Inget ljud i Bioshock

Permalänk
Medlem

Inget ljud i Bioshock

Tjena!
Köpte nyss Bioshock på stem. Det är ljud i menyn och innan planet krachar men när man simmar i vattnet och går runt och så är det inget ljud alls.
Jag har Vista 64.
Fans en liknande tråd på SweC som gjordes 2008 fast han verkade inte ha steam variationen.

Tack i förhand

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Detta fungerade för mig när jag hade samma problem.

Testa att göra en genväg av Bioshock på skrivbordet och kör den i kompatibilitetsläge för Windows XP (Service pack 2) om inte det funkar ta service pack 3.

Permalänk
Medlem

Enda sättet som det fungerade för mig i win7 var att köra i kompabilitetsläge windows 2000. Men vad jag sätt på andra sidor så är det olika vad som fungerar för folk.

Permalänk
Medlem

hmm jag har testat köra den i kompatibilitestläge för windows xp (service pack 2) och windows 2000 men det fungerar fortfarande inte.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

du kan nog hitta bra svar på google.. alla mina vänner hade problem med ljudet och hitta ganska snabbt ngn bra lösning...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Skakar liv i tråden igen för jag har fortfarande detta problem och det gör mig en smula frustrerad.

Installerade Bioshock på min Vista partition tidigare och allt fungerade precis som det skulle. Installerar på min Win7 Ultimate x64 partition nu och då fungerar det inte alls.

Gick igenom 2Kgames forum och hittade flera faktorer som spelar roll i detta sammanhang:

1. När man startar Bioshock och får upp en ruta att Bioshock.exe slutade fungera beror det oftast på en konflikt med Audio codec. Många ser att Codec Packs ställer till det t ex GomPlayer. Avinstallera GomPlayer kan fixa problemet.

2. Om man kör Realtek HD chip så kan ljudet lösas genom att enabla Stereo Mixing i Kontrollpanelen, Ljud (denna syns bara om du installerat Realtek drivisarna och inte om du kör Win7 egna drivisar)

3. Köra kompatibilitetsläge som flera redan föreslagit (funkade inte för mig).

4. Edita Default.ini och be den avaktivera FMOD och köra DirectX ljud istället.

;AudioDevice=FMODAudio.FMODAudioSubsystem
AudioDevice=D3DDrv.D3DAudioDevice

(Lägg till semicolonet framför FMOD och lägg till en ny rad med D3DDrv)

Dock kan denna lösning ställa till med ljudproblem senare i spelet.

För mig har inte 2 och 3 hjälpt. 4 får mig att kunna starta Bioshock utan att få upp rutan att "BS har slutat fungera blabla" men då får jag inte upp något ljud efter att man är i vattnet. Som sagt, fattar inte varför allt fungerade i Vista men inget fungerar i Win7.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Och så säger man att Vista är skit å Win7 så jätte bra!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

För mig hjälpte det att uppdatera till v1.1 av spelet. Win7 x64.

Visa signatur

Amd 64 x4 Phenom II 905e @ 2.5 ghz | Asus M4A785D-M PRO | Asus EAH5770 V2 1024mb | 4gb ram PC6400| 320gb + 500gb hdd | Win7 x64 |

Permalänk
Medlem

Googlat som en tok och hittat lite mer information.

5. Det är avsaknaden av .NET framework som orsakar sida-vid-sida problemet. På BioShock-DVD:n finns en mapp som heter vs redist, installera vcredist_x86.exe som ligger i den så ska det funka.

6. Try deleting this hidden folder which has the settings for BioShock, which may be corrupt:
Windows Vista - C:\Users\[Username]\AppData\Roaming\Bioshock

7. Skapa en genväg och lägg till -dx9 i slutet (fungerar för vissa). Passa även på att lägga till -nointro för att slippa nVidia logos och annat strunt.

8. Installera senaste Open AL för att fixa korrupt ljud.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Läs igenom den här snubbens guide: http://www.tweakguides.com/Bioshock_1.html

Mycket fina tips och tweaks

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag hade precis samma fel när jag installerade bioshock första gången. Sjukt segt att inte ha nått ljud ju. Jag har själv Vista 64 bitars och jag fick samma fenomen att ljudet slutade efter man crashat med planet.

Fast nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad jag gjorde.. var så längesen nu. Antingen så ändrade jag något om ljudet i en .ini fil. Eller så ändrade jag hertz frekvensen på ljudkortet. Fast jag vet att jag körde komplativitetsläge Win XP Sp2.

Fast tycker ju att de borde fixat det nu.. testa och tanka ner nyaste patchen. Spelade det precis när det släpptes, så hade inte kommit ut några patcher då.

Dem har verkat fixa nått med ljudet i denna patchen iallafall
http://www.2kgames.com/bioshock/support/

Du kan ju testa.

Permalänk

Ljud i Bioschock Win7

Hallå allihop.

Vet inte om ni har fått nys om detta men det finns en lite udda grej som funkar perfekt för att få ljud i BS utan att fibbla med andra inställningar.
Man kan ändra ingame inställningar utan problem dessutom.
Så här är det, låter freaky men plugga in ett headset som ligger o skräpar i micjacket (rosa), satte in mitt på frontpanelen.
Sen är det bara att köra på, vad jag kan avgöra så funkar allt inkl ljudet perfekt. Innan kunde jag inte ändra upplösning, sätta 5.1 ljud osv men inga problem alls nu.
Testa, det kan ju inte precis skada! Messa gärna hur det funkade för dig!

Peace!

Visa signatur

Assume makes an ass out of u and me...