800 spänn för ett spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Välkommen till verkligheten, Ozeroun ^^ Typ allt är dyrt idag.

No shit

Men extremt dyrt med just dataspel, vars utvecklare klagar på fildelning, är lösningen dyrare spel då? Think Mcfly think

Om någon skulle massproducera kopier av Saab och Volvo för spotstyver skulle Volvo och Saab dubbla sina bilar dyrare då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
No shit

Men extremt dyrt med just dataspel, vars utvecklare klagar på fildelning, är lösningen dyrare spel då? Think Mcfly think

Om någon skulle massproducera kopier av Saab och Volvo för spotstyver skulle Volvo och Saab dubbla sina bilar dyrare då?

Tror du att deras intäkter skulle öka ifall de sänker priserna? Är nog ganska tveksamt... ifall de halverar priset så måste ju dubbelt så många säljas för att samma summa ska tjänas in.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Tror du att deras intäkter skulle öka ifall de sänker priserna? Är nog ganska tveksamt... ifall de halverar priset så måste ju dubbelt så många säljas för att samma summa ska tjänas in.

Mjo, men det skulle ju vara lättare att sälja mera bilar då. Priserna i Sverige är ju sjuka.

AvP i UK - 250-280kr play.com
AvP i Sverige - 500kr webhallen.com

Är det verkligen rimligt? Ser jag ett spel på tex Steam för ~250kr så bryr jag mig inte så mycket innan jag köper det, om det däremot kostar 500kr så kommer det med all sannolikhet att köpas från UK då nästan får 2 spel för samma pris.

Synd att Steam verkar ha fixat regionsshopparna.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog nästan upp i 20 spel om året, men det är pga av vissa underbara Steam-erbjudanden, så de flesta spelen kostar inte mer än 50-100 spänn. THQ-paketet förra året var 18 spel för 500 spänn. Underbart även om jag typ bara har spelat 5 av spelen ordentligt.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Babianen
Mjo, men det skulle ju vara lättare att sälja mera bilar då. Priserna i Sverige är ju sjuka.

AvP i UK - 250-280kr play.com
AvP i Sverige - 500kr webhallen.com

Är det verkligen rimligt? Ser jag ett spel på tex Steam för ~250kr så bryr jag mig inte så mycket innan jag köper det, om det däremot kostar 500kr så kommer det med all sannolikhet att köpas från UK då nästan får 2 spel för samma pris.

Synd att Steam verkar ha fixat regionsshopparna.

Kanske du och en del andra skulle köpa fler spel, men många pirater skulle nog inte köpa spel om de ens kostade 100 :- så länge som de kan ladda ner dem gratis ...

Permalänk
Medlem

jag sålder mitt Sc 2 beta konto for 1.8k , ja det finns folk som är villigt att betalar :)..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke
Kanske du och en del andra skulle köpa fler spel, men många pirater skulle nog inte köpa spel om de ens kostade 100 :- så länge som de kan ladda ner dem gratis ...

Nej precis... så länge som man kan få tag i något gratis utan att behöva få dåligt samvete så väljer man ju såklart det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sselraeF
jag sålder mitt Sc 2 beta konto for 1.8k , ja det finns folk som är villigt att betalar :)..

Till en korean eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sselraeF
jag sålder mitt Sc 2 beta konto for 1.8k , ja det finns folk som är villigt att betalar :)..

Var ganska billigt ändå.. Vad jag har sett går de för runt 3k så han som köpte det blev nog väldigt glad..

Sedan heter det för övrigt datorspel inte "dataspel"

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=79190&lan...

Endast hos Discshop! Alla som köper Aliens vs Predator får med James Camerons mästerverk Aliens på köpet! Vi skickar även med pre-order multiplayer skins. Gäller så långt lagret räcker!

Förvisso ingår filmen aliens men är dom så jäkla fräcka de tar fullpris på en film som är över 20 år gammal?!

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=72778&lan...

Att ta 600 spänn för ett spel i sig är hutlöst, alltså tar dom ut 200kr extra för en film som är över 20 år gammal!

Till vilken åldersgrupp riktar dom in sig till?

Ungar i 15 års åldern som får barnbidrag? Som ligger på 1000-lappen? Hur många ungar har idag råd att köpa 20 spel för över 10.000kr per år?

Riktar dom in sig till medelåldersmän som har egen inkomst? 10.000kr per år och 20 spel i snitt är mycket även där?

Ska spel bli en klassfråga igentligen?

Är själv gamer sedan 27 år och ansett spelen alltid varit dyra! Om man tar en 10 års period för tex en låginkomstagare med 10-15.000 innan skatt har dessa inte fått särskilt mycket mer än vad spelen i sig kostar

Förresten

Hur snabbt klarar man ett spel som kostar 800kr idag?

På 80-talet kommer jag ihåg man kunde spela flera veckor för att klara spel, dels för att det inte fanns autosave var 5:e minut

Survivor edition kostar 650kr som billigaste (på webhallen)
Så filmen som följer med går på omkring 130kr (frakten kostar på webhallen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
20 spel om året? Då måste man fan äga alla tre konsollerna.

Har en PC och en PS3 och köper ca 20 spel om året.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

ett ord; ebay

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Sedan heter det för övrigt datorspel inte "dataspel"

Sluta nu, datorspel låter totalt rubbat :(. Iofs är språket det ibland men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirth
Sluta nu, datorspel låter totalt rubbat :(. Iofs är språket det ibland men ändå.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Var ganska billigt ändå.. Vad jag har sett går de för runt 3k så han som köpte det blev nog väldigt glad..

Sedan heter det för övrigt datorspel inte "dataspel"

Wow, att man kan bli så desperat xD, iaf spelen i Sverige är dyrare än de flesta runt om, såg ninja gaiden sigma 2 i England för omkring 110 kr medans i Sverige för minst 400kr -.- ... löjliga priser

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

kan inte påstå att jag köpt många spel på senaste tiden även om jag spelat en hel del hur nu de går ihop

De flesta spelen jag testat har inte varit i närheten av värda de hutlösa priser som tas för dem, inte nån stans, ta t.e.x COD MW2, okej de va rätt kul, men man var ju klar med de på kort tid = inte bra..
upplevelsen var sådär, jag tröttnade fort på spelet
multiplayer: born to die, inte som CS/CSS/WoW osv men de är ju stora titlar endast för multiplayer...

Hade jag fått sitta o spela i ungefär 24-48 timmar sjuk action hade det varit okej med 5-600 kr för ett spel.... men ett spel utveklad till en plattform sen enkelt portad tilll en annan ska dom för fan inte ha 500 kr för dom jävla svinen.

200kr hade varit lagom, då hade jag funderat på att köpa spelen..

Köpte en del spel på steam rean dock, crysis, unreal deal pack osv mer lagom priser då.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Tycker inte spel är så dyra faktiskt. Tycker t.ex. spel till Xbox idag kostar lika mycket som spel till N64 gjorde "back in the day". Skall vi då räkna bort inflationen så var spelen dyrare förr. Så jag finner det vara helt ok.

Att köpa 20 spel per år är det ju inga större problem att göra om man jobbar/pluggar osv.

Själv köper jag inte så många spel då man knappt har tid att spela, det jag spelar nu för tiden är multiplayer på MW2 på xboxet :). Kanske dax att köpa lite nya spel till den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Um var väll inte så värst dyrt för survival edition (antar att det är något i stil med collectors edition?) plus en film plus att det är till konsoll. Ja man har ju sett dyrare om man säger så. (:

AVP är dock inget som intresserar mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

N64-spel var ju helt galet dyra när det begav sig. 700:-/kassett om jag kommer ihåg rätt. Sedan får man räkna in lite inflation på det.

Tycker inte 300-450 SEK för ett spel är speciellt farligt alls. Får ut rejält mycket mer underhållningstimmar/pengar än på de flesta andra saker, ofta mer kvalitativ sådan också.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850