Räcker 40 GB till Windows 7?

Permalänk

Räcker 40 GB till Windows 7?

Hejsan!

Jag är löjligt nöjd med Windows 7 RC.
Jag har därför köpt (!) Windows 7 Professional 64-Bit.

Jag tänkte köpa en INTEL X25-V och ha windows + program på.
Räcker då 40 GB? Eller bör jag sikta på mer?
Jag vill inte gå i fällan som jag gjorde vid XP. Där fick jag höra 4 GB räcker gott och väl.
Men det blev bara pest och pina när gigantiska .temp filer skapades och varningmeddelanden om HD snart full kom stup i kvarten.
Min nuvarande 7 installation tar ca. 20 GB, då har jag även mina program på samma partition.
(XP installationen tar ca 15 GB).

På Pyttemjuks hemsida står det att Windows 7 Professional 64Bit kräver minst 20 GB HD.
Programmen jag har på samma HD är typ Office, antivirus, Skype, uTorrent och andra småsaker.

Jag menar, Windows + mina program får säkert plats på 40 GB,
men räcker dessa 40 GB med en 1-3 årig gammal Windows installation när massa filer har skapats och liknande?
Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Ha´re fint!

Permalänk
Medlem

Ska det göra om du inte använder systemåterställning/pagefil på ssdn/gärna flyttar lite temp mappar.

Min w7 installation tog 13gb totalt efter 3 månader. Med ooffice/gimp/audition + plugin/guitar rig/osv osv

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk

Beror väl på hur mycket skit du slänger in i datorn Själv har jag C-Disken på 20GB och har endå 8GB ledigt Så 40GB borde ju inte vara några problem alls

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Nja, några program, inte märkverdigt. Filmer och Mp3:or kommer vara på annan HD.
Men som sagt, hur mycket Windows kommer använda längre fram i tiden.
Jag menar mer åt det hulkenstrong var inne på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Nja, några program, inte märkverdigt. Filmer och Mp3:or kommer vara på annan HD.
Men som sagt, hur mycket Windows kommer använda längre fram i tiden.
Jag menar mer åt det hulkenstrong var inne på.

Körde w7 Rc i ca 6 månader och om du rensar tmp/kör diskrensnings verktyget då och då så växer inte w7. Totalt maxade nog w7 rcn ut på ca 17gb efter 6 månader och en del installerande/avinstallerande/testande av program.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Totalt maxade nog w7 rcn ut på ca 17gb efter 6 månader och en del installerande/avinstallerande/testande av program.

Låter ganska troligt Om man kan Ska man försöka låta bli att testa olika program För en avinstallation av dessa sen lämnar kvar massor med filer Och windows bara växer

Visa signatur

Permalänk

Just nu hos mig...

Jag installerar dom flesta programmen på C disken, men lite större grejer som spel osv installerar jag på en annan disk. Och ja det är W7 jag använder. Räcker för mig, men jag har ändå funderat på att skaffa en större disk så att jag kan installera ALLT på samma disk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min 7 Ultimate 64Bit tar ca 13GB.

Alla program på annan partitione, återställning avstängd och minskad växlingsfil bla.

Permalänk

Hur minskar jag växlingsfilerna i Windows 7 och vad tjänar jag på det igentligen?

Permalänk
Medlem

jag tycker 40GB är för lite, för mig hade det inte räckt i längden. just nu använder jag 26GB på min W7, då har jag ännu inte lagt in något spel, och jag kör gamla office 2003.
Jag kommer skaffa minst 80GB (antagligen 128-160GB) när jag köper SSD som systemdisk för att kunna ha alla program & spel och andra arbetsfiler på den.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 30 gb partition och jag har klarat mig, haft 3 gb ledigt i några månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
jag tycker 40GB är för lite, för mig hade det inte räckt i längden. just nu använder jag 26GB på min W7, då har jag ännu inte lagt in något spel, och jag kör gamla office 2003.
Jag kommer skaffa minst 80GB (antagligen 128-160GB) när jag köper SSD som systemdisk för att kunna ha alla program & spel och andra arbetsfiler på den.

Lägger du spel på C: ? o.O

Själv lägger jag ALLT som inte har med operativsystemet och program att göra på andra partitioner.. Har för tillfället ledigt 9.55GB av 20gb.

EDIT: 10.4gb, hade inte tömt papperskorgen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN

Själv lägger jag ALLT som inte har med operativsystemet och program att göra på andra partitioner.. Har för tillfället ledigt 9.55GB av 20gb.

Hur har du lyckats med så lite? Slimmat Windows 7 eller? Jag har runt 2 gb program och knappt någonting annat.

Permalänk
Medlem

Nee, har ultimate osv. Har dock bara haft det installerat i några veckor samt att jag aldrig installerar photoshop och liknande program på C: utan bara installerar småsaker där tex mozilla, utorrent, spotify osv. Och så försöker jag att inte ha temp saker på C: som när man zippar upp saker eller laddar ner något via DC osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN

Ja det är ju så man ska göra Skulle operativsystemet krasha ordentligt finns ju allt viktigt kvar på D disken eller nån annan

Visa signatur

Permalänk

Ja det räcker

Permalänk
Medlem

För bara operativsystemet så räcker det, men om man har en SSD så vill man ju naturligtvis ha alla program och spel installerade på den för att dra nytta av kortare laddningstider så då kan det bli problem, speciellt med nyare spel som kan sluka rejält med diskutrymme.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
För bara operativsystemet så räcker det, men om man har en SSD så vill man ju naturligtvis ha alla program och spel installerade på den för att dra nytta av kortare laddningstider så då kan det bli problem, speciellt med nyare spel som kan sluka rejält med diskutrymme.

Nja, bara jag kan ha Windows 7 + Program på SSD:n så är jag nöjd, spel får liksom vara på en vanlig "slö" HD

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köra spel på SSDn har delat min 1000gb i tre lika stora partitioner, så 300gb C:. Räcker till, är lagom för mig, men då har jag alla installationer på C: och dessutom går alla nedladdningar dit, mina torrents ligger på över 100GB bara incomplete har musik, filmer, iso, rar osv på de andra partitionerna, rekommenderar dock inte att köra torrentnedladdningar till en SSD då det sliter bra på den. Men 100GB för C är inte överdrivet.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Personligen skulle jag köra spel på SSDn har delat min 1000gb i tre lika stora partitioner, så 300gb C:. Räcker till, är lagom för mig, men då har jag alla installationer på C: och dessutom går alla nedladdningar dit, mina torrents ligger på över 100GB bara incomplete har musik, filmer, iso, rar osv på de andra partitionerna, rekommenderar dock inte att köra torrentnedladdningar till en SSD då det sliter bra på den. Men 100GB för C är inte överdrivet.

Hur undviker man att köra torrentnedladningar till SSD disken om man använder Utorrent?

(Det låter som jag menar att det inte skulle gå men jag vill bara ha en så bra beskrivning som möjligt^^)

Tack på förhand!

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hur undviker man att köra torrentnedladningar till SSD disken om man använder Utorrent?

Tryck ctrl + p i programmet för att komma åt inställningarna.

Under "downloads" (heter kanske "nerladdningar" på svenska, vet inte) så hittar inställningen för vart filerna ska laddas ner (och även om vart filerna ska flyttas när de är klara, om du nu vill att de ska flyttas)

har iofs en gammal version av utorrent, men tror det ska vara likadant på nyare utorrent.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Tryck ctrl + p i programmet för att komma åt inställningarna.

Under "downloads" (heter kanske "nerladdningar" på svenska, vet inte) så hittar inställningen för vart filerna ska laddas ner (och även om vart filerna ska flyttas när de är klara, om du nu vill att de ska flyttas)

har iofs en gammal version av utorrent, men tror det ska vara likadant på nyare utorrent.

Okej, tack för infon!

Båda skall alltså läggas någon annanstans än SSDn?
Skall det var 2 olika mappar på lagringshårddisken eller ska man välja att båda ska vara till samma mapp?

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Min Win 7 ligger på 37gig, men då har jag även Dirt2 installerat som plockar 10 till sig själv. Förstår inte varför jag har det installerat, det är inte ett dugg bra. Men det var gratis...

Jag hade velat ha en SSD på 60gig för win 7, program och spel. Det hade varit lagom för mig och då behöver man inte tänka på vad man gör hela tiden...

Permalänk
Musikälskare

Har köpt en intel 40GB V till lappen, lär inte bli några problem då jag bara installerar PS som "stort" program/spel

Som det är nu har jag 6.4GB ledigt om jag skulle haft 40GB partion för OSet, helt utan tweak

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Har köpt en intel 40GB V till lappen, lär inte bli några problem då jag bara installerar PS som "stort" program/spel

Som det är nu har jag 6.4GB ledigt om jag skulle haft 40GB partion för OSet, helt utan tweak

SSD räknar väl fortfarande 1000/kilo så en 40GB enhet har 37.2GB ledigt i 1024/kilo. Vilket innebär att din Windows 7 med allt tar upp 30,8GB, det låter väldigt mycket även med swap och hybernationfil inkluderad. Dock tar 64-bit versionen markant mer utrymme eftersom den har dubbel uppsättning av vissa filer.

Permalänk
Musikälskare

Ah de e sant men ska köra x86 versionen, aja vi får se... Tror dock inte de blir nån större problem efter tweaks

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Känner mig dum,
men vad snackar ni om för tweaks? Vad kan man göra och med vad? Massa program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battle_Zealot
Känner mig dum,
men vad snackar ni om för tweaks? Vad kan man göra och med vad? Massa program?

Hej,
Du kan börja med de här länkarna som en grund för att sedan söka dig vidare på detta forum eller på Internet:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Den här har ni kanske sett redan?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

/Saint25