Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
CS-mästare

Mac Vs Pc

Känner att det börjar bli dags för en bärbar dator när jag mer och mer får åka bort till andra städer för att jobba och inte har tillgång till dator. Så då är ju frågan om det är MAC eller PC som gäller?

Vad ska jag göra på den då? Se Film, Photoshop, kanske lite spel. Sen är även ett krav att det är minst 15 skärm.

Och sen har man ju hört att om man håller på med fotografering och jobbar i photoshop så ska man ha MAC, men Varför ska man ha det?

Här är en PC och en MAC för samma pris på elgiganten

PC:en

MAC:en

Varför ska man ta MAC:en när PC:en har bättre processor, grafikkort, större skärm och större hårddisk till samma pris?

MAC:ens fördelar är att den är i aliminium (om man tar Pro versionen) och har lång batteritid. Men är det de enda den är bättre i hårdvarumässigt sett om man ska säga?

Sen undrar jag även hur ofta de uppdaterar MAC datorerna? Såg att de nyligen hade uppdaterat Macbook White men inte Macbook Pro om jag inte minns fel.

Sorry för alla frågor men läste runt lite i liknande trådar där andra hade frågat varför man ska ta MAC istället för PC och tycker inte alla mina frågor var besvarade där.

Med Vänlig Hälsning
Rajmo

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

För att folk bryr sig om mer saker än prestanda?

Permalänk
Medlem

Orkar du verkligen släpa runt på en 17" när du är ute och åker?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
För att folk bryr sig om mer saker än prestanda?

Värdelöst inlägg...

Vad för "saker"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Orkar du verkligen släpa runt på en 17" när du är ute och åker?

Det var mer ett exempel. Vill nog ha en 15", men 13" känner jag nog är för litet.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Testa datorn, speciellt trackpaden så kommer du att förstå.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Jag skulle nog kört på MAC.
Jävligt mycket snyggare, härligare och smidigare att hålla på med, i mitt tycke iaf

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Skulle nog ta pc'n om jag ska vara ärlig.. det är så pass stora hårdvaru skillnader mellan datorerna så att det är inte värt att välja mac'en föra pc'n då pc'n kommer prestera bättre ändå i alla program och spel...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Sötast

Prestandaskillnaden är inte helt enorm, med tanke på att datorerna kör olika OS.

Macos är lättdrivet och trevligt.

i spel, är självklart pcn överlägsen.

Permalänk

Jag använder min PC endast till spel (de få gånger jag spelar) av den enkla anledningen att det finns väldigt få spel till MAC. Men till allt annat använder jag MACen. Den KÄNNS enklare, bättre och trotts en prestanda skillnad på hårdvaran upplever jag den inte alls som långsammare...

Jag är ingen guru på varken system eller hårdvara utan kan bara gå på känsla... och enligt mitt tycke är MAC > PC när det gäller bärbara, oavsett hårdvaruskillnader.

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk

Heter förövrigt Mac och inte MAC.

Permalänk

Av de två, utan tvekan macen. Skulle inte vilja bära runt på en 17" stor klump, batteritiden är också väldigt viktig på en laptop och där vinner macen också. Och då har vi inte ens nuddat vid OSX och multitouchtrackpaden

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Skulle gärna bära runt på 17" tum tycker det är stor skillnad när man ser på film och liknande. Får mer "wow" känsla av att sitta vid en 17 tum än t.ex 13...

Inte konstigt att den (PC:en) har sämre batteritid det beror ju främst på bättre prestanda och större skärm. Ska man ha en bra spel dator måste man 99% av fallen offra lite batteritid. Visst mac är Exklusivt men känns mer som en lyx dator jämfört med en vanlig PC om man kollar på prestanda. Vissa personer älskar Mac vissa älskar PC, om man inte vet vilken man ska välja, testa en Mac och PC i samma prisklass kan vara så att du blir helt såld på Macen för att den är fräck,stilren. Eller går rent på prestanda i spel/videokonverting osv så blir det PC.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Jag tror att Win7 kan vinna en hel del mark mot OSX vad gäller användarvänlighet och snabbhet.

väljer man en Macbook får man:
- Bra batteritid
- Snygg dator
- En dator med OS som är gjorda för varandra till 100%, och det resultatet blir något av en synergi. Tänk iphone vs tidiga windows mobile-mobiler.

Väljer man en pc-laptop för samma pris får man:
- bättre hårdvara
- antagligen också mycket bättre eller iaf bättre prestanda i det flesta applikationer, dvs spel, redigering etc.
- Windows 7 som också "bara funkar".

en mac-dator är ju kvalité rakt igenom, både i konstruktion och mjukvara. allting är gjort med ett enda gemensamt mål i åtanke. Problemet är att det finns många spel och vissa applikationer som inte funkar till den och man får betala VÄLDIGT mycket för relativt låg prestanda jämfört med vissa PCs.

en pc är mer flexibel och du kan göra allt, du får vad du betalar för dessutom. Däremot kan windows inte fungera helt 110-procentigt med alla hårdvarukonfigurationer som finns vilket medför en del merarbete i vissa led och även att vissa problem blir större än hos en Mac. En Windows-installation är större och tar mycket mer plats eftersom den måste täcka ett mycket större "område", OSX är som sagt gjort för ett tiotal hårdvarukonfigurationer.

Personligen har jag inget emot en Mac, men eftersom man kan få lika mycket och även mer numera med en PC så är det svårt att motivera ett köp av en Mac. Om du däremot har en PC så kan det vara trevligt med en Mac som komplement. Och spelprestandan är väl kanske inte det viktigaste när man väljer laptop?

Permalänk
Medlem

Några grejer att tänka på när man köper laptops (som jag lagt märke till):

- Kraftfulla PC-laptops brukar ofta ha väldigt dålig kylning, vilket kan förkorta livslängden på datorn ganska rejält. Jag äger ingen bärbar Mac så jag kan inte ge några kommentarer där om värmen, men MBP är ju trots allt gjord för arbete.
- Någon nämnde att 17" vore awesome för film. Personligen tycker jag att det _inte_ stämmer. Spara hellre pengarna och köp en vettig TV eller skärm att koppla datorn till. Laptop-skärmar duger sällan för att se film med, särskilt inte under längre tid och om flera ska titta. För stora laptops blir bara klumpiga i längden.
- Delar för PCs i allmänhet brukar ofta glömmas bort av tillverkarna känns det som. Apples produkter känns mer långlivade när det gäller uppdateringar av drivrutiner.

I övrigt så såg de där datorerna väldigt lika ut. PCn må ha större hårddisk och processor (och grafikkort har jag ingen koll på), men istället för HDMI har macen DisplayPort, storlekarna på skärmarna är olika men upplösningen är samma (så MBPn lär upplevas som skarpare, och skärmen har säkert högre kvalitet ändå). Och batteritid _är_ dyrt, så bara det gör Macen värdare. Plus trackpad, plus OS X, plus iLife.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att nämna Packard Bell och MacBook Pro i samma mening är ju inte ens tänkbart, herregud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Att nämna Packard Bell och MacBook Pro i samma mening är ju inte ens tänkbart, herregud.

Och ändå gjorde du det. Skäms.

Personligen är jag så less på att folk frågar varför man ska välja Mac eller PC (eller ja, Windows). För i helvete, ta reda på det själv! Det är DU som ska lägga ut ett antal tusen på en ny dator, mitt val är sjukt oviktigt när du kommer hem med din nya dator. Nej, ut med dig till butiker, testa, känn, peta, påta...

*full*

Permalänk
Medlem

Seriöst, behövs det ännu en Mac Vs. PC tråd?
Känns som att TS inte står inför ett datorköp över huvud taget, utan bara är intresserad av att få igång lite roligt munhugg.
Jag går då inte på det i alla fall...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

Har du inget bättre att tillföra tråden kan du lika gärna låta bli...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Och ändå gjorde du det. Skäms.

Personligen är jag så less på att folk frågar varför man ska välja Mac eller PC (eller ja, Windows). För i helvete, ta reda på det själv! Det är DU som ska lägga ut ett antal tusen på en ny dator, mitt val är sjukt oviktigt när du kommer hem med din nya dator. Nej, ut med dig till butiker, testa, känn, peta, påta...

*full*

Det handlar inte om ditt val... Det handlar om att jag vill veta vad skillnaderna är! Har läst så mycket jag fått tag på men tycker det känns konstigt att Apple ska ha så mycket pengar bara för att det är ett äpple på... Om man jämnför med PC. Så därför frågar jag här på forumet om det är något jag missat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Seriöst, behövs det ännu en Mac Vs. PC tråd?
Känns som att TS inte står inför ett datorköp över huvud taget, utan bara är intresserad av att få igång lite roligt munhugg.
Jag går då inte på det i alla fall...

Nej, ge fan i att posta då om du inte har något vettigt att skriva?

Eller svara på någon fråga, tex hur ofta Apple uppdaterar sina datorer? Eller varför använder en stor del fotografer/musiker det? På vilket sätt är det bättre?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ifall det är så att man inte gillar windows så köp en datorjävel och släng in Ubuntu eller Debian då, snabbt, smidigt, gratis och man kan ha det på vilken dator som helst.

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ifall det är så att man inte gillar windows så köp en datorjävel och släng in Ubuntu eller Debian då, snabbt, smidigt, gratis och man kan ha det på vilken dator som helst.

Skulle du kunna säga mig vart du ser att jag skrivit att jag är trött på Windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rajmo
Skulle du kunna säga mig vart du ser att jag skrivit att jag är trött på Windows?

Ingenstans, citerar jag dig? Jag riktar detta påstående till alla som läser tråden, inte bara ts.

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Ingenstans, citerar jag dig? Jag riktar detta påstående till alla som läser tråden, inte bara ts.

Rent skräp OT imo... Denna tråden är om vilka fördelar en Mac har gentemot en PC.

Tack till alla med seriösa svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mac == PC
OSX != Windows

Mac har ända sen de övergav ppc inte vart ett dugg annorlunda från en vanlig PC. Det enda som skiljer dem åt är operativsystemet och designen varav bara 1 egentligen spelar någon roll för användande. Och val av OS hänger ju helt på vad man tänkt använda den till.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mac == PC
OSX != Windows

Mac har ända sen de övergav ppc inte vart ett dugg annorlunda från en vanlig PC. Det enda som skiljer dem åt är operativsystemet och designen varav bara 1 egentligen spelar någon roll för användande. Och val av OS hänger ju helt på vad man tänkt använda den till.

Användnings områden blir väll att se film, photoshop, lite spel (men har en stationär som jag främst spelar på så inget jätteviktigt) och lite allmänt surf osv.

Så undrar vad du rekommenderar för det? Och är det Mac, varför isf?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du inget bättre att tillföra tråden kan du lika gärna låta bli...

Det handlar inte om ditt val... Det handlar om att jag vill veta vad skillnaderna är! Har läst så mycket jag fått tag på men tycker det känns konstigt att Apple ska ha så mycket pengar bara för att det är ett äpple på... Om man jämnför med PC. Så därför frågar jag här på forumet om det är något jag missat?

Nej, ge fan i att posta då om du inte har något vettigt att skriva?

Eller svara på någon fråga, tex hur ofta Apple uppdaterar sina datorer? Eller varför använder en stor del fotografer/musiker det? På vilket sätt är det bättre?...

Ta och knip käft på dig istället för att sitta bakom ett tangentbord och vara dryg.
Tycker då jag har rätt att skriva vad jag vill, och hurvida du anser det vara vettigt är upp till dig. Men att sitta och vara dryg kommer du inte tjäna mycket på...
Tyvärr har detta redan spårat ur då vissa inte håller sig på banan.

För övrigt tycker jag att om man köper en Mac betalar man mer för ett speciellt OS än nånting annat, men det är ju min mening det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Rent skräp OT imo... Denna tråden är om vilka fördelar en Mac har gentemot en PC.

Tack till alla med seriösa svar

Detta är ett diskussionsforum och jag har ingen aning om hur insatt du är eller vad du eftersöker av ett os, linuxdistar är sjukt stabila ifall man söker efter det. Sluta va som en kärring är också ett tips. Sen finns det troligen flera liknande trådar här på forumet och använder du google så hittar du nog ännu fler, men fortsätt att vara otrevlig och förvänta dig att få allt på ett silverfat, det kommer nog funka bra i längden!

edit: Ser att du bor i Karlstad, ålder? Kanske känner dig?

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Ta och knip käft på dig istället för att sitta bakom ett tangentbord och vara dryg.
Tycker då jag har rätt att skriva vad jag vill, och hurvida du anser det vara vettigt är upp till dig. Men att sitta och vara dryg kommer du inte tjäna mycket på...
Tyvärr har detta redan spårat ur då vissa inte håller sig på banan.

För övrigt tycker jag att om man köper en Mac betalar man mer för ett speciellt OS än nånting annat, men det är ju min mening det.

Kommer du till min tråd och påstår att allt är skit snack och att jag inte söker en dator är klart man lackar? Om du tycker det, bara ge fan i att skriva då? Eller är du någon polis som sitter och funderar över vad som kan vara en riktig tråd eller någon som vill ha "lite roligt munhugg"? Har du inget av värde att tillföra tråden, så posta inte? Är inte svårare än så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sluta se dig själv som en liten moderator, och var öppen och mottaglig för dom kommentarer och responser du får när du skapar en tråd.
Det är ju bara ett tips men...

Visa signatur

Permalänk
CS-mästare
Citat:

Detta är ett diskussionsforum och jag har ingen aning om hur insatt du är eller vad du eftersöker av ett os, linuxdistar är sjukt stabila ifall man söker efter det. Sluta va som en kärring är också ett tips. Sen finns det troligen flera liknande trådar här på forumet och använder du google så hittar du nog ännu fler, men fortsätt att vara otrevlig och förvänta dig att få allt på ett silverfat, det kommer nog funka bra i längden!

edit: Ser att du bor i Karlstad, ålder? Kanske känner dig?

Jag skrev i min första post vad jag skulle ha datorn till... Är hur som helst inte intresserad av linux.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mac == PC
OSX != Windows

Inte helt sant. Men, men...