
CPU kylare kan komma på tals senare om jag känner att stock väsnas för mycket och om den går varm (jag klockar inte mycket men att småklocka lite är ju kul och skadar ju inte eller hur?). Samma sak gäller de fläktar i chassiet, kan komma att bytas till Scythes senare. Denna skärm kommer inköpas också DELL 2209WA ULTRASHARP 22# TFT TCO-03 SVART

Mina frågeställningar då.
Bör jag köpa 1600Mhz minnen istället, spelar det stor roll vilka isåfall?
Är det oem (även kallat singel?) OS som man ska köpa som privatperson? Priset ser ut att skilja rejält! Kommer antagligen lägga in Vista tills min SSD kommit in på lager samt w7 uppgraderingen är möjlig.
Har ni något tips på billigt grafikkort som klarar WoW (mitt gamla ati x800xt var väl på gränsen kändes det som), eller bör jag köpa typ ett 4870 och vänta ett halvår eller så för att sedan uppgradera? SLI/CF känns inte som om det är värt pengarna, eller är det? (isf borde jag också gått på en i7 och annat MK om jag förstått rätt). Är kylpasta något man behöver köpa eller tar man det i samma veva som man byter från stock till third party kanske? Hur gör jag med den tunna SSDn i mitt chassie, finns det någon sorts modul som man fäster fast den i?

Önskar att jag hade allt det här klart för mig när det väl var inköps dags men nu blev ju situationen en annan så en del frågor och funderingar blev det.
Tanken är att jag ska beställa senast måndag.

Tacksam på förhand för svar! (och väntar ivrigt, inte mycket jag kan göra på denna bärbara)

Permalänk
Medlem

gnäll inte på min laptop!

Permalänk
Medlem

Till SSD´n, sen in i hårddiskracket, finns dock folk som helt sonika tejpar den där de vill ha den med dubbelhäftande, men det är i mina ögon amatörmässigt.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...

Skall processorn klockas? Om svaret är ja.
Då behöver du third party och kylpasta, Artic cooling MX3 lär vara bäst idag (pasta).
Minnena 1600 Mhz om du skall klocka också.
Annars kan du skippa kylare å pasta och använda stockkylaren samt de minnen du valt ursprungligen.

Gfxkort hoppas jag du löser via din polare, och sen köper 5870 om 3 veckor för 3,5k, alt om det är för dyrt 5850 för 2,6k.
Båda som singelkort.
Vill du kan du köpa ett till om nått år framåt, men tänk på att p55 mk´s inte är idealiska i Sli/CF.

Permalänk
Medlem

Lägger till mountern, byter till 1600 minnen för eventuella framtida äventyr, sparar infon om kylpasta om jag tycker burken låter för mycket (då också med andra fläktar etc).

Gpu hoppas jag verkligen han har, om inte, vad är ett dugligt lågpris kort som man kan ha några veckor? Behöver det endast till spelbart wow under de få veckorna då, får vänta med de andra spelen under tiden (annars kommer sl0w här ovan inte ha en arena partner )

hur funkar vista->win7 uppgraderingen? Googlar på det lite...

Permalänk
Medlem

angående multitasking så finns ett test här: http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639&p=3

Permalänk
Medlem

Beställd och klar med nya minnen. SSDn fick åka på en separat order då den inte kommer in förens om 3-5veckor. GPU situationen är fortfarande osäker, polarn borde komma hem när som helst (hoppas).

Permalänk
Medlem

Du vet att p55 plattformen inte klarar 2 stk nya 58** kort va? bortimot hela PCI-E bandbredden går åt med bara ett kort !
Sorry men så är det. så ska du köra crossfire eller sli med NG grafikkort får du hålla dig til AMD plattform eller 1366, 1366 är att föredra då du får snabbare mer överklockningsbara prollar med bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Går det att x-fira två 5850/70 med en phenom II 940 @ stock och ett k9a2 platinum?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

shagy jo det vet jag (som jag också antydde i första posten), men det känns inte värt att gå cf/sli. Tror inte det kommer behövas till det jag kommer använda den till, men om det visar sig att jag har fel får det bli till att köpa nya grejer.

Visade sig att polaren hade ett 8800gts som låg och samlade damm i källaren så då löstes också den delen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1ctory
Går det att x-fira två 5850/70 med en phenom II 940 @ stock och ett k9a2 platinum?

Orkar inte kolla upp ditt moderkort, men så länge det stöder crossfire och du har ett tillräckligt starkt nätagg så borde det väl gå fint.