Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nej, jag tycker att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp men även ta ansvar för det. Det du menar är att när man gör någonting som är dåligt mot sig självt, t.ex. hoppar ner från andra våningen och bryter ett ben, då ska samhället komma och bryta ens andra ben, eller hur? För gör man inte det så är man tafatt och som en "nanny".
Det är ju precis så logiken, som du och förbudsivrarna framför, är. Dvs. när man röker hasch ska man inte bara få konsekvenser av sitt eget bruk, men också få skit av polisen mfl.
Du pratar mycket om individens ansvar, men vill ju inte låta nån ta den.
Visst går det alltid att vrida till siffror lite, men här talar vi inte om bara Tyskland, utan ett flertal länder, bara i EU...
Jag vet inte riktigt varför du drar upp det här, jag har aldrig påstått att jag är bara för en legalisering av cannabis. Dessutom har jag aldrig diskuterat de medicinska konsekvenserna, de är som sagt MINST lika stora även om en drog är olaglig.
Kostnaderna är ju som sagt betydligt större med det ett förbud, för vem tror du det är som står för 100% av dessa nu? Tror du att staten skulle gå plus av att förbjuda alkohol?
Tror dessutom att du missförstår mig lite. Jag har aldrig sagt eller rekommenderat att man ska röka cannabis, jag röker inte ens själv, tvärtom, men faktum är att folk gör det. Och ska vi i det läget ignorera det faktum och ha lagar som gör mer skada än nytta, eller ska vi tänka pragmatiskt?
Det jag menade med första stycket var en fortsättning på det "liberalerna" är ute efter, varför ska samhället stå för de kostnader som uppkommer efter ett medvetet val.
Det med siffrorna gäller inte bara Tyskland utan i allmänhet för undersökningarna. Det heter inte lögn, förbannad lögn och statistik för intet.
Rent krasst så i en perfekt värld skulle det räcka med att presentera de objektiva medicinska fakta som redan finns för att få folk att förstå vad som är bra (eller mindre bra) för en själv, men det verkar ju inte göra det.
Kostnaderna torde ju vara desamma oavsett legalt/illegalt, bara att individen genom sin konsumtion betalar en del av kostnaden.
Försöker bara förstå vad som driver folk att "kampanja" för något sånt här, och hittar inget som förändrar min syn. Sen inkonsekvensen bland de som förespråkar ändringar är ju också ett intressant diskussionsämne, varför ska vi stanna vid cannabis? Samma "problem" finns ju med alla andra substanser. Sen argumenten kring social utslagning osv, samhällets normer är ju de "bestämmande" och så länge inga stora förändringar sker där så är narkotika(välj sälv, bruk eller missbruk) en helt klart negativ aspekt hos en person. Vem skulle du helst välja som inneboende, en person som har en nerdrogad uppsyn eller en "ren" person, detta förutsatt samma ekonomiska ramar osv. Normen är ju den senare.
-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF