Är det inte dags att införa ett kombinerat Leg. och Betalkort även i sverige?

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att införa ett kombinerat Leg. och Betalkort även i sverige?

Efter att jag jobbade i Norge en vinter för nått år sen så har en tanke surrat i mitt huvud.. Inte för att jag har kollat så jättenära på det, men där är det många gånger ett kombinerat Visa/Mastercard + ID/körkort för innehavaren. Jag tycker det känns som ett oerhört smart och modernt system för att minska risken för bedrägerier iom att de gånger man lämnar ifrån sig sitt kort så lämnar man även sitt ID.

Hur det är löst med informationen som finns på baksidan av dom respektive korten vet jag inte men omöjligt kan det väl inte vara!

Jag inte är ute efter nått tvång utan bara att ha det som valmöjlighet.
Vad tycker ni? Är det ett bra alternativ eller finns det några uppenbara nackdelar?

Och det som känns mest intressant, dels som en erfarenhet för mig att få delta i vår demokrati och se hur det går till, men även om det tom skulle gå igenom.
Så, hur går jag till väga? Måste det komma genom ett parti eller finns det en förslagslåda utanför riksdagen?

Imårrn ska jag till polisen för att skaffa just ID-kort och hade tänkt fråga lite snabbt där, får se hur det går!

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi ska ha det som är säkrast. Om det kombinerat eller varför sig spelar inte mig någon roll.

Permalänk
Medlem

Dock så fungerar just norrmännens kort som bajs i andra länder, något som de på mitt jobb i norge berättade. Strular alltid för dem när de ska betala med kort i utlandet, men det lär ju ha någon annan anledning än just att den är kombinerad...

Men tanken är ju smart, men hur blir det om man har flera kreditkort? Vilken ska vara kombinerad med körkortet och hur ska man identifiera sig när man använder de andra?;)

Permalänk
Medlem

Jag som har kommit i kontakt mkt med kontantkort måste säga att det norska kortet är ett skämt. Den innehåller alltså allting som behövs för att idka kortbedrägeri. Man ska definitivt inte kombinera identifikationshandlingar och kredit/kontokort.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Det är väl inte alltid man vill ge ut fullständig information (så där lättillgängligt) varje gång man handlar med kort.

Nej, det känns inte som en särskilt bra idé att kombinera de två. Större risk att man tappar bort kortet också (åtminstone jag använder mitt visa betydligt mer än mitt id). Med två kort är risken mindre att man tappar båda samtidigt

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!