My Book World edition 2T (en disk) = Långsam?

Permalänk
Medlem

My Book World edition 2T (en disk) = Långsam?

Jag har nyss kopplat ihop min World book 2TB med routern (D-Link, Dir-615). Kopplat tråd mellan routern och PS3 och en tråd från internetmodemet till routern med.
Till denna "NAS" har jag kopplat en extern hårddisk via usb för att flytta över filler till den.
(Det verkar inte som PS3 kommer åt den extra hårddisken, vilket datorn gör)
Enkelt med drag & drop mellan mapparna men:
LÅNGSAMT!

Mina hastigeter är för att flytta till NAS:
1.5 MB per sekund när jag flyttar mellan den extra hårddisken och world book.
ungefär samma om jag flyttar från datorn till worldbook men 1.75 MB per sekund istället.

Varför går det så slött? Hur hittar jag bekymmret?

Nu är jag inte så duktig men det verkar som att jag skickar data till datorn och sedan till NAS.. Men de sitter ju ihop med USB..

Ännu en synpunkt är att det går lite hackigt när man öppnar stora mappar med bilder i PS3... Det gick så jäkla snabbt o bra med den externa disken direkt i PS3.

Har jag gjort ett felköp, eller är jag bara dålig?

HJÄLP MOTTAGES GÄRNA!!

Permalänk
Hedersmedlem

MyBook World Edition är tyvärr inte direkt kända för att vara snabba. Tror att farterna ligger kring 10-12 Mbit så det är inget superkonstigt direkt. Hur testar du för att få fram resultaten?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har testat att lyfta över lite lagom stora filer på ca 700MB och då kan jag i överföringsrutan se hur lång tid det beräknas ta och i vilken hastighet det går.
Med datorn trådlöst så har jag läst att hastigheten ligger enligt ovan.

Idag bytte jag alla kablar till CAT6 någon nämde att de var mer lämpade för höga hastigheter. Fick en marginell ökning till 2.2 MB per sekund.

Det där med PS3 och att kolla bilder så får jag för mej att den totalt saknar Cash-minne (heter det så) Den kan liksom inte hålla kvar de små iconer som kommer av varje bild när man öppnar en mapp.. Kanske ett 10-15 tal miniatyrer håller den ordning på. Däremot så går det fint att spola i filmer, det kan jag inte klaga på.

Nu funderar jag på att göra mej av med denna långsamma NAS och istället satsa på att byta ut hårddisken i PS3 till en större o snabbare.

TRIST när man blir missnöjd på ett hyggligt dyrt köp ca 2000:-

Permalänk
Medlem

Funderade lite tilll.. Kan det vara att det är NTFS på mybook world som slöar ner det hela? Det är väl FAT som PS3 vill ha?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palinka
Funderade lite tilll.. Kan det vara att det är NTFS på mybook world som slöar ner det hela? Det är väl FAT som PS3 vill ha?

Har ingen större koll på PS3 men antar att den kanske kan läsa NTFS, annars skulle det nog inte fungera alls. Och prestandabegränsningen ligger som sagt inte i filsystemet eller på hårddisken, utan det är nätverksgränssnittet på din NAS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat 1T versionen av My Book World.

Får överföringshastigheter på runt 6 MB/s - trådlöst. Har också en dir-615.

Detta är då från dator till mybookworld'en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har ingen större koll på PS3 men antar att den kanske kan läsa NTFS, annars skulle det nog inte fungera alls. Och prestandabegränsningen ligger som sagt inte i filsystemet eller på hårddisken, utan det är nätverksgränssnittet på din NAS.

Nej, det kan PS3:an definitivt inte. Över nätverk så borde MyBook:en köra DLNA för att kunna synas och som mediaserver för konsollen. Externa direktkopplade USB-diskar ser den om det är FAT32, och sin interna disk har den nåt unix-filsystem på (kommer inte ihåg men det var inte ext2/3 i alla fall).

Hur en dator/enhet monterar en disk lokalt och vad som händer över nätverk är två olika saker.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

MWB är plågsamt långsam. Vet inte vilken linuxkärna som används men filsystemet på hårddisken är ext3 och över nätet använder man CIFS, FTP och NFS (det senare får jag inte att fungera). MWB har plugin som kan streama media mha DLNA.

Har testat några olika modeller och alla är överlag riktigt slöa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

MWB är en läskigt dålig produkt. Köpte en själv utan att läsa på först och nu sitter man här med en disk som känns som om den vore från stenåldern.
Hade jag fått lämna tillbaka den hade jag lagt till pengarna och köpt valfri Qnap produkt...

Visa signatur

"?"

Permalänk

Meckade nyligen med 2st WD 1.5TB sprillans nya Inte helt lätt att få igång dom överhuvudtaget Så det blir minusbetyg Samt en extern WD 500MB problem även där eftersom dom lagt till massa skit

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg