Permalänk
Medlem

Råd om datorpaket <~8000

Min sex år gamla kommunköpta, frystejpade Dell börjar faktiskt visa tecken på svaghet, så ett nyköp är på gång. Jag har aldrig byggt en dator själv, men hur svårt kan det vara?

Jag ska ha den till 1. gaming, 2. kontor/skola, 3. bildredigering, (4. videoredigering)

Såhär ser min nuvarande plan ut:

Skärm: 20" 1600x1200
OS: Win7 x64
Har cd-läsare och andra tillbehör.

Jag vill ha möjligheten att sätta in ett extra 5850 senare, och moderkortet som jag gissar att ni kommer reagera på är ett försök att komma så billigt undan som möjligt men ändå ha plats för två grafikkort. Är det dumt? Får jag ens in två grafikkort på detta mobo? (Asrock p55 Pro)

Är minnena overkill?

Har någon erfarenhet med Fractal Designs görsnygga skal? Vad jag läst ska det väl funka bra, men ett säkrare kort kanske är Antec Three Hundred? Eller något annat?

Budgeten är redan en aning sprängd, men några hundralappar hit och dit löser sig alltid. Billigare är hur som haver bra!

Tips, tips, tips!

Permalänk
Medlem

Gissar på att du tänkt köra 64bit OS också eftersom du ska hålla på med videoredigering?
Oavsett, videoredigering kräver en del av datorn, jag hade tagit lite mer minne iaf om jag varit du, ska själv köpa en dator med liknande spec, och håller man på med stora saker känns faktiskt inte 6gb överdrivet, enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

du kan ta ett lian li lancool om du vill spara lite pengar.

Permalänk
Medlem

Henkezd:
Okej. Jag är lite förvirrad över det här med dual channel på i5 gentemot triple channel på i7. Jag har aldrig sett ett i5-paket med över 4gb minne? Videoredigering ligger hur som haver lägst på listan och minne kan jag köpa till senare om jag känner att det behövs!

OS:et blir Win7 Pro x64, japp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puccahontas
du kan ta ett lian li lancool om du vill spara lite pengar.

Det blir faktiskt ett par hundra där... Har hört mycket bra om det chassit. Men Fractal Designs är vackrare... Får tänka mera på saken, tror jag.

Permalänk
Medlem

Får jag ens in två grafikkort på detta mobo? (Asrock p55 Pro)

Det tror jag att jag får, men blir det 2x pcie 8x? det står "2st PCIe 2.0 x16 (single X16) + 1st X4" i specifikationen, vad innebär det?

Permalänk

Tror det är bäst att köra på ett Gigabyte GA-P55-UD4 om du vill kunna Crossfire:a. Det är det jag planerar att göra. Asrock har jag inte hört alltför bra saker om och skulle därför inte välja i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Då ser paketet ut såhär:

Nästan 900 spänn över budget D:

Vad kan jag skära ner på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av groznij
Då ser paketet ut såhär:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Inet_datorpaket2.jpg

Nästan 900 spänn över budget D:

Vad kan jag skära ner på?

Skulle nog försöka köra på det du har. Finns ingen anledning att snåla på moderkort och sånt tycker jag. Isf skulle jag skippa 5850 kortet och kört på ett 4890 för 1600 om jag var tvungen att hålla budgeten. Graffekortet är ju enklast att byta och det kommer så mycket nytt nu så du kan ju köpa nyare när du får mer pengar för runt 2000 sen som är bättre.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Skulle nog försöka köra på det du har. Finns ingen anledning att snåla på moderkort och sånt tycker jag. Isf skulle jag skippa 5850 kortet och kört på ett 4890 för 1600 om jag var tvungen att hålla budgeten. Graffekortet är ju enklast att byta och det kommer så mycket nytt nu så du kan ju köpa nyare när du får mer pengar för runt 2000 sen som är bättre.

Håller med. Om du har möjlighet att lägga lite mer än din egentliga budget är det där ett jättebra paket, som inte går så lätt att skära ned på nånstans utan konsekvenser

Permalänk

Var det inte gigabytes kort som hade brunnit när dom överklockat prollen ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Vill du ha ett billigare system med likvärdig prestanda hade jag kört på en AMD-processor och ett billigare moderkort. Då kan du kommer ner till runt 8k:

Permalänk

Det paketet är inte alls lika bra som ett intel system

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607