Permalänk
Medlem

Är det nätagget eller grafikkortet?

Har haft väldigt mycket problem med min "nyinköpta" dator, 1 månad nu ungefär.
Det mesta är löst men det återstår fortfarande ett problem som jag inte tror är så jobbigt att fixa (skicka tillbaka och få nytt som jobbigast).

Det som händer är att datorn dör och startar om och det är när jag spelar spel och mycket händer samtidigt, kan dra några exempel,
Crysis, Bioshock, Call of Juarez: Bound in Blood - När där är många fiender och mycket visuellt
Modern Warfare 2, Tropico 3 - Dör vid loading screen.

Spel som fungerar utmärkt på högsta grafik är,
World of Warcraft, Far Cry 2, GTA San Andreas (med ENBseries mod, Area of Depth, motion blur, reflection, shadow, bloom etc. vilket minskar min FPS från 70+ till ~25).

Jag körde 3DMark06 och första grafiska testet gick utmärkt medan dator dog efter bara några sekunder på andra testet (Firefly Forest).

Jag har ringt till Komplett (där jag köpte datorn) och han sa att det är antingen grafikkortet eller nätagget som det är någonting med, fick inte riktigt reda på om det var att dem var sönder eller nån kabel som kunde sitta fel etc.

Kan jag som inte är så hemma på hårdvara felsöka detta själv utan att göra det för avancerat? Hade tänkt testa grafikkortet i en polares dator när tillfälle ges men vet inte hur länge det kan dröja.

/Chris

Permalänk
Medlem

Dör datorn direkt eller får du bluescreen?
Om den dör direkt så tror jag det är nätdelen som är för klent eller något fel på den.

Ge specs på din rigg också så är det lättare att avgöra

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är att testa grafikkortet i någon annan dator som du säger.
Det skulle iofs kunna vara ditt nätagg som är för svagt för systemet. Du skulle kunna testa med ett annat kraftigare nätagg och se om problemet kvarstår. Dessutomskulle det vara bra du skrev vilka delar du har i datorn så skulle det vara lättare att hitta felet

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Just det, tänkte posta specs men glömde.
ASUS P5Q SE2
Corsair TWIN2X DDR2 4GB
Intel Core 2 Duo 2,8GHz
Corsair Powersupply 550W
XFX GeForce GTX 260 896MB

Har fått höra från både många jag pratat med på Komplett och kompisar att 550W ska räck mer än väl till mina saker.

Permalänk

ladda ned gpu-z för att kolla temperaturerna på grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är okej, har kollat med GPU-Z och loggat temperaturerna när jag spelat men det är okej, inga för höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

550W från Corsair ska räcka så det är troligtvis fel på någonting. Du kan även ta och köra lite memtest och så bara för att vara helt säker på att det inte är minnena som ställer till det. Brukar visserligen bli blåskärm då men man kan ju alltid testa

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Jag har testat båda minnena i varje ingång var för sig utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skez
Jag har testat båda minnena i varje ingång var för sig utan problem.

Ok, då kan vi nog vara säkra på att det är grafikkortet eller nätagget. Du behöver testa ditt kort i en annan dator eller testa med ett annat nätagg i din dator för att kunna säga vilken del det är som krånglar.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Okej då, får vänta in rätt tillfälle att göra det, hade hoppats på ett annat sätt bara!
Tack för hjälpen!