Vad heter spelet? Gammalt RTS, Sovjetunionen

Permalänk

Vad heter spelet? Gammalt RTS, Sovjetunionen

Nu sitter jag här och grunnar på ett ganska gammalt spel från många år tillbaka. Jag var väl en 5 bast sådär när jag såg mina äldre bröder spela det(alltså ungefär 10 år sen). Det absolut enda jag har minne av är att det var ett RTS(såg ut som ett iaf, kan ju varit något annat), där man kunde spela som Sovjetunionen. Det fanns allt ifrån små mariner(ganska lika dom i Starcraft) till stora luftskepp med Sovjetunionens symbol på sidan. Minns inte om det var bara Sovjetunionen som kunde bygga dessa, eller om man bara kunde spela som Sovjetunionen, men det är vad jag minns.

Jag är sugen på att leta upp det för jag tyckte det såg så coolt ut då:P

Permalänk
Medlem

Red Aleart ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Red Alert?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Luftskepp kom väl dock inte förrän i Red Alert 2. Men det låter onekligen som Red Alert serien iaf.

Edit:

Red Alert 1

Red Alert 2

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Red Alert 2?

Edit: Ser att det redan kommit några svar. Red Alert 2 kom år 2000 väll så det är ca 10 år tillbaks. Bör stämma bättre än ettan samt luftskeppen fanns väll ej i Red Alert 1 som Mr.Bravo skriver.

Permalänk

Oj, här var det minsann raska svar... Får kolla på Red Alert:P

Permalänk

Kirov reporting...

Permalänk

Hmm, tja, det påminner onekligen oerhört mycket om det jag minns. Det är fortfarande något som fattas dock, kan inte sätta fingret på vad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Hmm, tja, det påminner onekligen oerhört mycket om det jag minns. Det är fortfarande något som fattas dock, kan inte sätta fingret på vad...

Mammoth tanks??

http://www.youtube.com/watch?v=SHrPAWVPlG8

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164

Command & Conquer: Yuri's Revenge ?

Permalänk

Nä, det är inga units eller något sånt som fattas...

Jag tror inte det är samma spel, luftskeppen som jag minns dom var... Tja, det är svårt att beskriva. Dom hadde den där symbolen, men du var mycket ''tjockare'', inte så smala och avlånga... Marinerna hadde mer utmärkande drag, var mycket knubbigare, stora axlar, och ganska små(typ starcraft-mariner).

Spelet kanske är helt och hållet bortglömt... :/

Permalänk
Medlem

EA har förresten släppt Red Alert som freeware nu, finns lite länkar här om du vill ladda ner det och testa.

Men om det inte är rätt spel så rekommenderar jag dig att kika på MobyGames, en stor speldatabas. De har information om en enorm mängd spel, med screenshots till de flesta spelen. Man kan söka på olika genrer och teman, så om du letar lite där kanske du hittar ditt spel.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen............

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
EA har förresten släppt Red Alert som freeware nu, finns lite länkar här om du vill ladda ner det och testa.

Men om det inte är rätt spel så rekommenderar jag dig att kika på MobyGames, en stor speldatabas. De har information om en enorm mängd spel, med screenshots till de flesta spelen. Man kan söka på olika genrer och teman, så om du letar lite där kanske du hittar ditt spel.

Angående red alert, blev sugen på att testa detta gudomliga spel på laptopen under win7, men jag får grafikbuggar, neongrön färg i menyerna och förvridna färger när man spelar. Grafikkortet är ett intel GMA950, någon som har liknande problem och vet någon lösning?

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Angående red alert, blev sugen på att testa detta gudomliga spel på laptopen under win7, men jag får grafikbuggar, neongrön färg i menyerna och förvridna färger när man spelar. Grafikkortet är ett intel GMA950, någon som har liknande problem och vet någon lösning?

Har du provat att köra det med olika kompatibilitets-inställningar? Höger-klicka på exe-filen och tryck på Egenskaper, sen på fliken med Compatibility och prova olika äldre operativsystem. Funkar inte det så är det nog någon drivrutin som strular, och då är det lite svårt att fixa, särskillt i ett så här pass nytt OS.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

ahhhh nostalgi tråd asså. jag kommer ihåg dessa gigantiska armeer med tanks man hade i red alert. var kul när datorn laggade sönder o den rulla på igen när ena lagets torskade.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Får jag fråga också efter ett spel jag med ?

Hade det på min första dator då jag var ca 4-5 år alltså ca 15år sedan. Win 95

Man var en liten gubbe(blå har jag för mig) som traskade runt i en liten by (några hus man kunde springa emellan) men några höghus. Man började nede till vänster i "värden" och så kom man till en dörr gick man in i den dörren så kom man till ett ställe likt super mario där man skulle sammla på sig frukt och mynt. Iaf klara man av "dörr värden" så kunde man springa till nästa dörr. Men man var inte tvungen att ta dem i ordning men har för mig att det fanns något system som gjorde att man inte kunde springa till sista dörren direkt.

Har för mig att spelet hette nått i stil med robocob men kan inte hitta det med hjälp av google iaf =(

Hoppas någon förstod vad jag skrev och vet vilket spel det är.

EDIT:
Klickade man mellanslag så blev man as lång också
Eller tills man släppte tangenten iaf, minns dock inte varför man skulle va lång

EDIT 2:
Får nu ett minne att en av bossarna var en studsande bil som man skulle hoppa på för att klara av. Iaf skulle man hoppa på alla har jag för mig. Med risk för vissa undantag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Mammoth tanks??

http://www.youtube.com/watch?v=SHrPAWVPlG8

Fan, datorn orkade knappt inte driva den lilla armen med tanks. Hackade rejält

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
Får jag fråga också efter ett spel jag med ?

Har för mig att spelet hette nått i stil med robocob men kan inte hitta det med hjälp av google iaf =(

Hoppas någon förstod vad jag skrev och vet vilket spel det är.

James Pond 2 : Robocod

http://en.wikipedia.org/wiki/Robocod

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
James Pond 2 : Robocod

http://en.wikipedia.org/wiki/Robocod

Ser bra ut

Nu skall man bar alista ut hur man skall få tag på ett ex och hur man skall lira det :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Fan, datorn orkade knappt inte driva den lilla armen med tanks. Hackade rejält

Kommer ihåg att det gick hur bra som helst på min gamla 133 Mhz

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

sorry, fel.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer ni ihåg buggen i Red alert där man satte in trupper i transportbåtarna och flyttade dessa preciiis när gubben skulle gå in. Då kom gubbarna ut på havet så att man kunde flytta trupperna ruta för ruta över allt vatten på banan. Försökte man göra samma sak med en tank så blev det bara ett stort vattenplask och tanken försvann

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Kommer ni ihåg buggen i Red alert där man satte in trupper i transportbåtarna och flyttade dessa preciiis när gubben skulle gå in. Då kom gubbarna ut på havet så att man kunde flytta trupperna ruta för ruta över allt vatten på banan. Försökte man göra samma sak med en tank så blev det bara ett stort vattenplask och tanken försvann

Hahah, kommer inte ihåg det faktiskt men gamla tider iaf. Kommer ihåg en expantionen där man hade atomic trucks och teleport bilar och ubåtar som skjuter på land. Om man teleporterade för mycket så kom det en urkan som sabbade allting i vägen!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

ja, den jävla orkanen! Fast den kunde dyka upp ändå. Jag byggde några riiiktigt tråkiga banor i RA back in the days med bara harvestfält, och hade man för lite träd, berg å skit på banan så kom dedär satans virvlarna alltid fram också.

Har för övrigt skaffat C&C the first decade när detta kom ut så jag har alla deras gamla spel med expansioner. Riktigt nice

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
ja, den jävla orkanen! Fast den kunde dyka upp ändå. Jag byggde några riiiktigt tråkiga banor i RA back in the days med bara harvestfält, och hade man för lite träd, berg å skit på banan så kom dedär satans virvlarna alltid fram också.

Har för övrigt skaffat C&C the first decade när detta kom ut så jag har alla deras gamla spel med expansioner. Riktigt nice

Precis! Det roliga var att jag o min bror kom på att man kunde ta en karta med 7 bottar och sätta startkapital på 0. Då sålde vi våran bas och tog över annans och sålde den också osv. Då fick man pengar till att bygga upp sin egen bas när ingen annan hade pengar. Fördelen var att man kunde spela på högsta hastighet utan att oroa sig för fienden, då kunde man ha lite kul med (om man ville slippe bygga en karta själv) som tex ställa 50 atomic trucks i rad och smälla den första och sen gick det en efter en Nackdelen var dock silos, tjat hela tiden "silos needed! silos needed!" vilken man slapp i RA2

Gött med alla expantioner, då kan man bara gå tillbaka i tiden och spela om allting!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64