Permalänk
Proffsmoddare

Konsten att skära blodpudding?!?

Hallå käre sweclockare. Nu är det så att jag nyligen blivit student och som många vet så är itne studenter gjorda av pengar. Därför är blodpudding en ypperlig måltid! Billigt och "ganska" nyttigt i alla fall. Sen tycker jag att det är sjukt gott också

Ett halvt paket bacon och lite blodpudding samt lingonsylt och en stor klick keso!

Mumma!

Det är dock ett problem att skära skiten. De blir fan aldrig fina och smala. De spricker osv.

Så vad är tricket?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Träna, eller modda en osthyvel?

Permalänk
Medlem

En riktigt vas kniv, kanske funkar att väta den lite. För mig funkar det bra med en kniv. Hur skivorna ser ut när det steks spelare mindre roll då jag ändå ska äta det

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Proffsmoddare

Problemet blir att de fastnar och spricker. Vassa knivar har jag. Global tror jag de heter. Det är fan så man blir mörkrädd. Har märkt att en tunn kniv är bäst typ. Och lite halvfryst är också ganska bra

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Vass kniv fungerar för mig men brukar inte göra så extremt tunna skivor...

Permalänk
Medlem

De ska ju inte vara FÖR tunna... det är ju inte ost du ska steka utan riktig mat, sånt som MÄN äter

Och bacon... nej nej nej! Köp riktigt fläsk istället och det steker du givetvis först för att sen använda fettet till blodpuddingen!

Permalänk

Testa och blöta kniven med vatten, tycker det funkar ganska bra.

Visa signatur

-=IDIOT=-

Permalänk
Medlem

Som sagt, vass kniv och blöt kniven med kallt vatten mellan snitten, då fastnar ej blodpuddingen på kniven lika lätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

och gör inte för tunna skivor Det är onödigt. ca 1cm skivor är lagom.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Lycka till med hälsan osv...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

En kniv med tänder och så skär man genom paketet direkt också så slipper man öppna det.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

1 cm? Jag brukar köra på ca 0.5 cm

Permalänk
Medlem

Av en sån där vanlig förpackning är det lagom att göra 5 skivor. Så är det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Brödkniv!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Skulle villja lära mig konsten att ÄTA ovan nämnda "maträtt"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ni har fan inga skills jag är pro på att skära blodpudding. Gå efter känslan.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Hade samma problem jag med i början Blodpuddingen kladdade fast på kniven så när man skulle ta loss skivan och lägga den i stekpannan gick den hela tiden sönder Kom på den briljanta idén att ta stekspaden och skrapa av blodpuddingsskivan från kniven. Vet inte om det är just det problemet du har men men

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Ta fettet från bacon eller fläsk de stekt på och smörj kniven med, använd stöd på fallande sidan, typ en mindre skärbräda.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Nyttigt, ja, men kom ihåg att, just som student, inte äta det alltför ofta bara. Det lär inte vara hälsosamt att äta inälvsmat flera gånger i veckan (detsamma gäller leverpastej och dylikt).

Permalänk

Hemligheten är att använda en kniv som är tunn och inte är så "hög", dvs en som har liten yta mot blodpuddingen när du skär. Sen får man dra bort puddingen lite försiktigt från eggen, om man gör det från knivryggen så bryter man lätt puddingen...

Funkar för mig iaf

PS. Har också provat med globalkniv, och det var fan omöjligt!

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Global ska ha en stående applåd för att de lyckats tuta i oss dödliga att det är bra knivar. Sämsta skit jag någonsin skurit med!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

mmh! me bacon och lingonsylt!

Men 1cm skivor brukar jag skära. Har en kniv med hål och små räfflor på sidorna.

typ som den fast även med hål, funkar perfekt!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Av en sån där vanlig förpackning är det lagom att göra 5 skivor. Så är det.

Haha! Jag brukar göra 12 av en vanlig förpackning

Kanske får testa att göra "lite" tjockare. Men blir de inte alldeles torra vid kontaktytan och helt geggiga i mitten när du gör så tjocka?

Hur ofta får man äta blodpudding då? Själv kör jag ungefär 1 gång i veckan. För ofta?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
mmh! me bacon och lingonsylt!

Men 1cm skivor brukar jag skära. Har en kniv med hål och små räfflor på sidorna.

http://wwwd.svd.se/shop/8073/img95/h8795/1858795-rescaledpic-...

typ som den fast även med hål, funkar perfekt!

Min mor rekommenderade samma sak. En tunn kniv med hål i.

Frågan är varför ingen uppfunnit en blodpuddingsstrimlare. Tänker mig samma design som för en äggstrimlare eller liknande

Edit: Är det bara jag eller finns det ingen en multiquote på sweclockers?!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm

Kanske får testa att göra "lite" tjockare. Men blir de inte alldeles torra vid kontaktytan och helt geggiga i mitten när du gör så tjocka?

Hur ofta får man äta blodpudding då? Själv kör jag ungefär 1 gång i veckan. För ofta?

Jag brukar steka dem tills ytan är torr, ja, men de blir inte geggiga i mitten. Min spis är inte helt binär, nämligen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Sänk värmen på plattan lite då? Du kan nog äta blodpudding mer än en gång i veckan utan att dö inälvsmatsdöden.

Off Topic så har du ett fint favoritcitat från Demitri Martin som sig. Men det stavas herpes

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan är varför ingen uppfunnit en blodpuddingsstrimlare. Tänker mig samma design som för en äggstrimlare eller liknande

Multiquote on.

Citat:

Multiquote on.

Du kryssar bara i fler, se till att inte kryssa ur bara.

Och blodpuddingstrimlare lär ju finnas, annars är det bara ta fram knivsetet och montera på någon saxande ram så har du snart patent på det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Skulle villja lära mig konsten att ÄTA ovan nämnda "maträtt"

+1

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
+1

Asså, DOFTEN, den DOFTEN.
Bara det får mig att rygga bakåt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Inet vet jag men blodpudding har jag alltid ätit i 7~10mm bitar. Låter som du försöker ordna en ostskiva som sagt

EDIT: Efter ett par års matlagning lär man sig förvisso att plattan i princip aldrig skall stå på max när man lagar något i en stekpanna. Googlade upp lite stektemperaturer. Tänk 3, 4, 5 på spisen om det är 6-gradig skala. Jag använder nog 4'an och 5'an men 6'an endast för uppvärmning. Kontentan är att du kan steka tjocka blodpuddingsskivor utan att det blir bränt 6'an är väl säkerligen 150~200 grader om du inte har vätska i pannan? Grav gissning dock.

Gradantalen står för Rare/Medium/Welldone.

Nötkött
Oxfilé - 55/62/ 68
Entrecôte - 58/64/70
Rostbiff - 58/64/70

Kalv
Kalvstek - 58/62/72
Kalventrecôte - 54/58/68

Anka
Ankbröst - 58/62/68

Lammkött
Lammfilé - 56/60/68
Lammstek - 58/62/70
Lammentrecôte - 56/60/68

Fläskkött (alltid welldone)
Fläskfilé - 68
Fläskkarré - 70
Kotlettrad - 68
Skinkstek - 70

Kyckling (alltid welldone)
Hel kyckling - 65
Kycklingfilé - 65
Kycklinglårfilé - 65

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H