Hur överklockar man med Asrock p55 extreme?

Permalänk
Medlem

Hur överklockar man med Asrock p55 extreme?

Tja det är så att ja skaffat en ny dator:
Cpu: i5 750
Moderkort: AsRock p55 Extreme
Grafikkort: PowerColor HD5850 PCS+ 1gb
Ram: 4gb Corsair 1600mhz DDR3

Allt funkar rätt så bra, men ett eller två "problem"

det är så att min i5 nerklockar sig i windows (kanske den ska göra vet inte) den är nere i 1.5 ghz eller liknande, men sätter ja på ett spel går den upp i 2.8-3.1ghz

men pga att den är 1.5 ghz i windows så går det ibland jävligt segt att göra vissa saker, men de börjar ju funka snabbt efter ett tag pga klocken går upp då när den ska anstränga sig.

är detta normalt?

och en annan sak är: HUR aktiverar jag ATI Override i CCC? ja kan inte klocka mitt 5850 eller göra något där?

Bios har ja kollat igenom sakta och säkert, att klocka cpun kan ja gå som MINST i 3.60ghz och då ställs någon Core sak där nere (VCore eller något med EL att göra iallafall) upp i 1.92* (vet inte exakt men runt där) och då är texten röd som att den varnar att de är HÖGT. och pga texten är röd vågar jag inte lämna den i 3.60 ghz

så är det någon som har en Asrock p55 extreme eller haft en som kan hjälpa mig? eller är allt som de ska vara?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7