800 spänn för ett spel?

Permalänk
Medlem

800 spänn för ett spel?

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=79190&lan...

Endast hos Discshop! Alla som köper Aliens vs Predator får med James Camerons mästerverk Aliens på köpet! Vi skickar även med pre-order multiplayer skins. Gäller så långt lagret räcker!

Förvisso ingår filmen aliens men är dom så jäkla fräcka de tar fullpris på en film som är över 20 år gammal?!

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=72778&lan...

Att ta 600 spänn för ett spel i sig är hutlöst, alltså tar dom ut 200kr extra för en film som är över 20 år gammal!

Till vilken åldersgrupp riktar dom in sig till?

Ungar i 15 års åldern som får barnbidrag? Som ligger på 1000-lappen? Hur många ungar har idag råd att köpa 20 spel för över 10.000kr per år?

Riktar dom in sig till medelåldersmän som har egen inkomst? 10.000kr per år och 20 spel i snitt är mycket även där?

Ska spel bli en klassfråga igentligen?

Är själv gamer sedan 27 år och ansett spelen alltid varit dyra! Om man tar en 10 års period för tex en låginkomstagare med 10-15.000 innan skatt har dessa inte fått särskilt mycket mer än vad spelen i sig kostar

Förresten

Hur snabbt klarar man ett spel som kostar 800kr idag?

På 80-talet kommer jag ihåg man kunde spela flera veckor för att klara spel, dels för att det inte fanns autosave var 5:e minut

Permalänk
Avstängd

är väl frivilligt att köpa allt lull lull..Själv köper jag enbart spelet.Filmen har jag redan i min dvd samling

tycker själv en 500 för vissa spel är helt ok.Man har många timmar framför sig att ha skoj.
Är mer jobb än man tror att lansera ett spel skulle ja tro..

En sketen dvd film går på 200 kr för nån timmes tittande sen står den och samlar damm i hyllan..så 500 för ett spel är helt ok enligt mig.

Har man råd att slänga ut flera tusen på sin pimpade dator som många ungdomar har hemma idag har man nog råd men några 100 lappar att spendera på spel

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

AvP finns ju annars på play.com för 230 spänn

Permalänk
Medlem

Kikade även på vissa filmer på Discshop, vissa musik dvd och 5 disc till och med går får under 300kr

Vad gör spel så satans dyrt då?

Om spelet är bra, så håller det längre och man spelare det med. Ex Spelade Half-life via dosbox för en tid sedan, spelet är väl 15 år något nu? Håller fortfarande.

Har man råd att slänga ut på sin dator... utan dator har man ju inget alls?

Men vilken åldersgrupp riktar dom in sig igentligen?

Kul att köpa ett spel för 500-600 hundra och ha 2 alternativ. Antagligen blir man jävligt besviken på det, eller så har man spelglädje av det.

En sak jag finner märkligt

Varför kör inte spelindustrin med uthyrning av spel via stream? Eller alternativ att "prenumerera" på spel via stream?

Permalänk
Avstängd

Glöm inte frakten, ärligt talat så köper jag aldrig från discshop av någon anledning.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Som sagt du får välja allt lull lull själv om du vill, man måste inte köpa det!

Jag brukar tänka som så att om jag betalar ca.40-50€ för ett spel så visst tycker jag att det är dyrt men jag får kanske ca.10h underhållning för detta.

Om jag istället tar dessa pengar och går på krogen, hur mycket underhållning och hur länge för 50€???

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Gör som jag spela inte, eller kör gamla spel som tibirian sun (som nu är freeware) ELLER så köper du säg två spel per år och kör bara dem plus dina gamla spel och freeware.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Jag skulle nog säga att det beror på att marknaden har blivit tuffare. På PC sidan finns det alltmer digital nedladdning (legalt och tyvärr illegalt), alltså gör man special editions för att tjäna lite extra.
Att göra spel i lite bättre klass kostar flera millioner pga alla inblandade, det är sällan en en, två mans grej som det var i typ 80, 90 talet.

Var glad att du inte spelar på konsoler då, samma spel på Wii eller Xbox kostar i snitt 200 kronor mera än på PC. Åt andra sidan finns det knappast spel på konsoler som kostar en månadsavgift som MMOs. Men även där kan man resonerar att 130 spänn i månaden är typ inte mycket mer än 2-3 öl på krogen.

Men visst är 800 spänn för en special utgåva utan mycket extra oförskämt, det är bara att ignorera och köpa ngt annat då.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Re: 800 spänn för ett spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=79190&lan...

Endast hos Discshop! Alla som köper Aliens vs Predator får med James Camerons mästerverk Aliens på köpet! Vi skickar även med pre-order multiplayer skins. Gäller så långt lagret räcker!

Förvisso ingår filmen aliens men är dom så jäkla fräcka de tar fullpris på en film som är över 20 år gammal?!

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=72778&lan...

Att ta 600 spänn för ett spel i sig är hutlöst, alltså tar dom ut 200kr extra för en film som är över 20 år gammal!

Till vilken åldersgrupp riktar dom in sig till?

Ungar i 15 års åldern som får barnbidrag? Som ligger på 1000-lappen? Hur många ungar har idag råd att köpa 20 spel för över 10.000kr per år?

Riktar dom in sig till medelåldersmän som har egen inkomst? 10.000kr per år och 20 spel i snitt är mycket även där?

Ska spel bli en klassfråga igentligen?

Är själv gamer sedan 27 år och ansett spelen alltid varit dyra! Om man tar en 10 års period för tex en låginkomstagare med 10-15.000 innan skatt har dessa inte fått särskilt mycket mer än vad spelen i sig kostar

Förresten

Hur snabbt klarar man ett spel som kostar 800kr idag?

På 80-talet kommer jag ihåg man kunde spela flera veckor för att klara spel, dels för att det inte fanns autosave var 5:e minut

Den översta länken, survival edition, är ju en slags specialutgåva med exlusiv förpackning och antagligen massa extra lull-lull (jmf. med wow collectors edition som går på 800 den med).
Länk nummer två går ju dock på hela 600kr, aningens dyrt men ligger inte alla nya xbox360 spel på 450-550? 600kr inklusive en film är ju inte så sjukt överpris då väl?

Permalänk
Medlem

Spel till konsol är tok för dyra. Jag brukar köpa begagnade konsol-spel som jag sedan byter in på Gamestop när jag tröttnat på dem för att få ett nytt spel. Känns inte så motiverade att köpa ett spel för 600-700 kronor som har sex timmars speltid.

Permalänk
Medlem

Varför satsas det inte på streamad uthyrning av spel? Skulle faktiskt själv nappa på det framför att köpa original alternativ byta det mot ett annat?

En annan form av wow typ

Och vad gör specialvarrianter för spel så jäkla dyrt jämfört med specialvarianter för film?

Alien 9 box special går väl under 500kr?

Permalänk

Det är ju Survival Edition...

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att kontakta Discshop själva och se vad som säger, sen vad är det egentligen att bli upprörd över? Du behöver ju inte själv köpa spelet
Det finns alltid Limited Editions, Ultimate Edt. Survivial Edt. osv. limiterade utgåvor av spel som kostar nästan dubbla priset och där det extramaterialet oftast består av nån sketen bild och pysselbok, nån 33*33cm affisch och en Fruit Of The Loom t-shirt med spelets logo på.
Anågående målgrupper tror jag dom söker sig till pengakåta tonåriga spelfreaks som slösar bort hela sitt studiebidrag + veckopengen på en frän liten box till överpris.
Men det är ju bara min åsikt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Som sagt du får välja allt lull lull själv om du vill, man måste inte köpa det!

Jag brukar tänka som så att om jag betalar ca.40-50€ för ett spel så visst tycker jag att det är dyrt men jag får kanske ca.10h underhållning för detta.

Om jag istället tar dessa pengar och går på krogen, hur mycket underhållning och hur länge för 50€???

Du har roligt i några timmar plus du kan få ett ligg;) Så enligt mig känns det som att dom pengarna blir bättre på krogen då man kan få ren njutning senare;) Sen klarade jag ut detta spel som marin på svåraste på 2-3 tim. Det är för kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Varför satsas det inte på streamad uthyrning av spel? Skulle faktiskt själv nappa på det framför att köpa original alternativ byta det mot ett annat?

En annan form av wow typ

Och vad gör specialvarrianter för spel så jäkla dyrt jämfört med specialvarianter för film?

Alien 9 box special går väl under 500kr?

Det skulle inte gå. Dagens spel är så korta så du skulle klara ut dom under uthyrningen så då kommer dom förlora massa pengar på det.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

ett spel som kostar över 600kr måste man kunna lira mååånga timmar..

Tex Zelda OOT, Diablo, Age of empires, Unreal tournament, Doom.

sen så visst 6 timmars speltid är väl rät oeky med tanke på att för 100kr så är det någ svårt att ha roligare för i timmen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Det är priserna i Sverige som har blivit galna.
Köp utomlands, kanske det är vad svenska marknaden vill.
Billigare och bättre editions.

http://hmv.com/hmvweb/simpleMultiSearch.do?searchUID=&pGroupI...

varsågod.

Jag har avbokat mitt.

Permalänk
Avstängd

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt det är riktigt löjligt o klaga på spelpriserna egentligen. Har man inte råd så får man väl avstå helt enkelt. Ifall det inte var tillräckligt mycket folk som köpte sakerna för det pris de har idag så skulle väl priset sänkas. Vilket betyder att tillräckligt många är nöjda för att något ska göras.

Att man klagar på andra saker som t.ex. mat och andra livsnödvändiga produkter är mer än väl befogat.

Vissa ser väl dock spelen som något livsnödvändigt konstigt nog.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten, Ozeroun ^^ Typ allt är dyrt idag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vem köper 20 spel om året?

Köp äldre eller begagnade spel, mycket billigare. Eller låna av en kompis. Även om man köper ett nytt spel för 700kr så är det jämförelsevis billig underhållning om man t.ex. hittar en riktig pärla som ger 50h+.

Men att spel är dyra känns inte som något nytt. Kommer ihåg att jag köpte Donkey Kong Country till SNES för 799kr nån gång på 90 talet. Som en jämförelse betalade jag ca1400 för spelkonsolen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mesmile
Men att spel är dyra känns inte som något nytt. Kommer ihåg att jag köpte Donkey Kong Country till SNES för 799kr nån gång på 90 talet. Som en jämförelse betalade jag ca1400 för spelkonsolen...

Haha! Jag sitter och kör SNES på datorn just nu! Extremt roligt med alla gamla spel.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag faktiskt det är riktigt löjligt o klaga på spelpriserna egentligen. Har man inte råd så får man väl avstå helt enkelt. Ifall det inte var tillräckligt mycket folk som köpte sakerna för det pris de har idag så skulle väl priset sänkas. Vilket betyder att tillräckligt många är nöjda för att något ska göras.

Att man klagar på andra saker som t.ex. mat och andra livsnödvändiga produkter är mer än väl befogat.

Vissa ser väl dock spelen som något livsnödvändigt konstigt nog.

Precis, tycker man spelen är för dyra så skall man naturligtvis avstå från att köpa dem. Du kan spela massor av gratis spel på nätet, Newsgrounds har massor av gratis flash spel tex...
Tråden Gratisspel innehåller länkar till många (gratis) spel som du kan ladda ner...

Sedan finns det ju många bra lite äldre spel du kan köpa för en liten summa, tex från gog. Eller från någon spel butik...

Permalänk

ganska billigt med tanke på att de tar hutlösa 700 spänn för sina "normalt" prissatta spel. trodde lite av poängen med att handla över nätet är att det var billigare än att gå till game...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Glöm inte frakten, ärligt talat så köper jag aldrig från discshop av någon anledning.

600kr och mer så är det fri frakt hos Discshop, annars 29kr. Inget o klaga över precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mesmile
Vem köper 20 spel om året?

Köp äldre eller begagnade spel, mycket billigare. Eller låna av en kompis. Även om man köper ett nytt spel för 700kr så är det jämförelsevis billig underhållning om man t.ex. hittar en riktig pärla som ger 50h+.

Men att spel är dyra känns inte som något nytt. Kommer ihåg att jag köpte Donkey Kong Country till SNES för 799kr nån gång på 90 talet. Som en jämförelse betalade jag ca1400 för spelkonsolen...

20 spel för 600kr styck blir en totalsumma på 12000kr. Fy fasen.

En bra anledning till o köpa begagnade spel eller spel som har fått prissänkningar.

Jo, spelen ÄR ju faktiskt billigare idag ifall man jämför med då.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mesmile
Vem köper 20 spel om året?

Köp äldre eller begagnade spel, mycket billigare. Eller låna av en kompis. Även om man köper ett nytt spel för 700kr så är det jämförelsevis billig underhållning om man t.ex. hittar en riktig pärla som ger 50h+.

Men att spel är dyra känns inte som något nytt. Kommer ihåg att jag köpte Donkey Kong Country till SNES för 799kr nån gång på 90 talet. Som en jämförelse betalade jag ca1400 för spelkonsolen...

Nintendo 64 tiden var den bästa. Kom ihåg när Super Mario 64 och alla dom stora spelen kom ut, Zelda, osv. fanns väl inte ett enda som inte kostade under 999:-
Fan det var dyra tider det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad vissa gnäller om priser. Själv så köpte jag ca 15st spel för 700-1000kr styck under 2-3 år till SNES när jag var 9-10 år gammal med en månadspeng på ca 100kr.

Att få hela barnbidraget var det aldrig tal om så finns ju ingen ide att gnälla över ett spel för 800kr om du får barnbidrag o annat

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Ja det var bättre på det glada 80-talet där spel var utvecklade av tre nördar i en källare för 200:-. Det är så jävla udda att spel i dagens multimiljonindustri är dyrare. Jag fattar verkligen inte varför. Man skulle kunna tro att det är för att man måste göra en heeeeel del pengar för att gå plus efter att ha utvecklat för typ 100 miljoner kronor och lagt lika mycket på reklam, men jag vetefan. Min teori är att speltillverkare bara blivit giriga och gör dåliga spel för att retas medan dom tappra riddarna på 80-talet lade ner sin tid och sina pengar på att utveckla något i 5 år bara för att vara schyssta. Man var så schysst på 80-talet.

Sen, 20 spel om året? Två i månaden typ? Vem fan köper så mycket spel?

Sitter ni alla och försöker upprätthålla nån sorts image för moderatorerna eller? Jag skulle tippa på att 50% av er som skrivit i tråden laddar ner i stort sett allt ni spelar och bara köper dom spelen som är riktigt, riktigt bra (som 80% av människorna på internet gör)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Vad vissa gnäller om priser. Själv så köpte jag ca 15st spel för 700-1000kr styck under 2-3 år till SNES när jag var 9-10 år gammal med en månadspeng på ca 100kr.

Att få hela barnbidraget var det aldrig tal om så finns ju ingen ide att gnälla över ett spel för 800kr om du får barnbidrag o annat

Om du inte fick några andra pengar utöver veckopengen, födelsedagar och allt vad det finns, så skulle du kunna ha köpt max 5 spel under en 3 års-period:

100*12: 1200 * 3: 3600
3600/3 år
3600/800: 4,5

Tog 800:- då detta var ungefär mittemellan.
Hur gick detta ihop?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Om du inte fick några andra pengar utöver veckopengen, födelsedagar och allt vad det finns, så skulle du kunna ha köpt max 5 spel under en 3 års-period:

100*12: 1200 * 3: 3600
3600/3 år
3600/800: 4,5

Tog 800:- då detta var ungefär mittemellan.
Hur gick detta ihop?

Födelsedagar+ Julaftonar (pengar i gåva)

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag har hittils i år köpt 4st spel till PS3 alá 45€/st. Kommer säkert att bli köpt minst 10st spel i år!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

20 spel om året? Då måste man fan äga alla tre konsollerna.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|