Citat:
Ursprungligen inskrivet av H-can
Ja självklart drabbar det alla. Men som förare i bil har man många möjligheter att ta andra vägar än dom värst drabbade. En möjlighet som är väldigt begränsad för bussar, tåg och flyg.
Du missförstår. Bil är ett alternativ till tåg, buss, flyg, tunnelbana, etc, precis som dessa är alternativ till bil. Poängen är inte endast systematiska fel utan fel som du som individ kan drabbas av, t.ex. en bil som inte startar. Det sammanhang som jag diskuterar inom handlar om potentiella orsaker till varför folk fastnar och då kan man inte kategoriskt säga att ett specifikt färdmedel är lösningen. Många, inte minst skolungdomar och unga arbetstagare har varken bil eller körkort. Min andra poäng är att det inte är "fel" att vara beroende av kollektivtrafik. Det är en självklarhet att en stor del av befolkningen är det i större städer och brister i denna påverkar även bilförarna som får slåss om plats på vägarna med bussar och taxi och framförallt fler bilar. I fallet med Stockholm så kunde många inte ens få tag i taxi då dessa snabbt blev allokerade.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av H-can
När har du vart med om att vägnätet fallerat så katastrofalt att man ist tar tåg, båt eller flyg?
Jag undviker att tala om egna erfarenheter därför att det då alltid finns en bias. Men, ja, det har jag varit med om. T.ex. när liljeholmsbron har låst sig i upprätt läge eller när strömavbrott slagit ut vägsignalerna eller när lastbilar har ställt sig på tvären på E18 eller E4 eller när Eugeniatunneln(?) var översvämmad. Vägras, snö- eller jordskred samt översvämningar är också något som ofta drabbar vägar speciellt på landort.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av H-can
Är det bara jag eller har vi hamnat i en bil vs. kollektivtrafik diskussion?
Om nu tunnelbanan är så robust, varför har man då satt in så många extrabussar, samt att folk ist tar bilen?
Ja tydligen. Det är inte jag som vill ha en kollektivtrafik-vs-bil-diskussion eftersom en sådan missar målet och folk tenderar att tala av egen erfarenhet i stället för ut infrastruktursperspektiv. Att SL sätter in extrabussar och att folk tar bilen är väl inte så konstigt? Tunnelbanan har ju "havererat" på några sträckor, stupid. Det är ju vad vi talar om. Problemet är att vissa tycks tro att detta är det enda typen av infrastrukturellt haveri som är möjligt eller att det automatiskt finns alternativ. I en större stad finns ofta alternativ, men alternativen drabbas av följdverkningar. Alternativen blir sämre än vad de redan är. Om alla skulle försöka åka bil, skulle man kunna "tycka synd" om biltrafikanterna på samma sätt. Alla kan nämligen inte åka bil, det finns inte vägar nog. Precis som det inte finns spår nog för att alla ska kunna åka tåg/tunnelbana.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av H-can
Ja jag tror vi är ute efter samma sak, ungefär
Exakt, och hur stor är sannolikheten att vi får uteslutna bränsleleveranser och att broar fallerar, i jämförelse med t.ex att tåg står still pga. snö?
Broar som fallerar, skulle jag säga. Men det kan vara järnvägsbroar. Dina exempel är alltså inte oavhängiga varandra. Bensinbrist hade vi för inte allt för länge sedan på grund av globala händelser och snö stoppar mycket sällan ett tåg. Varför SJ, SL m.fl drabbats så svårt nu är inte lätt att säga, det är ju trots allt något överdrivet att kalla det för "extremväder". I tunnelbanan har ett tekniskt problem med sex skenande tåg upptäckts och det är mer därför man stängt av vissa sträckor än att tågen faktiskt inte kan ta sig fram (vilket vore extraordinärt). Jag jämför tunnelbana med andra tunnelbanor, inte med bilar. Tunnelbana är normalt mycket, mycket mer deterministiskt - upp till sekundprecision - än bil. En bilresa kan diffa +/- 20% eller mer i tid per dag. Tunnelbana ska normalt inte diffa en hel procent ens (alltså 1 minut fel på 100 minuters gångtid), men försök säga det till SL.
Du kanske tycker att jag gör en orättvis jämförelse. Ett stillastående, fullproppat, tunnelbanetåg kan försena mer människor än vad en finlandsfärja tar, runt 2 600 personer, såvida inte efterföljande tåg drabbas, då ökar antalet ännu mer, medan en stillastående bil ofta bara drabbar en person (på en parkering, etc) eller ett fåtal tusen (otur på motorled). Men jämförelsen är bara orättvis om vi talar om samhällsekonomisk kostnad. Kontexten vi diskuterar i är ju specifik; hur tar sig person X till jobbet? Finns det ursäkter för person X att komma för sent eller helt utebli? Och denna fråga talar vi om i sin tur i ett infrastrukturperspektiv; dvs, vilket trafikslag är mer robust, vilket är mindre, etc. Hela poängen jag riktar in mig på är att det inte går att generalisera som så att "då tar man bilen såklart" eller "då går man såklart" eller "då tar man in på övernattning såklart". Att generalisera över alternativ är stendumt. Det var vag jag hakade upp mig på. Och även om det finns alternativ finns det faktiskt saker som går före, oavsett vad lagen säger. Man måste få sova, man måste få äta. Lagar kan flyga och fara om jag inte får mina åtta timmar sömn. För andra människor ser det annorlunda ut. I ett modernt samhälle, år 2010, måste alternativen vara realistiska. Ja, man kanske kan skida några kilometer i vissa fall, men hur många har skidor? Bara för att det är "snökaos" betyder inte att det är före på sandade vägar, osv, osv. Det kan i enskilda fall finnas mycket goda skäl till att det helt enkelt inte går att ta sig till arbetet (eller whatever) även om det hypotetiskt finns alternativ. Det är inte alls mitt ansvar att ta mig till jobbet om det inte finns en fungerande infrastruktur. Vi lever i mångt och mycket ett infantilt samhälle där staten tar astronomiska belopp i skatt och har försatt oss i en beroendeställnig. Då faller många iofs vettiga ideal om eget ansvar. Jag önskar t.ex. att mycket mer vore eget ansvar.
Men återigen vill jag säga att det inte är konstigt att trafiken blir utslagen vart tjugonde år på grund av väder. Ingenting att bli förbaskad på. Nej, det är de mindre osynliga problemen som faktiskt kostar samhället och miljö. Att folk över huvud taget kör en och en i bensinbilar i och kring en stad är smått befängt. Att tunnelbanan medges ha förseningar på ett fåtal minuter varje dag är smått befängt. Ju fler bilar, desto större variation i restid och större sannolikhet till stora proppar i ett stokastiskt system. Ju fler minutförseningar i tunnelbanan, desto större interaktion med vägnät och anslutande trafik. Här finns det stort utrymme för eget ansvar; många bilägare påstår att nästan inga andra kan köra bil korrekt. Det ligger något i det. Själv anser jag att folk inte kan åka tunnelbana eller buss korrekt. SL och passagerarna har ett delat ansvar. Det är såååå aningslöst att inte ge plats för avstigande. Det kostar samhället bokstavligt miljoner.