Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Har någon skickat in sin 3810 till Acer för den där jäkla mikrofonkabeln ännu? Undrar hur lång tid det kommer ta... De lär ju få in ett gäng datorer på ett bräde så man är lite orolig att det drar ut på tiden..

får jag bara fråga, varför har du en 1810t och en 3810tz?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Hehe... Lång historia men köpte 1810T efter att ha snabbkollat Timelinesiten och fick för mig att den skulle ha alumniumlock, ddr3 osv då även den är en Timeline.. Så var det dock inte så det fick bli en 3810 också.. Det var den modellen jag trodde att 1810T:n skulle ha.. Så går det när man har för bråttom, tittade aldrig i butiken utan bad dem bara hämta den minsta timelinen och såg inte innan kartongen var bruten hemma att det var plast, 11,6" och ddr2..
Skumt ändå.. Har en Dell xps speldator, en hyfsad htpc, 2 timeline, en Acer Aspire 5738zg (T4300/HD4570) och en HP Pavilion dv6-1224eo (Athlon x2 QL-65/HD4650) och finner ett behov i alla.. Speldatorn och htpc:n säger sig självt, dv6:an när man ska iväg och lira med polarna, 5738:an är perfekt för film och musik i sovrummet, 1810:an är perfekt för slösurf i soffan när frugan inte vill sitta ensam framför tv:n och 3810:an är jobbdatorn som följer med när man far runt..
Inga billiga nöjen, dock..men livet är fullt av prioriteringar och utöver bild, ljud och datorerna har jag inget som kostar. Bilarna får gärna vara 5 år gamla och varför resa ifrån världens bästa land??

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Haha, funderade faktiskt på exakt samma sak för bara några timmar sen. Kan inte förstå hur du orkar ha så många datorer, använder inte ens båda mina (bara skärmen på den stationära när jag råkar vara i närheten av den).

Är det inte sjukt jobbigt att inte ha tillgång till bokmärken, musik och dyl. på alla datorer? Eller syncar du dem på nåt finurligt sätt?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

I och med att jag gör olika grejer på alla datorerna är det inget problem.. Film, musik och bilder i htpc:n och 5738:an, spelen i xps:en och dv6:an, surfar numera nästan bara i 1810:an på kvällar och helger och det tråkiga hamnar i 3810:an..som följer med överallt om dagarna utifall att, men kanske används 20min om dagen.. Jag tycker snarare att det är rätt smidigt att kunna dedikera en burk till ett ändamål. Strykpojken i samlingen är ändå dv6:an.. Spelar jag hemma blir det på xps:en och det är inte speciellt ofta man är iväg och spelar så den har kanske använts 10ggr sedan den köptes.. Men helt plötsligt ringer någon och då är det skönt att den finns där..
Detta börjar bli lite OT...

Hade någon nån info om hur lång tid man blir av med burken för mic-kabelfixen?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Hehe... Lång historia men köpte 1810T efter att ha snabbkollat Timelinesiten och fick för mig att den skulle ha alumniumlock, ddr3 osv då även den är en Timeline.. Så var det dock inte så det fick bli en 3810 också.. Det var den modellen jag trodde att 1810T:n skulle ha.. Så går det när man har för bråttom, tittade aldrig i butiken utan bad dem bara hämta den minsta timelinen och såg inte innan kartongen var bruten hemma att det var plast, 11,6" och ddr2..
Skumt ändå.. Har en Dell xps speldator, en hyfsad htpc, 2 timeline, en Acer Aspire 5738zg (T4300/HD4570) och en HP Pavilion dv6-1224eo (Athlon x2 QL-65/HD4650) och finner ett behov i alla.. Speldatorn och htpc:n säger sig självt, dv6:an när man ska iväg och lira med polarna, 5738:an är perfekt för film och musik i sovrummet, 1810:an är perfekt för slösurf i soffan när frugan inte vill sitta ensam framför tv:n och 3810:an är jobbdatorn som följer med när man far runt..
Inga billiga nöjen, dock..men livet är fullt av prioriteringar och utöver bild, ljud och datorerna har jag inget som kostar. Bilarna får gärna vara 5 år gamla och varför resa ifrån världens bästa land??

haha, okej!

jag har själv en 1810t, älskar allt med den, men det skulle varit trevligt med ett dedikerat grafikkort, ändp om den skulle bli lite tjockare samt sämre batteritid.. för då dkulle man kunna spela cod och lana med den

då skulle det vara den ultimata datorn !

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 5810TG kommer till Sverige med Core 2 Duo? Har bara hittat den här på webhallen men tror att dom har skrivit fel, ska nog vara Core 2 Solo http://www.webhallen.com/prod.php?id=104294

Lite skumt att 4810TG finns tillgänglig med Core 2 Duo i Sverige men inte 5810TG... =/

Permalänk
Medlem

Har en 4810TG (dubbla grafikkort) och var otroligt nöjd med den...tills jag installerade w7 nu i helgen. Innan med vista sp2 fick jag upp till 8h batteritid vid surfning, vilket jag tycker är mycket bra!

Dock nu efter att jag har installerat w7 hittar jag inga drivrutiner som gör att det fungerar med dubbla grafikkort (avaktivera det ena), har har ni andra gjort som har installerat w7?

Har googlat runt och sett att många fler har detta problem men inte hittat någon lösning.

Det största problemet är att ati kortet ligger och drar ström så kommer inte upp i över 3h batteritid och att datorn blir riktigt varm. Har provat att inaktivera ati kortet i enhetshanteraren tills acer släpper drivisar, men det gjorde ingen skillnad!

Hur har ni andra gjort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Fick mail om att betalning gjorts idag och att ett nytt mail med leveransdetaljer skulle följa när det väl skickats.

Gjorde beställningen ~1 augusti.

Nu har jag också fått betalnings-mailet. Har dom skickat till dig än?

Permalänk
Medlem

Hackande bild vid streaming av flash och divx

Hej

Jag har en Acer Timeline 3810T. När jag streamar vissa flash-filmer och filmer i Divx player hackar bilden typ var tredje sekund. Det är inte så regelbundet men hackandet finns. Detta gäller inte när jag spelar upp nedladdade filer.
Jag har testat att installera alla möjliga codecs men det hjälper inte. Vad kan felet vara.
Jag jämför tex min min förra dator en Asus Eee 1000H som är en svagare maskin med mindre ram och en basic grafik-kort. Där flöt det mesta på. Acer 3810T måste ju vara en bättre dator??

Tacksam för svar

/Poria

Permalänk
Medlem

Testa VLC istället för DivX. Om inte annars har du kanske datorn inställd på energisparläge, pröva att ändra till balanserad istället.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Tack.

Tyvärr hjälpte det inte att ha datorn i balanserat läge och streama divx. Det sidan som jag streamar från kräver att man använder Divx player.
Sedan är ju problemet med flash-spelarna kvar. Hackar där med.

Permalänk

Nikke86,
jag har försökt få information från Acer om ATI kortet kan stängas av. Fick följande svar:
" Har kollat upp din förfrågan när det gällde att stänga av grafikkortet på denna dator för att utöka drifttiden vid batteri.
Detta går tyvärr inte men det man kan göra är att ställa in olika inställningar under Acer ePower Management för att datorn ska dra mindre ström."
Jag funderade på att köpa den datorn, men håller batteriet bara i 3 timmar samt att den blir riktigt varm, så är det ju inte den datorn jag önskade.
Annars verkade TG verisionen väldigt bra, gillar att man skulle kunna ha ett 'mode' för spel och ett annat för kontorsarbete. Jag skall ringa till Acer imorgon, men det finns alltså inte drivrutiner för att stänga av ATI-kortet i Win7? Vill helst veta innan jag köper. Den verkar väl annars vara en bra dator!?

Permalänk
Medlem

Kanske redan postat:

Nu finns 4810 TZG på komplett...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502171

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeneytod
Nikke86,
jag har försökt få information från Acer om ATI kortet kan stängas av. Fick följande svar:
" Har kollat upp din förfrågan när det gällde att stänga av grafikkortet på denna dator för att utöka drifttiden vid batteri.
Detta går tyvärr inte men det man kan göra är att ställa in olika inställningar under Acer ePower Management för att datorn ska dra mindre ström."
Jag funderade på att köpa den datorn, men håller batteriet bara i 3 timmar samt att den blir riktigt varm, så är det ju inte den datorn jag önskade.
Annars verkade TG verisionen väldigt bra, gillar att man skulle kunna ha ett 'mode' för spel och ett annat för kontorsarbete. Jag skall ringa till Acer imorgon, men det finns alltså inte drivrutiner för att stänga av ATI-kortet i Win7? Vill helst veta innan jag köper. Den verkar väl annars vara en bra dator!?

Fick igång det nu, jag som hade missat lite på acers hemsida, slarvigt av mig. Fungerar precis som innan, har just nu 2h batteritid kvar med 33% enligt Windows egna mätare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poria
Tack.

Tyvärr hjälpte det inte att ha datorn i balanserat läge och streama divx. Det sidan som jag streamar från kräver att man använder Divx player.
Sedan är ju problemet med flash-spelarna kvar. Hackar där med.

Skrevs de inte tidigare i tråden ngt om att de var bättre å köra med MPC Home Cinema lr vad den versionen nu heter.
Den körde väl med grafikkortet lr vad som sades.. Kommer inte riktigt ihåg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olkarl
Kanske redan postat:

Nu finns 4810 TZG på komplett...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502171

Mvh

Det finns också en annan med core2duo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=493987

Den har ingen blåtand, men är minst 500:- billigare. Frågan är om den blir lätt varm med tanke på grafikkortet?

Uppdaterar med att jag har ringt Acer idag.
Enligt om så skulle det inte gå att stänga av ATI-kortet!?

Hursomhelst så skulle den inte bli för varm, den har en maximum operating temperature på c:a 65 grader. Man skulle kunna dra ner på 'lågan 'via Acer E-power management. Om man tycker den blir för varm.
Nikki86, laddade du ner drivrutinen från http://www.acer.co.uk/acer/service.do?
Blir datorn så varm p g a grafikkortet? (Eller bara när man spelar krävande spel ?)

Permalänk
Medlem

Datorn blev för varm för att det inte var rätt drivrutiner till grafikkortet, den blir även varm när ati kortet är aktiverat men den är sval och fin när jag bar använder Intels kort.

Ja, jag tog ner drivisarna därifrån.

Permalänk

Ok, tack för ditt svar! Det verkara vara en riktigt bra laptop. Jag får försöka resa till någon butik som har den, så att jag kan se hur den verkar och känna ifall den är varm, isf om det är ok kan jag slå till. Är det en AOU eller samsung skärm till TG verisionen? Har hört att AOU är den billiga.
Jag bor tyvärr inte i en större stad, men kanske kan resa och se den imorgon.

Permalänk
Medlem

PC City har 1810TZ för 5490:- med W7, dags att slå till, den är vit med vilket funkar för mig. En lite fråga bara , de skriver att det är ett "62.16 W 5600 mAh 6-cell Li-ion battery pack" som ingår, på Inet står det att det ingår ett 8-cells litiumjonbatteri. Vad har varit standard från början. Ni som har köpt 1810TZ med vista, vilket batter fick ni. Man vill ju inte få ett sämre batteri för de 500 kr man får i rabatt, då kan jag lika gärna köpa en för 6000.

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB

Permalänk
Medlem

Mitt ligger på 5600 mAh, datorn inhandlad för ~några veckor sen. Vista.
Så Inet har troligtvis skrivit fel (men maila och fråga just in case).

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

SU7300?

Hittade just en 3810T med en annan processor på alina
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=LX.PCR02.096

vad tror ni, är det värt att lägga de extra hundralapparna för en C2D SU7300? Klarar den t.ex. HD Youtube-filmer?

Permalänk
Medlem

Ser inte specsen av nån anledning, och kan inte svära på att den klarar youtube hd, men min 1810TZ har inga problem med det iaf. Hade tveklöst lagt de extra hundralapparna, tror det gör en hel del i prestandaskillnad.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Angående 3810T tror jag definitivt det är värt de extra hundralapparna, SU3500 sägs vara för slö för många processor i Vista åtminstone. SU7300 är en hyfsat bra processor, och alldeles nyutkommen liksom SU4100 för TZ modellen. Fast SU7300 har mer något mer cacheminne, ifall det har betydelse...

Permalänk

PC-City ser ut att sälja, vit, röd och svart färg av 1810TZ. Sen har dom två 1810TZ med bilder på den svarta versionen men heter olika:

AS1810TZBL

och

AS1810TZBK

BL kanske är "Blue" bara att dom råkat använt en bild på den svarta? Med tanke på att de har de resterande färgerna.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Jag undrar också över färgerna på PC-City...
Antar att BK är black och BL är blue, men man vill ju vara på den säkra sidan.. Någon som vet om detta stämmer?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

spel

Sitter på en 3810T med Win7. Det hela har flyktigt bra på än så länge. Nu är det så att ibland har man en kvart över och har inget att göra. Då kan det alltid vara kul att dra upp ett litet spel. Prestandan är ju inte så "toppen" på denna dator, testade med CS Source och fick 30fps, med allt på lägsta, vilket är lite väl låga fps för att kunna lira det. har ni några bra tips på enkla men ändå roliga spel?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
Jag undrar också över färgerna på PC-City...
Antar att BK är black och BL är blue, men man vill ju vara på den säkra sidan.. Någon som vet om detta stämmer?

Beställde en röd sån idag
Återkommer med feedback på färgen sen.

Permalänk

Nån som har testat hur 1810TZ (och andra TZ-modeller) klarar typ Quake-live och andra spel i samma klass? Jag har för mig att jag har frågat det förut men jag tror inte jag fick nåt svar

Permalänk

Har mailat PC-city om vad det är för färg på AS1810TZBL och AS1810TZBK, får återkomma när jag har fått svar.

Här finns även en storleksjämförelse mellan Asus UL30, Acer 1410(samma chassi som 1810TZ) och Asus 1008HA.

http://www.liliputing.com/2009/10/a-tale-of-three-notebook-si...

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Fick min 1810TZ från Pc-city igår, måste säga att första intrycket är mycket godkänt. Batteritiden verkar stämma väl med specen de första dygnen, till och med lite till. Ljudlös, har bara kört enklare grejer, surfat lite och kört lite musik via blåtande, men fläckte går inte. Börjat ladda ner lite program och ska väl ta och avinstallera lite med. Inga problem med missljud från fläckten eller vickande pluppar. Så ja, jag är mycket nöjd.

Visa signatur

_____________________
HP Pavillion 9095 - AMD Turion 64 X2 1.8 GHz (TL-56), 2 GB Ram, Nvidia GeForce Go 7600 256 MB