Permalänk
Medlem

NH-U12P SE2 full hast. hela tiden

Tjena

Har ett Asus P7P55D EVO moderkort.
Fick nyligen NH-U12P SE2.

Intels stock kylare kör med PWM (4-pin kontakt) medans den nya kylaren kör med en 3-pin.

Detta har gjort att Noctuan kör på full hastighet hela tiden (använder low noise adaptern).

Försökt hitta någon funktion i asus bios som ändrar så att den kör på volt reglering genom CPU_FAN istället utan någon lycka...

Ingen annan som har detta problemet? :S

Permalänk
Medlem

Har samma problem, den verkar bara kunna styra PWM-fläktar på CPU_FAN headern.. riktigt dåligt tycker jag, eftersom den kan justera hastigheten på chassifläktarna inkopplade till CHA_FAN 1 o 2, utan PWM.

Permalänk

Det är inget problem tycker jag.
Om du nu av nån konstig anledning inte vill köra fläkten i maxvarv (utan något motstånd alls) så är det bara att koppla in low noise adaptern eller ultra low noise adaptern, förstår dock inte varför man skulle vilja använda nån av adaptrarna då fläktarna är typ ljudlösa ändå.

Förresten, det är inte full hastighet om du använder low noise motståndet, det är full hastighet om du kör utan nåt motstånd alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är inget problem tycker jag.
Om du nu av nån konstig anledning inte vill köra fläkten i maxvarv (utan något motstånd alls) så är det bara att koppla in low noise adaptern eller ultra low noise adaptern, förstår dock inte varför man skulle vilja använda nån av adaptrarna då fläktarna är typ ljudlösa ändå.

Förresten, det är inte full hastighet om du använder low noise motståndet, det är full hastighet om du kör utan nåt motstånd alls.

Typ ljudlösa? Utan någon adapter tycker jag att det låter högt.

Det jag vill åstadkomma är att den styr fläkt hastigheten genom volt reglage beroende på temperatur. Precis som chassi fan headsen. Detta gör att det blir tyst när man surfar och andra diverse mindre cpu krävande saker. Och går på full blås (1300rpm) när man spelar. Då ljudet spelar mindre roll tack vare allt ljud från spelen.

Läst att vissa moderkort kan ändra fläkt styrningen från PWM till volt reglage eller att dom har auto läge.

Hittar ingen info om något av detta i varken manualen eller internet.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att kylaren inte är rätt installerad så att värmen inte fraktas från cpun till kylaren tillfredsställande nog? Och det gör så att fläkten går i full hastighet. Gissar bara nu

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Märkligt nog kan många nya moderkort inte styra annat än PWM fläktar via CPU kontakten, är likadant på mitt.
Jag skaffa en nexus PWM 120mm fläkt till min kylare så löste det sig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Märkligt nog kan många nya moderkort inte styra annat än PWM fläktar via CPU kontakten, är likadant på mitt.
Jag skaffa en nexus PWM 120mm fläkt till min kylare så löste det sig.

Ojfan..
Men är det inte bara att mata fläkten med ström direkt från nätagget isåfall?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, fast jag har bytt ut fläktarna mot två scythe slip stream (1600rpm). Men jag löste problemet genom att köpa en fläktkontroller från zalman, fungerar jättebra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Hade samma problem, fast jag har bytt ut fläktarna mot två scythe slip stream (1600rpm). Men jag löste problemet genom att köpa en fläktkontroller från zalman, fungerar jättebra!

Vilken fläktkontroller blev det?
Är ganska sugen...