Blir man blötast av att springa eller gå ?

Permalänk
Medlem

Blir man blötast av att springa eller gå ?

Har funderat på en sak nu i regniga tider.

Blir man blötast av att gå i regn eller att springa i regn förutsatt att det är samma sträcka ? Skiljer det på hur lång sträckan är kanske ?

Man har ju en mycket mindre kontaktyta när man går, å andra sidan tar det längre tid.. hmm..

Någon som sitter inne på relevant fakta angående detta

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att man blir blötast om man går. Mängden regn som träffar dig rakt uppifrån per tidsenhet beror väl inte på hastigheten. Dvs om du är ute längre får du mer regn på dig, dvs du tjänar på att springa snabbt. Regnet som du "går in i" framifrån beror inte på din hastighet. Dvs du borde alltid tjäna på att springa så snabbt som möjligt..i en värld där regnet alltid faller rakt ner

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Mängden regn framifrån är samma oavsett hastighet.
Mängden regn ovanifrån beror på tiden så ju snabbare du springer desto torrare blir du.

Alltså SPRING

Har för mig att det var något universitet som faktiskt testade det och kom fram till att verkligheten stämde ganska bra överens med teorin

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det har även testats i mythbusters i två olika utföranden. En där man springer för att bli torrare och en där man kör en cab snabbt istället för att fälla upp taket

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Det har även testats i mythbusters i två olika utföranden. En där man springer för att bli torrare och en där man kör en cab snabbt istället för att fälla upp taket

Testades i första avsnittet och där kom de fram till att man blir torrast om man går.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Avstängd

Är man oändligt tunn sett uppifrån och regnet faller rakt uppifrån så spelar det ingen roll om man springer eller går.
Nu är man ju inte oändligt tunn, så även om det regnar rakt uppifrån så får man på sig mer vatten om man går än när man springer.

Räknar man in att regnet kan falla lite snett kan en viss hastighet i samma riktning som regnet faller i vara optimalt. Så då kan gång vara bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Skulle tro att man blir blötast om man går. Mängden regn som träffar dig rakt uppifrån per tidsenhet beror väl inte på hastigheten. Dvs om du är ute längre får du mer regn på dig, dvs du tjänar på att springa snabbt. Regnet som du "går in i" framifrån beror inte på din hastighet. Dvs du borde alltid tjäna på att springa så snabbt som möjligt..i en värld där regnet alltid faller rakt ner

Även om det där stämmer i praktiken så gäller det egentligen bara kvadratiska kroppar. Till exempel så blir man ju inte alls "blöt framifrån" framifrån om man går med ett paraply, medan regnet ofta når benen om man springer med det.

Permalänk
Medlem

Njae man e väl inte så stor del på en människa (utan paraply) som täcks av delar ovanför direkt.. blir ju lite ointressant med paraply eftersom paraplyet tar en hel del regn...

Man får väl projicera kroppen på planet y = 0 och räkna på Och dra bort den från mantel-arean

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Testades i första avsnittet och där kom de fram till att man blir torrast om man går.

Sen vet vi ju alla att allt som säga på mythbusters är SANT!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Heh, om det är samma sträcka och man går istället för springer så får man ju såklart dubbelt så mycket tid ute i regnet och i så fall dubbelt så mycket regn på sig. Visst, man kan räkna med att arean som vattendropparna träffar förändras om man springer. Den förändringen är ju dock försumbar utan tvekan. För att den ska vara intressant så ska träffarean halveras när den går och det inser alla att det inte är realistiskt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det mythbusters-avsnittet var extremt tattigt utfört, kommer dock inte ihåg varför.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Har för mig att det mythbusters-avsnittet var extremt tattigt utfört, kommer dock inte ihåg varför.

För att det var mythbusters?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Ska väl passa på att flika in;
När man springer och blir lite blötare på framsidan så blir man samtidigt lite torrare på ryggen. Dem tar väl kanske inte ut varandra exakt, men ändå.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren

de hade väll inget bra sätt att visa det på om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Stänket från vattenpölar ökar om man springer in i dem med större kraft, värt att tänka på

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Stänket från vattenpölar ökar om man springer in i dem med större kraft, värt att tänka på

Fast det är inte alls säkert att stänket som träffar en själv är mer. Ofta när du springer är endast en fot i backen i taget så det andra benet som är en bit upp i luften. Om den foten träffas av stänket beror helt på hur mycket vatten som är i pölen och hur hårt man sätter ner foten. Foten som kliver i vattenpölen trycker undan vattnet kraftigt och hinner nog försvinna igen innan återskvalpet kommer. Så det är nog väldigt beroende på vilka vattenpölar det är fråga om. Det är också lättare att hoppa över vattenpölarna om man springer.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det mest effektiva måste väl dock vara att springa fort som fan precis bakom någon i väldig motvind. Då blir man antagligen inte särskilt blöt alls, om nu inte för dom där vattenpölarna nån nämnde

Det är väl en väldigt komplex fråga egentligen, jag menar man måste ju räkna med täthet på regndroppar, infallsvinkel, säkerligen spelar även längd/bredd på personen roll? Typ av kläder, också antagligen. I övrigt kan jag tänka mig att när man springer så lyfter man väl knän högre, och mer av vaden/baksida ben exponeras mot ovanifrån kommande regn. Således spelar spring- och gångteknink in, då alla gör olika

Jag antar att det bildar en fin kurva, men vem som helst inser ju att ifall jag går med en hastighet av tex. 1 meter/minut kommer jag bli blötare än om jag går med en mer normal hastighet om jag ska en bit.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Torrare om man går, då springer man ju inte in i dropparna på samma sätt Men om det blåser är det ju en annan femma

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Torrare om man går, då springer man ju inte in i dropparna på samma sätt Men om det blåser är det ju en annan femma

Men de dropparna du springer in i borde isåfall motsvaras av de droppar som du undviker genom att springa. Samtidigt så behöver du bara vara ute i regnet en kortare tid ifall du springer jämfört med om du måste gå. Med andra ord är man ute lika länge så är väl chansen större att man blir blöt om man springer färdas man däremot samma sträcka så blir man ju blötare om man går.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men de dropparna du springer in i borde isåfall motsvaras av de droppar som du undviker genom att springa. Samtidigt så behöver du bara vara ute i regnet en kortare tid ifall du springer jämfört med om du måste gå. Med andra ord är man ute lika länge så är väl chansen större att man blir blöt om man springer färdas man däremot samma sträcka så blir man ju blötare om man går.

Ja helt klart är man ute i regnet mindre, men du får samma antal droppar på skallen om det regnar jämt över ett fält, du får ju mindre droppar på dig pga att du är ute i regnet mindre, men inte för att du springer.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Ja helt klart är man ute i regnet mindre, men du får samma antal droppar på skallen om det regnar jämt över ett fält, du får ju mindre droppar på dig pga att du är ute i regnet mindre, men inte för att du springer.

Fast man är ute mindre i regnet för att man springer.

Ska du ta dig mellan punkt A och punkt B och vi förutsätter jämnt avstånd mellan varje regndroppe så är det smartare att springa då tiden X påverkar vattenmängden man får på sig.

På det sättet är det alltid smartare att springa.
Ska du gå mellan punkt A och punkt B och din kompis springer mellan punkt A och punkt C (där C ligger längre bort än B) så finns ju chansen att du och din kompis får lika mycket vatten på sig när ni båda är framme men vid punkt B där du är framme och din kompis fortfarande har en bit kvar så kommer din kompis att vara torrare än du.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
tiden X påverkar vattenmängden man får på sig.

På det sättet är det alltid smartare att springa.
Ska du gå mellan punkt A och punkt B och din kompis springer mellan punkt A och punkt C (där C ligger längre bort än B) så finns ju chansen att du och din kompis får lika mycket vatten på sig när ni båda är framme men vid punkt B där du är framme och din kompis fortfarande har en bit kvar så kommer din kompis att vara torrare än du.

"Tiden X påverkar vattenmängden man får på sig."
Stämmer, fast resten du skrivit säger ju emot det.

Jag kommer fram till B innan han är vid C, så har vi båda varit ute i 1min (alltså lika blöta då vi vart ute lika lång tid), då han kommer till C så har han varit ute i 2min, alltså är han blötare.

Jag kommer få på mig mer vatten uppifrån, men minimalt framifrån.
Han kommer få på sig mer vatten framifrån, men minimalt uppifrån.

Är det en kort sträcka så blir det värt att springa, men är det lång sträcka så kommer man vara genomblöt vare sig man springer eller går.
Eller om det blåser med dig, och du kan springa i samma hastighet som vinden så kommer du bli minst blöt

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Är det en kort sträcka så blir det värt att springa, men är det lång sträcka så kommer man vara genomblöt vare sig man springer eller går.
Eller om det blåser med dig, och du kan springa i samma hastighet som vinden så kommer du bli minst blöt

Det beror på hur fort det blåser.

Om vi antar vindstilla och rakt nedåt fallande regn kan vi göra en jämförelse. Regnets fallande rörelse kan också ses ur regnets perspektiv som om du och marken åker igenom ett hav av droppar. Vad du gör när du går är att du tar dig diagonalt genom havet av droppar istället för rakt upp. Ju kortare sträcka du åker genom detta dropphav, desto mindre blöt blir du. Eftersom hastigheten uppåt är konstant och du vill färdas en viss bit framåt så ska du så fort som möjligt framåt för att då så liten sträcka totalt genom dropphavet som möjligt. Hela färden bildar en triangel där ena kateten är konstant (sträckan på marken) och andra varierar med tiden. Blötheten representeras av diagonalen som är sträckan du har färdats genom dropphavet och alltså mängden droppar du har samlat på dig.

Är ni med?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Alltså, vafan, springer ni raka som lyktstolpar eller? Man har mycket större träffyta ju. Dessutom handlar det ju om hur snabbt regnet färdats, det är väl inte alltid samma hastighet?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan konstatera att man blir väldigt blöt av regn iaf. Speciellt när man cyklar utan stänkskärmar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det beror på hur fort det blåser.

Om vi antar vindstilla och rakt nedåt fallande regn kan vi göra en jämförelse. Regnets fallande rörelse kan också ses ur regnets perspektiv som om du och marken åker igenom ett hav av droppar. Vad du gör när du går är att du tar dig diagonalt genom havet av droppar istället för rakt upp. Ju kortare sträcka du åker genom detta dropphav, desto mindre blöt blir du. Eftersom hastigheten uppåt är konstant och du vill färdas en viss bit framåt så ska du så fort som möjligt framåt för att då så liten sträcka totalt genom dropphavet som möjligt. Hela färden bildar en triangel där ena kateten är konstant (sträckan på marken) och andra varierar med tiden. Blötheten representeras av diagonalen som är sträckan du har färdats genom dropphavet och alltså mängden droppar du har samlat på dig.

Är ni med?

Det var ett kreativt sätt att se på det.

Men du får det att låta som om diagonalen är direkt i proportion eller i närheten av det till mängden vatten man går igenom.
Det är ju inte sant med tanke på att diagonalen är en representation som inte tar hänsyn till hur din kropp färdas genom dropphavet.

Försummar man att man lutar sig mer när man springer så kommer det ändå att bli en markant skillnad eftersom vinkeln man rör sig genom dropphavet med kommer att vara mer mot din kroppslängd när du går än när du springer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det var ett kreativt sätt att se på det.

Men du får det att låta som om diagonalen är direkt i proportion eller i närheten av det till mängden vatten man går igenom.
Det är ju inte sant med tanke på att diagonalen är en representation som inte tar hänsyn till hur din kropp färdas genom dropphavet.

Försummar man att man lutar sig mer när man springer så kommer det ändå att bli en markant skillnad eftersom vinkeln man rör sig genom dropphavet med kommer att vara mer mot din kroppslängd när du går än när du springer.

Jo. Egentligen bör man integrera sin träffyta över sträckan som diagonalen bildar där träffytan beror på hastighet (vinkel som du säger) osv. För en bra uppskattning som är lättare att räkna kan man tänka sig sig själv som en rektangulär låda och då kommer två av lådans ytor bli träffade av regnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ska ta sig en längre sträcka så får man ju räkna med att man kanske blir svettigare också om man springer? Är väl kanske inte sån jättestor mängd, men om man ändå ska dra det hela till det yttersta

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Gå istället för spring. Njut av det härliga vädret

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vart är MBY nånstans ?