vad är riskerna med cannabis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nej, jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp men även ta ansvar för det. Det du menar är att när man gör någonting som är dåligt mot sig självt, t.ex. hoppar ner från andra våningen och bryter ett ben, då ska samhället komma och bryta ens andra ben, eller hur? För gör man inte det så är man tafatt och som en "nanny".
Det är ju precis så logiken, som du och förbudsivrarna framför, är. Dvs. när man röker hasch ska man inte bara få konsekvenser av sitt eget bruk, men också få skit av polisen mfl.

Du pratar mycket om individens ansvar, men vill ju inte låta nån ta den.

Visst går det alltid att vrida till siffror lite, men här talar vi inte om bara Tyskland, utan ett flertal länder, bara i EU...

Jag vet inte riktigt varför du drar upp det här, jag har aldrig påstått att jag är bara för en legalisering av cannabis. Dessutom har jag aldrig diskuterat de medicinska konsekvenserna, de är som sagt MINST lika stora även om en drog är olaglig.
Kostnaderna är ju som sagt betydligt större med det ett förbud, för vem tror du det är som står för 100% av dessa nu? Tror du att staten skulle gå plus av att förbjuda alkohol?

Tror dessutom att du missförstår mig lite. Jag har aldrig sagt eller rekommenderat att man ska röka cannabis, jag röker inte ens själv, tvärtom, men faktum är att folk gör det. Och ska vi i det läget ignorera det faktum och ha lagar som gör mer skada än nytta, eller ska vi tänka pragmatiskt?

Det jag menade med första stycket var en fortsättning på det "liberalerna" är ute efter, varför ska samhället stå för de kostnader som uppkommer efter ett medvetet val.

Det med siffrorna gäller inte bara Tyskland utan i allmänhet för undersökningarna. Det heter inte lögn, förbannad lögn och statistik för intet.

Rent krasst så i en perfekt värld skulle det räcka med att presentera de objektiva medicinska fakta som redan finns för att få folk att förstå vad som är bra (eller mindre bra) för en själv, men det verkar ju inte göra det.

Kostnaderna torde ju vara desamma oavsett legalt/illegalt, bara att individen genom sin konsumtion betalar en del av kostnaden.

Försöker bara förstå vad som driver folk att "kampanja" för något sånt här, och hittar inget som förändrar min syn. Sen inkonsekvensen bland de som förespråkar ändringar är ju också ett intressant diskussionsämne, varför ska vi stanna vid cannabis? Samma "problem" finns ju med alla andra substanser. Sen argumenten kring social utslagning osv, samhällets normer är ju de "bestämmande" och så länge inga stora förändringar sker där så är narkotika(välj sälv, bruk eller missbruk) en helt klart negativ aspekt hos en person. Vem skulle du helst välja som inneboende, en person som har en nerdrogad uppsyn eller en "ren" person, detta förutsatt samma ekonomiska ramar osv. Normen är ju den senare.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är riskerna med cannabis?

Skulle gissa att det vanligaste problemet är att en del strular till sina liv lite grann när de regelbundet kör på cannabis.

Jag tror att många drogproblem delvis beror på folks syn på så kallade droger. Otroligt många av de jag känner gör inga jätteskillnader mellan vissa droger, ju mer bäng man blir ju bättre är det så att säga. Många känner till exempel säkert igen "fy fan vad det slog till, grymt röka" och liknande när det pratas cannabis. Vilket iofs oftast inte är de som röker riktigt mycket cannabis.
Jag kommer nog aldrig sluta förvånas av denna syn på "droger" även fast tex cannabis och alkohol-rus inte är speciellt lika. Det är nog bara att konstatera att många helt enkelt är på det viset.

Det finns antagligen ett antal huvudsakliga faktorer som påverkar minskningar eller ökningar av användandet av droger. En viktig faktor för alla droger är antagligen "coolheten", som med alkohol till viss grad och cigarettrökning. Hur ofta framställs cannabis som töntigt jämfört med häftigt nu för tiden? Ska vi gissa att häftigt vinner med en faktor av minst tusen? Informationsflödet är enorm mycket större i dag än för tex 20 år sedan så häftigheten med droger får antagligen även enormt mycket mer genomslag när droger råkar vara så starkt förknippat med att det är ballt på olika sätt.
Och detta gäller som sagt även alkohol. Även om jag tycker att jag växt från häftighetsfaktorn nästan helt med alkohol och andra droger personligen så kan jag ju titta på folk runt omkring mig i men egen ålder och konstatera att många eller de flesta inte gör det.

Att jämföra med alkohol är alltid intressant eftersom alkohol råkar vara lagligt att bruka. Skulle cannabis bli töntigt om det legaliserades? Antagligen inte, alkohol är ju fortfarande häftigt till viss grad även om cannabis rent allmänt verkar ses som coolare. Grunden kanske är att det är saker som vuxna men inte barn gör vilket kanske kräver kraftiga motvikter, som det börjar bli med cigaretter.
Det jag möjligen kan tänka mig skulle kunna förändras om cannabis legaliserades är att andra droger skulle anses något ballare.

En annan faktor som kanske har rätt stor betydelse för cannabisbrukande är mångas sökande efter något som gör att livet inte suger så mycket eller hur man kan beskriva det. Tror jag vågar påstå att majoriteten av de största cannabisbrukarna jag känner tillhör den gruppen. "Tyvärr" tror jag inte cannabis egentligen är speciellt bra för detta syfte men det finns ju tillgängligt. Och det går ju att använda, det fungerar ju inte att tex dra en kvarting innan man går till jobbet om man råker vara lagt åt det hållet.

Känns som jag tänkt högt för länge. Vad gäller den legaliseringsdiskussionen så är nog min åsikt att man inte bör legalisera cannabis men att straffen är för hårda för brukande. Visst själva straffet i en rättegång är inte extremt men apparaten som drar igång, stämpeln man får(ha så kul när du behöver medeciner utskrivna tex) och övriga konsekvenser som indraget körkort bara för man dragit några bloss på en festival eller fest känns inte verklighetsförankrade. Speciellt inte när det råkar synas på pissprover så lång tid efteråt, drograttfylla ser ju trist ut i papperna fast du egentligen rökte cannabis på en fest 5 dagar tidigare, även om körkortet iofs verkar ryka oberoende om du kört bil eller inte.

Permalänk

Tror många i den här tråden saknar vänner. De som har vänner vet att det inte är särskilt ovanligt att vissa tycker om att röka någon gång i veckan och att detta i de flesta fall (precis som alkohol) inte påverkar deras liv till det negativa, förutom de oturliga gånger när ordningsmakten ska blanda sig i. Anledningen till att människor utan vänner, som det finns gott om här, inte är medvetna om detta är för att de som röker oftast bara låter deras närmsta vänner veta det pga den hysteri som råder kring denna mjuka drog. Känner webbutvecklare, pokerproffs, egna företagare och pluggisar som röker på både en och två gånger i veckan utan att det påverkar deras jobb eller social umgänge. Sen finns det såklart människor som har missbrukartendenser. Dessa människor hade torskat på sprit eller någon annan drog om de inte torskat på cannabis.

Edit: stavfel

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drumstick
Tror många i den här tråden saknar vänner. De som har vänner vet att det inte är särskilt ovanligt att vissa tycker om att röka någon gång i veckan och att detta i de flesta fall (precis som alkohol) inte påverkar deras liv till det negativa, förutom de oturliga gånger när ordningsmakten ska blanda sig i. Anledningen till att människor utan vänner, som det finns gott om här, inte är medvetna om detta är för att de som röker oftast bara låter deras närmsta vänner veta det pga den hysteri som råder kring denna mjuka drog. Känner webbutvecklare, pokerproffs, egna företagare och pluggisar som röker på både en och två gånger i veckan utan att det påverkar deras jobb eller social umgänge. Sen finns det såklart människor som har missbrukartendenser. Dessa människor hade torskat på sprit eller någon annan drog om de inte torskat på cannabis.

Edit: stavfel

Ursäkta? Bara för att folk inte har en bekanstskapskrets där folk röker på så tror du inte att de har någon bekantskapskrets över huvud taget.

Låt mig gissa, du har svårt att relatera till andras problem också, jag menar du har ju inte blivit utsatt för dem alltså kan de inte existera?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Ursäkta? Bara för att folk inte har en bekanstskapskrets där folk röker på så tror du inte att de har någon bekantskapskrets över huvud taget.

Låt mig gissa, du har svårt att relatera till andras problem också, jag menar du har ju inte blivit utsatt för dem alltså kan de inte existera?

Det jag säger är att en person som har en normalstor vänskapskrets inte rimligen går omkring och tror att folk blir utvecklingsstörda av lite rekreationellt vedrökande. Detta för att han eller hon med största sannolikhet har livserfarenhet som motbevisar detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN

Men frågan är om du och dina polare verkligen måste ta skiten? är det för att ni ska kunna slappna av eller vad handlar det egentligen om? Har man så stressiga liv att man måste bli hög för att slappna av så är det någonting annat som är fel!

??? Alkohol ger ett starkare rus. Nej jag orkar knappt skriva, tro vad du vill.

Helt ärligt, enda riktiga risken som finns med cannabis är att man kan åka in i fängelset - ni ser hur dumt det låter. To be fair blir man seg i huvudet också om man skulle röka varje dag under en längre period. men hur många gör det? segheten går dock över

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
??? Alkohol ger ett starkare rus. Nej jag orkar knappt skriva, tro vad du vill.

Helt ärligt, enda riktiga risken som finns med cannabis är att man kan åka in i fängelset - ni ser hur dumt det låter. To be fair blir man seg i huvudet också om man skulle röka varje dag under en längre period. men hur många gör det? segheten går dock över

Här fick man tillbaks för gammal ost

Jag säger inte att ni inte ska få röka på osv. men om det nu skulle bli lagligt, vad skulle hända enligt dig? Tror du inte att väldigt många skulle börja röka det varje dag bara för att "det inte är någon fara alls" och "på gränsen till hälsosamt" enligt många av er? Känner några som redan nu röker på 4-5ggr i veckan fast det är olagligt!

och NÄR har ja sagt att alkohol är bättre än cannabis? Det är väll klart som fan att det inte är det ur rent hälso perspektiv, jag påstår bara att cannabis gör folk mycket tråkiga (ur en nykters ögon) och slappa.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Men seriöst, vad är problemet? Alkohol är farligt men lagligt, vad finns logiken i att tillåta ÄNNU ett berusningsmedel som inte direkt är häslosamt? Bara för att alkohol är lagligt behöver vi inte göra ännu fler misstag... Är ni sådana som skjuter er själva i foten efter ni brytit armen? "Jag hade ju redan ont så det spelar ingen roll".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Här fick man tillbaks för gammal ost

Jag säger inte att ni inte ska få röka på osv. men om det nu skulle bli lagligt, vad skulle hända enligt dig? Tror du inte att väldigt många skulle börja röka det varje dag bara för att "det inte är någon fara alls" och "på gränsen till hälsosamt" enligt många av er? Känner några som redan nu röker på 4-5ggr i veckan fast det är olagligt!

och NÄR har ja sagt att alkohol är bättre än cannabis? Det är väll klart som fan att det inte är det ur rent hälso perspektiv, jag påstår bara att cannabis gör folk mycket tråkiga (ur en nykters ögon) och slappa.

Det är ju lite intressant. Jag tror personligen att cannabis coolhetsfaktor kommer bli mindre ifall man kunde köpa det på "systemet". Fler skulle nog se segheten och initiativlösheten som många extremrökare(4-5ggr i veckan är ganska extremt vilken psykoaktiv berusning det än gäller) gradvis förvärvar när rökandet skulle bli mer öppet. Öppenheten i sig tror jag också skulle sänka coolhetsfaktorn.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Det är ju lite intressant. Jag tror personligen att cannabis coolhetsfaktor kommer bli mindre ifall man kunde köpa det på "systemet". Fler skulle nog se segheten och initiativlösheten som många extremrökare(4-5ggr i veckan är ganska extremt vilken psykoaktiv berusning det än gäller) gradvis förvärvar när rökandet skulle bli mer öppet. Öppenheten i sig tror jag också skulle sänka coolhetsfaktorn.

ja vilket är bra i sig, det är fler barn i usa som provat cannabis än i nederländerna eftersom det inte är något speciellt där.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
ja vilket är bra i sig, det är fler barn i usa som provat cannabis än i nederländerna eftersom det inte är något speciellt där.

Så du vill legalisera cannabis för att det skulle få mindre personer att röka det!?
Hade fått intrycket att ni var för det för att fler skulle börja använda det.

Men jag säger lite som Derox, varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett?

Mattias: Jag tror att coolhet spelar en mycket liten roll för de som börjar använda!
Tror du det skulle vara fler eller färre som söp om alkohol var förbjudet?
Tror du det skulle vara fler eller färre som söp om åldersgränsen försvann på systemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag säger lite som Derox, varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett?

Alla kanske inte gillar alkohol, eller hur?

Egentligen är ditt argument väldigt konstigt. Det enda det förmedlar är att mångfald och valfrihet inte är värt att eftersträva. Det säger inget om skador som drogen eventuellt orsakar, bara att om det redan finns en, finns det ingen plats för en till. Det är precis som att argumentera för att statens overall bör vara det enda lagliga klädesplagget.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Skulle gissa att det vanligaste problemet är att en del strular till sina liv lite grann när de regelbundet kör på cannabis.

..

En annan faktor som kanske har rätt stor betydelse för cannabisbrukande är mångas sökande efter något som gör att livet inte suger så mycket eller hur man kan beskriva det.

Skulle gissa att det vanligaste problemet är att en del strular till sina liv litegrann när dom regelbundet dricker alkohol.

En annan faktor som kanske har rätt stor betydelse för alkoholbrukande är mångas sökande efter något som gör att livet inte suger så mycket, eller hur man ska beskriva det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du vill legalisera cannabis för att det skulle få mindre personer att röka det!?

nej. jag orkade inte läsa resten av din post

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

Egentligen är ditt argument väldigt konstigt. Det enda det förmedlar är att mångfald och valfrihet inte är värt att eftersträva. Det säger inget om skador som drogen eventuellt orsakar, bara att om det redan finns en, finns det ingen plats för en till. Det är precis som att argumentera för att statens overall bör vara det enda lagliga klädesplagget.

Sluta larva dig! Du vet mycket väl hur jag menar, eller är du allvarlig när du jämför en overall med en drog...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och jag vill inte betala skatt som går till bidrag åt slöfockar, men jag har inte det valet. En del av statens arbete är just att leka "mamma" och bestämma, nu har de bestämt att vi får ha ett lagligt och skadligt berusningsmedel. Självklart leker några trotsiga tonåringar och prompt skall använda flera skadliga berusningsmedel. Men jag ser faktiskt ingen mening med att börja släppa ännu fler skadliga ämnen lagligt, om något borde vi arbeta för att få färre...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och jag vill inte betala skatt som går till bidrag åt slöfockar, men jag har inte det valet. En del av statens arbete är just att leka "mamma" och bestämma, nu har de bestämt att vi får ha ett lagligt och skadligt berusningsmedel. Självklart leker några trotsiga tonåringar och prompt skall använda flera skadliga berusningsmedel. Men jag ser faktiskt ingen mening med att börja släppa ännu fler skadliga ämnen lagligt, om något borde vi arbeta för att få färre...

Så oavsett om det verkligen får den önskade effekten - att färre använder det - ska staten fortsätta bestraffa människor för något de enbart utsätter sig själva för, och som dessutom är mycket mildare än de lagliga alternativ som finns? Låter inte bara korkat, utan även elakt. Dags för förbudsivrarna att bevisa att det faktiskt har en avskräckande effekt och inte bara är ett sätt att slå ner på människor som råkar föredra ett annat lite mildare berusningsmedel än alkohol.

Edit: meningsbyggnad

Permalänk
Medlem
Citat:

Sluta larva dig! Du vet mycket väl hur jag menar, eller är du allvarlig när du jämför en overall med en drog...?

Nej, jag vet inte hur du menar, jag vet hur du skrev. Om du menade något annat borde du ha skrivit det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade du börjat röka om det blev lagligt?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du _verkligen_ som du gör Derox eller har du bara kollat upp en mall på "torr, själlös ultra-konservativ douche" och försöker knappa rätt på alla prickar?

Om något kommer det ge folket ett alternativ till alkohol, som då verkar kosta Sverige 30 miljarder kronor om året. Ta den summan delat med 9 miljoner så får du se hur hur mycket DU betalar för att alla älskar alkohol i detta landet så mycket.

Vad brukar hända om man ger ett alternativ till en vara? Du är ju expert på ekonomi eller? Mindre konsumtion av alkohol leder till att det kostar dig en mindre summa, visst? Och cannabisrökare kostar ingenting till samhället. Om något kommer det leda till mera skatteintäkter till din älskling staten.

Snart orkar jag inte diskutera detta mer. Det är som creationism vs evolution. Vill du veta vad jag tycker och tänker om detta så läs Hasch i köpenhamn-tråden.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

lite fel alkoholen kostar Sverige 150 miljoner kronor om året

Det handlar inte om alkohol eller cannabis i dagens läge utan om Cannabis OCH Alkohol

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag vet inte hur du menar, jag vet hur du skrev. Om du menade något annat borde du ha skrivit det.

Jag sa, "Varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett" och du kommer med "Alla kanske inte gillar alkohol"...? Det måste vara bland det sämsta argumentet hittills! och sen babblar du vidare och jämför overaller med droger, det är nästan så jag tror att du var lite hög när du skrev det.

Och hur kan du inte förstå mitt inlägg "Varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett"? otroligt!

Här kommer ännu en fråga till er alla som är för, varför drar ni upp att det ska vara valfritt och att staten inte ska kunna bestämma vilken drog ni får ta? Tycker ni verkligen att droger är prio ett på valfrihetslistan?

EDIT

Det är lustigt hur många vänstermänniskor som klagar över att staten säger åt er att ni inte får göra vissa saker (som ni vill), men klagar högt och brett så fort någon högermänniska klagar på staten, hyckleri är vad det är!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag sa, "Varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett" och du kommer med "Alla kanske inte gillar alkohol"...? Det måste vara bland det sämsta argumentet hittills! och sen babblar du vidare och jämför overaller med droger, det är nästan så jag tror att du var lite hög när du skrev det.

Och hur kan du inte förstå mitt inlägg "Varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett"? otroligt!

Det är en helt obegriplig frågeställning då cannabisbruket sedan länge är utbrett. Diskussionen handlar inte om huruvida vi skall införa ett nytt rusmedel, det är redan här vare sig du vill eller inte. Frågan är om vi vinner något på att behandla de som använder det som brottslingar, eller om det bara orsakar mer kostnader för samhället och mer lidande för individen.[QUOTE]
Hade fått intrycket att ni var för det för att fler skulle börja använda det.

Här kommer ännu en fråga till er alla som är för, varför drar ni upp att det ska vara valfritt och att staten inte ska kunna bestämma vilken drog ni får ta? Tycker ni verkligen att droger är prio ett på valfrihetslistan?

Det är lustigt hur många vänstermänniskor som klagar över att staten säger åt er att ni inte får göra vissa saker (som ni vill), men klagar högt och brett så fort någon högermänniska klagar på staten, hyckleri är vad det är!

[/QUOTE]Du har snart slagit rekord i att bygga halmgubbar, tagga ner lite.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
lite fel alkoholen kostar Sverige 150 miljoner kronor om året

Det handlar inte om alkohol eller cannabis i dagens läge utan om Cannabis OCH Alkohol

Citat:

[i]Utredningens slutsats var att alkoholens kostnader var betydligt lägre. Det handlade om ca 30 miljarder kronor vid en konsumtion av 11 liter ren alkohol per invånare.

[/i]

--- http://www.alkoholdebatt.se/?p=157

Enligt Sveriges Riksdag är siffran ända upp till 150 miljarder kronor per år.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm...

Och nämen se där, alkoholmissbruk är den femte ledande orsaken till varför ungdomar dör i förtid. Hela 3,7 procent av alla dödsfall i världen är kopplade till alkohol... - http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_221877.svd - Från WHO

---------------------------------------------------------------

HMMMMM, KAN DET HA NÅT ATT GÖRA MED ATT MAN INTE HAR NÅGOT ANNAT ATT VÄLJA MELLAN?!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Det betyder inte att man bara ha en sak att välja på.
Du kan ju också avstå och dricka någonting annat.

Att dricka och röka är två helt olika saker
Samma sak är det att dricka och ta en spruta.

Anledningen till att kostnaden är så hög är för att det är den måttliga drickaren som gör det.

För att fortsätta med alkohol diskussionen så kan ni göra en ny tråd eller kommentera svenska bryggeriföreningarnas blogg istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det är en helt obegriplig frågeställning då cannabisbruket sedan länge är utbrett. Diskussionen handlar inte om huruvida vi skall införa ett nytt rusmedel, det är redan här vare sig du vill eller inte. Frågan är om vi vinner något på att behandla de som använder det som brottslingar, eller om det bara orsakar mer kostnader för samhället och mer lidande för individen

Om jag inte missminner mig så har jag aldrig sagt att det borde vara förbjudet, har bara frågat om det är nödvändigt med en drog till. Jag vet att det är bättre än alkohol, frågan är om alkoholkonsumtionen kommer minska det minsta, jag tror att det kommer vara precis likadant bara det att alla tar sig en joint innan de börjar supandet! Har varit på många fester där det har varit så.

Citat:

Du har snart slagit rekord i att bygga halmgubbar, tagga ner lite.

Det är möjligt att jag bygger halmgubbar, men det är jag inte ensam om!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[QUOTE]

1. Ilja .. trevligt att du har drabbat tråden. Me like.
2. Cannabis eller Hampa är en planta som har brukats i ett flertal syften i tusentals år. Kläder, skor, rep, m.m. .. och givetvis i berusningssyfte.
3. Alkohol, som definitivt kan bekraktas som en uppstickare i sammanhanget, är både lagligt & dessutom svårt att både frakta (jämför en brassbit med en back öl) och väldigt svårt att tillverka kläder eller nyttiga oljor av ..
4. Dagisnivå: På för mkt C2H5OH blir man bäng, kör full, kräks, slår sin fru, luktar illa o.s.v. På motsvarande C21H30O2 .. somnar man leende.
5. Jag vill att organet som styr mitt land är konsekvent i sina bedömningar.

Stäng systembolaget. (Alla kan göra sprit bara dom vill. Jag kunde lära mig så det kan du. Är ungefär lika svårt som att koka sylt.)
Öppna "Dispenseries" eller sälj gräs & brass på apoteken eller hälsokosten.
För mig verkar cannabis´"helande" verkningar vara flum taget ur luften på ett väl entusiastiskt vis - men vad vet jag efter 25 bast med CB - det är i alla fall bättre än motsvarande [whatever] - när Alkohol är inblandat.

Argumentera sedan i tjugo eller hundra år om varför alkohol ska återinföras som lagligt - och dessutom distribueras i statens regi - när det finns blomkrukor?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drumstick
Så oavsett om det verkligen får den önskade effekten - att färre använder det - ska staten fortsätta bestraffa människor för något de enbart utsätter sig själva för, och som dessutom är mycket mildare än de lagliga alternativ som finns? Låter inte bara korkat, utan även elakt. Dags för förbudsivrarna att bevisa att det faktiskt har en avskräckande effekt och inte bara är ett sätt att slå ner på människor som råkar föredra ett annat lite mildare berusningsmedel än alkohol.

Edit: meningsbyggnad

Som sagts har ingen lyckats producera en källa som säger det är helt ofarligt, tills detta görs anser jag att det räcker med en farlig laglig drog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Tycker du _verkligen_ som du gör Derox eller har du bara kollat upp en mall på "torr, själlös ultra-konservativ douche" och försöker knappa rätt på alla prickar?

Om något kommer det ge folket ett alternativ till alkohol, som då verkar kosta Sverige 30 miljarder kronor om året. Ta den summan delat med 9 miljoner så får du se hur hur mycket DU betalar för att alla älskar alkohol i detta landet så mycket.

Vad brukar hända om man ger ett alternativ till en vara? Du är ju expert på ekonomi eller? Mindre konsumtion av alkohol leder till att det kostar dig en mindre summa, visst? Och cannabisrökare kostar ingenting till samhället. Om något kommer det leda till mera skatteintäkter till din älskling staten.

Snart orkar jag inte diskutera detta mer. Det är som creationism vs evolution. Vill du veta vad jag tycker och tänker om detta så läs Hasch i köpenhamn-tråden.

Tror du på fullaste allvar att om Cannabis släpps fritt så kommer den nominella kostnaden för alkohol+cannabis att sjunka? Jag tror snarare sagt att vi helt plötsligt får punga ut med mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagts har ingen lyckats producera en källa som säger det är helt ofarligt, tills detta görs anser jag att det räcker med en farlig laglig drog.

Tror du på fullaste allvar att om Cannabis släpps fritt så kommer den nominella kostnaden för alkohol+cannabis att sjunka? Jag tror snarare sagt att vi helt plötsligt får punga ut med mer.

Du tror lite för mycket. Varför inte komma med lite fakta och statistik som vissa andra här har kommit med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du tror lite för mycket. Varför inte komma med lite fakta och statistik som vissa andra här har kommit med?

Är ju just det, ingen har kommit med fakta som bevisar att det blir bättre med en legalisering. Ingen länk till någon rapport där någon professor eller liknande som faktiskt har koll tolkat statistiken. Man kan inte säga att bara för att något land som legaliserat fått lägre förbrukning så gäller detsamma alla länder. Det är snevridning av statistik, det enda det säger är att i just det landet fick de lägre förbrukning.

Sen skall du kolla hur stor del som kan bero andra faktorer osv osv. Statistik ljuger aldrig men den feltolkas lätt, men om det nu är riktigt att en legalisering sänker brukningen i alla länder är det ju inga problem för de som är för en legalisering att hitta drösvis med forskare som hävdar samma sak i vetenskapliga rapporter? Så visa mig en sådan om du vill kunna hävda att du kommer med fakta.

Visa signatur